Chiang Rai is zowel voor Thais als buitenlanders een populaire toeristische bestemming, bekend vanwege het soms ruige bergachtige landschap, bergdorpen en sierlijke tempels. De Boon Rawd Brouwerij (inderdaad van het Singha bier) heeft nu de hoop gevestigd op een nieuw soort toerist: de fietsliefhebber.

Het concern heeft 8600 rai landerijen, met theeplantages, groenteteelt en boomgaarden met fruit . Een deel hiervan wordt het Singha Park genoemd, bestemd voor ecotoerisme. Onlangs werd daar de “Singha Park Touring Bike Fest” geïntroduceerd, bestaande uit drie fietsroutes die beginnen en eindigen in het park.

“Fietsers zullen genieten van de wonderen van Moeder Natuur rijdend op soms goede wegen op de routes. Moeilijker wordt het op de paden door wilder terrein maar ook interessanter, want men heeft nu het zicht op schitterende vergezichten op de landschappen van het noorden”, zegt Zeuthavee Kanchanapakapong, oprichter van BikeFinder, “sommige routes zijn een echte uitdaging voor de fietsers, waarbij zij zullen moeten weten hoe de versnellingen te hanteren, met name op de heuvelachtige sectoren. Verdeling van energieverbruik is daarbij ook belangrijk”. .

Zeuthavee is leider van een groep fietsers waar ook een verslaggever van The Nation deel uitmaakt, die vertelt: “Onze groep beslist om eerst de 34 km lange route naar de waterval in Khun Horn Forest Park te maken. We rijden met een mix van mountainbikes en racefietsen de berg op, sommigen van ons doen het alsof het een wedstrijd betreft om zo snel mogelijk boven te komen. Het pad naar de top is in een slechte staat en voorzichtigheid is geboden vanwege de vele kuilen die dreigen ons uit het zadel te wippen. Zodra we de top van de heuvel bereiken wordt de weg beter en de snelheid naar beneden hoger ondanks de vele bochten.

Aangekomen in het Khun Kom Forest park is het helaas te laat en te donker om de 70 meter hoge waterval te kunnen bekijken. Zeudthavee maakt de balans na de eerste dag op: “Het stijgingspercentage over vier kilometer op weg naar de waterval was tussen 5 en 10%. Voor fietsers die gewend zijn bergop te rijden is dat geen onoverkomelijk probleem maar ik heb  gemerkt dat sommigen van jullie met een hoge cadans rijden. Dat is niet nodig dat is vermoeiend. Probeer je hartslag onder controle te houden en voel de relatie aan tussen je benen en de versnellingen dat vergemakkelijkt het klimmen.”

De volgende dag staan we vroeg op en zijn klaar om de 70 km naar het door Karen gerunde olifantendorp te overbruggen. Het is een mooie route met veel attracties onderweg, zoals de Mae Fah Luang Garden waar we de bloementuin bewonderen. We stappen weer op onze fiets en komen dan na 18 km bij de warmwaterbronnen van Phasoet Hot Spa aan de oevers van de Mae Kok rivier. Dan 6 km verder over een niet-geasfalteerde weg met aan weerszijden een sloot komen we aan bij een houten hangbrug. Zeuthavee verzekert ons dat de brug veel sterker is dan het lijkt en vertelt bovendien nog even wat over het laatste stuk van de route: “Dit gedeelte van nog 6 km is moeilijk voor beginners, het stijgingspercentage ligt tussen 12 en 14%, dus je moet echt weten hoe de versnellingen goed te gebruiken. Beheersing van je fiets en energieverbruik is essentieel. Plaats je gewicht achter op het zadel voor de balans op het achterwiel en maak voor 80% gebruik van je achterrem.”

We bereiken de overkant van de brug zonder ongelukken en fietsen dan nog 6 km naar de Ruanmit Elephant Village. Later die dag  fietsen we terug naar het Singha Park. Helaas moet ik terug naar Bangkok en kan de derde route door Chiang Mai niet meemaken. Deze route voert o.a. langs Pho Khun Mengrai, the great monument en Wat Rong Khun. Gezien de uitdagingen en het plezier van de eerste twee routes is het waarschijnlijk wel veilig te zeggen dat ook deze route bijdraagt aan een aantrekkelijke uitdaging voor de echte fietser.

Voor meer informatie over Singha Park Chiang Rai , bel ( 053 ) 172 870,

E-mail naar [email protected] of bezoek www.BoonRawdFarm.com  .

Hieronder nog een aardige impressie van het Singha Park:

[embedyt] http://www.youtube.com/watch?v=KqAtTZ7NoCw[/embedyt]

Bron: The Nation

Over deze blogger

Gringo
Gringo
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!

3 reacties op “Fietsroutes in Singha Park Chiang Rai”

  1. Cornelis zegt op

    De kop boven het artikel suggereert dat de beschreven routes zich in het Singha Park bevinden en dat klopt niet. O.a. het genoemde Karen dorp met de olifanten en de hangbrug verderop over de Mae Kok zijn vèr buiten het park. Mogelijk is natuurlijk dat het Singha Park voor de bewegwijzering heeft gezorgd maar dat moet dan heel recent gebeurd zijn, half november 2014 was daar nog niets van te zien. Met de ‘derde route door Chiang Mai’ moet iets mis zijn, er zal wel ‘Chiang Rai’ worden bedoeld want de beroemde witte Wat Rong Khun is bij mijn weten niet verplaatst.
    Doet overigens niets af aan het feit dat het daar prachtig fietsen is waarbij een mountainbike wel het meest praktisch is. Ik ga daar over 2 maanden weer heen – en de fiets staat al klaar!

  2. Lilian zegt op

    Dank Gringo voor dit verslag. Op de foto staat een finish bord van een 70 km route. Is de hele route bewegwijzerd? En/of is er ergens een kaartje van de route te vinden? Lijkt me super.
    Overigens de opmerking om het gewicht te verplaatsen naar achterop het zadel en voor 80% de achterrem te gebruiken lijkt me vooral bedoelt voor tijdens het afdalen en niet zozeer tijdens beklimmingen.

    Lilian.

  3. Cornelis zegt op

    Nu, bijna 2 jr. na mijn bovenstaande eerste reactie, blijkt deze nog steeds van toepassing. Van bewegwijzering is nog steeds geen sprake.
    Bij herlezing zie ook nog wat zaken die niet kloppen. Van de hoofdweg, de zgn. Oude Chiang Mai-road, is het 11 km klimmen, in verschillende gradaties, naar de parkeerplaats vanwaar je nog ruim 1500m moet lopen om bij de watervallen te komen. Verder is ‘het pad naar de top’ is – en was – niet bepaald een pad, maar een brede asfaltweg. Het advies om klimmend niet met een hoge cadans te rijden is absoluut ondeugdelijk. Met een hogere trapfrequentie spaar je juist energie en benut je je krachten efficiënter dan met een lage trapfrequentie.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website