Door Khun Peter

De social media hype die de wereld overspoelt, heeft ook Thailand bereikt. Het gebruik van Facebook en Twitter is het afgelopen half jaar opvallend hard gestegen. Het aantal Facebook-accounts in Thailand groeide de afgelopen acht maanden van 1,5 miljoen naar 5 miljoen. Daarmee loopt Thailand zelfs mondiaal voorop als het gaat om de groei van Facebook-gebruikers.

Censuur, de belangrijkste oorzaak voor groei op Facebook?

De controle van de Thaise overheid op de traditionele media zou één belangrijkste redenen zijn voor de populariteit van Facebook. De politieke onrust en de recente acties van de Redshirts in het centrum van Bangkok leidde al snel tot een enorme groei van het aantal Facebook- en Twitter-gebruikers. De zoektocht naar juiste berichtgeving en onafhankelijk nieuws, lijkt dan ook een plausibele verklaring voor deze opmerkelijke groei. Wanneer je naar de cijfers kijkt, klopt dat ook voor een belangrijk deel. Tussen april en mei 2010 werden er vanuit Thailand maar liefst 500.000 nieuwe Facebook-accounts aangemaakt. Maar indien je de cijfers nader bestudeert, zijn volgens mij ook nog andere verklaringen denkbaar.

Cijfers over Facebook in Thailand

Wanneer je kijkt naar de cijfers van Facebook-gebruikers in Thailand (bron: Facebakers.com) zie je aantal opmerkelijke zaken zoals de genoemde forse toename van gebruikers. Echter het meest opvallend is de verhouding tussen mannen en vrouwen die Facebook gebruiken. Een aantal cijfers:

  • Nederland: 51% mannen – 49% vrouwen
  • Filippijnen: 48% mannen – 52% vrouwen
  • Indonesië: 59% mannen – 41% vrouwen
  • Thailand: 44% mannen – 56% vrouwen

Facebook in Thailand: veel vrouwelijke gebruikers

Deze cijfers tonen aan dat Facebook in Thailand relatief veel vrouwelijke gebruikers kent. Zelfs wanneer je dit gegeven afzet tegen andere Aziatische landen. De groei van Facebook heeft dus niet alleen te maken met censuur en objectieve nieuwsgaring. Want dat kan niet het grote aantal vrouwelijke gebruikers verklaren. Zowel mannen als vrouwen willen die informatie. Daar komt bij dat het aantal mannen dat zich voor politiek interesseert meestal groter is dan het aantal vrouwen.

Facebook als alternatief voor datingsites

De groei van Facebook in Thailand heeft naar mijn mening ook een andere belangrijke reden. Veel Thaise vrouwen hebben Facebook ontdekt als alternatief voor datingsites.
Er zijn voor Thaise vrouwen niet zo heel veel mogelijkheden om met westerse mannen in contact te komen. Daarmee doel ik op de middenklasse vrouwen in Thailand. Een Thaise vrouw uit de middenklasse spreekt immers niet zomaar een farang (westerse man) aan. Dat is niet fatsoenlijk. Daar komt bij dat de meeste toeristische plaatsen, waar veel westers mannen te vinden zijn, het werkterrein is van Thaise bargirls. Hiermee willen de vrouwen uit de middenklasse absoluut niet mee geassocieerd worden, dus mijden ze deze plaatsen. Het enige alternatief om toch contact te leggen met buitenlanders waren voorheen datingsites. Daar is nu een beter en betrouwbaarder alternatief voor in de plaats gekomen: Facebook.

Hyves en Facebook een marktplaats voor vrijgezellen

Het succes van bijvoorbeeld Hyves in Nederland is te danken aan het feit dat het een soort marktplaats is voor jongens en meisjes die op zoek zijn naar een relatie. Een datingsite daarvoor gebruiken is voor die groep absoluut ondenkbaar. Dat is voor ouderen en hopeloze gevallen. Het grote voordeel van vriendennetwerken zoals Hyves en Facebook, is dat het laagdrempelig, geaccepteerd en betrouwbaarder is. Je komt gemakkelijk in contact met vrienden van vrienden. Er is daardoor een enige sociale controle en het is minder anoniem dan datingsites.
De betrouwbaarheid van een profiel op Hyves of Facebook is vele malen groter dan de betrouwbaarheid op datingsites. Immers al je vrienden kijken mee. Hierdoor is het een stuk lastiger om jezelf anders voor te doen dan je werkelijk bent. Ook je eigen vriendenkring zegt veel over wie je zelf bent, zaken die in een markt van vraag en aanbod erg belangrijk zijn.

Engelstalig profiel

Natuurlijk zijn er ook genoeg Thaise vrouwen die niet op zoek zijn naar een farang, maar naar een leuke en betrouwbare Thaise man (dat wordt lang zoeken 😉 ). Maar die selecteren zichzelf. Je sluit een farang gemakkelijk uit door je profiel en je communicatie in het Thais op te zetten. Probleem opgelost. Een Thaise vrouw met een Engelstalig profiel heeft daar een duidelijke bedoeling mee.

Het jachtterrein verplaatst

Thailandblog.nl heeft natuurlijk ook een Facebookpagina. Als profielfoto heb ik destijds een foto geplaatst van een dame die een ‘Wai’ maakt. Een niet onaantrekkelijke Thaise dame. Al snel kreeg ik veel, heel veel vriendschapverzoeken van wildvreemde kerels uit alle uithoeken van de wereld. De jacht op mij, als zogenaamde vrijgezelle Thaise dame, was vanaf dat moment geopend.

Ook de Thaise bargirls zijn blij met Facebook

In de zoektocht naar sponsors of huwbare mannen hebben de Thaise bargirls inmiddels Facebook ook ontdekt. Je vergroot je kansen natuurlijk enorm wanneer je naast datingsites, die al eerder door veel bargirls werden bevolkt, ook Facebook inzet.
Na wat zoeken kom je ze snel tegen. Meestal in een net iets te uitdagende pose, een bikini en sommigen gaan nog wat verder. Je moet immers je handelswaar aanprijzen of niet soms?
Het maakt de selectie weer wat gemakkelijker want een Thaise vrouw uit de middenklasse, zal nooit een foto van haarzelf in bikini op Facebook plaatsen. Sterker nog, ze heeft waarschijnlijk niet eens een bikini.

De hete adem van Facebook in de nek van datingsites

Mijn conclusie is dat de groei van Facebook in Thailand aan twee belangrijke factoren is toe te schrijven:

  1. de behoefte aan vrijheid van meningsuiting en objectieve nieuwsvergaring;
  2. het gemak en de voordelen die Facebook biedt in de zoektocht naar contact met westerse mannen.

Het bovenstaande zal zeker ten koste gaan van de datingsites. Zoals gezegd de betrouwbaarheid van de profielen op Facebook is groter. Het bereik is enorm en de doelgroep breder.

Social media in het algemeen en Facebook in het bijzonder zullen ook in Thailand een bijdrage leveren aan een verdere globalisering, te beginnen met vriendschap en relaties.

Over deze blogger

Peter (redactie)
Peter (redactie)
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en een liefhebber van goede muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Mijn motto:"Maak je niet te druk, dat doen anderen wel voor jou".

13 reacties op “Het succes van Facebook in Thailand”

  1. Berthy zegt op

    Thailand: 44% mannen – 56% vrouwen.

    Maar het is toch ook zo dat er in Thailand meer vrouwen dan mannen zijn. Ik meen 60% vrouw en de rest dus man, lady men enzo mee geteld……

    • Redactie zegt op

      Ja, maar dat geldt voor meer Aziatische landen, vandaar dat ik die er ook ter vergelijking bij gezet heb.

      In Nederland leven overigens ook meer vrouwen dan mannen.

  2. Andy zegt op

    Wel eens in de kantoren van thaise bedrijven gekeken? Ik heb het gevoel dat daar meer vrouwen dan mannen rondlopen. Die daarmee een voorsprong in het gebruik van de computer hebben.

    Corrigeer me als dat niet klopt.

    • Redactie zegt op

      Dat zal zeker een rol spelen. Maar als er meer vrouwen in Thailand zijn die een computer gebruiken, is dit nog geen verklaring voor de oververtegenwoordiging op Facebook. Een Facebook profiel maak je aan met een bepaald doel, wanneer je dat ook nog in de Engelse taal doet is dat niet voor familie en vrienden in Thailand, lijkt mij.

  3. huphollandhup zegt op

    Heb zelf op mijn werk 4 dames op kantoor gehad(met behoorlijk salaris) en die zaten allemaal de hele dag tussen de bedrijven door op diverse contact sites en skype te rommelen. Hadden allemaal een relatie en getrouwd maar hielden er vele vriendjes(thai en farang) op na en vergaarden ook nog munten op die manier. Zeg ze dat ze daarmee moeten stoppen en je krijgt een commentaar volongeloof over hun disfunctioneren en ze stappen op. De volgende is weer hetzelfde verhaal….TIT

  4. Johnny zegt op

    Thaise overheid heeft Hi5 dichtgespijkerd.

  5. Robert zegt op

    Dit zijn wel even twee heel gemakkelijk getrokken conclusies Khun Peter, getrokken vanuit een erg ‘farang’ perspectief. Zoals je weet leven de Thais op roddel en achterklap, en Facebook is hier gewoon enorm populair om die reden volgens mij. Je 2e conclusie gaat best op voor een aantal vrouwen, maar bij 99% van de Thaise vrouwen die ik ken (met name office girls) gaat alle correspondentie gewoon in het Thais. En de mannen/vrouwen % staan hoogstwaarschijnlijk in verhouding tot welke groep het meest toegang tot computers hebben in de verschillende landen, zoals een andere lezer ook al aangaf.

    • Redactie zegt op

      Op de Filipijnen zullen ook meer vrouwen toegang tot computers hebben. Daar zie je dit enorme verschil niet. Lees ook even de reactie van Huphollandhup. Roddelen is van alle tijden en doen alle vrouwen graag.

      De nerd die Facebook ooit begonnen is had als doel er een soort relatie/dating site van te maken, dat is aardig gelukt. In Nederland wordt Hyves daarvoor gebruikt, dat bedenk ik niet, dat zijn de feiten.

      • Robert zegt op

        Maar beste Peter, je kan geen vergelijking maken tussen de Filipijnen (52% vrouw) en Thailand (56% vrouw) op basis van een betrekkelijk kleine 4% marge tussen vrouwelijke FB gebruikers in deze twee landen. De ‘margin for error’ van dergelijke onderzoeken ligt vaak op minimaal 5%.

        Zelfs dan – correlatie toont niet noodzakelijkerwijs een causaal verband aan.

        Daarnaast ben ik het met je eens dat FB inderdaad opgezet is, en door een deel van de dames ook gebruikt wordt, als dating site. Maar ik zie nergens in je betoog overtuigend bewijs dat dit nou de groei van Facebook gebruikers in Thailand teweeg brengt. Facebook groeit overal hard op het moment.

        • Redactie zegt op

          “Facebook groeit overal hard”

          Daarin zie je wel degelijk verschillen. Net als het aandeel mannen/vrouwen. Gemiddeld vaak een verschil van 4%. In Thailand is dat 12% en is daardoor significant te noemen. http://www.facebakers.com/countries-with-facebook/order/user-grow-percentage/

          Dit artikel is ook geen wetenschappelijke analyse. Dus ik zal er geen Nobelprijs mee winnen. Het is een vrije interpretatie van mijn kennis van social media, beschikbare cijfers en gezond verstand. Met ruimte voor discussie, die door de lezers prima ingevuld worden.

          De argumenten die jij aanvoert spelen zeker ook een rol zoals, een platvorm voor roddel.

          • Robert zegt op

            http://asiancorrespondent.com/jon-russell/analysis-thailand-passes-5-million-facebook-users

  6. Jos zegt op

    mijn Thaise vrouw noemt haar onderbroek een bikini ??

    • Badbold zegt op

      Lijkt me meer een monokini. Gaat ze zeker ook met kleren aan de zee in zoals de meeste Thaise vrouwen?


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website