Nederlander neemt ook een social media vakantie

Door Redactie
Geplaatst in Social media
Tags:
20 augustus 2013

Op reis naar Thailand en ook even afstand van Facebook of Twitter? Dat klopt volgens een onderzoek van Skyscanner. Het blijkt dat het gebruik van sociale media bij een meerderheid tijdens de vakantie daalt. Een aanzienlijke groep logt tijdens de vakantie zelfs helemaal niet in.

Online stilte

Op vakantie gaan betekent voor velen eventjes afstand nemen van het dagelijks leven. De meerderheid van de Nederlanders doet dit niet alleen letterlijk, maar neemt ook online eventjes een break. Voor 37% van de ondervraagden betekent vakantie namelijk ook afstand nemen van het gebruikelijke sociale netwerk van vrienden en familie door het contact met het thuisfront te beperken tot het strikt noodzakelijke. SMS is nog steeds een populair communicatiemiddel (20%) maar is ingehaald door berichtendiensten zoals WhatsApp, Facetime en Skype (22%).

De populariteit van deze laatste diensten neemt toe naarmate de leeftijd afneemt: het omslagpunt ten koste van SMS ligt al in de categorie 50 tot 60 jarigen, terwijl van de vakantiegangers onder de 40 nog maar 16% gebruik maakt van SMS. Facebook als communicatiemiddel met het thuisfront is maar bij 11% populair.

Thuis vertellen hoe leuk het was

Vertellen hoe leuk de vakantie wel niet is, doen Nederlanders thuis wel zo blijkt dan ook uit het onderzoek. Van degenen die tijdens hun vakantie inloggen op een sociaal netwerk, doet 23% dat vooral om vakantie ervaringen te delen, de overige 77% geeft als belangrijkste reden aan zo op de hoogte te blijven van het wel en wee van het thuisfront. Van de respondenten die aangaven gebruik te maken van Social Media (94% van alle ondervraagden), gaf meer dan 34% aan tijdens hun vakantie helemaal niet in te loggen. Bijna 53% doet dat wel, maar minder vaak dan thuis. Slechts 10% doet dit even vaak als thuis en maar 3% gebruikt de vrije tijd om juist vaker in te loggen op een sociaal netwerk. Leeftijd maakt wel enig verschil: bij de jongere Social Media gebruikers onder de 30 geeft 28% aan helemaal niet in te loggen tijdens hun vakantie, 50% minder vaak en 22% even vaak.

Nog maar iets meer dan 9% van de vakantiegangers stuurt een ansichtkaartje. Van de ouderen moeten we het ook niet hebben om nog zo’n leuke handgeschreven kaart te ontvangen: slechts 12% van de 60-plussers neemt deze moeite en dit aantal is precies even hoog als in de leeftijdsgroep onder de 30.

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

1 reactie op “Nederlander neemt ook een social media vakantie”

  1. Farang tingtong zegt op

    OMG…..al die onderzoeken tegenwoordig wat heb je er aan zonde van de tijd en het geld ik zie echt het nut er niet van in, en ik twijfel ook aan de geloofwaardigheid van dergelijke onderzoeken, het is maar net bij wie en waar je zulke onderzoeken doet.

    Stel je deze vragen bv. aan een bus vol bejaarden die op weg zijn voor een vakantie in Duitsland, met als tussenstop een punnikparty in Habbekutteveen ja dan krijg je op zeker een ander antwoord dan dat je dezelfde vragen stelt aan een bus vol met tieners richting IIoret de mar.
    Is het werkelijk de juiste afspiegeling van hoe of het er aan toegaat tijdens de vakanties?

    Volgens een ander onderzoek word weer het tegenovergestelde beweerd nl.dat mensen zich voornemen om dan minder of zelfs helemaal niet online te gaan,maar blijken dit moeilijk vol te houden.
    Excuses als “ik moet toch even kijken of er iets belangrijks in mijn mail zit” en “het is toch leuk als anderen zien dat we het naar onze zin hebben.

    Uit weer een ander onderzoek blijkt zelfs dat het gebrek aan een internetverbinding de grootste bron van stress is tijdens een vakantie.

    Of het onderzoek dat beweerd dat 40% van de reizigers het ontbreken van een internetverbinding de grootste stressfactor vindt. Voor 26% is dat slechte aansluitingen in hun reis en voor 24% lawaaierige locatie.

    Eenmaal op de plaats van bestemming (in dit onderzoek zijn alleen hotels als reisbestemming genomen) en dan zegt 61% dat de belangrijkste extra voorziening in hun kamer een internetverbinding is.

    Als ik naar mijn eigen omgeving kijkt met veel Thaise vrienden dan veranderd er niets wanneer ze op vakantie in Thailand zijn of als ze thuis in Holland zijn.
    Nou ik moet de eerste Thai nog tegengekomen die niet op Facebook of iets dergelijks zit, ze staan er mee op en gaan er mee naar bed.
    Ieder dag worden er hele fotoreportages geschoten op allerlei plekken en in diversen standen en met de daarbij horende gebaren, om deze daarna weer zo snel mogelijk op Facebook , Instagram etc. te plaatsen.

    kijk maar om je heen overal is Wi-Fi, iedereen is altijd en overal bezig met internet, in de auto op de fiets, op het zebrapad, op het toilet…mmm denk ik, nee het is een verslaving waar de hele wereld intussen aan verslaafd is.
    En ik denk zelf dat wat ik om mij heen zie een dichter bij de werkelijkheid komt dan wat er volgens het onderzoek van Skyscanner word beweerd.
    Maar goed ik heb er verder geen moeite mee, in je vakantie doe dingen die je leuk vind en daar hoort internetten ook bij dus gewoon lekker doen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website