Buitenlandse Zaken komt met social-media atlas
Ook handig voor reizigers en expats in Thailand: Het ministerie van Buitenlandse Zaken brengt al zijn social media accounts samen op een wereldkaart: www.socialemediagidsbz.nl. Met deze website zie je waar ter wereld Nederland online is vertegenwoordigd.
Steeds meer Nederlandse ambassades zijn actief op Twitter en Facebook, zo ook de Nederlandse ambassade in Bangkok. Buitenlandse Zaken is wereldwijd online vertegenwoordigd met meer dan 275 accounts op Twitter, Facebook en LinkedIn. Zelfs honderden individuele medewerkers van het ministerie zijn, in Nederland en op de Nederlandse ambassades, actief op social media. Om alle verschillende social media accounts te bundelen heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken een wereldkaart uitgebracht.
Sociale media
In een online wereld waarin verhoudingen tussen overheid en burgers voortdurend veranderen en mensen via sociale media elkaar weten te vinden, te mobiliseren, te informeren, en te beïnvloeden, heeft het ministerie van BZ inmiddels een plek verworven. Wie wil weten of de ambassade in Japan een Facebook heeft, wat de consul-generaal in Vancouver twittert en welke LinkedIn-groepen de ambassade in Australië heeft, kan dat vanaf vandaag in een oogopslag zien in de sociale media atlas van het ministerie van Buitenlandse Zaken: www.socialemediagidsbz.nl
Officiële en persoonlijke accounts
De website is vormgegeven als een wereldkaart waarop je kunt zien welke social-media accounts onder de verantwoordelijkheid vallen van het ministerie, zoals accounts van ambassades, consulaten-generaal, directies, projectgroepen, ambassadeurs, consuls-generaal en de politieke en ambtelijke top. Van deze accounts wordt een volledig overzicht nagestreefd. Daarnaast zijn ook persoonlijke accounts opgenomen van medewerkers van het ministerie van Buitenlandse Zaken die actief zijn op social media, maar dan gaat het alleen om accounts van Twitter en LinkedIn.
Moderne diplomatie
Moderne diplomatie vraagt om een andere manier van communiceren, om betrokkenheid, om dialoog, om direct contact. Mensen zijn overal ter wereld connected, willen graag meepraten en meedenken, zijn zelfredzaam en mondig. Sociale media worden steeds vaker gangbare platforms voor beleidsbepaling en publieksdiplomatie in het buitenland. Met sociale media laten ambassades, directies en medewerkers van Buitenlandse Zaken zien waar Nederland voor staat en wat zij voor Nederland in het buitenland doen. Door aanwezig te zijn op Twitter, Facebook, blogs en andere platforms kan iedereen eenvoudig in contact treden met ambassades en medewerkers van Buitenlandse Zaken.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie