Wereldwijd minder koffers zoek op luchthavens
Luchtvaartmaatschappijen hebben de bagageafhandeling in 2015 enorm verbeterd. De foutieve bagageafhandeling is met 10,5% afgenomen en daarmee het laagste ooit gemeten, zo meldt SITA.
De focus van de luchtvaartsector om de bagageafhandeling te verbeteren, heeft zijn vruchten afgeworpen. Volgens het SITA Baggage Report 2016 was er in 2015 bij 6,5 op de 1000 koffers een probleem met de bagageafhandeling. Dit is 10,5% minder dan in 2014,
Deze verbetering is bijzonder omdat het aantal vliegtuigpassagiers nog altijd stijgt en dus druk zet op de infrastructuur van de luchtvaart, inclusief de bagageafhandeling. Vorig jaar reisden meer dan 3,5 miljard passagiers met het vliegtuig en dat aantal zal blijven groeien.
Vooral het traceren van zoekgeraakte koffers door luchtvaartmaatschappijen kan dankzij de moderne technologie nog wel beter, door bijvoorbeeld permanente elektronische labels beschikbaar te maken, die de passagier elke reis voorziet van het vluchtschema via een mobiele app. Een goedkopere variant is het thuis printen van bagagelabels, aldus SITA.
Het is niet verwonderlijk dat de luchtvaartmaatschappijen zich inzetten om het zoekraken van bagage te voorkomen. Het opsporen of vergoeden van de vermiste bagage in 2015 is een bedrag van 2,3 miljard dollar gemoeid.
Steeds meer luchthavens bieden een selfservice bagageafgifte, waarbij de passagier zelf het bagagelabel print en de koffer inlevert. Dit is mogelijk bij 40 procent van de luchtvaartmaatschappijen en luchthavens wereldwijd, inclusief KLM en Schiphol. De verwachting is dat dit percentage in 2018 zal zijn gestegen tot 75 procent.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Reisadvies17 december 2024Reisadvies Thailand aangepast op 16-12-2024 i.v.m. zware regenval in het zuiden
- Vliegtickets17 december 2024Waarschuwing Consumentenbond: ‘vliegticketwebsites onnodig duur’
- Eten en drinken17 december 2024Gaeng Pa oftewel jungle curry
- Nieuws uit Thailand15 december 2024Politie in Bangkok ontmantelt bedelbende en ontdekt 300.000 baht aan contanten
3 jaar geleden is mijn koffer op vlucht Amsterdam / Phuket zoekgeraakt . Na ongeveer een maand is hij teruggevonden in Laos en keurig weer thuis afgeleverd Mijn complimenten dan ook aan KLM / Bangkok air voor de moeite .Sinds die tijd doe ik altijd een extra label aan de koffer met eindbestemming maar heelaas valt me op dat deze labels altijd zijn verdwenen Vraag me af waarom
Dat is goed nieuws. Toen ik begon met mijn werk in het buitenland was het heel ‘normaal’ dat je koffer dagen of zelfs niet meer aan kwam. Een toenmalige Nederlandse firma was zelfs koploper op dat gebied. Iets van 15% ging toen fout. Dan is het getal wat er nu gepresenteerd wordt een flinke verbetering. Helaas destijds flink wat bezorgers mijn koffer zien bezorgen of een papierwinkel moeten invullen. Sindsdien reis ik altijd met wat kleding in mijn handbagage. Jongere collega’s kijken mij dan vreemd aan. Je koffer komt toch altijd aan? is hun beleving. Ik ben dan ook altijd blij als ik mijn koffer zie aankomen. Ik heb altijd een harde oranjekofferlabel eraan hangen. Ook handig om je koffer te spotten op de bagageband. En ik heb ook zo’n kaartje eraan hangen waarmee ze elektronisch contact met op kunnen nemen als iemand mijn koffer vindt. Wat ik regelmatig zie is dat te grote handbagagekoffers worden ingenomen in het vliegtuig en in het ruim komen. Komt denk ik door dat extra stoeltje wat ze er tussenproppen en de bagagebakken worden niet vergroot.