Trends in mobiliteit die het reizen definitief veranderen

Door Redactie
Geplaatst in Reizen
Tags: ,
23 januari 2016

Een auto delen of in het buitenland een particulier appartement huren in plaats van een hotelkamer te boeken. Het zijn voorbeelden van diensten die door de deeleconomie en digitalisering standaard zijn geworden. Daarnaast volgen innovaties elkaar steeds sneller op. De nieuwe technologieën maken het mogelijk om mobiliteit opnieuw uit te vinden.

Allianz Global Assistance heeft een wereldwijde analyse gemaakt van innovaties op het gebied van mobiliteit en de invloed daarvan op reizen.

Extreme tourism

Voor mensen die alles hebben – of voor hen die ernaar streven om alles te hebben – is het beleven van een mooie reis niet genoeg. Ze willen meer, iets nieuws, een uniek avontuur om over te praten, een reis die onvergetelijk is, omdat het gevaarlijk is, extreem of zelfs verboden. Op zoek naar authentieke ervaringen en spannende sensaties. Een voorbeeld daarvan is de Emoya hotelketen in Zuid-Afrika die gasten de kans biedt om in een sloppenwijk resort te verblijven.

Experimentele mobiliteit

Veel reizigers zien vliegen – of de tijd die het duurt om te komen waar je naartoe gaat – als verloren tijd. Om deze gevoelens van frustratie te verminderen, zijn luchtvaartmaatschappijen op zoek naar ervaringsgerichte, afleidende vormen van mobiliteit. In Frankrijk wordt door Airbus gewerkt aan de mogelijkheid om passagiers door middel van virtual reality helpen te vergeten dat ze in een vliegtuig zitten. Dit lost in één keer twee problemen op: de verveling die passagiers ervaren tijdens lange vluchten en de stress van het vliegen.

The smart home: een slaapkamer in een koffer

Steden groeien, er is minder ruimte en mensen zijn flexibel in de wijze waarop ze werken en reizen. Niet alleen kantoren en huizen zijn daar steeds meer op ingericht, ook hotels zoeken naar nieuwe manieren om daarop in te springen. Het eerste voorbeeld hiervan komt uit Zwitserland, Hotello genaamd. Het is een hotelkamer van 4 m² die alles in zich heeft wat iemand nodig heeft om te werken en te slapen, dus een bed, een bureau, een kast en een lamp. Al deze elementen passen in een kleine koffer. De werkende reiziger kan op een eenvoudige manier waar dan ook zijn hotelkamer opzetten. Een gordijn dat door een metalen structuur wordt ondersteund is het enige dat de kamer afsluit van de rest van de wereld.

Civiele mobiliteit

Door de groeiende mobiliteit en gebrek aan ruimte ontstaat er een grotere bewustwording van het gebruik van een ander zijn ruimte. Dit is goed te zien in het verkeer; de keuze van het vervoermiddel, de snelheid en het parkeergedrag. Een mooi voorbeeld daarvan komt uit onze eigen hoofdstad. In Amsterdam zijn speciale verkeersborden geïnstalleerd in woonwijken. Als een bestuurder minder dan 30 km per uur rijdt, doneert de gemeente een aantal centen aan een stichting om een lokaal initiatief te financieren.

Virtuele mobiliteit

Geen geld of geen tijd hebben, maar toch op reis willen om onder meer andere culturen te leren kennen? Door de komst van nieuwe technologieën kunnen we ergens zijn zonder daar fysiek heen te reizen. De VVV in Melbourne speelt daarop in door internetgebruikers de kans te geven via virtuele mobiliteit de stad te leren kennen. In de stad dragen twee toeristen een camera en alles wat ze in de stad doen, wordt live uitgezonden. De kijkers kunnen hun bezoeken, activiteiten of routes ook beïnvloeden. Zo wordt ´reizen´ en beleven wel een gemakkelijke combinatie.

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website