Ben je in Thailand op vakantie en is je Nederlandse paspoort gestolen of verloren? Dan moet je dit zo snel mogelijk melden bij de Thaise politie en de Nederlandse ambassade.
Bij de Nederlandse ambassade kan je een nieuw paspoort of tijdelijk reisdocument aan (noodpaspoort of laissez-passer) aanvragen. Hiermee kan je terug naar Nederland reizen. Bij terugkomst in Nederland moet je (meestal) ook aangifte doen bij de politie.
Nog even de stappen op een rijtje:
- Doe aangifte bij de lokale politie. Vraag om een schriftelijk bewijs van aangifte. Dit is nodig voor je reisverzekering.
- Meld verlies of diefstal zo snel mogelijk. Is je Nederlandse paspoort of ID-kaart in het buitenland gestolen of ben je deze kwijt? Meld dit zo snel mogelijk bij een Nederlandse ambassade of consulaat.
- Nooddocument aanvragen. Je kan op de ambassade of het consulaat ook een nieuw paspoort of een noodreisdocument aanvragen.
Paspoort teruggevonden? Lever deze dan in
Heb je jouw paspoort als verloren aangemeld en vindt je deze later terug? Lever deze in. Je kan jouw paspoort niet meer gebruiken omdat deze internationaal geregistreerd staat als verloren.
Je kan het teruggevonden paspoort inleveren bij:
- een Nederlandse ambassade of consulaat.
- de Koninklijke Marechaussee.
- een Nederlandse gemeente.
Reisverzekering en reisdocumenten
Meestal zijn jouw reisdocumenten tegen kostprijs verzekerd op je reisverzekering. Meldt daarom verlies of diefstal van je paspoort ook bij je reisverzekeraar dan krijg je de kosten vergoed.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand25 november 2024Politieke dynamiek in Thaise provincies bij PAO-verkiezingen
- Achtergrond25 november 2024Zo machtig als een minister: waarom nationale partijen strijden om PAO-leiderschap
- Vliegtickets25 november 2024Thai Airways hervat directe vluchten tussen Bangkok en Brussel
- Nieuws uit Thailand25 november 2024Gevaren van illegale alcohol en methanolvergiftiging
Maak altijd een kopie van de personalisatiepagina van je paspoort of stuur die kopie via een e-mail aan jezelf.
Alle informatie staat op die personalisatiepagina en bij verlies of diefstal van je paspoort is het voor politie, maar ook de Ambassade makkelijk om de gegevens van die kopie te krijgen. Ook krijg je vlugger een nieuw paspoort of een noodpaspoort,
Ik bewaar kopieen van al mijn belangrijkste documenten in een memorycard. Ik heb dan al mijn gegevens van wat dan ook bij de hand als ik wat verlies of wat gestolen word. Van visumpagina’s van mijn paspoort tot belangrijke brieven en documenten.
Je gaat ook best een nieuwe Departure Card halen bij Immigration.
Ook dien je (en dat is dan punt 4.) met dit nood-paspoort naar de Thaise Immigratie te gaan voor het opnieuw bekomen van een inreis-stempel in je lege paspoort, anders heb je een probleem bij het verlaten van het land.
We kunnen er toch rustig vanuit gaan dat het systeem bij het verlaten van het land op basis van unieke persoonskenmerken keurig automatisch detecteert wat de originele inreisdatum is?
Die stempel is heel belangrijk. Bij een van onze kinderen waren ze het vergeten en mijn vrouw en ik hadden dat niet in de gaten. We wilden weer weer vertrekken en werden op het vliegveld tegen gehouden. We moesten maar eerst bewijzen dat onze toen 7 jarige dochter van ons was. Ze kletste gelukkig 100 honderd uit tegenover de beambte en die was binnen vijf minuten overtuigd.
En hoe ga je tewerk om een nieuw visum te bekomen voor de expats? En entries etc en met welke datum?d
Dus ook kopie maken van deze gegevens incl. Departure card.
Je aankomsten/vertrekken, Visum, verlengingen, Re-entries, 90-dagen meldingen, TM6 formulier, etc zijn allemaal wel ergens geregistreerd bij immigratie in een database en zijn dan ook wel terug te vinden.
Zelf een kopie van die gegevens ergens bewaren maakt het voor iedereen natuurlijk eenvoudiger..
Indien je via je ambassade een nieuw paspoort bekomt, moet je normaal de laatste stempel van binnenkomst en laatste jaarverlenging kunnen terugkrijgen bij immigratie.
Ook de gegevens van het visum waarmee je de oorspronkelijk verblijfsperiode hebt bekomen, en waar de verleng(en) op aansluiten, zal men kunnen terugvinden en in je nieuwe paspoort plaatsen.
Eigenlijk dezelfde gegevens die men overneemt wanneer je een oud paspoort vervangt door een nieuw.
Ook bewijs laatste 90 dagen melding en nieuwe TM6 zijn eenvoudig te vervangen.
Bij iemand die hier verblijft op verblijfperiode enkel bekomen met een visum ligt het normaal anders.
Paspoort weg is, ook visum weg.
Bij immigratie zal je dan wel de laatste datum van binnenkomst kunnen terugkrijgen met de laatste verblijfsperiode, maar je visum krijg je niet terug.
Dat is natuurlijk enkel van belang als je een visum met Multiple entry had. Bij een Single entry was het visum toch al gebruikt.
Je zal dan een nieuw visum moeten halen in een ambassade/consulaat.
Indien je ambassade enkel een nooddocument aflevert of een voorlopig paspoort zal je waarschijnlijk ook alles verliezen buiten je laatste verblijfsperiode.
Zo kunnen bijvoorbeeld Belgen die niet ingeschreven zijn op de ambassade ook geen nieuw paspoort bekomen (gewoon paspoort). Enkel een voorlopig paspoort dat hen dan moet toelaten om naar België terug te keren.
Zulke personen zullen dan waarschijnlijk ook hun jaarverlenging verliezen.
Ik denk niet dat immigratie daar gegevens gaat in overnemen omdat deze documenten maar een beperkte geldigheidsduur hebben.
Eens ze een nieuw paspoort hebben in België zullen ze dan alles opnieuw moeten beginnen m.a.w. terug eerste en visum, etc.
Nu, immigratie heeft hierin natuurlijk het laatste woord en zoals we weten zijn er zoveel regels als er immigratiekantoren zijn.
Zorg dat je iedere 3 maanden kopies maakt van al je stempels. De immigratie heeft daar ook copies van.
Dan heb je in ieder geval meer bewijsmateriaal
Wat is het nu van elke 3 maanden al je stempels te gaan kopiëren ?
Stempels veranderen toch niet.
Belangrijk is dat je een kopie hebt van :
– Persoonspagina.
– Eventueel Visum
– Eventueel verlenging
– Eventueel “Re-entry”
– De laatste “Arrival” stempel
– TM 6 kaart
Enkel wanneer er daar veranderingen in optreden is het nuttig om een nieuwe kopie te maken van die nieuwe gegevens.
Iedereen heeft tegenwoordig toch een smartphone met camera, net zo makkelijk ff een foto maken en opslaan in de cloud oid.