Nederlanders die deze zomer in de problemen komen op hun vakantieadres kunnen vanaf dinsdag ook een WhatsApp-bericht sturen naar Buitenlandse Zaken.
Na een succesvolle pilot is WhatsApp vanaf dinsdag een vast communicatiemiddel van het 24/7 BZ Contact Center met Nederlanders die voor hulp of informatie een beroep doen op het ministerie. Minister Blok bracht dinsdag een werkbezoek aan het 24/7 BZ ContactCenter om met medewerkers te spreken en hun ervaringen te horen.
Het 24/7 BZ ContactCenter draait op dit moment op volle sterkte. Het contactcentrum van Buitenlandse Zaken ontvangt jaarlijks ruim een half miljoen telefoontjes en zo’n 150.000 emails. In de zomermaanden nemen twee keer zo vaak mensen contact op met het Contactcenter dan op de dagen buiten het zomervakantieseizoen. En vanaf dinsdag staan de medewerkers van het contactcenter Nederlanders dus ook te woord via Whatsapp.
Minister Blok: ‘Ik gun iedereen een onbezorgde vakantie. We willen Nederlanders helpen zich zo goed mogelijk voor te bereiden op hun vakantie, met bijvoorbeeld onze BZ Reisapp waarin belangrijke informatie op te zoeken is over het land van bestemming. Helaas zien we dat het toch wel eens misgaat. Buitenlandse Zaken staat permanent klaar voor reizigers die in de problemen komen. We willen het voor hen zo gemakkelijk mogelijk maken om met Buitenlandse Zaken in contact te komen. Met het uitbreiden van de contactmogelijkheid via WhatsApp sluiten we nog beter aan bij de wensen van de reiziger. Onze medewerkers zijn 24 uur per dag, 365 dagen per jaar bereikbaar voor Nederlanders die een beroep willen doen op de dienstverlening van Buitenlandse Zaken.’
Buitenlandse Zaken streeft ernaar de dienstverlening voor Nederlanders in het buitenland voortdurend te verbeteren en aan te passen aan de wensen van de Nederlander. Zo is dit jaar ook het reisadvies vernieuwd volgens de wens van de gebruiker, om zo de reiziger te helpen zich beter voor te bereiden voor een reis naar het buitenland.
Vorig jaar heeft Buitenlandse Zaken voor het eerst de gehele consulaire dienstverlening vastgelegd in een speciale catalogus. Deze catalogus is onderdeel van de jaarlijkse beleidsnota De Staat van het Consulaire. Deze maand juli heeft minister Blok de nieuwste versie van de Staat van het Consulaire aangeboden aan de Tweede Kamer.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
- Stranden22 november 2024Toei Ngam Beach, een prachtig strand nabij Pattaya
- Eten en drinken21 november 2024Knoflook in de Thaise keuken, niet alleen lekker maar ook gezond!
Mooi en wat is daar het nummer of profiel van ?
Wie kan mij de contact gegevens om via de Wh.App te communiceren , bezorgen?
Had handig geweest als het nummer van BZ dat correspondeert met de app hier getoond zou worden.
WhatsApp
Stel uw vraag via WhatsApp. Stuur direct een WhatsApp-bericht. Of voeg ons mobiele nummer +316 8238 7796 toe aan de contactlijst van uw smartphone en stuur ons dan uw bericht. We proberen uw vraag binnen 30 minuten te beantwoorden.
Let op:
U kunt het nummer alleen gebruiken voor WhatsApp. En niet voor iets anders. U kunt dus niet naar dit nummer bellen of sms’en.
Alleen als u persoonlijk een bericht stuurt, krijgt u een reactie van ons. Stuurt u of iemand anders een bericht vanuit een WhatsApp-groep? Dan krijgt u geen reactie.
Deel geen privacygevoelige gegevens met ons via WhatsApp. Zoals een burgerservicenummer of een kopie van een paspoort.
Dit voor de lezers die niet weten dat je op een link in de tekst kan klikken en zo op een pagina terecht komt waar de informatie staat.
“Deel geen privacygevoelige gegevens met ons via WhatsApp. Zoals een burgerservicenummer of een kopie van een paspoort.” Goed advies, en toch onwerelds.
Als je langer dan een maand in Thailand wil verblijven laat je noodgedwongen een lang spoor van Europese paspoortkopies achter. Zowat met elke officiële instantie deel je deze privacygevoelige gegevens. Hetzelfde in menig hotel. Je hebt gewoonweg geen keuze.
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat die instanties heel anders aankijken tegen informatieveiligheid voor onze privacygevoelige gegevens dan BZ NL.
Het blijft een goed advies. Dat anderen er anders mee omgaan daar kan Buza niets aan doen. Buza moet het goede voorbeeld geven. Er is verder ook nog een officiele app kopieID. Als je al iets moet versturen kun je in iedergeval gevoelige gegeven maskeren.