Nederlandse vakantiegangers gaan niet altijd even goed voorbereid op verre reis. Hoe pak je het dan wel aan? Bezoekers van de jaarlijkse vakantiebeurs in Utrecht laten zien hoe zij hun zaken regelen. ‘Je kunt niet alleen vertrouwen op een Lonely Planet van 2 jaar geleden’.

Vaccinaties, malariatabletten, kennis van lokale regels en gebruiken. Nederlandse reizigers naar verre oorden zijn daar niet allemaal mee bezig, bleek uit onderzoek van NBTC-NIPO Research. Op de Utrechtse vakantiebeurs is het ministerie van Buitenlandse Zaken daarom stevig vertegenwoordigd met een drukbezette stand. De boodschap: een fijne vakantie begint op de bank.

Hospitaalschip

Oud-marinier Kasper Kranenburg kan erover meepraten. Als ambassadeur voor de hospitaalschepen van Mercy Ships maakt hij zich sterk voor patiënten in Afrika die geen toegang hebben tot medische hulp. Voor zijn werk reist Kranenburg de hele wereld rond. ‘Als ik wegga kijk ik altijd op de reisadviezen en informeer me goed. Als ik tevoren weet dat ik niet dringend in onveilig gebied hoef te zijn, ga ik niet. Ik heb crises altijd vermeden’.

Noodhulp in het buitenland

De cijfers spreken boekdelen. In 2018 kwamen Nederlandse ambassades en consulaten 3000 keer in actie om Nederlanders in het buitenland uit de problemen te helpen. Er werd ook veel telefonische hulp verstrekt. Het 24/7 BZ contactcenter werd 650.000 keer gebeld.

Minister Blok van Buitenlandse zaken deed eind vorig jaar daarom een dringend beroep op de eigen verantwoordelijkheid van vakantiegangers. ‘Ik gun iedereen een onbezorgde vakantie, maar daar heb je als vakantieganger zelf ook een hand in. Namelijk door je goed voor te bereiden op je reis, onder meer door het checken van het reisadvies’.

Schipbreuk in Indonesië

KLM-purser Wilbert van Haneghem weet wat het is om tijdens een reis in serieuze problemen te komen. In 2014 maakte hij een rampvakantie mee. De boot die hem en zijn vriendin van Bali naar Lombok vervoerde, zonk halverwege. Elf van de dertien drenkelingen werden gered, waaronder Van Haneghem en zijn vriendin. Van Haneghem schreef er een boek over: ‘Schipbreuk in het paradijs’

‘In Lombok was er veel onduidelijkheid en kwamen we van het ene ziekenhuis in het andere terecht’ vertelt Wilbert. ‘Het Nederlandse consulaat-generaal schoot ons te hulp. De consul-generaal heeft toen gezegd: ‘Wij regelen dat jullie naar Bali kunnen komen’. Daar zijn we opgevangen en kregen we medische en consulaire hulp. Voor onze familie in Nederland was er maar één telefoonlijn die goed advies gaf: dat van BZ’.

Eigen verantwoordelijkheid

Checken of je bestemming wel veilig is, kan op verschillende manieren. Niet alleen via de reisadviezen maar ook via de Reisapp van BZ. Via de Reisapp word je op de hoogte gehouden van de actuele situatie in een gebied. Verschillende bezoekers van de vakantiebeurs kennen de app, zoals het echtpaar Schrader uit ’s-Gravenzande. Mevrouw Schrader: ‘Nadat ik de app had gedownload dacht ik: dit weet ik al. Ik vond het een beetje betuttelend. In het buitenland is het vooral een kwestie van logisch nadenken’.

Maar daar houdt het voor Wilbert van Haneghem niet op. ‘Check toch maar even of je een visum en vaccinaties nodig hebt, en of het land waar je heen gaat veilig is. De actualiteit veroudert snel. Je kunt niet alleen vertrouwen op een Lonely Planet van 2 jaar geleden’.

Bron: Nederland Wereldwijd

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

2 reacties op “‘Reizen naar verre oorden is meer dan alleen logisch nadenken’”

  1. brabantman zegt op

    Zolang er nog mensen zijn die op Schiphol inchecken voor Isla Margarita en menen dat zij naar Spanje vliegen of met de korte broek aan gereed staan voor de vlucht naar Alaska(beiden waar gebeurd)… Daarmee stijgt de gemiddelde Nederlander niet in mijn achting.

    • Cornelis zegt op

      Vroeger – oh nostalgie – had Frits Bom het TV-programma ‘De Vakantieman’, met als één van de vaste elementen een vraag aan reizigers om hun bestemmingsland op de kaart aan te geven. Natuurlijk lieten ze voornamelijk de foute antwoorden zien, maar sommigen zaten er werkelijk héle werelddelen naast. Ook de Venezuelaanse Islas Margeritas – enkele jaren een populaire bestemming – kwamen aan bod: reizigers hadden aan boord van het vliegtuig – Martinair, naar ik me meen te herinneren – aan het cabinepersoneel gevraagd waarom de vlucht zo lang duurde. Ze dachten dat die Islas bij de Canarische Eilanden lagen………


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website