Reizen naar o.a. Thailand met kleine voetafdruk
Nieuwe werelden ontdekken, kennis maken met andere culturen, zoals de Thaise, genieten van prachtig natuur en zonnige stranden; iedereen wil reizen. Het wordt steeds makkelijker en we doen het vaker. De uitstoot van CO2 zal de komende jaren dan ook verder stijgen door de groei van het aantal toeristen en reizigers wereldwijd.
Reisbrancheorganisatie ANVR en de bij haar aangesloten reisondernemingen nemen hun verantwoordelijkheid en willen -naast tal van maatregelen die al worden genomen- verdere stappen zetten om deze CO2 te compenseren en vervolgens te reduceren.
Vakantie in CO2
De reissector werkt al jaren aan ‘Better holidays’; het bevorderen van de positieve aspecten en het terugdringen van negatieve, zowel voor de lokale bevolking op de bestemming als voor de reiziger. Ook neemt de reisbranche tal van maatregelen als het gaat om vervoer, verblijf en vermaak. En met succes! Met het ontwikkelen van een online calculator waarmee reisondernemingen nauwkeurig de CO2-vakantievoetafdruk kunnen meten, worden niet alleen vluchten, maar ook tal van andere vormen van transport, 750.000 accommodaties en een 20-tal excursies en activiteiten berekend. Met deze calculator heeft de ANVR de eerste prijs in de wacht mogen slepen van de Verenigde Naties, terwijl de World Travel Tourism Council deze calculator heeft uitgeroepen als beste innovatieve initiatief ter wereld.
Vrijwillige compensatie
De reizende consument begint -naast zijn huishoudelijke afvalscheiding en waterbesparing- nu ook meer oog te krijgen voor zijn vakantievoetafdruk. In 2016 koos 1 op de 800 reizigers ervoor om vrijwillig zijn reis CO2 te compenseren. Een goed begin, maar te weinig om verschil te maken.
Naast de maatregelen die alle reisondernemingen al nemen, gaan nu -om te beginnen- een tiental ANVR-reisorganisaties de CO2-compensatie standaard opnemen in hun pakketreis. Reisondernemers helpen de consument ook bewustere keuzes te maken: wil je reizen met vliegtuig of trein, slapen in een hotel dat rekening houdt met zijn omgeving, lang of kort op vakantie, compenseren of reduceren?
Toerisme wereldwijd
Van alle vakantiereizen die we maken, doen we dat maar voor 20% met het vliegtuig. Toch neemt vliegen daarmee het grootste deel van de totale CO2-reisvoetafdruk voor zijn rekening, namelijk 55%. Er zijn tal van ontwikkelingen in de luchtvaart om slimmer, schoner, stiller te vliegen, maar dat kost tijd, staat in de kinderschoenen en ligt niet binnen de invloedssfeer van de ANVR.
Thuis blijven is geen optie. De mobiliteit groeit en de economische belangen wereldwijd zijn groot. Voor veel landen is toerisme inkomstenbron nummer één en daarmee aanjager voor sociaal-economische vooruitgang. Het zorgt voor werkgelegenheid, exportopbrengsten, infrastructuur en natuurbehoud. Maar liefst 1 op de 10 banen is wereldwijd gerelateerd aan toerisme. In Nederland zijn dat zo’n 40.000 arbeidsplaatsen die rechtstreeks te maken hebben met uitgaand toerisme. Omgerekend dragen buitenlandse reizen voor 7 miljard euro per jaar bij aan de Nederlandse economie.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Als een calculatortje waarmee je de uitstoot met geen gram vermindert nou wereldwijd het beste innovatieve initiatief is waar de Verenigde Naties en het World Travel Tourism Council zelfs helemaal lyrisch van worden, kan ik alleen maar vaststellen dat er dus niets nieuws gebeurt om de uitstoot daadwerkelijk terug te dringen.
Da’s maar goed ook, want het enige is dat vakanties op de bon gaan, en dat willen we niet.
Een tiental ANVR reisorganisaties….
Dat is zelfs om mee te beginnen natuurlijk lachwekkend om een mondiaal probleem aan te pakken, waarbij bij wijze van spreken de maandelijkse groei van de Chinese markt al groter is dan de totale bestaande jaarlijkse Nederlandse markt.
Allemaal politiek correcte symbolische flauwekul.
De overheid zou kunnen verbieden om bijvoorbeeld vliegtickets waarbij je eerst naar Brussel moet en dan vanaf Brussel naar Schiphol om vervolgens vanaf Schiphol naar je bestemming te vliegen, voor minder geld te verkopen dan alleen de vlucht vanaf Schiphol.
Dat is tenslotte wel het toppunt van volstrekt onnodig beslag leggen op de energie en infrastructuur. Maar ja, dat gebeurt onder Koninklijke vlag, dus dat zal wel lastig zijn.
Dertien reisorganisaties gaan compensatie voor CO2-uitstoot standaard opnemen in hun reizen. De kosten nemen de organisaties, die vooral verre en avontuurlijke reizen aanbieden, voor hun eigen rekening. Het gaat gemiddeld om 5 euro per reis, maakte reisbrancheorganisatie ANVR vandaag bekend.
De brancheorganisatie heeft een calculator ontwikkeld waarmee de CO2-uitstoot van de vlucht, het verblijf en de extra vakantieactiviteiten kan worden berekend. Het geld voor de compensatie gaat bijvoorbeeld naar schone kooktoestellen in Ghana en zonne-energie in Thailand. Daarvoor wordt samengewerkt met de Zwitserse South Pole Group dat de projecten heeft geselecteerd.
Bron: NOS
Allemaal leuk om te weten maarwat moeten we er mee? Er zijn allemaal interesante aanbevelingen voor de burger om minder energie te verbruiken, co2 uit te stoten ect. Het feit blijft dat overheden met maatregelen komen die de burgrer alleen maar geld kosten en waar we feitelijk niets mee opschieten. Welvaart brengt nu eenmaal energieverbruik met zich mee. Overheden willen ons laten geloven dat die auto verantwoordelijk is voor een belangrijk deel van de uitstoot. Natuurlijk is die auto niet schoon maar de auto industrie is een sector waar de laatste 25 jaar veel werk is verzet om die auto een stuk schoner te krijgen veel meer dan vele andere industrieeen. Neem het vliegtuig, een van de grootste uitstoters blijkt ook uit het lijstje, je zou als overheden die de grootste aandeelhouders zijn van luchthavens en luchtvaartmaatschappijen het initiatief kunnen nemen om bijvoorbeeld binnen Europa alle vluchten met een radius van zeg 1000-1200km kunnen verbieden en laten vervangen door hoge snelheidslijnen per trein (het overgrote deel ligt er al) moet je eens kijken wat dat aan uitstoot scheelt maar ja dat kost de overheden geld en het is makkelijker om naar die auto te wijzen en die te belasten want dat brengt juist inkomsten op. We willen allemaal meer heilig zijn dan de Paus zolang het ons zelf maar niets kost.
Wat is er eigenlijk zo slecht aan CO2 planten en bomen hebben het als voedsel nodig en fosfaten zijn goed voor de vissen. Gloor en zware metalen en fijnstof en niet te vergeten plastic zijn de grote boosdoeners. Ik hoor niets meer over het gat in de ozonlaag tegenwoordig. Het zal wel goed gaan daarmee want je hoort er niets meer van.
Het zou goed zijn om werkelijk eens gaan te verdiepen wat stoffen inhouden en wat ze werkelijk doen.