De persconferentie van woensdag 6 mei stemt de reisbranche zeer somber voor deze zomer, omdat de aangekondigde versoepeling in de coronamaatregelen voorlopig aan de reissector voorbij gaat. Naast forse (annulerings-)kosten van ruim € 1 miljard loopt het omzetverlies dit jaar op naar zo’n 85% en komen veel van de 20.000 banen op de tocht te staan. En met alleen algemene steunmaatregelen komt de reisbranche er niet meer. Daarom vraagt de sector ook dringend om specifieke hulp van de overheid.

Frank Oostdam, voorzitter/directeur ANVR:

“De branche voor reizen naar het buitenland is als eerste sector (denk aan Chinareizen) geraakt door het coronavirus en lijkt pas als laatste weer aan de slag te mogen. Het openstellen voor toeristen van buitenlandse bestemmingen is één van de laatste maatregelen die landen nemen en dan nog vaak met beperkingen. Niet alleen vakantieverkeer, ook het zakelijke reisverkeer wordt hierdoor getroffen. Uitkomsten van een recente peiling begin mei laten een terugval zien van zo’n 85% voor 2020. We hebben dus dringend support nodig van de overheid om de werkgelegenheid van 20.000 medewerkers in de reisbranche te waarborgen. Het water staat inmiddels bij veel van onze 300 reisorganisaties en 1000 zaken- en vakantiereisbureaus aan de lippen.”

De overheid heeft de reissector al eerder aangewezen als één van de zwaarst getroffen sectoren. Een verlenging en verdieping van bestaande, generieke overheidsmaatregelen is dan ook dringend nodig aangezien duidelijk is dat de problemen voor de reisbranche alleen maar verder verslechteren. De overheid zegde de zwaar getroffen sector ook compensatiemaatregelen toe. De reisbranche wordt sinds maart -naast een scherpe terugval in zakelijke- en vakantieboekingen- namelijk ook nog eens geconfronteerd met honderdduizenden annuleringen van eerder gemaakte boekingen.

Oostdam voegt toe:

“En alsof dat niet genoeg is, hebben we in maart/april 125.000 duizend Nederlanders tegen vaak hoge kosten moeten repatriëren. De sector heeft hier keihard aan gewerkt maar per saldo is er niets verdiend. Geen enkele sector kan dit volhouden. En juist op het punt van kosten van annulering heeft de overheid compensatiemaatregelen beloofd aan de reissector.”

De ANVR laat weten graag met minister-president Mark Rutte aan tafel te willen zitten om te bespreken hoe de overheid de reissector kan helpen met een 2e steunpakket om deze crisis te overleven en de werkgelegenheid van 20.000 mensen te behouden voor de Nederlandse economie.

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

10 reacties op “Overheidssteun reisbranche zeer dringend nodig nu opstarten uitblijft”

  1. ruud zegt op

    Ik heb niet de indruk, dat de reisbranche bovenaan een lijstje voor geld van de overheid hoeft te staan.

    1 miljard euro aan annuleringskosten.
    Ik neem aan, dat dit geen kosten zijn, maar teruggegeven betalingen voor geboekte reizen, dus geld dat niet is verdiend.
    Aangezien er met vouchers wordt gewerkt is veel van dat geld waarschijnlijk niet eens terugbetaald, maar wordt gebruikt als een renteloze lening.

    Of de consument dat geld van die vouchers ooit terugziet, is trouwens maar zeer de vraag, net als het de vraag is of, wanneer hij zijn voucher voor de reis wil gebruiken, de reis niet opeens twee keer zo duur is geworden.

    • Zalig zijn de onwetenden. Reisorganisaties moeten al voor dat zij het geld van geboekte reizen binnen hebben, hotelbedden en vliegtuigstoelen reserveren en deze ook voor een deel aanbetalen. Daarnaast moeten ze hun omzet in de zomervakantie maken, als dat wegvalt en er komt geen overheidssteun staan er straks duizenden medewerkers op straat, meest jonge mensen.
      Maar voor de mensen die een uitkering krijgen (AOW, of uitgesteld loon middels pensioen) is het natuurlijk makkelijk praten, zij krijgen aan de eind van de maand gewoon weer de centjes op de rekening. Het zijn vooral de jongeren die deze crisis hard zullen voelen.

      • ruud zegt op

        Ik ben bang, dat de AOW de eerstkomende vele jaren geen vetpot zal zijn.

        Verder hebben veel hotels hun deuren gesloten.
        Als die geen diensten leveren. hoef je ze ook niet te betalen.
        Als de vliegtuigen niet vliegen, hoef je ze ook niet te betalen.

        Hoe ze hun geld van hun aanbetaling terugkrijgen als het hotel niet meer open gaat is misschien een probleem, maar aan de andere kant hebben ze de aanbetaling van de consument al binnen.

        Veel jonge mensen zullen op straat komen te staan, maar dat geldt niet alleen voor de ANVR.
        Dat geldt voor heel veel bedrijven.

        Voorlopig lijkt het er echter erg veel op, dat de consument geld heeft uitgegeven, maar geen product krijgt geleverd, alleen maar een tegoedbon, die beperkt inwisselbaar is en waarvan niemand weet, of hij in de toekomst wel ingewisseld zal kunnen worden.

      • Christina zegt op

        Hallo, De reactie vind ik een beetje kort door de bocht. Jaren lang hebben we geen verhoging gehad. En er is geld van de Pensioenfondsen aan de regering gegeven daar hoor je ze niet meer over. De jongeren niet allemaal wat vandaag niet is komt morgen wel en kopen hun gek want je moet toch bijblijven we hebben geleerd van onze ouders als je iets wil sparen daar hebben zij nog nooit van gehoord. Was verleden jaar in de Apple winkel informatie vragen zag toen dat er gekocht werd zonder prijs limiet niet normaal. Zelf heb ik gespaard voor een IPad en niet de duurste.
        Zie het bij onze buren niets is goed genoeg en ik vind heb lang genoeg gewerkt vanaf mijn 14 dat ik nu mij zel wel iets kan permitteren. Alleen gooide Corona alles in het water maar ik maak er het beste van. Virtual groetjes

        • Johan zegt op

          Maak je niet zo druk. Khun Peter heeft gelijk. De jongeren zullen de hardste klappen moeten opvangen. Dat is wel zo duidelijk. AOW- en pensioen zijn (nog steeds) gegarandeerd. Je krijgt wat je rechtens is toebedeeld.

        • Rob zegt op

          Beste Christina, ik ben het helemaal met je eens dat gezeik van of over jongeren, die hebben het beter dan dat wij in onze tijd hadden, want zoals je zegt niks is goed of genoeg.

          Tegenwoordig gaan de meeste jongeren na hun studie, of tijdens een jaartje onderbreking, massaal reizen over de wereld, dat was in onze tijd toch echt wel anders, misschien een paar dagen op tienertoer of eurorail, en dat was het dan wel.

          En ik gun het ze echt wel, maar hou dan wel op met zielig doen, ze hebben nog heel veel jaren om te zorgen dat ook hun oude dag een beetje onbezorgd kan verlopen, maar dan moet je wel gaan sparen!

          • Die jongeren betalen wel jouw AOW. Geen jongeren geen AOW.

      • Jacques zegt op

        Onder jongeren is een flink deel financieel de dupe en de ouderen leggen vaak het loodje. Als ik moest kiezen tussen twee kwaden dan wist ik het wel.

    • Nicky zegt op

      Je vergeet een belangrijke tak in de reisbranche. Dat zijn de Cruises. Zowel zeevaart als binnenvaart. In beide gevallen varen ze meestal met personeel uit armere landen. Deze mensen zitten werkeloos thuis. De schepen kosten een vermogen, ook als ze stilliggen. Denk maar aan havengelden en wachtpersoneel, aflossing en rente. Da n hebben we het nog niet over omzetverlies. Het is niet allemaal zo als u het voor doet komen.

      • Johan zegt op

        De cruises worden veelal geboekt door mensen die niet alleen van een aow leven. Maak de cruises veel duurder zodat de bemanning wel een fatsoenlijk loon kan worden betaald. En zorg dat juist wel gegarandeerde loondoorbetaling plaatsvindt. En als het allemaal zo duur is, denk dan eens na of aan dit soort vakantie-behoeften voldaan moet worden.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website