Met de trein van België of Nederland naar Thailand
Er was eens een man in Capelle, die erg veel van reizen per trein hield. Hij had al vele duizenden kilometers per spoor afgelegd door heel Europa, maar hij wilde eens wat anders. Internet bestond nog niet, maar hij had wel ergens gelezen, dat je met de trein naar Hongkong kon reizen en dat leek hem wel een mooi avontuur.
Dus op een gegeven dag ging hij naar het station en vroeg om een enkele reis Hongkong. De loketmedewerker kon hem echter niet helpen: “Ik geef u een enkeltje Rotterdam en dan moet u daar maar verder vragen hoe in Hongkong te komen”. Maar ook in Rotterdam was een enkeltje Hongkong te veel gevraagd en hem werd aangeraden naar Amsterdam te reizen, want daar was een enkeltje “die kant op” vast wel mogelijk. Nog niet helemaal, maar met een enkeltje Moskou was hij in ieder geval al een eind op weg. Van Moskou naar Peking was geen probleem en daarna een enkeltje Hong Kong ook niet.
Toen zijn vakantie er op zat en hij genoten had van de grote stad Hongkong werd het tijd om terug te gaan. Op het immense station van Hongkong ging hij naar het loket “Buitenland” en vroeg om een enkele reis Capelle in Nederland. “Natuurlijk”, zei de vriendelijke loketbeambte, “wat mag het zijn, een kaartje naar Capelle aan de IJssel of naar Capelle aan de Lek?”
Het is een oud verhaal, waarmee men waarschijnlijk de Chinezen een enorme kennis van het wereldgebeuren wilde toedichten. De inhoud klopt natuurlijk niet, want Capelle aan de Lek bestaat helemaal niet en of het technisch mogelijk was de reis helemaal naar Hongkong te maken vond ik ook twijfelachtig.
Voor dat laatste bood internethulp en ik kan u vertellen, dat een reis naar Hongkong per trein wel degelijk mogelijk is. Er zitten wel wat haken en ogen aan, want u zult meerdere keren moeten overstappen, waarbij directe aansluiting niet altijd mogelijk is en u ter plaatse (soms meerdere dagen) zult moeten overnachten. Over de nodige visa, die u in de verschillende landen voor de reis van 2 à 3 weken nodig zult hebben, en mogelijk andere papieren hebben we het dan nog niet gehad.
Per trein naar Thailand
Om via de gedeeltelijk gelijke route Bangkok te bereiken was tot voor kort niet mogelijk. Van Kunming in China tot aan Vientiane in Laos was geen treinroute beschikbaar. Vorig jaar november is dat veranderd, want een hogesnelheidstrein verbindt deze plaatsen nu, waardoor Bangkok en andere steden in Thailand geheel per trein vanuit België en Nederland bereikbaar zijn.
Langste treinroute ter wereld
Thailand maakt nu deel uit van de langste treinroute ter wereld. Een Engelsman heeft uitgeplozen, dat die langste treinroute loopt van Lagos in het zuiden van Portugal via Frankrijk, Duitsland, Polen, Wit-Rusland, Rusland en China. Dan van Peking niet naar Hongkong, maar naar Kunming, Vientiane, Bangkok en verder naar het zuiden tot aan Singapore. Ruim 14000 kilometer verder en zeker 3 weken later is de reis te doen met allerlei mogelijke hindernissen, maar ook bijzonder interessant.
Er zij meerdere websites, die over deze langste treinroute berichten; Tripzilla heeft er een mooi artikel over, compleet met trajectbeschrijvingen, zie: https://www.tripzilla.com/portugal-to-singapore-by-land-train-easy-guide/110412
Nederlanders kunnen met de trein vanuit bijvoorbeeld Amsterdam aansluiten op de gegeven route in Berlijn, terwijl vanuit België en zuidelijk Nederland Brussel de logische plek is om bij de route aan te pikken. Uiteraard is dan de afstand een flink stuk korter dan vanuit Portugal.
Mijn langste treinreis
Ik heb zelf ook wel veel treinreizen gemaakt, maar drie weken bivakkeren in een treincoupé gaat mij toch echt te ver. De langste reis, die ik ooit maakte was met de autoslaaptrein van Den Bosch naar Biarritz in Zuid-Frankrijk.
Houdt u van treinreizen en wat is uw langste treinreis geweest?
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken25 december 2024Khai Khao (kuikenembryo) in Thailand
- Eten en drinken23 december 2024Glenmorangie in Thailand
- Achtergrond14 december 2024Cashewnoten in Thailand
- Isaan12 december 2024We gaan naar Ubon Ratchathani!
https://www.bd.nl/tilburg/de-nieuwe-chinese-zijderoute-leidt-naar-tilburg-7-keer-per-week-een-goederentrein-uit-chengdu~af0b08be/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.bing.com%2F
In het kader van de Chinese economische expansie is Tilburg het eindpunt van een van de nieuwe ‘zijderoutes’ van China.
Ik ben een liefhebber van treinen en heb de Transsib gedaan van Moskou tot vlak bij Wladiwostok (waar een buitenlander toen nog niet mocht komen). Dat was eind jaren 80. Iedere wagon had een stevig gebouwde Russin als bewaakster. De samowar brandde dag en nacht voor sterke Russische thee waar wij dan een scheut Bacardi ingooiden…
Ja, het retourtje Thailand komt er echt aan…
Ja, dit was de trein vanuit hoek van Holland met een slaaprijtuig naar Moscow. Toevallig heb ik deze laatste trein in 1993 gereden vanaf Utrecht naar Bad Bentheim. Er werd met deze trein kop gemaakt in Utrecht,..ik was toen Machinist bij de Nederlandse spoorwegen…Dit was èèn van de treinen waar ik een nostalgische herinnering aan heb. Het was ook het inluiden van een nieuw tijdperk, de privatisering, daar waar de top van het management niet mee om wist te gaan en veel internationale treinen in de plomp hebben gegooid. Gelukkig komen ze allemaal langzaam weer terug, wie weet de Moscow express in de toekomst ook weer op het spoor.
Mijn langste treinreis was van kuala lumpur naar penang en dan bangkok, is een slaap trein je bed wordt opgemaakt.
Was een heerlijke treinreis zal niet meer vergeten, zijn in penang nog met de veerpond naar dat eiland geweest.Zo jammer dat je vandaag de dag inverband met corona niet meer zo kan reizen zou nog naar Cambodia willen gaan, een vriend van mij woont daar heeft op dit moment een herseninfarct gehad en zou hem graag opzoeken.
Maar is niet makkelijk vanuit Thailand en terug te komen Thailand weer in!!! met en al die papieren die je moet hebben (thailandpas)???
je zou de vakantie in Cambodja kunnen eindigen,en vanuit Cambodja naar Nederland, dan zou je jevriend kunnen opzoeken.
Begin jaren 90 van de vorige eeuw woonde ik met een aantal collega’s in Hong Kong. We waren bezig om het platform voor het nieuwe vliegveld Chek Lap Khok in zee te maken. Toen na 3 jaar de klus geklaard was besloot een van mijn collega’s met zijn gezin per trein terug naar Nederland te gaan. Hij wilde van H naar H. Van Hong Kong naar Hoek van Holland. En zo geschiedde. Hij reisde. met vrouw en 2 tiener dochters door China, Mongolië, Siberië, Rusland, Polen, Duitsland naar Hoek van Holland in Nederland. Volgens mij heette die route de Siberia Express.
Leuke anekdote aan het begin
Maar vlgs mij was de woonplaats in NL Krimpen (IJssel of Lek)
Liedje van Henk Elsinga, Krimpen- Hong Kong
Had ook wel de variatie van Zwaluwe gehoord.
Wilt u naar hoge of lage Zwaluwe
December 2019 ben ik met de trein van Chuphon Zuid-Thailand naar de grens van laos gereisd. Met de bus door laos naar Vietnam, vanaf midden Vietnam naar Hanoi met de trein. Van Hanoi per trein naar Nanning – Kunming en Urumqi in China , en van Urumqi naar Almati Kazaksthan en naar Moskou. helaas kreeg ik geen visum voor Wit- Rusland heb daarom het vliegtuig genomen naar Brussel. Ben meer dan 2 maanden onderweg geweest o.a. door het wachten op een transit visum voor Rusland. Was een geweldige reis.
ja leuk treinen..
Van Pizza naar Bradwurst met vrouw en kinderen
Auto slaap trein Livorno-Hamburg
Na een paar uurtjes sturen vanuit Rome auto op de trein in Livorno en op naar Drenthe voor een paar weekjes vacantie en Noord-Holland voor Familie bezoek.
Rond t middag uur vertroken en na te zijn geinstalleerd en ieder zijn plekkie had gekozen in onze prive cabine genieten van t mooie uitsiche en de vele tunnentjes langs de kust toen een drankje in t bar rijtuig terug naar de cabine wat lezen een spelletje spelen.
Bij verona werden er weer wagons met autos aangehaakt en kwamenter mensen bij in de trein.
De hostes kwan vragen of we gebruik wilden maken van de restaurant wagon en eventueel rond welke tijd.. (kunnen ze t een beetje inplannen want er zijn toch wel aardig wat mensen in zo een trein) .
Ook vroeg zij of stelde voor dan ondertussen onze cabine klaar te maken voor de nacht dus even nagedacht., en dus lekker laat eten en dan hup meteen slapen dus we namen de laatste shift en mochten dus nadat er bij bolzano de laatste autorijtuigen en passagiers instapten aan tafel,erg schappelijke prijzen en best aardig eten,
Mooi gedekt met witte katoenen tafelkleden, lang bleven ze dat niet want de kids, nog klein destijds, met een bord spaghetti was natuurlijk vragen om een soort banzai vlag, wij vrouw lief en ik namen iets anders ik dacht iets van scalopine met een bij gerecht.
Kortom een mini luxe orient express ervaring.. toen we tijdens t eten met mooi uitzicht door de bergen Oostenrijk in reden begon t snel donkerder te worden en bij terugkomst in de cabine vonden onze prachtig opgemaakte bedden, nette stoffe lakens een echt kussen en een kaart om in te vullen wat je wilde voor ontbijt (keuze uit veschillende warme dranken) verder een vast ontbijt en even aankruizen waar je uitstapt dan wordt t ontbijt een half uurtje voor aankomst tijd geserveerd (voor hen die in midden duitsland al uitstappen).
wij gingen door tot Hamburg dus werden we rustig na t wakker worden en opfrissen bediend ergens in de buurt van hannover.. angeveer anderhalf uur later reden we de havenstad Hamburg binnen.
Sjapo’ aan der Autozug der Bahn!
Aleen jammer dat de diensten niet meer bestaan want voor tegen de 400 euro met 5 personen inclusief ontbijt benzine en hotel overnachting en heel veel gezeur van af de achterbank uitsparend was t een mooie optie waarvan we enige keren gebuik hebben mogen maken (nu doen aleen de oostenrijkse spoorwege t nog maar loopt alles via Wenen en dat is kwa afstand tijd en geld niet erg handig)
Toen stapte we anderhalf uut later uit met weekend tas maar zonder knuffel tijger van de jongste (die was in t boven bed blijnen liggen), na een kwartiertje had ik de auto en pikte ik vrouw en kinderen op di elekker in t zonnetje zaten te wachten…
De vacantie was begonnen! nee dat was ie al een dag eerder !
Dankzij een prechtige relaxte reis voor noet eens al te veel geld (daar wij met zijn 5en zijn en je per cabine betaald alwaar maximaal 6 personen in zouden kunne n slapen.. voor de kids altij leuk op de hoogslaper op de bovensre verdieping.
Maar dit Smaakte naar meer! China here I come!
Dus toen vele jaren later mijn dochter in China aan de universiteid in een stad ergens halvewege Peking en Xian studeerde heb ik mijn kans gegrepen… inmiddels gescheiden van min italiaanse vrouw… niks Vliegen Ik ga de Ttrans siberie & dan de Monglie express doen en bij mijn dochter op visite!
T regelen viel best mee, visum voor china en rusland waren niet erg ingewikkend, in witrusland stopt de trein niet eens en rijdt er aleen doorheen (althans destijds)
ik stapte op in Berlijn, naar Moskou, na een stop in Warschau.. in de russische hoofdstad enkele dagen gebivakeerd en rondgekeken en de vooraf bestelde treintickets opgehaald , daar ik niet dagen achtereen in de trein wilde zitten en dus de mogelijkheid had wat te zien 2 nachten in Yekaterinenburg en aan t meer van Aral gestopt (raar hoor die roetige boten op t land door t terugtrekkende meer (eigenlijk zee))
toen overgetapt op de Mongolie c.q. peking express in mongolie 3 dagen vertoefd en toen t laatste stukje naar Peking.
Aldaar wachte dochter lief mij op en zijn we 3 dagen daar gebleven handig hoor dat ze ondertussen aardig uit de voeten kon ook qua taal, de vreemdte lekkernijen gegeten… op de meest onvoordehandliggend eplaatsen (voor ons bijna gewone westerlingen) en natuurlik een uitstapje naar de muur en de verboden stad toen 3 uurtjes met de flirs trein naar haar stad en hebben wij daar een weekje na schoold gezamelijk opgetrokken…
toen alles achter de rug was binnenlandse vlucht van 3 kwartier naar peking en via een tussen landing en overstap in hainan (wel telkens koffer halen en opniuew inchecken de tijds) terug en op naar de Haring!
Kortom Leuk Leuk Leuk
Niet aleen in de trein maar ook alwaar je in en uitstapt voor hen die t beleven en weten te zien!
Het mooie van reizen is niet het aankomen op je bestemming maar t genieten van de weg er naar toe!
Groeten,
Erik
Je toetsenbord is kapot, H en E werken niet.
En de apostrof ook niet.
Het was NIET Capelle a.d IJssel en Capella a/d Lek maar
Krimpen a.d. IJssel en Krimpen a/d Lek> Deze twee stadjes bestaan wel.
Mooi om eens te doen als je de tijd en het geld hebt tenminste, maar datzelfde geld ook voor bijvoorbeeld voor een cruise over dit soort afstanden is net een tandje meer luxe.
Leuk verhaal, Gringo, waar je mij als treinliefhebber veel plezier mee doet.
Wel enigszins hilarisch vond ik je opmerking “Uiteraard is dan de afstand een flink stuk korter dan vanuit Portugal.”, als je bedenkt dat het gaat over een reis van 14.000 km waarbij je een kleine 1.300 km minder reist.