ANVR: Reizigers vanaf 1 juli nog beter beschermd
Een vakantie of een zakenreis boeken bij een ANVR-reisondernemer biedt vanaf 1 juli reizigers nog meer bescherming dan voorheen. Consumenten die altijd al een pakketreis boekten, kennen de luxe van verzekerd zijn tegen faillissement van de reisaanbieder en tal van andere garanties. Maar vanaf 1 juli gaan reizigers die zelf een reis samenstellen, en soms zelfs zakenreizigers, hier óók van profiteren.
Vaker pakketreis
Steeds vaker willen reizigers hun eigen reis samenstellen, maar liepen daarmee het risico dat zij op basis van de Europese wet- en regelgeving uit 1990 geen rechten hadden op tal van garanties en bescherming. Daar komt vanaf 1 juli nu verandering in!
Vaker dan voorheen vallen dan reizen onder de noemer ‘pakketreis’, waardoor ook deze reizigers meer bescherming krijgen. Zo ben je -in tegenstelling tot voorheen- verzekerd tegen faillissement van een reisaanbieder en krijg je je geld terug als je vanaf 1 juli verschillende losse reisdiensten binnen dezelfde reis boekt en betaalt bij een reisaanbieder, zoals bijvoorbeeld vervoer, een accommodatie, autohuur of een excursie. Iedereen die handelt in reisdiensten, of dat nu via een reisbureau of organisator gaat, offline of online, iedereen kan ‘reisaanbieder’ zijn.
Voordelen reiziger
Andere veranderingen voor de reiziger zijn er ook. Zo kan de reiziger met klachten over zijn geboekte losse reisdiensten binnen dezelfde reis ook terecht bij de Geschillencommissie Reizen als hij er met de reisaanbieder niet uitkomt. En met klachten over een geboekte reis kun je als reiziger niet 12, maar vanaf 1 juli zelfs 24 maanden terecht bij de Geschillencommissie. Terug van weggeweest zijn de vaste percentages die je betaalt bij annuleren van de reis, zodat je weet waar je aan toe bent. Ook mag een reiziger onder bepaalde voorwaarden het heft in eigen hand nemen als hij problemen ervaart op zijn bestemming.
Gemiste kans
De ANVR-Reizigersvoorwaarden, die gelden voor alle boekingen vanaf 1 juli en waarin alle rechten en plichten staan vermeld van de reiziger en van de reisaanbieder, zijn in overleg met de Consumentenbond vastgesteld. De reiziger is met deze duidelijke en gebruiksvriendelijke voorwaarden die ANVR-reisaanbieders hanteren nog meer beschermd tegen faillissement. Helaas heeft de Europese wetgever een kans gemist om luchtvaartmaatschappijen niet onder de nieuwe richtlijn te laten vallen, waardoor deze airlines bij eigen faillissement los verkochte tickets aan reizigers niet vergoeden.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Van de redactie16 november 2024Nieuw op Thailandblog: geef artikelen een duimpje omhoog!
- Thailand algemeen15 november 2024Regering overweegt uitbreiding financiële steun: ouderen krijgen ook 10.000 baht
- Thailand algemeen15 november 2024Emirates uitgeroepen tot beste luchtvaartmaatschappij ter wereld
- Thailand algemeen15 november 2024Thailand verwelkomt 28 miljoen buitenlandse toeristen in eerste tien maanden van 2024