Naar Pattaya per bus, trein, A350 en taxi
Sinds 1 augustus jl. vliegt Thai Airways niet meer met de Boeing 777 300ER op Brussel, maar met de Airbus A350 900. De redactie heeft dit onlangs in een bericht gemeld en gevraagd om een kort verslag. We lezen in dit bericht dat het toestel ‘meer comfort aan de passagiers biedt.’
Een paar uur geleden ben ik met vlucht TG935 op Suvarnabhumi geland, en ik zal u kort informeren. Nou ben ik niet echt een hele grote vliegtuigfanaat die alle merken en types uit elkaar kan houden, en wellicht zijn mij een aantal details ontgaan, dus opmerkingen en aanvullingen blijven welkom. Met uw permissie maak ik er maar een reisverslagje van met als kers op de taart de nieuwe A350.
Naar Zaventem
Dinsdagochtend was ik vroeg vertrokken, met de bus naar het station. De bus was op tijd, maar reed onderweg een spiegel stuk tegen een Vlikobak, dus moest ik mij toch nog haasten om de trein te halen. Extra vervelend als dan de QR-code van mijn toch met zwarte inkt op hagelwit papier geprinte ticket niet gelezen werd en ik dus was aangewezen op hulp om door het poortje te komen.
De Wifi in deze Intercity deed het niet, zoals gebruikelijk. Dan overstappen op de IC-direct, zeg maar de NS/B-trein. Het moet iemand met veel historisch besef zijn geweest die de logo’s zo bij elkaar geplaatst heeft. De IC-direct is de enige Intercity waar je wel toeslag voor moet betalen, maar die helemaal geen Wifi heeft, en in de eerste klasse ook geen 220V-aansluiting. Het kost een paar centen, maar dan heb je ook niks. Deze trein stopte keurig met de rijtuigen bij de juiste letters op het perron, alleen was van het rijtuig waar ik in moest de deur defect.
Het wisselen van wat Euro’s in Bahts op Zaventem, daar heb ik maar van afgezien. Travelex geeft 33 Baht voor een Euro en om een Euro terug te krijgen moet je 47 Baht inleveren. Alsof dat nog niet genoeg oplevert komt daar nog 1.25% commissie bij, met een minimum van € 3.25.
Ik was veel te vroeg. Gelukkig had ik al trek in een biertje en bij de beruchte bar bij B15 was ik de vijftiende in de rij en deed men gemiddeld 4 minuten over één bestelling. Kijk, dan schiet het lekker op.
In de riante rookruimte, dat dan weer wel, had ik in de verte uitzicht op de A350, die in plaats van B15 van B5 ging vertrekken.
Hij heeft maar twee motoren, dat is beter voor het milieu. Toch vallen er geregeld motoren van vliegtuigen uit, en dan heb je er in geval van een tweemotorig toestel nog maar eentje over.
Ik heb het eens uitgerekend, en de kans dat een motor spontaan uitvalt is geloof ik 1 op de 35.000 vluchten. De kans dat die andere ook uitvalt is in beginsel even groot, 35.000 x 35.000 = 1.225.000.000 dus 1 op 1.225 miljard. Met zo’n 25 miljoen vluchten per jaar stort er dan grofweg 1 x per 50 jaar een vliegtuig neer omdat beide motoren zomaar uitvallen. Dat houdt me dan weer op de been.
THAi Airways International
Ik had als nr. 3 in de sequence online ingechecked, en toen had ik de achterste stoel, precies in het midden. Niet zo best. Gewijzigd in 44C, in welk rijtje de overige stoelen nog vrij waren. Anderhalf uur voor boarding time was er toch nog een onverlaat op 44A gaan zitten dus ik moest weer verkassen, nu maar naar 54D, met E en F nog vrij.
Die bleven vrij, ook toen ik het nog een keertje checkte en wijzigingen al niet meer mogelijk waren. Dat is wel het voordeel van de nieuwe roaming-regels, datagebruik in de EU hoef je je geen zorgen meer over te maken.
Het boarden liet lang op zich wachten, bijna tot de schemavertrektijd. Die werd dus ook niet gehaald, we hadden geloof ik een uur vertraging.
Maar ik had mijn rijtje van drie en ging natuurlijk op 54E zitten en dat beviel prima.
Alles is fonkelnieuw en fris, hoewel dat geen pluspunt is voor het toestel als zodanig, want alle vliegtuigen zijn ooit smetteloos begonnen.
Volgens Seatguru zijn de Economy plaatsen qua afmetingen exact gelijk aan die in de 777-300ER. Ik had mijn centimeter vergeten, maar kan me daar wel in vinden. Niet beter, niet slechter, maar met een rijtje van drie voor jezelf is het toch wel uit te houden.
Net als in de 380 van Thai zit er een camera in de staart, zodat je jezelf kunt zien opstijgen, vliegen en landen. Zonder meer leuk. De schermpjes zijn wat receptiever, je hoeft er minder hard op te drukken. De menu’s zijn ook opvraagbaar, dat is handig, dan kun je een overwogen keuze maken. Je hebt er alleen weinig aan als het menu gewijzigd is. Lees: Wat ik wilde hebben was er niet. Geen paniek, zelfs de kip (normaal beslist niet mijn favoriet) was erg smakelijk.
Na het eten ben ik maar zo languit mogelijk gaan liggen en werd bij het ontbijt weer wakker. Meer of minder rumoerig dan de 777 zou ik ook niet willen zeggen, mijn metertje gaf 89 decibel aan, maar die moet denk ik geijkt worden, dat is ongeveer het geluidsniveau van een Lada uit 1972 bij 140 km/h.
De vlucht was “smooth as silk”, zoals ik gewend ben met Thai Airways, en dat ligt volgens mij toch voornamelijk aan de manier waarop je bejegend wordt en hoe je je voelt. De A350 levert daar geen substantiële nieuwe bijdrage aan. Onderhuids, qua techniek, materiaal en software, gebeurt er van alles, maar de ervaring van de doorsnee consument is grosso modo de afgelopen 40 jaar toch nauwelijks veranderd, en ik verwacht daar de komende 40 jaar ook niet veel meer van. Het is zoals het is, en het is goed. Het blijft een wonder dat we zo probleemloos naar de andere kant van de wereld vliegen, tegen aantrekkelijke tarieven (€ 629, zondag geboekt) en met een minimum aan risico’s en ongemak.
Met de taxi naar Pattaya
Op de tolweg vlak voor Pattaya werd ik op de alweer geconfronteerd met de hier onvermijdelijke andere werkelijkheid, een enorme crash waarbij meerdere auto’s betrokken waren, en waarbij je alleen maar kunt hopen dat ze er weinig van hebben gemerkt.
Ter info: De taxi deed op Suvarnabhumi de meter niet aan, de slagboom ging gewoon open.
‘Meter!’, zei ik.
‘No sir, to Pattaya no meter!
‘Always meter, to everywhere, also to the moon meter. I only pay price on meter! ‘
Hij wilde hem aan gaan zetten, maar ik zei dat ik voor 1600 wel een deal wilde maken. Iedereen weer gelukkig.
Dynasty Inn Hotel
Nog even naar aanleiding van de reacties op mijn vraag om een alternatief voor het Dynasty Inn Hotel van onlangs: Dank voor de reacties, dat Natureview leek me wel wat, maar de kluisjes zijn daar toch echt de bottle-neck. Je snapt dat niet, want de elektronische kluisjes kosten echt niet meer dan een paar tientjes. Lek hotel zit tegenover Dynasty, is net iets minder en niet echt goedkoper. Eastiny place houd ik nog eens in gedachten, Soi 6 is me net iets te gortig. Sawasdee Siam is ook naar mijn mening wat sleets, en verder waren er nog wat aanbevelingen die budgettair niet helemaal voldeden (1600 baht las ik, en 45 euro). Vast prachtige plekken, en waar voor het geld, als je één keer per jaar drie weken gaat maalt dat niet zo, maar het is niet wat ik zoek.
Dus heb ik eergisteren een mailtje naar Dynasty Inn gestuurd, of ze een mooie prijs konden maken. Vroege incheck 23 augustus 9AM, late uitcheck 21 september 8 PM.
29 nachten volgens mij, normale prijs 1280 per nacht. Tot op heden kreeg ik dat dan voor 1100 per nacht, maar dan wel 30 nachten vanwege late uitcheck.
Ik stelde nu voor 30.000 Baht. En wat denkt u? Gisteren totaal geen reactie! Dus weer een mailtje gestuurd, waarom ze niet antwoorden. Vanochtend nog helemaal niks gehoord! De taxi toch maar naar de Wonderful 2 Bar gestuurd. Daar aangekomen nog niks… Het hotel stond er nog wel…
Om 09.20 kwam een bestelwagen van een laundrybedrijfje aanrijden dat voor het hotel stopte. Een van de jongens kwam naar buiten, zag mij zitten, liet de man van de laundry z’n handeltje zelf maar naar binnen brengen, en kwam mij welkom heten. Hij wilde mijn bagage al meenemen, maar ik zei dat ik helemaal niks gehoord had.
O, nou, dat zou wel goed komen.
Bij de receptie vroeg ik aan het meisje waarom ze niet gereageerd had.
Nou, ze hadden het wel gezien, en ze dachten dat ik toch wel zou komen, dus als ik er om tien uur nog niet geweest zou zijn hadden ze wel een berichtje gestuurd hoor.
Alles was in orde, alleen in verband met de late uitchecktijd moest ze er toch echt 30 nachten van maken. Wel voor 30.000 baht, dat dan weer wel.
Meer foto’s: goo.gl/photos/eN7E6TUkExaRkoJ3A
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Column8 november 2021Frans Amsterdam: Hotelboekingsperikelen
- Column7 november 2021Frans Amsterdam in Pattaya: ‘De BVN kwelling’
- Taal6 november 2021Tellen in het Thais
- Leven in Thailand5 november 2021Falang leest bargirl de les
Mooi verslag van de heenreis, doe je ook het verblijf en de terugreis.
Veel plezier in ieder geval
Als u toch in pattaya bent is een bezoekje aan het nature view hotel op soi buokhao wel de moete waard, leuk hotel aan deftige prijzen en ongeveer op 300 meters van het lek hotel.
Volgens mij geeft hij in zijn stukje indirect al aan dat Nature View vanwege de kluisjes geen optie is. Heb er zelf ook een aantal keer verbleven maar dan in hoogseizoen. In principe goed hotel al vind ik de ‘deftige’. prijs juist redelijk vergeleken met vergelijkbare hotels in die buurt. Nadeel is ook in het hoogseizoen wordt je bijna gedwongen om om 8 uur je bedje bij het zwembad veilig te stellen, omdat rond 9 uur alles bezet is. Tenminste er ligt niemand omdat de meesten rond het middaguur daadwerkelijk komen. Heb hierover al een paar keer wat gezegd, maar dan is daar die spreekwoordelijke smile. Wij vermoeden dan ook dat het personeel hier een extra zakcentje mee verdient door alvast voor hen die er wat voor over hebben een bedje veilig te stellen.
Nogal negatief relaas over het nieuwe vliegtuig. Ik denk dat het aan de aard van de schrijver ligt en niet aan het toestel. Voor de raxi van Suvarna naar Pattaya hoef je nooit meer dan 1000 baht betalen, tol inbegrepen. Meestal lukt het me voor 800 of 900 baht. Prettige vakantie toch.
Volgens mij is minimaal 1500 heel normaal.
Maar laat die mensen ook wat verdienen.
De meterprijs is ongeveer 1250 Baht, zonder files. Daar komt 50 Baht airport charge en tolgeld bij. Zeg maar 1360 Baht bij elkaar. Dat is al geen vetpot. Met goed fatsoen is het dan 1500 inclusief fooi. Het geeft mij geen vreugde om nog onder deze officiële tarieven te onderhandelen. Zo dwing je de chauffeurs om te lange dagen te maken, of het onderhoud of andere belangrijke zaken niet serieus meer te nemen. Bovendien frustreer je het op zich nu goede systeem.
Over de A350 ben ik dacht ik niet erg negatief, maar vernieuwingen worden vaak met veel tam tam gebracht, terwijl er eigenlijk niet veel verandert. En niet elke verandering is altijd een verbetering.
De meest negatieve punten van mijn relaas betreffen dacht ik het spoorvervoer in Nederland, en u kunt met recht stellen dat mijn attitude tegenover de NS er de afgelopen 30 jaar bepaald niet op is vooruitgegaan.
Over de NS kan ik ook alleen maar negatief zijn. Zelfs in de eerste klas gigantisch slecht. Geen stopcontacten, afgesloten toiletten, vieze treinstellen, slechte service.
Ga dan maar eens in Oostenrijk of Duitsland eerste klas reizen
Ik kan er niet echt een negatief relaas in lezen. Wat ik er in lees is, kort samengevat: prima vliegtuig, maar niet spectaculair beter dan wat we al gewend waren (en dat was ook al prima). Ik lees het verslag van een tevreden reiziger.
Zo jammer dat Thai airways niet meer vanuit Amsterdam vertrekt. In het verleden veel vluchten meegemaakt en Royal Orchid holidays daar hebben we prachtige reizen meegemaakt ook naar China.
Gelukkig net op tijd onze frequent flyer punten gebruikt voor een vlucht. Maar Thai vertelt de landingsrechten zijn te duur op Schiphol.
Tja,
Typische Thai’s, maakt de overheid een slagboom bij Suvarnabhumi, met een camera die speciaal is ingesteld om te kijken of het rode “vrij’ uit is en als het brand, gaat de slagboom niet open.
Maar………..
Een Thai is een Thai en die verzinnen daar wel wat op. Gewoon een handdoek er voor het “rode” bordje leggen Ha, ha, ha.
Maar Frans, 89 decibel klopt wel, want de Boeing 777 van EvaAir had ook 88 decibel.
Verder een prachtig verhaal.
Groetjes Gerrit.
Hoi,Frans ik zou graag weten hoe was de zit in de nieuwe 350 genoeg beenruimte,Wij gaan in jan met de 380 vanaf schiphol.
Voor mij, 183 cm, ruim voldoende beenruimte. Ik kom eerder in de breedte in de knel. 🙂
Ik vlieg meestal met een 380 van Emirates en ben 1.98m lang.
In economy heb ik net beenruimte genoeg, zit niet klem.
Mooi verhaal.
Leuke ervaringen.
zo te zien ben je met je taxi toch nog voor THB 600 geflurkt …. taxi naar Pattaya is perfect op internet te boeken voor THB 1000 , snelwegtol inbegrepen . wel een knappe ticketprijs !
Zie mijn opmerking hierover bij Emiel.
toch leuk dat je bordje met eten op tafeltje kan zetten voor je, en de rest op tafeltje ernaast, heb juist met den 380 van Emirates gevlogen, zat op rij 56 aan raam en daar is geen rij voor alleen schutsel, tafeltjes komen dan uit de armleuning en zijn zelfs te klein om je platau die je krijgt op te zetten,ze maken de vliegtuigen wel groter, maar comfort minder.
Weer genoten van je reisverslag Frans. Altijd veel humor en je schrijfsels lezen heerlijk. Samen met De Inquisiteur de beste schrijvers op dit blog.
Zo bofkont, alweer naar je geliefde Pattaya! Je hebt de nodige humor verwerkt in je verslag van de heenreis, kon er wel om lachen. Natuurlijk ga jij op Zaventhem, en natuurlijk ook niet bij het GWK in Nederland, euro’s voor bath inwisselen, ik neem aan dat je sowieso bathjes bij je hebt van een eerdere vakantie. Dat jij op Suvarnabhumi vraagt om de taximeter aan te zetten voor de rit naar Pattaya verbaast mij wel weer. Als doorgewinterde Thailandganger spreek je voor deze rit toch altijd vooraf een prijs af? Heb je nu in feite ook wel gedaan (en 1600 Bath is een prima overeenkomst) maar de deal maakte je pas toen je al in de taxi zat. Fijn dat je in de A350 kon beschikken over 3 seats, scheelt een behoorlijke slok op een borrel op de toch lange vlucht. Ja, de logica van de receptionist(e) van Dynasty Inn om je mail niet te beantwoorden, in de verwachting dat je toch wel zou komen, is weer typisch Thais. Zelf zou ik, zeker onderweg in de taxi, toch wel even gebeld hebben maar misschien had je nog geen Thaise simcard? Wens je veel plezier, ongetwijfeld zul je ons weer verrassen met de nodige verhalen. En ben overigens benieuw of je van plan bent om nog eens langs te gaan bij Patrick’s Belgian Restaurant.
De vorige keer zijn de laatste Bahtjes er op de laatste avond bij een paar afscheidsrondjes werkelijk doorheen gevlógen. Nu op Suvarnabhumi 100 euro gewisseld bij het eerste de beste kantoortje dat ik tegenkwam, 3694 Baht geloof ik. Maakt op zo’n betrekkelijk luttel bedrag niet veel uit.
Ik zei expres niks tegen die chauffeur, in de eersre plaats om te kijken wat hij zou doen, en in de tweede plaats om te zien of hij door de slagboom heenkwam zonder meter. En dan effe kijken of ie hem toch alsnog aan wilde zetten natuurlijk.
Een Thaise Simkaart koop ik niet meer, de communicatie geschiedt uitsluitend via Facebook Messenger.
Eventuele plannen om bij Patrick te gaan eten houd ik uiteraard onder de pet.
Maar voor Facebook Messenger heb je toch ook een Simkaart nodig?
Wifi is genoeg.
Leuk verhaal Frans. Is de prijs inclusief ontbijt?
Nee, maar dat moet je er ook niet nemen. Je kunt tot 12.00 in het Lek hotel aan de overkant van Soi 13 desgewenst van het bekende buffet gebruik maken, 150 Baht, 1200 Baht voor een boekje met 10 coupons.
Qua prijs onverslaanbaar en niks mis mee.
Op een wat hoger plan ligt halverwege de Soi The Sportsman Pub, maar dan betaal je ook meer. Wel de hele dag ontbijt verkrijgbaar. Uitstekend.
En voor de fijnproever even verderop in een andere Soi van Second Road is het ontbijtbuffet van Casa Pascal, voor de verrassende prijs van 240 Baht (+10% +7%), tot 14.00. Tot mijn schande heb ik er tot nu toe alleen gedineerd, maar het ontbijt staat op mijn lijstje.
En dan noem ik drie zaken… Binnen een straal van 200 meter zitten er meer dan ik in een maand kan bezoeken…
.
https://restaurant-in-pattaya.com/menus/breakfastlunch-buffet/
Leuk verslag weer.
Volgend jaar januari vliegen we ook met dit toestel.hoop toch dat mijn kniën niet de stoel voor mij raken.
Bij het vorige model haalde ik de magazines uit het vakje om zo een paar cm te winnen maar mijn kniën vreven toch nog tegen de stoel voor mij.Ik heb een stoel nr D en F en tot nu toe blijft E onbezet,hopelijk blijft het zo.Dit jaar hebben we voor het eerst de AirPort bus genomen en waren voor 9u30 ter plaatse(PamPam)voor 108b pp. en hadden lang bij immigratie gestaan.Hoe zat dit bij jou Frans?Zat liever op deze bus dan in taxi.Zijn dit jaar ook eens met de taxi teruggekomen vanaf Grand China hotel,midden China Town Bangkok aan afgesproken prijs van 1400baht.Weet niet waarom chauffeur meter had laten aanstaan maar hoeveel stond erop bij aankomst dicht bij Walkingstreet: 1386 baht.Luchthaven is dan toch nog dichterbij,dus voor de lezers is dit een richtprijs.
Ik zit liever in de taxi. Dan hoef ik niet te wachten op Suvarnabhumi, kan mijn bagage bij me houden, word voor de deur afgezet, kan onderweg een rookpauze inlassen, en het geeft een heerlijk luxe-gevoel, om achteloos voor een rit van 125 kilometer een taxi te kunnen nemen. De beenruimte in de taxi was trouwens overweldigend.
Een leuk reisverslag in een stijl die ik enorm kan waarderen.
Het geld wisselen op een luchthaven is altijd erg ongunstig en al helemaal in Europa.
U hebt gelijk door te stellen dat de A350 eigenlijk hetzelfde is als de andere vliegtuigen. Momenteel bejubelt men de A350, A380 en de Dreamliner. Met allen heb ik al gevlogen. Prima vliegtuigen maar eigenlijk hetzelfde dan hun voorgangers qua stoelen en ruimte. Niet meer en niet minder. Het grote voordeel voor de luchtvaartmaatschappijen is dat de A350 en de Dreamliner aanzienlijk zuiniger zijn met de brandstof.
Met zoveel tegenslag voor het vliegen zelf is het al een wonder dat je bent aangekomen in Thailand…
volgende keer proberen via het hotel taxi te boeken. Ik betaal altijd 1200 baht. Scheelt je toch weer 400, en weet het hotel in Pattaya ook te vinden, dat schort er anders ook nog wel eens aan.
Leuk verslag. Weinig over de A350 maar via andere kanalen begrepen dat er idd niet veel verschil met de 777 is of het moet iets meer beenruimte zijn.is bijna verwaarloosbaar. Het stuk vliegen wordt er niet korter op.
Wil je echt budget dan is de bus vanaf suvarnabhumi een goed alternatief en bespaard je meer dan een nacht hotel. Qua comfort en reistijd valt het ook reuze mee.
Ik prefereer persoonlijk Jomtien of Naklua boven Patts maar denk dat de prijs voor 30 nachten ok is voor laagseizoen en locatie. Ontbijtje er bij?
Geniet ervan.
Frans kreeg al geen reactie op zijn hotelreservering, het boeken van een taxi zou er dus sowieso niet in hebben gezeten. Lijkt hij mij overigens ook geen voorstander van. Als doorgewinterde Thailandganger had Frans natuurlijk allang over een vast taxi adres kunnen beschikken maar ik vermoed zomaar dat het motto van hem is: ‘ vrijheid, blijheid’. Aankomend op Suvarnabhumi de eerste de beste taxi nemen en op naar Pattaya! En gelijk heeft hij! Alsof een eventuele besparing van pakweg 10 euro wat uitmaakt op een vakantie van een maand. Verbaas mij trouwens toch over al die taxi tips aan hem. Een ieder die Thailand Blog geregeld volgt zou toch kunnen weten dat Frans zeer goed op de hoogte is van het reilen en zeilen in Thailand. Veel reacties hebben het over de taxi prijs. Daar waar ik het niet bevestigen van de hotelreservering typisch Thais betitelde zijn deze reacties typisch Nederlands. Emiel schrijft, en ik bespeur zelfs een bepaalde fierheid, dat het hem geregeld lukt om voor een ritprijs van 8 á 900 Bath, zelfs inclusief tol, naar Pattaya een taxi te nemen. Afgezien dat je dat helemaal niet moet willen, geloof ik daar geen woord van. Op de omgekeerde route, van Pattaya naar het vliegveld, werden deze prijzen wel eens aangeboden maar de tol kwam daarbij. Geregeld heb ik meegemaakt dat mijn taxi bij aankomst in Pattaya eerst gas o.i.d. op Sukhumvit ging tanken en dat de chauffeur dan door een Thai op een motorbike benaderd werd of hij interesse had voor een ritje terug. Terug moet die taxi in ieder geval en sommige chauffeurs, maar niet allemaal, gingen dan op het aanbod in. Vandaar die absurd lage prijs. Wil nog even opmerken dat er in Pattaya maar weinig hotels over een eigen taxi beschikken. Hotels bemiddelen natuurlijk wel, krijgen ze ook provisie voor, maar meestal zijn het geen taxi’s maar privé auto’s, in feite illegaal. Heb er zelf vaak één besteld via de receptie van het appartement waar ik in Jomtien verbleef en had een paar keer dezelfde chauffeur. Verzocht mij om voor aankomst op Suvarnabhumi te betalen, wanneer de politie namelijk zou zien dat ik afrekende zou hij ofwel een bekeuring krijgen dan wel een afkoopsom moeten afdragen. Maar genoeg van dat alles, hoop dat Frans zijn eerste dag, en uiteraard nacht, naar genoegen is verlopen. De eerste dag van je vakantie, en zeker als vrijgezel, is vaak de mooiste. Nog volop in een euforische stemming, oude bekenden ontmoeten, nieuwe gezichten ontdekken en de eerste borrel, ‘s-avonds in je vertrouwde barretje, is de allerlekkerste! Gelukkig heb je nog 29 dagen voor de boeg!
By the way, wat ik nog vergat: als ik gebruik maakte van het door de receptie van mijn appartement geregelde vervoer naar het vliegveld in de late avonduren en de chauffeur, die eigenlijk het zout in de pap niet verdiende, een tip gaf van de ene keer 200 en de andere keer 300 Bath om een rond bedrag van 1500 af te rekenen, dan was zijn zichtbare dankbaarheid altijd bijzonder prettig om aan te zien. Hou mij te goede, ik sla beslist niet op mijn borst en ik kan niet in een andermans portemonnee kijken maar zou willen dat niet iedereen altijd het onderste uit de kan wil hebben. Frans schreef dat hij geen bathjes meer overhad van zijn vorige vakantie vanwege de afscheid rondjes. Gebeurt mij ook wel maar ik heb de afwijking dat ik voor vertrek op Suvarnabhumi altijd nog snel 5 of 10 duizend Bath pin om alvast een bodempje te hebben voor de volgende reis. En uiteraard een goede reden, voor zover nodig, om terug te gaan!
Nou Leo Th. Jij verbaasd je dus over de vele tips die Frans krijgt omdat de mensen op TB zouden moeten weten dat hij goed op de hoogte is van het reilen en zeilen, maar niet iedereen is een frequent bezoeker van TB en de tips die Frans krijgt zijn ook voor de overige bezoekers misschien interessant. Buiten dat wordt ik een beetje moe over de discussie m.b.t. de taxiprijzen en de fooi die gegeven (moet) worden. Ikzelf heb verleden jaar voor het eerst diverse malen gebruik gemaakt van Mr T. die zijn kantoortje in Soi Diana heeft. Mr. T. rekent 1000 Bht incl. toll fee en heeft zoals eerder hier gemeldt nette Engels sprekende en goede chauffeur(s) in dienst, als anderen dan liever 1600 betalen is hun goed recht, maar ik heb niet het idee dat als ik een goeie tip geeft over 100-0 baht heen, dat ik hem een poot uitdraai, anders had hij zijn prijzen heus wel aangepast.
Kom zelden in dat Pattaya maar als ik er ben en weer terug wil naar Bangkok maak ik ook altijd gebruik van de diensten van Mr. T. Gemak dient de mens.
Hoezo voor 1000 baht het onderste uit de kan willen hebben en wat doe je daar mis mee? Oh en maak je geen zorgen dat er geen royale fooi gegeven wordt.
Mr. T. is natuurlijk geen taxichauffeur meer, maar een vervoersbedrijf. Hij heeft het voor Thaise begrippen groots aangepakt, met reclame, vermoedelijk personeel, en als ik de verhalen hoor een degelijk produkt. Een echte ondernemer, waarvoor alle lof.
Deze aanpak leidt tot een veel betere bezetting van de taxi’s dan die van een gewone taxichauffeur, hij kan heen- en terugritten makkelijker op elkaar laten aansluiten, de chauffeurs hoeven niet op hun beurt te wachten. Daardoor kan hij ook goedkoper leveren.
Op zich niks mis mee, maar zo steekt de vork volgens mij wel in de steel, en de gewone taxichauffeur kan daarom prijstechnisch niet tegen hem opboksen
Sir Charles, heb ik dan beweerd dat wanneer je voor een taxi van Pattaya naar het vliegveld 1000 Bath afspreekt je het onderste uit de kan wil halen? Het sloeg in dit geval op de reactie van Emiel, waarin hij schrijft dat het hem meestal lukt om voor 800 Bath inclusief tolgeld vanaf het vliegveld per taxi naar Pattaya te gaan. En zorgen maken doe ik mij überhaupt weinig en al zeker niet of jij of wie dan ook wel of geen fooi geeft. Heb enkel geschreven dat die chauffeurs, dus ook degenen in dienst bij Mr. T, maar bitter weinig verdienen en duidelijk zichtbaar hun vreugde tonen bij het ontvangen van een tip. Aan Sonnyfloyd wil ik tenslotte nog mededelen dat ik het wel grappig vind dat hij eerst schrijft dat hij een beetje moe wordt van de discussie en direct daaropvolgend zijn ervaring met taxi prijzen vertelt. Hopelijk zijn de lezers van Thailand Blog nu allemaal weer op de hoogte en dat allemaal dankzij Frans, die nu ongetwijfeld met andere aangenamere zaken doende is.
Mijn excuus, dan heb ik je relaas ietwat verkeerd geïnterpreteerd, het zal te maken hebben dat ik weinig tot niets met dat Pattaya heb en daarom daar zelden kom.
Er is een busservice voor 120 BTH van Suvhanabumi naar Pattaya. Taxi is duurder maar veel verschillende prijzen.
Ik heb die bus in juni genomen maar dan van Jomtien naar Suvhanahpumi airport. Moest 20 baht bijbetalen voor mijn valies omdat die wat te zwaar was zeker. De rit duurde 1u45min. Ideaal.
Prachtig verslag, krijg altijd een beetje heimwee bij dit soort verhalen. Nog even terug te komen op die vliegtuigmotoren, een beetje handige piloot krijgt een kist ook zonder werkende motoren wel aan de grond. https://nl.wikipedia.org/wiki/Air_Transat-vlucht_236
Blijkbaar zitten er toch nog wat foutjes in de A350.
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/3240710/2017/08/24/Waarschuwing-Airbus-A350-kan-ontploffen.dhtml