Rijstplan wordt een heel dure grap
Belastingbetalers kunnen een rekening van 250 miljard baht verwachten nu de regering het veel bekritiseerde hypotheeksysteem voor rijst opnieuw invoert.
Het systeem kan ook tot gevolg hebben dat Thailand zijn positie als grootste rijstexporteur ter wereld verliest aan Vietnam (dat in Azië al de koppositie heeft overgenomen). Dit zegt Pridiyathorn Devakula, voormalig vice-minister-president.
Volgende maand lanceert de regering het systeem, waarbij de regering ongedopte witte rijst opkoopt voor een garantieprijs van 15.000 baht per ton en Hom Mali (jasmijnrijst) voor 20.000 baht. Die prijzen liggen 5000 baht boven de huidige marktprijzen. De (vorige) regering Abhisit hanteerde een prijsgarantiesysteem, waarbij boeren werden gecompenseerd wanneer de marktprijzen onder referentieprijzen daalden.
Pridiyathorn, minister van Financiën en vice-minister-president in de regering Surayud [die door de militairen na de coup van september in het zadel werd geholpen], zegt dat de hoge hypotheekprijs, door de huidige regering vastgesteld, ertoe kan leiden dat boeren in gebreke blijven bij het aflossen van hun bankleningen. [Dit snap ik niet.]
In het seizoen 2011/2012 wordt naar verwachting 30 miljoen ton rijst geoogst, waarvan 27 miljoen ton naar de overheid gaat. Gebaseerd op de huidige marktprijzen levert dit een verlies op van 135 miljard baht (het verschil tussen markt- en hypotheekprijs). Verdere verliezen kunnen worden verwacht door bederf, verlaging van de wereldmarktprijs en een gebrek aan onderhandelingsvermogen van de regering wanneer de opgeslagen rijst aan lokale handelaren wordt verkocht.
Evenals anderen wijst Pridiyathorn wijst erop dat het systeem kwetsbaar is en tal van mogelijkheden biedt voor corruptie en manipulatie. Het systeem zou het ‘most damaging in history’ kunnen zijn met verliezen, inclusief rente, van 135 miljard tot 250 miljard baht.
Volgens Pridiyathorn is het systeem door enkele zwaargewichten in de Pheu Thai partij doorgedrukt: oud-Thai Rak Thai politici die 5 jaar geen politieke functie mogen bekleden [toen die partij werd ontbonden]. ‘I have watched the situation with profound regret, watching some vicious politicians press ahead with such a damaging project.’
Pridiyathorn waarschuwt de voorzitter van de Bank of Agriculture and Agricultural Cooperatives [de regering leent het geld bij deze bank voor betaling van de garantieprijzen] dat hij aansprakelijk kan worden gesteld voor ‘gross negligence’ wanneer het systeem leidt tot verliezen voor de bank.
Omdat de regering als enige de rijst opkoopt, worden exporteurs benadeeld, wat concurrenten als Vietnam de gelegenheid bieden om hun aandeel in de wereldmarkt te vergroten. ‘Historical records show that whenever the government pledged rice at a premium to market prices, the country’s rice exports decreased. We might see Vietnam pass us as the leading rice exporter for the first time ever in 2012.’
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
Kan iemand het mij uitleggen. Volg vele stukken op internet, maar dringt niet helemaal door.
– boeren kunnen nu door een hypotheek bij de bank 15.000 per verwachte ton rijstoogst lenen, op basis van het aantal rai grond dat ze hebben. ?
Is deze lening rentevrij ? wanneer moet die afgelost worden ?
– Wordt de hypotheek verstrekt op de grond of inderdaad op de te verwachten oogst in tonnen ?
– wordt de rijst straks tegen de vastgestelde 15.000 p ton door de overheid van de boeren gekocht ? Normaal wordt de rijst toch door de boeren aan de cooperaties/handel verkocht ? Koopt de overheid dan van die handel voor 15.000 en voor welke prijs kopen die handelaren de rijst van de boeren. Als die prijs die de boeren krijgen in dat geval lager is dan die 15.000 (handelaren moeten ok winst en kosten hebben) en ze moeten nog de rente betalen hoe kunnen ze dan hun schuld van 15.000 plus rente aan de bank betalen,
– wat gebeurt er, zoals nu de helft van Thailand onder water staat en oogsten bederven, krijgen die boeren die bedorven rijst ook vergoedt. ?
– is het niet zo dat de boeren in bovenstaande situatie heel veel geld lenen, schulden maken, en niet alles terug kunnen betalen. ?
– de thais straks erg duur geld in de winkel betalen voor hun eigen rijst.
Wie kan mij het echte plan uitleggen ? Krijgen de boeren een echte garantie of wordt er alleen een hogere prijs verwacht omdat de overheid aan de handel een hogere prijs betaalt en die die dan misschien meer betaald aan de boeren. Worden straks niet alleen weer de handelaren rijker en de boeren en belastingbetalers (die paar) armer.?
Beste Ferdinand,
Lees mijn pagina Rijst. Daarop worden de meeste van je vragen beantwoord, maar niet alle, want ik snap ook niet alle finesses en consequenties van het hypotheeksysteem.
Zie http://www.dickvanderlugt.nl/?page_id=11697
Ok, heb me er de afgelopen dagen verder in verdiept. Begrijp het een beetje beter. Principe klinkt goed. Boer krijgt een minimum prijs gegarandeerd die prijs kan hij belenen en als de markt oprijs hoger is (wat niet verwacht wordt) maakt hij nog eens winst.
Daar staat tegenover dat hij over het geleend geld toch echt rente moet betalen en hij niet rechtstreeks aan de overheid verkoopt maar altijd aan de tussenhandel en krijg het angstige dat die dus het echte geld gaat verdienen.
Ik snap trouwens niet wat het voor zin heeft die boeren voortdurend op te schepen met nieuwe schulden. Geld besteed je beter nadat je het verdiend hebt en niet ervoor, kijk naar Europa en Griekenland.
Intussen zijn de creditcards voor boeren al geannuleerd te moeilijk en te duur en gaat mogelijk de subsidie op eerste ato niet door, hebben intussen 24.000 overheidsdienaren het nieuwe minimum loon van 300 bath per dag, en die andere 60 miljoen nog niet.
Miljoenen mensen “verzuipen”in de jaarlijkse “flood”soms 2 x per jaar zoals dit jaar. Dus er is nog wat te doen.
Beste Ferdinand,
Je opmerking over rente betalen snap ik niet. Volgens mij krijgen de boeren die meedoen aan het hypotheeksysteem 15.000 baht per ton voor ongedopte witte rijst of 20.000 baht voor jasmijnrijst. Ze betalen geen rente want in wezen is het systeem een subsidiesysteem. De boer leent geen geld, maar de overheid leent het geld bij de Bank of Agriculture and Agricultural Cooperatives.
Inderdaad is de kans dat de marktprijs hoger wordt dan de hypotheekprijs nihil.
Overigens doen maar 600.000 van de 4 miljoen Thaise boeren mee aan het systeem, omdat ze te weinig produceren. Die zullen dus wel aangewezen zijn op de tussenhandel. Alleen de hereboeren profiteren van het systeem.
Even voor de (on)duidelijkheid: Boeren, die in 2008 meededen aan deze regeling sloten een hypotheek (= lening) af met de overheid met rijst als onderpand. De hypotheek moest in drie maanden worden afgelost met een rente van 3%.
Die aflossing zou alleen plaatsvinden indien de marktprijs hoger was dan de garantieprijs en indien dat niet het geval was, werd de lening kwijtgescholden onder gelijktijdige levering van de rijst (onderpand) aan de overheid.
Net als nu wordt verwacht, kwam de markprijs nooit boven de garantieprijs, waardoor de overheid grote sommen geld verloor, hetgeen je dan subsidie kunt noemen.
Beste Gringo
Bedankt voor de informatie. Wat jij schrijft over de rente van 3 procent heb ik nog nooit gelezen in de krant. Nuttig.
Natuurlijk is die rentebetaling theoretisch want de marktprijs komt nooit boven de hypotheekprijs uit. Of dat in het verleden wel eens is gebeurd, weet ik niet.
Nog een vraagje: In het systeem van de regering Abhisit werd het verschil betaald tussen marktprijs en een referentieprijs (benchmark). Weet jij hoe die referentieprijs werd vastgesteld?
@Dick: http://www.nek.lu.se/Publ/mfs/189.pdf
Dit is de link naar een thesis gemaakt in 2008 door een student van de Universiteit van Lund, Zweden.
Op pagina 27/28 wordt het hypotheeksysteem besproken en zie je ook die 3% rente.
Het rapport, dat de prijspolitiek sinds de jaren zestig bespreekt is erg interessant, het geeft ook ergens de ingewikkelde handelswereld van rijst in Thailand weer.
Wat je laatste vraag betreft: geen flauwe notie! Ik denk met een vinger in de lucht, in Nederland zouden we daarvoor een commissie in het leven roepen.
Beste Gringo.
Bedankt voor de link. Ben benieuwd of ik het systeem begrijp op basis van wat ik in Bangkok Post heb gelezen. Waar woon jij trouwens? Mijn emailadres is [email protected]. Ik woon in Nakhon Nayok en heb nog steeds droge voeten.
Beste Ferdinand,
In mijn vorige reactie heb ik een fout van Bangkok Post overgenomen. Zie deze rectificatie:
Bangkok Post: The newspaper you cannot trust
4 oktober – In het artikel ‘Hypotheeksysteem voor rijst heeft noodlottige gevolgen’ van 2 oktober zegt Vichai Sriprasert, onder andere president emeritus van de Thai Rice Exporters’Association, dat Thailand vier miljoen boeren heeft, waarvan 600.000 zich voor het hypotheeksysteem hebben opgegeven (Letterlijk: ‘Thailand has four million farmers, but only 600.000 have signed up to the mortgage programme.’).
Volgens de Thai Farmers Association hebben 3,14 miljoen boeren zich opgegeven voor het hypotheeksysteem (Bangkok Post, 30 september).
En in het artikel ‘Thailand gaat rijstboeren meer betalen’ op de website http://www.mo.be staat: ‘Volgens Thaise landbouwfunctionarissen hebben zo’n vier miljoen rijstboeren zich geregistreerd voor het nieuwe plan.’ De bron van het bericht is persbureau IPS.
Het lijkt me sterk dat Vichai niet kan rekenen, dus de krant moet de fout zijn ingegaan. Uitermate slordig voor een krant die als lijfspreuk heeft ‘The newspaper you can trust’.
Het is me voor 90% duidelijk. bedankt voor alle informatie. Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom geld verstrekken / lenen voor de oogst binnen is. Grote kans dat er niet wordt geoogst, minder wordt geoogst, er met de kwaliteit wordt gerommeld etc.
Er wordt geld verstrekt op basis van de verwachte, geplante oogst (niet meer op beschikbare grond die dan weer alleen ten goede kwam aan de eigenaar van de grond en niet aan de pachtende boer). Je levert de hoeveelheid rijst in en je bent van je schuld af, begrepen. Maar wat als nu de oogst geheel of gedeeltelijk is mislukt door zoals nu overstromingen ed. ?
De boer krijgt het geld dus kennelijk maanden tevoren, zodra rijst geplant is (?) tegen de tijd dat hij moet oogsten is geld op aan nieuwe auto en andere zaken, thaise levensstijl, wat dan. Waarom de subsidie niet eerst betalen zodra oogst binnen is, de rijst aan de juiste kwaliteit voldoet. Is de marktprijs hoger dan de afgesproken te subsidieren prijs behoeft er helemaal niets betaald verrekend te worden. Eenvoudiger toch. Maar vooral waarom de boer opzadelen met een schuld door hem maanden te voren de garantieprijs te betalen.?
Het hele systeem blijft een moeilijk onderwerp voor mij. heb het hier trouwens in Nongkhai aan rijstboeren/familie gevraagd, niemand die het precies uit kon leggen. Ook niet iedereen doet er aan mee. Waarom is er kennelijk toch een beduidend percentage boeren dat er ondanks de hoge garantieprijs niet aan meedoet ?
Beste Ferdinand,
Ik kwam een verhelderend artikel tegen in Spectrum, de zondagbijlage van Bangkok Post. Ik heb er een samenvatting van gemaakt. Zie hieronder.
Je vraagt waarom zoveel boeren niet meedoen. Ik vermoed omdat ze niet genoeg produceren, want de garantieprijs geldt voor 1 ton.
Arme boeren profiteren niet van hypotheeksysteem voor rijst
9/10 oktober – Critici van het hypotheeksysteem voor rijst zeggen dat het ondanks zijn schrikbarend hoge kosten geen voordeel oplevert voor kleine boeren. Het biedt ook tal van mogelijkheden voor corruptie. In een verhelderend artikel in Spectrum, de zondagbijlage van Bangkok Post, legt Piyaporn Wongruang dat uit.
Wat is het hypotheeksysteem voor rijst?
Het hypotheeksysteem is een systeem waarbij boeren een vaste prijs voor hun paddy (ongedopte rijst) krijgen. Beter gezegd: met de rijst als onderpand nemen ze een hypotheek bij de Bank of Agriculture and Agricultaural Cooperatives. De regering Yingluck heeft de prijs voor een ton witte rijst vastgesteld op 15.000 baht en Hom Mali 20.000 baht, mits de vochtigheidsgraad van de rijst niet hoger is dan 15 procent. De kwaliteit van de rijst heeft ook invloed op de prijs. De huidige marktprijzen liggen 5.000 baht lager.
Hoe werkt de inschrijving?
Boeren die aan het programma willen deelnemen, moeten zich registreren. Ze leveren hun rijst in bij een rijstmolen, waar een commissie bestaande uit een landbouwfunctionaris, een functionaris van de Public Warehouse Organisation en een vertegenwoordiger van de boeren de kwaliteit en soort controleert. De commissie bepaalt de prijs en verstrekt een zogeheten Pratuan certificaat.
Binnen drie dagen kunnen de boeren hun geld ophalen bij de Bank of Agriculture and Agricultural Cooperatives. Daarna hebben ze de keuze tussen het aflossen van hun hypotheek tegen een lage rente of ze houden het geld, wat betekent dat ze hun rijst aan de regering verkopen.
Zodra de paddy (ongedopte rijst) is geaccepteerd, zijn de molenaars verplicht de rijst te malen en elke tien dagen naar een centrale opslagplaats te sturen.
Wat maakt het systeem aantrekkelijk?
Het verschil tussen de prijs op de open markt en de hypotheekprijs maakt het systeem aantrekkelijk. Als de marktprijzen lager zijn dan de hypotheekprijs, is het systeem ronduit een subsidie aan de boeren. Als de marktprijs boven de hypotheekprijs ligt, kunnen boeren hun rijst opeisen en op de markt verkopen – in beide gevallen lopen ze geen risico.
Welke mogelijkheden voor corruptie zijn er?
Het Thailand Development and Research Institute (TDRI) deed onderzoek naar het systeem in 2005/2006. Bij corruptie spanden boeren en molenaars samen. De meest voorkomende vorm van corruptie door boeren bestond uit valse declaraties van de omvang van hun rijstvelden en het gewicht van de rijst die ze hypothekeerden. Sommige molenaars in Ayutthaya zeiden dat deze vorm minder populair is dan het vals opgeven van de hoeveelheid gehypothekeerder rijst in hun magazijn.
Een andere vorm van corruptie was het mengen van rijst van lage kwaliteit met rijst van hoge kwaliteit omdat die een hogere prijs oplevert. De mindere rijst werd doorgaans uit buurlanden gesmokkeld. Dit gebeurde vaak in het Noordoosten, waar Hom Mali (jasijnrijst), de beste witte rijst, groeit.
Sommige molenaars stalen eenvoudigweg de gehypothekeerde rijst en verkochten die op de open markt. Zegge en schrijve één molenaar werd gepakt; hij wordt momenteel vervolgd.
Hoeveel kost het programma de regering?
Dat is koffiedik kijken. Het hangt er vanaf of de binnenlandse prijs van rijst omhoog gaat (25 procent is voorspeld) en tegen welke prijs de overheid de opgekochte rijst te zijner tijd kan verkopen aan verpakkingsbedrijven, exporteurs c.q. regeringen van andere landen.. De regering denkt de rijst aan exporteurs te kunnen verkopen voor de hypotheekprijs plus kosten. Thailand is (nog) ’s werelds grootste exporteur en is goed voor 30 procent van de wereldhandel. Het zou kunnen proberen de prijs op te drijven.
In 2005/2006 leed de overheid een verlies van 19 miljard baht. 37 procent hiervan was het gevolg van het verschil tussen de prijs van de rijst op de open markt en de hypotheekprijs die 6 procent boven de marktprijs lag. De rest van het verlies bestond uit opslagkosten, verwerkingskosten, transport, huur van silo’s, kwaliteitsverlies en andere operationele kosten. Wanneer de rijst lang wordt bewaard, loopt de kwaliteit terug en brengt ze minder op.
Wie profiteert van het systeem?
Het TDRI zegt dat in 2005/2006 niet de 3,6 miljoen arme boeren van het systeem profiteerden, maar de 1 miljoen rijkere boeren, met name op de Central Plain.
Nou ik snap het ook niet allemaal: de boer krijgt 15000 pt zou de marktprijs dus hoger worden bv 16000 dan kan de boer dus 15000 aflossen en 1000 in de zak houden.
Helaas zeg je niet in je stukje rijst wat er nu gaat gebeuren indien de marktprijs lager zal zijn. Stel de prijs zou 13000 zijn wat moet de boer dan doen ? Toch 15000 aflossen? zo ja dan kost het hem geld maar ik denk dus dat de boer maar 13000 moet betalen en de rest door de overheid Of is het toch anders??Indien de prijs dus lager is schiet de boer er ook niets mee op!!
Overigens verwachten de pessimisten dat de tussenhandel er idd rijker van zal worden en men denkt zelfs dat men gewoon rijst importeert en die ook aan de regering verkoopt
Hoe werkt het hypotheeksysteem?
In het hypotheeksysteem koopt de regering de ongedopte rijst tegen een garantieprijs op of preciezer gezegd: de boeren hypothekeren hun rijst. Het geld leent de regering bij de Bank of Agriculture and Agricultural Cooperatives met de rijst als onderpand – vandaar de term hypotheeksysteem.
Wanneer de marktprijs boven de hypotheekprijs stijgt, kan de boer de rijst op de markt verkopen, de lening aflossen en het verschil als winst incasseren. Wanneer de marktprijs onder de hypotheekprijs ligt, koopt de BAAC de rijst, die dan door de regering is opgeslagen, en verkoopt die op een veiling aan molenaars en exporteurs. De overheid draagt het verlies.
De regering Yingluck heeft de prijs voor ongedopte witte rijst vastgesteld op 15.000 baht per ton en voor Hom Mali (jasmijnrijst) op 20.000 baht. Deze bedragen liggen zo’n 5000 baht boven de huidige marktpijzen.