Het is bijna een open deur, maar de informatieverstrekking door de overheid is zwaar onder de maat.

Het Flood Relief Operations Command (Froc), al rijkelijk laat in het leven geroepen, is traag en verspreidt tegenstrijdige informatie of geruststellende mededelingen van het soort: Gaat u maar rustig slapen, we zijn de situatie meester. Maar die boodschap wordt al lang niet meer geloofd door Thais die de waterstromen hun huis zien binnendringen.

De laatste blunder van het Froc is het conflict met de vrijwilligers van thaiflood.com en Twitter hashtag #thaiflood, die onderdak hadden in het Froc. Ze zijn vertrokken omdat het Froc de berichten wilde censureren.

Die website is verre van superieur boven de informatieverstrekking door het Froc. Gebruikmakend van niets meer dan een Google kaart en email, bevat de voorpagina van thaiflood.com een informatief en up-to-date beeld van de huidige situatie. De kaart is gebaseerd op wat crowd sourcing heet, wat betekent dat ze informatie gebruikt van duizenden mensen in het land en aan de hand daarvan haar kaart vernieuwt. Op deze manier ziet de site kans een situatiekaart samen te stellen, die uren of zelfs dagen voorloopt op het traditionele regeringssysteem.

In haar hoofdredactioneel commentaar hekelt Bangkok Post de huidige regering (en overigens ook haar voorgangers) dat ze niet de vooruitgang in technologie begrijpt, die rampen zoals de huidige overstromingen enigszins zouden kunnen verzachten.

www.dickvanderlugt.nl

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website