De VS hebben nog eens $10 miljoen toegezegd. Eerder doneerden de VS $1,1 miljoen aan het Thaise Rode Kruis.

De 10 miljoen is onder andere bestemd voor herstel van luchthaven Don Mueang, herstel van tien politiebureaus en herstel van de World Heritage tempels in Ayutthaya. Minister Hillary Clinton (Buitenlandse Zaken) deed de toezegging gisteren tijdens haar bezoek aan Thailand. Ook VN secretaris-generaal Ban Ki-moon bezocht gisteren Thailand.

– Zo’n 200 buurtbewoners hebben woensdag op de Phahon Yothinweg een gat van 3,5 meter gemaakt in de big bag barrier. Ze eisten dat een gat van tenminste van 10 meter zou worden gemaakt, maar het Flood Relief Operations Command (Froc) weigerde dat omdat dit de wateroverlast in Bangkok zou verergeren. Het Froc zou vanochtend een gesprek hebben met de bewoners. Een optie is het maken van een overloop, zodat de waterstroom wordt versneld. Een soortgelijke oplossing is toegepast in Don Muang op de Vibhavadi-Rangsitweg. Nadat de bewoners hadden gehoord dat het Froc niet akkoord ging met vergroting van het gat, haalden ze meer zandzakken uit de vloedwal.

– Op weer een andere plaats dreigde een groep bewoners uit Rangsit dat grenst aan Don Muang, een deel van de vloedwal te slopen, wanneer de autoriteiten geen water uit hun gebied zou wegpompen. De demonstranten verspreidden zich nadat de gouverneur van Pathum Thani had beloofd hun eisen over te brengen aan het Froc.

– Motorrijders hebben het advies gekregen Rama II te gebruiken in plaats van snelweg 340. Slechts één rijstrook van snelweg 340 is open en deze is behoorlijk modderig. Nog steeds wordt geprobeerd snelweg 340 watervrij te maken, zodat die kan fungeren als alternatief voor Rama II, mocht die overstromen. Rama II is de belangrijkste route naar het Zuiden. Water bereikte woensdag delen van Rama II, maar het verkeer werd er niet door ontregeld. Het bereikte slechts een hoogte van 5 tot 10 cm.

– Anond Snidvongs, directeur van het Geoinformatics and Space Technology Development Agency, verwacht niet dat Rama II zwaar zal overstromen. Er zijn plannen gemaakt om water af te leiden naar kanalen, zodat het de weg niet bereikt. Bewoners van Rama II Soi 69 zullen volgens hem weken met het water opgescheept zitten omdat het gebied lager ligt.

– Het waterniveau in de districten Bang Bua Thong en Bang Yai (Nonthaburi) is nauwelijks gezakt als gevolg van hoogwater. Begin december zal de situatie aan de Thon Buri-kant van Bangkok verbeteren, zegt Anond.

– Het water op de Lat Phrao intersection staat 10 cm hoog. Op de Phahon Yothinweg zakt het water met uitzondering van de Ratchayothin intersection waar het 30 tot 50 cm hoog staat.

– Volgens woordvoerder Wasant Meewong van de gemeente Bangkok is sprake van een algehele verbetering van de situatie, daar het water op verschillende plaatsen zakt. In de meeste kanalen is het waterniveau stabiel of het zakt wat, hetgeen een goed teken is.

– Bewoners van acht buurten in het district Ban Kapi hebben te horen gekregen dat ze beter kunnen evacueren. Water is in aantocht via het Khlong Saen Saep kanaal en kleinere kanalen.

– Het is druk op de verhoogde tolwegen omdat tal van wegen in Bangkok onbegaanbaar zijn voor kleine voertuigen. De politie zet extra personeel in om het verkeer te regelen. De tolwegen die nu gratis zijn, worden ook gebruikt door motorrijders. De politie is woensdag begonnen dubbel-geparkeerde auto’s weg te slepen. Tot dinsdag was het toegestaan te parkeren op de tolwegen.

– Het ministerie van Arbeid betaalt arbeiders van fabrieken die door de overstromingen zijn getroffen, drie maanden een loon van 2000 baht, mits het bedrijf waarbij ze in dienst zijn geen personeel ontslaat. Volgens het ministerie zouden veel bedrijven hun personeel niet willen ontslaan. Sommige betalen 75 procent van het salaris. Het ministerie biedt diverse tijdelijke werkgelegenheidsprojecten aan voor ontslagen arbeiders. Er worden ook vakcursussen gegeven. Deelnemers ontvangen 120 baht per dag.

– Vijftien fabrieken in Ayutthaya, Pathum Thani en Chachoengsao hebben 4.500 arbeiders ontslagen. Een vakbondsman in Ayutthaya dringt er bij de bedrijven op aan niet meer personeel te ontslaan.

– Een Froc-medewerker die telefoontjes van slachtoffers onbeantwoord laat of een man van een andere afdeling die in zijn lunchpauze een spelletje speelt op een Froc-computer? Op internet circuleert een filmpje met de man voorzien van de beschuldiging dat Froc-personeel de telefoon niet opneemt. Volgens het Froc was hij geen Froc-medewerker. Het belooft de beveiliging te verbeteren, zodat alleen Froc-personeel binnen kan komen.

– Roodhemdleider en Pheu Thai-parlementariër Jatuporn Prompan dringt in een brief aan VN secretaris-generaal Ban Ki-moon aan op een eerlijk proces voor personen die in verband met de roodhemdrellen van vorig jaar worden vervolgd. Ban Ki-moon was gisteren op bezoek in Thailand. Jatuporn overhandigde de brief aan de VN-vertegenwoordiger in Bangkok. In de brief wordt de voortgang van het onderzoek naar de 91 doden die vorig jaar vielen, geschetst.

– Maleisië heeft een tweede lading hulpgoederen ter waarde van 18 miljoen baht aan Thailand cadeau gedaan. De gift bestaat uit drinkwater, desserts, noodles en speelgoed. Vorige maand doneerde het land al goederen ter waarde van 33 miljoen baht.

– Op 1 december wordt de veerboot op het Saen Saep kanaal 1 baht duurder: van 9-19 naar 10-20 baht. De prijsverhoging is toegestaan omdat de dieselprijs boven de 29 baht per liter is gestegen. Het Marine Department heeft de exploitant gevraagd de prijs tot 15 december te bevriezen of totdat de overstromingen voorbij zijn.

www.dickvanderlugt.nl

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website