Tuk-Tuk rijden in Nederland
Het Nederlandse klimaat is niet bepaald uitnodigend om het hele jaar door in een cabrio te rijden.
Evenmin zul je staan te trappelen om in de herfst of winter in een Tuk-Tuk in ons wisselvallige klimaat rond te toeren. Toch zie je op een enkele plaats zo nu en dan dit Thaise vervoermiddel opduiken. Meestal in gebruik voor commerciële doeleinden en uiteraard veelal voorzien van de nodige reclame-uitingen.
Als je in Thailand eerder van dit vervoermiddel gebruik hebt gemaakt droom je er wellicht van om ook in het moederland je te verplaatsen in een Tuk-Tuk. Een regenbui neem je maar voor lief, want per slot van rekening valt het hemelwater in Thailand ook vaak met bakken uit de hemel. Koud? Kom op, mannen van Jan de Wit trekken een dikke trui en een gevoerd jack aan, nemen een slok warme chocolademelk en hup daar gaat ie.
Aanschaf
Wat kost een Tuk-Tuk, hoe krijg je het geval in Nederland en mag je er mee rondrijden, het zijn allemaal logische vragen die opdoemen. Daarbij komt het sporadisch voor dat je deze in Thailand zo populaire driewieler op vaderlandse bodem kunt aanschaffen.
Te koop
Op Nederlands grootste internetveiling, bva-auctions.com, gevestigd te Hoevelaken, werden zeer onlangs enkele gebruikte exemplaren te koop aangeboden. De aanbieder handelend in Trikes -gekke motorfietsen- , Tuk-Tuks, motoren, scooters, helmen en motorkleding bood via BVA maar liefst acht exemplaren aan. Bovendien kon je bieden op een opknapper en een uitgeklede carrosserie.
Veiling
Een beetje nieuwsgierig gaan we deze veiling volgen om aan de weet te komen wat zo’n Thaise puffer uiteindelijk opbrengt. Om te kunnen bieden moet je geregistreerd staan en dat is kosteloos. Verder staat het minimaal uit te brengen bod aangegeven. In dit geval voor elk van vier exemplaren een bod hoger dan 3250 euro en voor vier andere exemplaren, waaronder twee verlengde exemplaren plaatsbiedend aan 5 personen, een bod boven 3750 euro. Voor een opknapper geldt een bedrag van 2000 euro.
Boven het uitgebrachte bod komen nog een aantal kosten waaronder 16% veilingkosten, 19% btw en de onvermijdelijke bpm. Op de plaats waar het spul zich bevindt, in dit geval het Brabantse Haaren, kun je voor aanvang van de veiling een kijkje nemen zodat je weet wat je eventueel aanschaft. Als regel strekt de biedtermijn zich uit over een vijftal dagen.
Het resultaat
Afgaande op het uiteindelijke verkoopresultaat is Nederland niet bepaald gecharmeerd van dit Thaise vervoermiddel, want slecht drie exemplaren vonden een nieuwe eigenaar en de opknapper viel -naar we mogen aannemen- in handige restauratiehanden. Het veilingverloop was evenmin heftig, want op de verkochte exemplaren werd slechts één bod uitgebracht. Blijft de vraag hoeveel geld er uiteindelijk op tafel gelegd diende te worden. Als voorbeeld nemen we een verkochte Tuk-Tuk met een biedprijs van 3950 euro. Boven op dit bod komen de volgende kosten btw 733,02, veilingkosten 632,00, btw 120.08 en bpm 92,00. Voor een totaal bedrag van 5435,10 euro kan de koper nu langs ‘s Heeren wegen tuffen.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand tips10 november 2024Thaton – Chiangrai; geen gemakkelijke keuze
- Thailand tips1 november 2024Bang Krachao, de groene long van Bangkok
- Bezienswaardigheden12 oktober 2024Mijn pareltje in Bangkok
- Bangkok17 september 2024Wandelen door Chinatown
Ik ben wel (een beetje maar, hoor!) benieuwd in welke categorie vervoermiddelen de tuk-tuk wordt ingedeeld. Zal toch ook gekeurd moeten worden door de overheid en afgaande op het lawaai en de milieu-onvriendelijke, want verschrikkelijk stinkende uitlaatgassen, kan ik mij nauwelijks voorstellen, dat je er in Nederland mee op de openbare weg mag verschijnen.
Ik weet er het fijne niet van, maar een restauranthouder in Utrecht heeft er ooit een uit Thailand laten komen. Na de keuring mocht hij er klanten mee afhalen en brengen. Overigens valt het met de uitlaatgassen nogal mee, want de meeste rijden op gas. Ik moet Thailandganger gelijk geven. Ik neem in Bangkok nooit in zo’n voertuig plaats, mede vanwege de uitlaatgassen van andere weggebruikers. Bovendien is zo’n driewieler nogal link als je er een aanrijding mee krijgt.
Inderdaad Hans, Een aanrijding met zo’n ding levens gevaarlijk!. De kans op een aanrijding is groot als je ziet hoe die overal tussendoor karren.
Je breekt je botten op al dat metaal dat links en rechts van je zit zonder enige bescherming. Nee ik blijf er bij. Aan mij niet besteedt om in zoiets plaats te nemen. Niet vrijwillig en niet gratis.
Overigens stoot Gas meer NOx (stikstof oxide) uit dan benzine motoren…….Wel minder Co2..
De te veilen tuk-tuks hebben allemaal een Nederlands kentekenbewijs. Je mag dus aannemen dat ze gewoon de weg op mogen. Kan me voorstellen dat snelwegen daarvan zijn uitgesloten.
@ Hans, over uitlaatgassen gesproken, in Pattaya heb ik al een paar keer een elektrische Tuk-Tuk zien staan. Stond wel stil, misschien dat een Thai heeft lopen zoeken naar de benzinetank en dacht, “ach laat maar zitten”.
Bij mij in de soi worden de gasten van KTK en alle Nova hotels per elektriche Tuk Tuk naar het strand of elders gebracht.
Ik mocht er al een ritje meemaken in Den Haag. 5 euro was het tarief. Autogordels erin en een heus kenteken.
Raar verhaal als men hier waar ik woon in Thailand voor 1200 euro een gloednieuwe kan kopen waarom dan 5000 euro voor zo een schandaal dokken.Ik rijd er als farlang dikwijls in en vind het een prachtkarretje.En de tjuk tjuk bestuurder heeft bijna overal respect en voorang heb nog nooit een ongeluk gezien met een tjuk waar gewoon een zwaardere honda onder zit.Sommige hebben zelfs een achteruit versnelling
Lowy Udon Thani
Wat ik veel interessanter vind is wat zo’n ding in Thailand kost. Heb je daar ook informatie over? Dan kan ik enigzins inschatten wat die kopers (sukkels) er hiervoor (in mijn ogen veel te veel) willen neertellen.
Ik ga in Bangkok nog niet gratis in zo’n ding zitten om vervolgens vrijwillig een boel uitlaatgassen te happen? Ik denk het niet. Dus in Nederland in de kou, regen, sneeuw hoef ik ook al helemaal niet over na te denken.
In ChiangMai is een tuktuk fabriek , leuke site maar ik kan de eventuele prijzen niet zo snel vinden : http://www.chinnaraje.com/main.html
Hier in Dordrecht rijdt er een tuktuk als taxi , en rijd op gas
http://www.youtube.com/watch?v=fibAa41V3YU
70.000 tot 100.000 heb ik mij laten vertellen. Op gas natuurlijk.
Een gloednieuwe kost hier tussen de 50.000 en de 60.000 thaise bath zo ongeveer
Lowy
In Rotterdam rijden al 2 jaar een paar tuk-tuk’s als taxi maar ook te huur voor evenementen, ben er zelf wel eens mee opgehaald op uitnodinging naar een restaurant. Ze zijn wel minder luidruchtig dan de Thaise en je zit er wat comfortabeler in. Ze moesten wel eerst aangepast worden naar de nederlandse wetgeving voor vervoer over de weg, al met al toch wel een leuke ervaring.
Zolang een tuktuk duurder is dan een taxi neem ik ze niet. Snap niet hoe dat kan eigenlijk dat ze duurder zijn en dat onderhandelen met de bestuurder stoort me ook, heb liever een meter die de prijs bepaald.
Overigens is het wel erg spannend en leuk om in zo;n ding door Bkk te scheuren, moet je echt een keer meegemaakt hebben. Durf je dat niet dan heb je ook niets in Thailand te zoeken vind ik en kan je beter thuis in Holland veilig achter je tv blijven zitten roddelen.
Voor de liefehbbers van de tuktuk , en die zijn er echt wel , hier de achtervolgings scene uit de film Ongbak
http://www.youtube.com/watch?v=x58QctN0aaA
Die is toch volkomen onrealistisch…… Zoiets overleef je niet.
Je bent je leven niet zeker in zo’n ding, plus je word financieel uitgekleed door zo’n gast.
De gangbare Tuk Tuk hier in het dorp in de Isaan volop te koop voor 65.000 bath, soms minder.Twee bankjes links en rechts. Achter instappen. Ramp dingen. In Udon Thani verschillende handelaren, die ze in alle uitvoeringen en prijzen hebben, ook grotere modellen, met en zonder achteruit versnelling, knoertgrote muziekboxen, geheel of gedeeltelijk gesloten tegen regen etc. Je kan ze ook naar elke wens individueel op maat laten maken prijzen tot 250.000 bath.
In Bangkok zit een heel grote leverancier, op internet te vinden die allerlei modellen open of gesloten voor personen of goederentransport aanbiedt.
In ons dorp ook regelmatige gebruikte modellen, soms 8 jaar oud voor idiote prijzen zoals nieuw 65.000 en 2e hands 8 jr oud 40.000 bath.
Heb me er 15 – 20 jaar geleden in Bangkok regelmatig in laten rondrijden, maar in de gebruikelijke versie zit ik met mijn hoofd in het gebogen dak en zie dus niks van de omgeving, komen nu bij de idiote ritprijzen (duurder dan een airco taxi) en nog meer het waanzinnige rijgedrag. Al meegemaakt dat de tuk tuk driver een voetganger aanreed, mij uit de tuk tuk gooide en er met een noodgang van doorging. Voor mij geen tuk tuk meer maar gewoon lekker op mijn eigen motor of in de auto of een taxi. Veilger.
Ik weet dat in Nederland o.a. Breda en Dordrecht er verschillende aangepaste tuk tuks rondrijden, schone motor, verbeterde remmen, veiligheidsgordels, echt kenteken, goeie verzekering. In Breda in gebruik bij een of meerdere restaurants en in Dordrecht vind je ze zelfs bij het station als taxi in gebruik. Geen idee van de kosten.
Van een vriend gehoord dat ze in Italie en Frankrijk in diverse badplaatsen ook zijn gesignaleerd. Van uit Bulgarije kreeg die vriend zelfs een verzoek om in Thailand na te gaan hoe het me export zat, maar moesten veel aanpassingen gemaakt worden. Tot op heden is het er nog niet van gekomen, dus zal qua kostenplaatje wel niet interessant zijn.
Gezien de ongelukken die ik hier de laatste 5 jaar gezien heb met die dingen, is het niet mijn keuze van vervoer. In Bangkok wel de maxi uitvoeringen, zeer luxeus met een hoge bank waar je recht naar voren kijkt, zeer veel ruimte en veilig, in gebruik bij diverse hotels, zoals bv Rembrandt in Bangkok. (zie foto’s op internet).
De Tuk Tuk die je op de foto in dit artikel ziet is al weer een veel betere versie (redelijke bank/zitplaatsen naar voren gericht voor 2 personen) dan de gbruikelijke apparaten die je hier in de Isaan ziet (mini banken links en rechts, achter in stappen, voor 4 personen).
Ik schat de Tuk Tuk op de foto al gauw op 80 – 100.000 bath
Wat voor een rijbewijs heb je hier nodig om zo’n ding te besturen?
Ik heb wel interresse in een tuktuk limo. Huur of een gebruikte kopen.
Wie kan mij verder helpen.
Alvast bedankt.