Storm op Schiphol in het Thaise nieuws

Door Gringo
Geplaatst in Opmerkelijk
Tags: ,
28 juli 2015

De lezers in Nederland weten er natuurlijk alles van, de storm die afgelopen week over Nederland raasde. De landingen van vliegtuigen op Schiphol werden daardoor onder zeer moeilijke omstandigheden uitgevoerd en de Thaise nieuwsmedia vonden dat interessant genoeg om daarvan onderstaande korte video te plaatsen.

Deze video is onderdeel van een wat langere video, waarin meerdere landingen op Schiphol te zien zijn, zie www.youtube.com/watch?v=u4o01IOF3NM

Best wel leuk om te zien vanuit zonnig en warm Thailand!

Video: Storm op Schiphol

Bekijk hier de video:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=02ddnGzxNZs[/youtube]

Over deze blogger

Gringo
Gringo
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!

14 reacties op “Storm op Schiphol in het Thaise nieuws”

  1. bas zegt op

    Ik dank de hemel dat ik daar niet in zat…..

  2. ton zegt op

    Interessant genoeg als je weet dat deze vliegtuig uit BKK kwam.

  3. Jan zegt op

    prachtige landing .. zie wel wat gevaren maar ook daadkracht 🙂

  4. Jack G. zegt op

    De piloten konden hun werkervaring goed laten zien afgelopen zaterdag. Ze zijn gelukkig allemaal geslaagd voor deze test. Op het vliegveld van Bangkok kan het zo nu en dag ook goed spoken tijdens onweersbuien.

  5. LOUISE zegt op

    Hallo Gringo,

    Mijn petje af hoor voor die piloten.

    John (echtgenoot) zei dat er ook een landing op tv was met een tweetal dacht ik doorstarts.
    Zij moeten op dat moment toch maar een beslissing nemen voor tig honderd emnsenlevens.
    En ik kijk altijd met heel veel verazig naar die 4 miljoen knopjes en dan nog de juiste pakken ook.
    Vind dat altijd wel indrukwekkend om naar te kijken.

    Wij hebben het ook een keer meegemaakt en wij beiden zijn daar godzijdank heel lakoniek in.
    Je zit in zo’n ding.
    Je kan er niet uit.
    Dus we nemen nog een lekkere bubbel en pakken ons boek en ik met eens snert handigheids spel, waar ik maar niet op level 3 kan komen.
    Heel frustrerend.

    LOUISE

    • Rob V. zegt op

      Die doorstart was van een Transavia toestel, landen op Eindhoven lukte niet, op Schiphol ook niet de 1ste keer, uitwijken naar Brussel ging ook niet meer (te weinig brandstof) en toen is er een noodlanding gemaakt op Schiphol.

      http://www.nu.nl/algemeen/4095415/toestel-transavia-maakt-noodlanding-schiphol.html
      “Een toestel van Transavia met circa 170 passagiers heeft zaterdagmiddag vanwege de weersomstandigheden een noodlanding moeten maken op Schiphol.Dat bevestigt Transavia na berichtgeving door de NOS.”

      @video: mooi staaltje vliegwerk.

      • Christina zegt op

        Hulde aan de crew zelf hebben het nog wel eens erger meegemaakt een bijna perfecte landing.
        Wat mij wel verbaasde in het filmje dat bijna niemand in de nood houding zat. Je volgt toch de aanwijzingen van de crew op.

      • Cornelis zegt op

        ‘Noodlanding’ is niet de goede aanduiding. De landing op de oorspronkelijke bestemming – Rotterdam – werd afgebroken vanwege zeer zware turbulentie. Piloot wilde vervolgens uitwijken naar Eindhoven maar de verkeersleiding van het vliegveld Eindhoven stond dat niet toe. Vliegtuig is uiteindelijk van R’dam rechtstreeks naar Schiphol gevlogen. Aanvliegend op de enige baan van de vijf waarop vrijwel recht tegen de wind in kon worden geland werd op 300 meter hoogte de landing weer afgebroken vanwege ‘windshear’, plotselinge rugwind waardoor de ‘airspeed’ – snelheid van het vliegtuig t.o.v. de omringende lucht – sterk daalde. Bij de volgende poging werd daarom een extra hoge snelheid aangehouden en werd er geland zonder gebruikmaking van de zgn. flaps.

        • Frans Nico zegt op

          Cornelis, je hebt het goed verwoord. Op de TV hebben ze nog een deel van de gesprekken tussen een dame (waarschijnlijk de co-piloot) en een verkeersleider van Rotterdam laten horen waaruit bleek dat het toestel door de storm zo schudde dat vele passagiers de boel onder kotsten.

          Dat de verkeersleiding van Eindhoven geen toestemming gaf om daar te landen was omdat het toestel “niet in nood” verkeerde. Wat Eindhoven met “niet in nood” bedoelde is niet duidelijk, maar door de verschillende landingspogingen raakte de brandstof wel aardig op. Schiphol gaf wel toestemming om na nog een rondje vliegen daar te landen. Feitelijk had de gezagvoerder nog in Spanje moeten besluiten niet te vertrekken. Hij (of zij) wist hoe de weersituatie in Nederland was. De vlucht was nog geen twee uur, dus in die tijd zal daar weinig of geen verandering in zijn gekomen. De piloot zou verteld hebben dat hij (of zij) deze weersomstandigheden in zijn (of haar) carrière niet eerder heeft meegemaakt.

          Ik vlieg geregeld tussen Schiphol en Alicante. Daar kan het ook enorm spoken. Een paar jaar geleden maakte ik mee dat ter hoogte van de Franse grens de piloot te horen kreeg dat El Altet (Vliegveld bij Alicante) met onmiddellijke ingang gesloten werd vanwege een storm. De gezagvoerder besloot naar Schiphol terug te vliegen. Terug op Schiphol ging na een paar uur El Altet weer open en konden we weer vertrekken. Een passagier besloot naar huis te gaan. Aangekomen bij Alicante bleek dat de storm ook enorm te zijn. Die ervaring heeft mij gebracht dat ik in zo’n situatie niet meer vertrek.

          • Jack G. zegt op

            De onderzoekraad voor veiligheid gaat de Transaviazaak onderzoeken. Er komt een dik rapport en dan weten we of het nu een echte noodlanding was of niet.

            • Cornelis zegt op

              De Onderzoeksraad is alleen geïnteresseerd in de weigering van de (militaire) luchtverkeersleiding van Eindhoven. Ook Transavia wil daar duidelijkheid over. In Eindhoven waaide het aanmerkelijk minder hard dan in Rotterdam en Amsterdam en zou het risico lager geweest zijn.

              • Cornelis zegt op

                Op de website van luchtvaartnieuws wordt het nog eens uitgelegd: http://www.luchtvaartnieuws.nl/columns/gastblog/paul-grove-slecht-weer-een-beetje-uitleg

        • Rob V. zegt op

          Van wat ik in de media (NOS) begreep konden ze niet naar Eindhoven (toen was er uiteraard geen nood), bij Schiphol lukte de landing de eerste keer niet, bij de tweede poging waren er geen uitwijk mogelijkheden meer naar andere luchthavens en lukte de landing wel. Waarbij de passagiers in de brace for impact houding moesten gaan zitten.

          Een ‘echte’ noodlanding met toeters en bellen zal het dan nog wel niet geweest zijn maar dan is het wel vreemd dat de NOS schrijft “vanwege de weersomstandigheden een noodlanding moeten maken op Schiphol. Dat BEVESTIGT Transavia”. Maarja dat kan een potje journalistiek versimpelen of vlotte plan (dat trekt lezers, en kijkers) zijn zoals te vaak gebeurd. Over het waarom niet naar Eindhoven zullen we nog wel te horen krijgen, zaten die al helemaal vol met vluchtbewegingen? Had inderdaad makkelijker geweest voor de vliegers, minder makkelijk voor reizigers om in Rotterdam bij de auto te komen.

  6. Jack G. zegt op

    Luchtvaartnieuws is een prima site die vele van ons al tijden lezen. Thailandblog heeft het ook al een keertje gepromoot. In de ogen van de Telegraaf en SBS komen bijna alle vliegtuigen met een noodlanding op Schiphol aan. Onderzoek naar dit soort incidenten is iets wat helpt om de luchtvaart veiliger te krijgen in de toekomst.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website