De douane overweegt om artikel 44 te gaan toepassen om zodoende van de vele kostbare auto’s af te komen, zoals Aston Martins, Maserati’s, Porche’s en dergelijke. Deze zijn niet door de dealers afgehaald en staan bij de havens opgeslagen met name bij Laem Chabang en andere locaties.
Er staan meer dan 1000 exclusieve auto’s opgeslagen en het ministerie van Financiën onderzoekt alle wettelijke mogelijkheden om dit probleem op te lossen. De kosten voor het opslaan en bewaken van deze auto’s komen voor rekening van de dealers, maar het de vraag of zij deze rekening ooit zullen betalen. De meeste dealers kunnen door de economische malaise de importbelasting van 328% per auto niet voldoen.
De overheid heeft door de opslag ook kosten omdat er regelmatig inspecties moeten plaatsvinden om te voorkomen dat de auto ‘verdwijnen’.
Het ministerie van Financiën overweegt een maatregel voor een lagere invoerbelasting, zodat dealers de kosten wel kunnen betalen en de auto’s ophalen. Een ander voorstel is de dealers verplichten om de dure auto’s na 3 – 6 maanden weg te halen. Gebeurt dat niet, dan worden ze in beslag genomen. Daarna zouden ze via een veiling verkocht kunnen worden.
Een van de autoimporteurs, Mr. Thanin Prasarnkaew, meldde dat de economische achteruitgang een oorzaak was, dat de auto’s niet uit de havens weggehaald konden worden. Volgens hem zou een veiling van deze peperdure auto’s de beste oplossing zijn.
Bron: Thai PBS
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
- Achtergrond22 juni 2024Tempels in Thailand toegelicht
Dealer koopt zomaar een wagen van zeg maar 100000 euro, moet daar uiteindelijk voor betalen 100000 + 328% van 100000 = 428000 euro ! Wie koopt dan de auto zeg maar voor 500000 euro?
1000 auto’s a 100000 euro/stuk : 10 000 0000 euro ! Zijn er zoveel rijke importeurs? Zijn deze al betaald door de importeurs aan leveranciers? Leveranciers blij?
Veiling, je koopt de auto voor 10000 euro, betaal je daar dan de belasting over van 328%, dat scheelt een factor 10! Dan betaal je alsnog 42800(excl. de 100000 aanschaf, dus 142800 totaal), maar geen 428000.
Winst van 428000-142800 = 285200 euries / auto
Anders heeft het nog geen zin, raak je de auto nog niet kwijt.
Prachtige long term scheme, Importeurs zullen zeker de wagens opkopen, scheelt ze een berg aan belasting dan. Ook als door het aantal opgeslagen auto”s de invoertax wordt gereduceerd. Stel naar 100%, dan levert dat ook 200000 euro/auto op
Het is een kapitaal durf krachtige scheme, maar levert ook wat op uiteindelijk.
Kan er niet anders over denken waarom je anders 1000 dure auto’s besteld en laat staan. Wellicht een deal voor het geheel, waarbij in ieder geval er door de importeurs op wordt gewonnen.
Sweeeeeeeeeeeeeeet !
Deze auto’s worden door klanten besteld. Kan de klant om wat voor reden niet aan zijn contract voldoen, dan is hij zijn borg kwijt. De dealer is verder verantwoordelijk voor het onverkochte voertuig.
En ja,
Bij iedere leverancier van auto’s of kapitaal goederen, wordt betaald met een “letter of credit”
Onherroepelijk betaalbaar op b.v. 90 dagen (de transporttijd) en levering FOB (free of board)
Dat betekend dat de leverancier altijd zijn geld krijgt en hij de goederen op de kade zet.
Daarna is alles voor de importeur.
Dus deze peperdure auto’s zijn allemaal betaald bij de fabrikant.
Maar ja 328% opslag belasting, is ook wel gigantische, zal zeker ook nog 7% BTW (VAT) bij komen.
Misschien is een veiling wel de beste oplossing, maar dan zijn de importeurs (lees klanten) wel hun aanbetaling cq hun aanschafprijs kwijt.
Groetjes Nico
Zie zo al 4 Rolls Royce staan die gemiddeld minimaal 300.000 euro doen. Duidelijk is dat er geen Rolls Royce de fabriek verlaat zonder bestelling en al helemaal niet zonder betaling. Dit soort auto’s zijn geen standaard auto’s maar worden allemaal in hoge mate gepersonaliseerd door de koper. Sterker, veel kopers kunnen de “bouw” van hun auto in de fabriek volgen. Er zullen ook maar weinig dealers zijn die juist om die reden verschillende “standaard” modellen in de showroom hebben staan. Ik denk zelf dan ook dat deze 1.000 exclusieve auto’s door Thai zijn besteld en wellicht (grotendeels) betaald, maar van levering afzien omdat het geld met duistere praktijken, zoals corruptie, is verdiend. Het zijn waarschijnlijk de dealers die dubbel gaan verdienen aan deze auto’s.
Lijkt mij juist dat de auto’s door dealers zijn besteld om uit voorraad , vanuit de showroom, te verkopen.
Dat is de enige logische verklaring. Je ziet in alle showrooms de dure auto’s uitgestald staan.
Vanwege de teruggang in de economie blijft de vraag naar dure auto’s achter.
Dan is de simpele rekensom voor de dealers : 100 % aanschafwaarde kwijt of indien hij de wagen importeert, dus ophaalt, nog een keer 328 % afrekenen.
Hij kiest dus om zijn verlies te nemen , de aanschafwaarde, en laat de auto op de kade staan. Als hij de wagen wel ophaalt betaalt hij extra 328 % . En dan ,indien hij geen koper heeft , is hij op lange termijn veel meer geld kwijt dan de aanschafwaarde.
Als eerste de 328% is de import belasting, Thailand heeft een enorme import belasting. Eigenlijk de kosten van opslag is niet eens 50 Euro per maand. Omdat de kosten van het niet ophalen een voertuig dat nog niet is geïmporteerd is het relatief goedkoop om even te wachten.
Momenteel moet de Thaise douane in zo een situatie de goederen voor maximaal 5 jaar beschikbaar houden. Zeker als de eigenaar de onkosten per maand voor bewaren/uitstel van importeren betaald.