Let op uw lichaamsomvang als u THAI Airways wilt vliegen
Voordat u een reis gaat boeken met THAI Airways is het verstandig om uw lichaamsomvang even te meten. U kunt namelijk met een lichaamsomvang van meer dan 56 inch (142 cm) geen business class op de Thai 787-9 Dreamliner vliegen.
Veiligheidsnormen
Flight Lieutenant Pratthana Pattanasirim, THAI’s directeur van security en flight standard division, legde uit dat de stoelen in de businessclass door de fabrikant zijn geïnstalleerd met nieuwe veiligheidsgordels en airbagsystemen in overeenstemming met de veiligheidsnormen van de Amerikaanse Federal Aviation Administration.
De veiligheidsgordel is niet geschikt voor passagiers waarvan de taille groter is dan 56 inch. Pratthana zei dat het nieuwe gordelsysteem ook niet geschikt is voor een ouder met een kind dat op zijn of haar schoot zit, dus ouders die met jonge kinderen reizen, kunnen ook geen business class op de Dreamliner van THAI Airways vliegen.
Pratthana’s verheldering op vrijdag kwam na krantenkoppen in Thaise kranten, die wisten te melden, dat de luchtvaartmaatschappij “dikke mensen had verboden om de Dreamliner te vliegen”.
Vliegroutes
Ik heb even gekeken of wij er direct iets mee te maken hebben. Niet dus, want THAI Airways vliegt niet naar of van Amsterdam en de vluchten naar en vanuit Brussel worden met een Airbus uitgevoerd. THAI Airways gebruikt de Dreamliners voor vluchten van en naar Bangkok met bestemmingen in het Verre Oosten, de westkust van Amerika en Australië/Nieuw Zeeland. Dus als u vanuit Europa naar Thailand vliegt en van daar een doorverbinding wilt met THAI Airways kunt u er mee te maken krijgen. In april wordt dan Wenen toegevoegd aan de bestemmingen voor de Dreamliner.
Lichaamsomvang
Ook heb ik nog even gecontroleerd hoe het met mijn eigen lichaamsomvang gesteld is. Welnu, het zou wel wat minder mogen worden, maar ik blijf nog ruimschoots binnen de gestelde norm. Een lezer van Thaivisa suggereerde, dat passagiers met een lichaamsomvang groter dan die 56 inch bij een eventuele boeking op de Dreamliner van THAI Airways maar in het vrachtruim geïnstalleerd moesten worden, maar daar hoef ik niet bang voor te zijn.
Bron: The Nation/Thaivisa – Foto: The Nation
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond26 januari 2025Geschiedenis van het Railway Hotel in Hua Hin
- Bezienswaardigheden23 januari 2025Sukhothai, het hart van een glorieus koninkrijk
- Bezienswaardigheden21 januari 2025King Mongkut Science Park in Prachuap Khiri Khan
- Isaan15 januari 2025Chaiyaphum, óók Isaan
Toen ik de laatste keer naar Thailand vloog met EVA Air in Premium Economy Class, zat er vrouw bij het gangpad die zo dik was dat de veiligheidsgordel niet om haar middel paste. Ze kreeg toen van de stewardess een soort tussenstuk en toen paste het wel.
Thai Airways heeft deze verlengstukkenstukken (extensions) vanzelfsprekend ook.
Het probleem zit hem in het feit dat de airbag is geïntegreerd in de veiligheidsgordel en er simpelweg geen type-goedkeuring is voor zo’n systeem met een extension. Waarom dat kennelijk niet veilig is heb ik nog niet kunnen achterhalen, maar je zou je kunnen voorstellen dat de airbag dan te ver uit het midden zit of iets dergelijks.
Blijkbaar zijn de veiligheidsnormen van de Amerikaanse Federal Aviation Administration voor businessclass-passagiers hoger dan voor economy-klanten? Airbagsystemen wel voor businessclass, maar niet voorgeschreven voor economy?
Waarschijnlijk is de constructie van de veiligheidsgordel die Thai Airways in hun businessclass stoelen gebruikt zodanig dat deze niet verlengd kan worden. Het zijn gewoon veiligheidsaspecten.
Net zo goed dat ik in mijn werk als steward mensen bij sommige nooduitgangen weggehaalde en omzetten moest, omdat ze gewoonweg te dik waren om door zo’n venster naar buiten te kunnen, zo is het natuurlijk onmogelijk iemand in een stoel te laten zitten, waarvan de veiligheidsriem niet gebruikt kan worden.
Er is slechts één veiligheidsnorm: de passagier moet bij het starten en landen en nu ook tijdens de vlucht vastgegespt met zijn veiligheidsriem zitten. Gaat dat niet, kan ie niet mee.
Ik vind het al goed dat ze dat van te voren zeggen en niet wanneer die gast al in het vliegtuig zit.
Beste Cornelis,
Voor zo’n airbag-huur betaal je dan ook de hoofdprijs in de businessclass
Dat is een omvang van 140 cm! Ik haal dat bij lange na niet en heb mijn vrouw er eindelijk van kunnen overtuigen dat ik een slankie-slank ben want Thai Air gelooft ze wel. Mij niet…….
De A350 van Thai airways heeft, gelukkig, bredere zetels (economy) dan de dreamliner van Qatar. (vanuit Brussel). De dreamliner kan me echt niet bekoren.
“Een lezer van Thaivisa suggereerde, dat passagiers met een lichaamsomvang groter dan die 56 inch bij een eventuele boeking op de Dreamliner van THAI Airways maar in het vrachtruim geïnstalleerd moesten worden.”
Maar dan wel “business class”-vrachtruim graag.
Je zal maar naast iemand zitten met zulke extreme omvang, die dan de helft van je stoel inneemt! Wanneer gaat men passagiers vervoeren volgens gewicht? Wanneer ik 3 kg bagage meer meeneem dien ik daarvoor extra te betalen.
Hier werd al dikwijls over gesproken, maar schijnbaar durft geen enkele maatschappij dit door te voeren.
Gezellig reizen met zo iemand naast je!
Beste Paul, ik heb die omvang, en kan je verzekeren dat ik niet de helft van jouw stoel extra inneem. Wel vul ik de (erg nauw genomen) ruimte tussen de armrusten volledig. En als we het over gewicht gaan hebben: ik reis altijd met uitsluitend een rugzakje van 5 kilo, en mijn zoon weegt 28 kg. Krijg ik daar dan geld voor retour op de ticket?
Enne: ik ben best gezellig om naast te zitten, hoor!
Nou niet echt het slimste business model als je op de Verenigde Staten vliegt – Mensen met een dergelijke omvang zijn daar schering en inslag.
Dat gezegd hebbende lijkt het mij gewoon een ontwerpfout, die vrij eenvoudig te herstellen moet zijn.
In economyklasse krijg je gewoon een stukje extra gordel uitgereikt, en dat is dan blijkbaar wel afdoende. Wil er wel eens een ingenieur over horen?!
Je zou denken dat Americaanse maatschappijen wel ruime gordels hebben. Op onze laatste vlucht met United Airlines moesten we ook om een tussenstuk vragen en mijn man draagt kleding M.
Vervelend want iedereen zit je aan te staren. Zelf ben ik wat flinker en pas 30 kg afgevallen en de gordel paste wel heel vreemd. Maar ze moesten veel tussenstukken uitdelen. Ik denk maar hiervoor was zeker een vlucht met stopnaalden.