Een Thaise man bezocht met een aantal vrienden één van de ruim twintig Chokdee Dimsum restaurants in Bangkok en vond tot zijn afgrijzen een dode kakkerlak in zijn eten. Toen hij het bedienend personeel er op attent maakte, werd hem een 10% korting aangeboden als de rest van het voedsel alsnog werd gegeten.

De klant wilde helemaal niets betalen, maar het personeel liet weten, dat als de klant wel zou eten, maar niet betalen, zou het verschuldigde bedrag op de werknemers worden verhaald. De klant en zijn tafelgenoten wilden geen moeilijkheden voor het personeel en lieten het niet aangeraakte voedsel terugbrengen naar de keuken. Datgene, dat nog niet op tafel was geserveerd werd tevens geannuleerd.

De klant, ene Mr. Hongtae, zette de foto daarna wel op Facebook met het volgende commentaar: “Dit was extreem. Dit is het einde van Chokdee Dimsum voor mij. Ik heb hier vele malen gegeten. Ik hou ervan. Het is goedkoop en lekker”.

De posting van Mr. Hongtae is inmiddels verwijderd, omdat hij door de manager van de betreffende Chokdee Dimsum vestiging is benaderd, die hem een tegoedbon heeft aangeboden en zich heeft verontschuldigd voor deze kwalijke gang van zaken.

Commentaar Gringo: al gaf de manager mij levenslang het recht om gratis in zijn restaurant te komen eten, mij zou hij er nooit meer zien!

Bron: Coconuts Bangkok

Over deze blogger

Gringo
Gringo
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!

23 reacties op “Kakkerlak in je eten? OK, 10% korting!”

  1. ruud zegt op

    In een land zo vol ongedierte komt er ook af en toe wel eens iets in het eten terecht.
    Ook in Nederland worden af en toe dingen in voedselproducten van grote multinationals gevonden, die er niet in horen.
    Dan maar nooit meer een pot mayonaise kopen dan?
    Nooit meer een appel waar na er een hap van te hebben genomen blijkt dat er een halve worm inzit?

    • Damy zegt op

      In het eten kan ik me nog wat bij voorstellen maar als het geserveerd is zoals op de foto noem ik het nep nieuws dat beest is er dan na geserveerd te zijn in gelegd wilde zeker gratis eten.

      • ruud zegt op

        Net als bij de digitale kranten, hoeft de foto niet per definitie bij het verhaal te horen.
        Bij al het slechte nieuws, bijvoorbeeld verlaging spaarrente, van de ABN-AMRO hebben we altijd een foto (dezelfde) van een schaterlachende Gerrit Zalm te zien gekregen.
        Dat wil niet zeggen, dat de man ieder keer stond te lachen bij een verlaging van de spaarrente. (hoewel… misschien deed hij dat ook wel)

  2. RuudRdm zegt op

    Na ons bezoek aan schoonfamilie in Korat reden we begin van de middg altijd terug naar Chiangmai via Nakhon Sawan. We namen aldaar altijd een hotel ter overnachting om de dag daarna de terugreis te hervatten. Op die betreffende ochtend zaten we in de kraakheldere witte door en door gekoelde eetzaal te ontbijten, toen één van de gasten opeens uitriep dat er onder de ontbijtbuffettafels een dikke rat zichtbaar was. Aanwezig personeel keek niet op of om, en zeiden dat dit vaker voorkwam. Een kok joeg het beest vervolgens richting keuken. Tja zo gaan die dingen daar. Zoals KhunPeter in een andere posting al opmerkte: Het zou goed kunnen zijn dat dat beest een reïncarnatie is van bv de overleden oprichter van het hotel. Dan moet je dat beestje ook een maaltje gunnen.

  3. RonnyLatPhrao zegt op

    Alsof niemand dit zag toen het werd opgediend…..

  4. Michel zegt op

    De kakkerlak ligt er wel heel vredig bij zo naast die 2 verziekte eenzame eieren op dat schaaltje.
    Lijkt mij toch vrij sterk dat niemand dat heeft gezien voor het bij de klant werd afgeleverd.
    Dit ziet er niet bepaald uit als een vergissing. Eerder een slechte grap van iemand van het personeel of de klant zelf, die gratis wilde eten.

  5. Kees 2 zegt op

    ” ….het personeel liet weten, dat als de klant wel zou eten, maar niet betalen, zou het verschuldigde bedrag op de werknemers worden verhaald. ”

    Kijk, dat vind ik schandalig en zeer onrechtvaardig: de werknemer moet boeten en niet de eigenaar!

    Dit was blijkbaar ook het geval in mijn situatie:
    In een restaurant werd mij een jus d’ orange geserveerd, maar bij het neerzetten stootte de serveerster het glas om. Een nieuwe werd gebracht… maar tot mijn stomme verbazing kreeg ik een rekening voor 2 glazen jus !!! Dat pikte ik niet en na discussie met iemand hoger in rang werd er eentje van de rekening geschrapt.
    Veel later realiseerde ik mij dat waarschijnlijk de serveerster hiervoor heeft moeten betalen. Walgelijke eigenaar !

    • theoS zegt op

      @ Kees 2, dit is bij alle restaurants in Thailand zo. Mijn zoon werkte, tijdens schoolvakantie als bijverdienste, bij het seafood restaurant op Sattahip Beach Nang Ram en liet door oververmoeidheid een bestelde kom soep vallen waar de eigenaar hem Baht 700- voor rekende. Als je weet dat het werkdagen zijn van 10 uur ’s morgens tot ong. 12 uur ’s nachts, 7 dgn p/w voor Baht 200- per dag dan is dat gewoon schofterig. Hij ging daar ook niet meer werken natuurlijk. Ik heb hem schadeloos gesteld want die Baht 700- zijn toch even 3,5 dag werken. Ging toen werken bij het Glasshouse Restaurant Jomtien waar het ook gebeurde getrokken op loon voor Baht 500-, hebben zelfs een prik klok daar. Kreeg de zak en miste meer dan Baht 3000- in betaling want die kreeg hij gewoon niet (de korte versie). Hij ging toen naar school, op 0600 ‘ s morgens tot 1600 ’s middags, gauw eten bij 7/11 want moest om 1700 op werk zijn tot 2400 ’s nachts. Ik verzette mij hevig daartegen maar hij wou er niet van horen tot het spaak liep en hij de zak kreeg, ik blij.

  6. Ed zegt op

    Tijdens het eten trof ik een lange zwarte haar aan in het eten. Ik riep de serveerster en overhandigde haar het haar en wees naar mijn bord. Haar antwoord was na het in ontvangst nemen van de lange zwarte haar: “Khapkhun kha”. Mijn tafelgenoten kwamen niet meer bij van het lachen.

  7. Kees zegt op

    Betalen is gewoon ook als het eten niet goed is.
    Bij jeffers gegeten, niet gaar. De schnitzel was rauw en dit gemeld tja niets aan te doen. Haren in het eten wordt ook laconiek op gereageerd. Koude patat bij de MacDonald? Normaal. Als ik het terug breng kijken ze vreemd op. Ik wil graag warme patat.
    Sorry wordt niet gezegd.
    Gelukkig een aantal restaurantjes waar service en kwaliteit standaard is.
    Bij het barbeque restaurant nabij victory liepen de ratten ook onder de tafel door.
    Tja zijn de gewoonten in Thailand.

  8. Henk zegt op

    Heb in mijn diensttijd in de keuken gewerkt van de Oranje kazerne in Schaarsbergen .
    Als ik smorgens als eerste de keuken betrad keek het zwart van de kakkerlakken terwijl er toch vaak gespoten werd tegen dit soort ongedierte .
    Ook daar was het bijna niet te voorkomen dat er wel eens eentje tussen de groente belandde .
    Het is echt niet alleen Thailand waar je zoiets kan aantreffen maar het kan inderdaad je eetlust bederven .
    Overigens :: Smakelijk eten .

    • theoS zegt op

      Henk,Ik had eens een rups in mijn slaatje op een KLM vlucht, lang geleden. Stewardess had het niet meer van ellende. Ik moest er om lachen en kreeg nieuw eten, verder niets gezegd. Die meiden kunnen er ook niets aan doen.

  9. Fransamsterdam zegt op

    Goedenmiddag, mag ik een broodje-aap-verhaal van u?
    No have…
    Doet u dan maar een broodje-kakkerlak-verhaal..
    .
    De enige fout die het personeel gemaakt heeft is om niet met een stalen gezicht vol te houden dat het bij de bereidingswijze van de kok hoort.

    • lung addie zegt op

      en, beste Frans, er uitdrukkelijk bij te zeggen dat ze dit feit niet te hard moeten rondschreeuwen want dat er normaal bij twee spiegeleieren geen “vlees” geserveerd wordt, dan moet je extra betalen. Ze willen geen problemen met de andere klanten die zouden beweren dat de klant met de kakkerlak bevoordeeld werd.

      • Fransamsterdam zegt op

        Je maakt me nu trouwens wel nieuwsgierig wat het voor gerecht is. Het lijkt wel op eitjes, maar zou net zo goed vruchtjes op een bedje van kokospudding kunnen zijn.

  10. Leo Th. zegt op

    Ging enkele jaren geleden met enige regelmaat ontbijten in Papa David’s in Jomtien, Tapphraya Road bij de kleine rotonde. Gerookte zalm als ontbijt was daar mijn favoriet. Tot ik een keer een lange zwarte haar in mijn eten ontwaarde. Nu is mij dat ook weleens in Holland overkomen (en dat was niet per definitie een zwarte haar) en dan maak je de bediening daar attent op en is er verder eigenlijk geen probleem. Bij Papa David’s werd echter door de bediening gesuggereerd dat de haar afkomstig zou zijn van mijn gezelschap. Was met stomheid geslagen, heb het eten teruggegeven, afgerekend en ben nooit meer teruggegaan. Ook enkele jaren geleden zag ik in Bangkok in een half openlucht restaurant in een zijstraat van Saphan Khwai de ratten ’tikkertje’ spelen. Saphan Khwai was toen een wijk waar maar nauwelijks blanke westerlingen te zien waren en vnl. bezocht werd door Thaisen zelf en Indiërs. Ik was toen in gezelschap van 3 Thaise vrienden en zij en de overige bezoekers van het restaurant waren totaal niet onder de indruk van de ratten, Ik besloot dus mij er ook maar niet druk over te maken. Dat deed ik wel over een Thaise politieagent, die met een Thaise dame 2 tafeltjes verderop zat. De agent, hij was in uniform, had een fles whisky op tafel waar al de nodige drank uit was en had voor het gemak zijn dienstpistool op tafel gelegd. Zijn blik leek constant op mij gericht, hoewel ik daar m.i. geen enkele aanleiding toe gaf. Het was geen zachtaardige blik, hij scheen om de één of andere reden woeden op mij te zijn. Ik wilde bij hem gaan informeren naar het hoe en waarom maar dat werd door mijn gezelschap ten zeerste afgeraden. Hun dwingende advies was om hem totaal te negeren en dus geheel niet in zijn richting te kijken. Blij dat ik dat advies heb opgevolgd, relaxed gegeten had ik niet maar dat kwam dus niet omdat er een kakkerlak in mijn eten te vinden was.

  11. Nelly zegt op

    Wij hebben een keer in Pukhet , in een zeer duur 6 sterren hotel, muizestront in de cornflakes gezien bij het ontbijt buffet. Er kon van de manager niet eens een sorry af. Als het eten in de keuken afgedekt is kan dit niet voorkomen. Toch zeker niet in een 6 * hotel

    • Fransamsterdam zegt op

      Mmmm. Een 6-sterrenhotel op Phuket met cornflakes bij het ontbijtbuffet. Het broodje-aap-water loopt mij door de mond.

  12. Ger zegt op

    Gebakken wormpjes, gefrituurde insekten in alle soorten en maten, slangen op de barbeque, kikkers gestoofd, kevertjes aan het spit. Ja zelfs sprinkhanen…en laten die nauw verwant zijn aan de kakkerlakken. Dat gezeur over vreemde beestjes in je eten in Thailand: de een vindt het verrukkelijk, kijk maar op de markten. En de ander wil gewoon gratis eten en gaat klagen.
    Als je nu nagaat wat een ei eigenlijk is en je eet dat graag dan moet je niet gaan klagen over een beestje wat volgroeid uit een ei is gekropen of iets soortgelijk. Kakkerlak gedipt in de pikante mosterd is echt heerlijk, voor wie er van houdt dan.

  13. John Chiang rai zegt op

    Van een restaurant,waar ook ter wereld,verwacht de klant met een dergelijk gebeuren ogenblikkelijk een excuus. De aangeboden 10%korting ,als het gerecht toch nog gegeten wordt,is natuurlijk erg onzakelijk,om niet te spreken van belachelijk. Ook dat bij het niet betalen van de rekening,het personeel voor de kosten moet opdraaien,verdient niet anders,dan dat de gast dit publiek maakt. Omdat ik ook niet wil,dat het personeel op de kosten blijft zitten,zou ik voor ik de rekening betaal ook eerst een foto maken. Een Foto van het restaurant,en het gerecht met de kakkerlak,zodat ik tenminste de bedrijfsleiding leren kan,anders te reageren. Zeker kan dit overal gebeuren,maar een andere reactie,in omgang met de gast,en ook met het personeel mag je tenminste overal verlangen,en dit ging hier schijnbaar alleen door het te posten op Facebook.

    • John Chiang rai zegt op

      Beste corretje,ik weet dat het zelfs ook in Nederland kan voorkomen,dat er iets mis kan gaan met het eten. Ook kom ik lang genoeg in Thailand om te kunnen zeggen,dat het recht van een restaurant gast, bedienend personeel,en ook vaak de omgang met de hygiëne, een geheel andere is,als wat de meesten uit hun thuisland kennen. Mocht deze discussie alleen over deze laatst genoemde themen gaan,dan zouden velen zich meteen aangesproken voelen,en alles verdedigen wat met Thailand,recht,en hygiëne te doen heeft. Terwijl nu vaak de zelfde reageerders volmondig toegeven,dat men eigenlijk geen recht heeft,en het bovendien heel erg normaal is,dat de ratten onder de tafel lopen,en je ongename verrassingen in je eten kunt aantreffen.

  14. george zegt op

    Ik heb ooit een keer in Bangkok Sukhumvit soi 7 op de stoep,( juist ja vlakbij de beergarten ) een kakkerlakje tussen mijn kiezen gehad, voelde dus wat raars in mijn kao pad en bleek inderdaad ( een nog kleine ) kakkerlak te zijn. Ik kreeg onmiddellijk een nieuw bord aangeboden vergezeld met duizend excuses.
    Was dat het dan? Nou nee wederom een hard stukje tussen mijn kiezen, bleek dat een broertje of zusje van voornoemde kakkerlak in mijn tweede bord zat.
    Ik het het derde nieuwe bord vriendelijk geweigerd.
    Ik bedoel maar, een keer een kakkerlak…oké, maar na de tweede keer was mijn honger wel over.
    Het waren gelukkig nog maar kleintjes, ik zou niet weten hoe ik gereageerd zou hebben als het inderdaad een grootte was geweest.

    • john zegt op

      Ben eens gaan eten met drie vrienden in een chinees restaurant in Mechelen,(Belgie) na enige tijd liep er een kakkerlak over onze tafel en heb er meteen een leeg glas over gezet.
      Dan de Chinese bediener erbij geroepen ter verantwoording.
      Zijn antwoord was “WIE MEEGEBRACHT“, einde discussie.
      Johnny


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website