Het mysterie van de Magic Hill in Phetchabun
In de provincie Phetchabun is er een Magic Hill, een mysterieuze weg waar auto’s en vrachtwagens op ogenschijnlijk onverklaarbare wijze tegen een helling oprijden, terwijl je zou denken, dat het voertuig de helling af zou moeten rollen. Werkelijkheid of illusie?
Gezichtsbedrog
Magic Hill in Phetchabun bevindt zich tussen km 17 en 18 op weg nummer 2258 (Na Ngua- Sado Phong) in het district Khao Kho. Veel bezoekers worden door dit fenomeen aangetrokken om het mysterieuze van dit verschijnsel te zien en te controleren. Men kan op een magische lijn parkeren, de motor uitschakelen en de versnelling in zijn vrij zetten. Na enige tijd zal de auto zeer langzaam een meter of 10 bergopwaarts rollen. Maar het is gezichtsbedrog, want het hoogste punt van de helling is lager dan de werkelijke stijging van de weg. Daarom zal de auto door de zwaartekracht van de aarde terug naar beneden rollen.
Elders in Thailand
Er bestaan in Thailand meer van locaties waar dit mirakel te bewonderen is. Ik noem als eerste de Magic Hill op KM 68 op de weg van Mae Sot naar Tak. Verder zijn er nog Magic Hills in de provincie Phrae (de weg van Phrae naar Long), Prachinburi en Saraburi.
Tenslotte
Het kan op de plekken van Magic Hill soms erg druk zijn, dus voorzichtigheid met parkeren en testen is geboden. U kunt de test ook doen met een blikje of waterfles, wel zo veilig. Zorg, dat u een waterpas bij u heeft om daadwerkelijk het optisch bedrog te checken.
Op You Tube vindt u meerdere video’s van vooral de Magic Hill in Mae Sot, ik koos voor de onderstaande:
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Activiteiten29 oktober 2024De Golf van Thailand rondom Koh Tao (video)
- Eten en drinken28 oktober 2024Noedels eten in Chanthaburi
- Achtergrond22 oktober 2024Thaise fruitsnijkunst Kae Sa Luk
- Activiteiten21 oktober 2024Beklimming van Khao Nor in Nakhon Sawan (video)
In Nederland noemen wielrenners zoiets valsplat .
Je rijdt op de racefiets en denkt dat de weg vlak zegmaar horizontaal is maar in werkelijkheid moet je behoorlijk op de trappers staan om vooruit te komen .
Hier is het omgekeerde van toepassing je denkt tegen de bult te gaan maar je gaat van de bult af .
Jan Beute .
De wielrenner noemt dit ‘vals plat’
bij het plaatsje SPA in County Down Noord Ierland bestaat ook zo´n helling. Het stijgingspercentage van de helling is ruim 5% en toch bolt een volle auto er tegenop zonder PK´s te gebruiken.
Vals plat is het niet want immers een stijging cq. daling van de weg. Het is een optische illusie dat men denkt dat de weg stijgt, echter de weg daalt. Kwestie van de omgeving van de weg maakt dat het lijkt op een stijging terwijl de werkelijkheid een daling is. Een mooi voorbeeld van een optische illusie in het dagelijks verkeer is als je stilstaat voor een roodlicht en je onbewust kijkt naar een bestelwagen of bus welke dicht naast je staat en verder heb je geen ander beeld van de omgeving. Als deze een beetje beweegt lijkt het alsof je zelf voor-of achteruit gaat, echter je staat stil.
Ha, ha, dat heb ik ooit ook eens ervaren in Oostenrijk, zo’n 50 jaar geleden met mijn Morris mini.
Ook daar leek het erop dat ik naar beneden ging maar de auto had er steeds meer moeite mee.
Wat bleek, na een aantal km’s stopte ze ermee, en was het een kapotte kop-pakking.
Om nooit te vergeten.