Duitser protesteert in Thailand tegen Thaise regering: reacties van buitenlanders en Thais
De vraag of buitenlanders zich in Thailand (of elders) mogen bemoeien met de Thaise politiek speelt al heel lang en de meningen erover zijn verdeeld. Onlangs demonstreerde een Duitse man in Rayong tegen vervangend premier Prawit. Ik geef hier de meningen daarover weer van buitenlanders (meest negatief) en van Thais (bijna steeds positief).
Op de Facebookpagina van Khaosod English stond een paar dagen geleden het volgende verhaal:
Een Duitse man, Moritz Pfoh en in het Thais bekend als Mr Fuck Thong (Mr Pumpkin, noot 1)), zei vrijdag dat de politie hem heeft verteld dat zijn visum niet kan worden verlengd als hij doorgaat met protesteren tegen vervangend premier generaal Prawit Wongsuwan. Moritz Pfoh, 35 jaar, zei dat hij al acht jaar in Thailand woont en gelooft dat 90 procent van de Thaise mensen generaal Prawit Wongsuwan en generaal Prayut Chan-o-cha niet mogen, maar dat ze dat niet kunnen uiten.
De in Rayong wonende Duitser die een Thaise vriendin heeft, hield onlangs een foto van Prawit vast met een rood X-teken op het gezicht van Prawit terwijl hij rondliep op een belangrijk kruispunt in Rayong. Hij is sindsdien naar Bangkok verhuisd, maar kreeg donderdag bezoek van politieagenten.
“Ze vertelden me dat mijn visum niet kan worden verlengd als ik opnieuw de politie belaster”, vertelde Fuck Thong aan verslaggevers, eraan toevoegend dat hij alleen maar Thais wilde helpen.
Meer dan 200 commentaren onder de Engelse Khaosod pagina
De meeste commentaren waren negatief. Ik noem een aantal, heel herkenbaar:
Als het je niet bevalt in Thailand ga dan terug naar je eigen land.
Je bent te gast in Thailand en dan doe je zoiets niet.
Domheid. Als buitenlander mag je je nooit bemoeien met of je mening publiekelijk uiten over het vreemde land waar je verblijft.
Het is hun land, cultuur en systeem en geen buitenlands of farang dingetje
Buitenlanders mogen niets zeggen over de Thaise politiek, laat staan protesteren zoals hij doet. Hij heeft geluk dat hij alleen een waarschuwing heeft gekregen. (Reactie hierop: Verkeerd. Iedereen heeft recht op vrije meningsuiting. Stemmen uit andere landen bieden een nieuw perspectief, en een welkome ondersteuning voor onderdrukte groepen.
Eerste regel als expat in Thailand. Wees dankbaar dat je in het paradijs mag leven en bemoei je niet met politiek of welke staatszaken dan ook.
Expats moeten oppassen: dat zou je in China toch ook niet doen? Of in Rusland, Wit-Rusland, Turkije, Saoedi-Arabië, Iran.…
Maar er waren ook enige positieve reacties, zoals deze van een Thai-Amerikaan die ik ken omdat hij een jaar in een Thaise gevangenis doorbracht wegens overtreding van het majesteitsschennis artikel 112:
Het is zijn universele recht op vrijheid van meningsuiting. Veel dank aan hem voor het spreken namens gewone Thaise burgers.
Meer dan 500 reacties op de Thais-talige site van Khaosod over dit onderwerp
De overgrote meerderheid van de reacties van Thais over het optreden van de Duitser waren positief, sterker nog, vaak enthousiast en juichend.
Ik vond het ook wel leuk dat meneer Pompoen in het Thais regelmatig liefkozend werd onaangesproken als Broer Pompoen.
De opmerking สุดยอด en เยี่ยม las ik het vaakst, bijna de helft van de reacties. สุดยอด (soet joht, lage, dalende toon) betekent ‘super, geweldig, prachtig’ en เยี่ยม (jieam dalende toon) heeft ongeveer dezelfde betekenis.
Een paar voorbeelden:
De meeste Thai weten het wel, maar de meesten doen net alsof ze het niet weten.
Goed gedaan broer Pompoen! (47 duimpjes)
Ik hou van de zin die deze buitenlander zei “zelfs buitenlanders geven meer om dit land dan om zichzelf”. (70 duimpjes)
Dank je wel.
Je bent de beste.
Pas op dat ze je niet het land uitgooien!
Ik kwam maar 1 (één) echt negatieve reactie tegen:
Ga naar de Hel!
Samenvatting
Een buitenlander die in Thailand demonstreert tegen de regering wordt door de buitenlanders in meerderheid afgewezen terwijl de Thais dit juist bijna unaniem zeer op prijs stellen.
Wanneer gaan wij demonstreren?
Noot 1 Zijn bijnaam in Thailand is ฟักทอง, spreek uit ‘fakthong’ met een hoge en midden toon, en betekent ‘pompoen’. De fonetische weergave ‘fuck thong’ is een beetje verwarrend.
Bronnen
De oorspronkelijke posting van Khaosod op Facebook
https://www.facebook.com/photo/?fbid=455353009970546&set=a.366191288886719
Mooi commentaar van Pravit Rojanaphruk ‘Expats and Thai Politics’. Lees:
https://www.khaosodenglish.com/opinion/2022/09/04/opinion-expats-and-thai-politics/?fbclid=IwAR0wenYGzLsnYRTsd9Oo1ubXzbMNC_64GvM9rGaDYpjQn0OmMQ75LxM4U2M
De Thais-talige pagina van Khaosod over dit onderwerp met een video:
https://www.facebook.com/khaosod/videos/1257228738382467/
Over deze blogger
-
Geboren in 1944 in Delfzijl als zoon van een eenvoudige winkelier. Gestudeerd in Groningen en Curaçao. Drie jaar als arts gewerkt in Tanzania, daarna als huisarts in Vlaardingen. Een paar jaar vóór mijn pensioen getrouwd met een Thaise dame, we kregen een zoon die drie talen goed spreekt.
Bijna 20 jaar in Thailand gewoond, eerst in Chiang Kham (provincie Phayao) daarna in Chiang Mai waar ik graag allerhande Thai lastigviel met allerlei vragen. Volgde het Thaise buitenschoolse onderwijs waarna een diploma lagere school en drie jaar middelbare school. Deed veel vrijwilligerswerk. Geïnteresseerd in de Thaise taal, geschiedenis en cultuur. Woon nu alweer 5 jaar in Nederland samen met mijn zoon en vaak met zijn Thaise vriendin.
Lees hier de laatste artikelen
- Geschiedenis19 december 2024Op zijn verjaardag in 1995 gaf koning Bhumibol aan dat alle mannen een gratis sterilisatie konden ondergaan
- Geschiedenis14 december 2024Hoe een Nederlandse krant schreef over de studentenopstand van 14 oktober 1973
- Geschiedenis12 december 2024Hoe schreef de Nederlandse pers in 1960 over de geschiedenis en de huidige situatie in Thailand
- Cultuur17 november 2024Schemering op de waterweg
En, zoals te verwachten, heeft een royalist een aanklacht ingediend tegen de heer Moritz Pfoh wegens het ‘aanzetten tot burgerlijke gehoorzaamheid en inmenging in Thaise aangelegenheden’.
https://www.bangkokpost.com/thailand/politics/2384020/german-targeted-by-royalist-over-protest-against-prawit-prayut
Je kan het bemoeien met de politiek van een ander land ook zien als een vorm van imperialisme. Vanuit de linkse hoek was er altijd veel kritiek op Amerika die daar een handje van heeft/had. Kennelijk zijn sommige mensen uit die hoek minder consequent als het gaat om een rechtse of minder gewenste regimes.
Merkwaardig genoeg zie je nu het tegenovergestelde bij het conflict tussen Rusland en Oekraiene, en de toenemende spanning tussen China en de US vanwege Taiwan..
De bemoeienis van Amerika met het conflict en de blijkbaar nieuwe Amerikaanse politiek tav Taiwan wordt door Europa in hoge mate op prijs gesteld. De zogenaamd linkse partijen hullen zich in stilzwijgen. De kritiek komt notabene van de rechtse en splinter-partijen.
HULDE!!
Voor mensen die hun nek uitsteken!
Heb ik Respect voor!
Tja, de waarheid moet gezegd kunnen worden,niewaer..
De Duitser is een grote dommerik, het zou wel eens zijn visum kunnen kosten!
Als je Thailand kent is het misschien beter om de waarheid NIET te zeggen. Maar goed Pieter, misschien kan je samen met die Duitser op pad gaan om in de straten te protesteren. Ben benieuwd hoe lang jullie het zullen uithouden.
Het kan dom zijn van deze man, maar thaise mensen die in het buitenland wonen.Protesteren wel als zij vinden dar dar moet o.a. in Nederland.Want zij weten dt ze dat kunnen doen zonder persoonlijke gevolgen. En ik denk dat het omgekeerd voor buitenlanders in Thailand mogelijk zou moeten zijn om op een respectvolle manier te kunnen protesteren tegen iets waar zij het niet mee eens zijn.Zonder gevolgen.Maar helaas zo democraties is Thailand dus niet, Jammer.Maar desondanks vind ik het een mooi land om in te wonen.
Mijn persoonlijke mening en niet iedereen hoeft het daar mee eens te zijn.
Herman,
Ik begrijp je standpunt Helemaal!
Denk dat ikzelf te laf (of te verstandig..) ben om dat te gaan doen, op pad gaan met die Duitser.
Desalniettemin heb ik Respect voor mensen die hun nek uitsteken.
Aung San Suu Kyi, in Myanmar steekt ook haar nek uit. Met alle zeer negatieve gevolgen voor haar persoonlijk, heb Respect voor haar.
Machtsveranderingen in een samenleving gaan (meestal) niet vanzelf.
Ben ook van mening dat de verandering vanuit de thaise samenleving zelf zal moeten komen.
Wat niet wil zeggen dat je ze niet een beetje mag steunen.
Ze dulden van het eigen volk al geen protesten,dus kan deze Duitser eigenlijk op voorhand reeds weten hoe zijn protesten aankomen.
In een echte democratie zou je zeggen,dat als deze man echt een deel van de samenleving is,dat hij ook zijn mening mag zeggen.
Helaas heeft Thailand,hoewel ze van zichzelf nog steeds zeggen dat het een democratie is,als volk weinig te melden.
De naam,,Land der vrijen” staat hoogstens op papier,wat aan de overvolle gevangenissen ook duidelijk te zien is.
Hoewel deze Duitser,als hij tenminste een Visum verlenging hebben wil,zich beter terughouden kan,ben ik ook van mening dat deze oude corrupte horloge freak Prawit, zich beter om een plaats in het rusthuis zou moeten bemoeien,dan nog steeds aan deze macht vasthouden.
Of je nou in duitsland of Thailand woont of welk ander land – als buitenlander dan behoor je je fatoen te houden en je niet met politiek te bemoeien van dat land. Ook als vakantie ganger moet je je gedragen want je bent “gast” in dat land. dus niet denken dat wat je ( als voorbeel) hier in Holland doet je ook in Thailand of welk ander land maar kan doen
Wat je thuis zegt over je eigen regering of koningshuis toe ben je toch vrijelijk om je mening te geven zonder al te veel gevolgen ( of helemaal niks) maar ga niet protesteren zoald deze man gedaan heeft in Thailand – De Thai weet ook wel dat hun regering corrupt is maar dat hoor je alleen (als buitenlander) in prive sfeer en als ze je goed kennen.
Ik zou een ieder aanbevelen om gewoon van het mooie Thailand, hun cultuur, eten en wat al niet meer maar bemoei je miet met overheids zaken
Dat ban ik niet met je eens. Iedere buitenlander die al lang in Nederland woont kan in alle vrijheid meedoen met een protestactie zonder dat een andere Nederlander een aanklacht gaat indienen tegen deze persoon.
Thailand is slechts op papier een democratie maar in de praktijk helaas niet en ik zou dan ook niet iets uithalen wat de militairen tegen de haren instrijkt .Over het koninklijk huis zal ik nooit iets zeggen maar militaire politici vallen naar mijn mening niet onder de Lese Majeste wet dus waarom zou je daar geen kritiek op mogen hebben.
Tino, er is verschil tussen een mening netjes weergeven, op straat een gezicht voorzien van een rood kruis, en de politie ‘belasteren’. Overigens, staat er politie of politici belasteren?
Ik hecht aan de vrijheid van meningsuiting en weet ook dat daar grenzen aan zitten zoals de onafhankelijke rechter in Nederland al enkele keren heeft besloten. Hoe onafhankelijk de Thaise rechter is? De noodzakelijke scheiding der machten heb ik in Thailand nog niet kunnen ontdekken.
Tenslotte geldt voor velen, zeker als je familie in Thailand hebt, ‘Liever blo-Jan dan do-Jan.’
De vraag of buitenlanders zich in Thailand (of elders) mogen bemoeien met de Thaise politiek speelt al heel lang en de meningen erover zijn verdeeld.
Mijn idee is dat het over de streep gaat dit soort protesten, het is op de man spelen en dat ziet men nergens als gewenst.
Bij gebrek aan stemrecht als buitenlander met een verblijfsvergunning is het best mogelijk om je mening te geven om mensen en politiek bewuster te maken.
Er zijn er waar dat tegen een obsessie aan zit.
Dat is wat anders om als een clown over straat lopen met een foto en een rood kruis erop.
De buitenlanders die vinden dat het niet kan en hier voor geruime tijd verblijven denken slechts aan hun egoïstische eigenbelang; goedkoop verblijf, makkelijke sex contacten, puur hier voor het genot….en dat zou eens door moreel weldenkende medelanders die een mening verkondigen verpest kunnen worden. Stel je voor dat de Thaise overheid strenger tegen buitenlanders zou gaan optreden… Weg bier, weg sex, weg goedkoop paradijs. Eigen plezier is veel belangrijker dan een mening, vinden ze. Maar thuis in eigen land mag alles, mag je zeggen en denken wat je wilt; alleen gunnen ze de Thai niet hetzelfde…
Beste Rebelfourever.
IK woon inmiddels 17 jaar in Thailand.
Ja het is goedkoop. Maar bij dat goedkope verblijf hoort ook respect. Niet alleen respect naar de regering, maar ook naar de bevolking. Dat bij jou de sex en het pure genot als een van de eerste zaken naar voren komen zegt vooral iets van jou en niet van mijn andere medebuitenlanders, die hier al heel lang verblijven.
En geloof me, we zijn allemaal niet zoals jij denkt te weten. Dat we niets zeggen over deze en andere regeringen (corruptie komt ook bij de militairen en politie voor). Maar het is de Thai die het moet willen wijzigen en niet de buitenlanders die met hun westerse blik en met een calvinistische opgeheven vinger de weg wilt wijzen.
En denk er aan dat als je met een vinger wijst (naar al die buitenlanders die volgens jou maar voor een ding in Thailand verblijven (sex en genot)) je met die zelfde hand met drie andere vingers naar jezelf wijst.
Groet Janderk
We zijn gast, en dienen ons als zodanig te gedragen, en genieten dat kan en mag hier zoveel als je wilt.mijn innercircle is klein, bewust,en leef een gelukkig (getrouwd !)leven, met ontelbaar veel mogelijkheden voor onze kinderen, terwijl we tijdens de corona gekte ons keurig MET onze Thaise buren hebben kunnen vaccineren,gratis, daarna nog een internationaal geldig vaccinatie boekje gekregen,gratis, en de glimlach om os heen ook gratis. politiek ?hebben we geen tijd voor!!
Janderk, ook ik woon ruim 15 jaar continue in Thailand en heb zeker geen naive kennis van de Thaise samenleving.
De woorden genot, sex, bier etc. zijn hier karikaturaal bedoeld en behelsen onder meer aardse zaken zoals de eigen woning, vermogen, lage lasten en het behoud van de economisch bevoorrechte positie van de expat. Allemaal zaken waaraan de gevestigde expat liever niet getornd ziet worden. Dus, bemoei je nergens mee en trap de overheid vooral niet op lange tenen en een extreem eergevoel. Een Duitser met een pamflet en een eigen mening werkt als een rode vlag op een stier. Weg met die man.
Maar het ingezonden stuk van Tino Kuis gaat met name over de tegenstelling tussen reacties van lokale bewoners en buitenlanders. Dat is ook mijn focus. Het heeft dus niets te maken met sex, genot, etc. op zich.
Waarom zijn die zo progressieve farangs ineens zo terughoudend en behoudend? Mijn conclusie: uit eigenbelang. Thailand moet koste wat het kost het tropische Paradijs blijven. Behouden wat je hebt. Vooral geen slapende honden wakker maken.
Maar dat de Thai daar zelf niet beter van worden, dat mag je – neen moet je – niet openlijk ventileren…dat is niet ons belang.
Dus oogjes dicht en snaveltjes toe, slaap lekker.
“gelooft dat 90 procent van de Thaise mensen generaal Prawit Wongsuwan en generaal Prayut Chan-o-cha niet mogen, maar dat ze dat niet kunnen uiten.”
Op een openbare, toegestane en terugkerende demonstratie tegen de beide generaals (onder de bezielende leiding van Jatuporn), gisteren op het voorplein van Central World, kwamen naar schatting een paar honderd mensen af. Een paar HONDERD. Op 69 miljoen Thais. Geen 90% als mijn wiskundekennis nog op peil is.
En om de meningen van Thais op Khaosod representatief te verklaren voor DE Thais (“Een buitenlander die in Thailand demonstreert tegen de regering wordt door de buitenlanders in meerderheid afgewezen terwijl de Thais dit juist bijna unaniem zeer op prijs stellen.”) is hetzelfde als vertellen dat ALLE Nederlanders de regering Rutte zat zijn op basis van de website en de FB pagina van De Groene.
Khaosod is online een van de meest gelezen kranten (zegt Wiki), en ik zou het iets meer in het liberale en progressieve spectrum plaatsen maar ook weet niet ver van het centrum. Meer een NRC met meer sensatie. Heus niet het broertje van de Groene. Zo het lezerspubliek bekijkende trekt het meer jeugdige dan bejaarde personen en meer liberaal/links dat conservatief/rechts. De meningen daar zijn dan ook geen perfecte afspiegeling van de samenleving maar geven toch een aardige indruk.
Leg deze data eens naast de demografische gegevens (leeftijd en geslacht) en zie: de Khaosod lezeris een selcte groep uit de Thaise samenleving. En van deze groep geeft het inderdaad een aardig beeld, niet van de Thais.
https://www.similarweb.com/website/khaosod.co.th/#overview
Khaosod een ‘selecte groep’? De site trekt weinig oudjes, en iets meer mannen dan vrouwen, maar die vlieger gaat op voor de meeste nieuwswebsites. tussen de 43-45% vrouw, leeftijd 35-38% 25-34 jaar, 18-22% is 18-24 jaar en 35-45 en dan loopt het staaf af met 2% 65+. Dat geeft een redelijke inkijk in de Thaise opvattingen denk ik zo.
Een vluchtige blik op deze websites, dwz: Thairath – ไทยรัฐออนไลน์ (22 miljoen lezers per maand), Khaosod ข่าวสด (13 miljoen), Sanook – สนุกดอทคอม (60 miljoen), Dailynews – เดลินิวส์ออนไลน์ (9 miljoen), Thai Post ไทยโพสต์ (7 miljoen). Bangkok Biznews กรุงเทพธุรกิจ (16 miljoen, man-vrouw verhouding gelijk) etc. laat zien dat de reageerders daar veelal de spot drijven met generaal en vice premier Prawit. En voor zover men aandacht had voor deze Duitse man, de reacties bijna allemaal positief zijn (steun maar ook gelach, aantal boze en afwijzende reacties op 1 hand te tellen).
Dus ja, zoals niemand zal verbazen liggen Prawit en kornuiten slecht in de markt bij de jongere Thai tot zeg 45 jaar. Bij de generaties oudjes 65+ (spottend Dinosaurussen genoemd door de Thaise jongeren), zal die steun vast en zeker anders liggen. Die oudere generatie is ook nauwelijks online actief in discussies/reacties. Wil je een wetenschappelijk verantwoord stuk omtrent de opinie en wat ‘men’ denkt over Prawit, Prayuth e.d. dan is een goede enquête het juiste middel, maar om dan maar de reacties op Khaosod als ‘select’ af te doen?
Je legt echt perfect uit waarom de reageerders op Khaosod (waar daar had Tino het over, niet over alle media) een seletcte groep in de Thaise samenleving is. En ook nog eens een minderheid.
Maar zijn die jongeren niet dezelfde jongeren die volgens jou in een vorige posting (over waarom er zo weinig demonstraties zijn) te bang zijn om te demonstreren tegen de regering? Niet de straat op met een masker en sjaal over je hoofd maar wel je ongezouten mening geven op het internet waar je veel sneller te achterhalen bent? (Je gaat me niet vertellen dat iedereen een VPN gebruikt omdat men zo bang is)
Wij zijn hier als gast in dit mooie land en moeten ons op geen enkele manier bemoeien met binnenlandse aangelegenheden!
Ik hoop dat ze die man geen nieuw visum meer verlenen. Zijn daden zijn pure provocatie en zijn totaal ongepast. Ik heb ook mijn persoonlijke mening over de Thaise regering maar die hou ik voor mezelf.
Het is nu eenmaal de tendens om de regels en wetten van Thailand in vraag te stellen. Heel wat farang hebben steevast commentaar en kijken neer op Thailand in het algemeen. Dan heb ik maar 1 vraag: “Wat doen jullie dan hier?” … Het staat jullie vrij om terug te keren naar jullie thuisland maar dat doet men niet. De reden is dat het in Thailand toch zo slecht niet is.
De Duitser zijn actie is weer maar eens een smet op de reputatie van de Farang in Thailand. Daar distantieer ik me van en kan ik op geen enkel moment goedkeuren.
Deze Duitser zegt op het Thaise Khaosod dat hij de Thai wil helpen en van het land houdt. Neerkijken op de Thai doet hij dus zeker niet, wel kijkt hij neer op de regering welke aldus de Duitser geen democratische afspiegeling is van het volk. Zo te zien bevalt het land hem prima, maar de politiek niet. Moet zo’n iemand wegwezen?
Hoezo zou een eenmansactie de reputatie van alle witneuzen raken? Als een Thai die overzees woont en protesteert tegen een politicus of regering van dat woonland (zeg het VK en Boris, VS en Trump etc) dan raakt dat toch niet de reputatie van alle Aziaten?
Zou je er bezwaar tegen hebben als een Thai in Nederland met een portret van Rutte of Kaag in Zantvoort gaat staan en roept “ik woon al 8 jaar hier, maar wat deze minister/kabinet het land nu aandoet verwerp ik”?
Of maak je je meer zorgen dat de overheid stiekem wel miljoenen mensen op hun huidskleurtje over één kam scheert en het dus lastiger zou kunnen worden voor buitenlanders met hetzelfde huidkleurtje om bepaalde zaken te verrichten?
beste Rob
Je hebt zeer waarschijnlijk wel eens gehoord van collectivistische en individualistische samenlevingen gehoord, maar er echt nooit mee te maken gehad. Ik wel.
Toen Westerse studenten van mijn faculteit, waar ik de baas was, zich ’s nachts misdroegen werd ik daar op aangekeken (terwijl ikk gewoon ’s nachts in bed lag te slapen) en ook de president van de universiteit. Zo werkt dat in een collectivistisch land als Thailand, of e dat nu wilt of niet.
Dat ontkennenof niet willen zien kan je in problemen brengen. Thais die in Nederland demonstreren tegen hun regering moeten niet verbaasd zijn dat hun famile in Thailand daarop wordt aangesproken. Als een lid van de familie slecht is, is iedereen slecht of de ouders moeten er wat aan doen. Zo werkt het in de mind van de mensen hier. Leuk of niet.
Je hebt gelijk, beste Chris, dat Thailand gemiddeld meer collectivistisch denkt en Nederland meer individualistisch. Het is echter niet of-of maar meer of minder. In Thailand zijn er best veel (en steeds meer) individualistisch denkende personen en in Nederland ook mensen die collectivistisch denken en handelen. Redeneren vanuit jouw tweedeling levert weinig goede resultaten op.
Ik redeneer niet vanuit die tweedeling maar ik ben ervan overtuigd dat het nog steeds een goede verklaring kan zijn voor dingen die zich in Thailand en in Nederland afspelen. Als jij gelijk hebt, zal de verklaringskracht van die tweedelig afnemen.
Maar een vraag: stel dat een Nederlander een financieel probeem heeft in de huidige situatie. Hij moet de energierekening betalen en heeft 200 Euro tekort. Gaat hij dan geld lenen bij zijn familie of de buren zoals de Thais dat (soms wekelijks) doen?
(Ik denk dat de huidige crises mensen dwingt om veel meer collectivistisch te denken dan voorheen en dat is in een westerse een probleem)
Er lopen in Thailand een aantal buitenlanders rond met psychische problemen, daar kan die Duitser er wel 1 van zijn. Dat zou je eerst moeten uitsluiten alvorens je hem tot een soort cultheld benoemd.
Een (significant) deel van de buitenlanders die hier wonen kan je in de categorie van de ‘marginalen’ plaatsen. Die leven hier van dag tot dag, hebben geen enkele financiële reserve en van hun intellectuele capaciteiten, daar zwijgen we beter over. Gelukkig zijn er ook vele anderen.
Onder welke categorie die Duitser valt, wel daar heb je misschien wel een punt Peter.
Significant = belangrijk
Marginaal
Iets dat onbeduidend of bijkomstig is, een randgeval. In letterlijke zin: iets of iemand dat zich aan de zijkant bevindt, een zeer klein deel.
Wat je dus zegt is: dat een belangrijk deel van de kleine minderheid van de buitenlanders hier van dag tot dag leven en geen geld hebben en ook niet enige intelligentie hebben.
Daarna suggereer je dat de Duitser vermoedelijk wel tot die categorie behoort.
Alleen met de laatste vooringenomen standpunt (geen enige intelligentie) ben ik het eens.
Groet Janderk
Er is een verschil tussen wat (volgens de wet) mag, wat hoort of niet hoort (waarden en normen) en wat verstandig is.
Deze Duitser in Thailand valt onder de nationale wetten dus wat mag is hetzelfde als wat voor Thais mag of niet. De vrijheid van meningsuiting is een groot goed maar wordt in elk land anders uitgelegd. Wat in Amerika mag, mag soms niet in China. En bij onduidelijkheden, beslist de rechter.
De discussie gaat vaak over of dergelijke protesten van buitenlanders horen of niet. Daarbij zouden, mijns inziens, de waarden en normen van Thailand meer richtinggevend moeten zijn en niet de Westerse waarden en normen. Daarover kun je natuurlijk van mening verschillen en dat doen we dan ook, al was het alleen maar omdat wat hoort en niet hoort dynamisch is en in de tijd verandert. Wij Westerlingen vinden dat de haardracht van Thaise kinderen anno 2022 op school vrij moet zijn maar onze ouders en grootouders vonden in de jaren 60 dat lang haar, naar het voorbeeld van popgroepen, absoluut uit den boze was. (Heb er wat ruzie over gehad met mijn ouders).
Of protesteren in je eentje, zoals de Duister deed, verstandig is d.w.z. of de voordelen opwegen tegen de nadelen en of je je doelstelling bereikt hangt af van de individuele kenmerken van de Duitser (imago schade, Thaise familie, visum) en zijn inschatting van de effectiviteit. Hij had zeer waarschijnlijk niet de bedoeling om ervoor te zorgen dat Prawit en Prayut direct opstappen. Als hij de 90% van de Thais die het volgens hem met hem eens zijn, wilde steunen zou hij ook die 90% (zo’n 60 miljoen Thais) ook 10 Baht kunnen geven. Kost 600 miljoen Bath maar dan zijn ze ook blij met hem. Zijn vriendin , denk ik, wat minder.
In Thailand is er niet alleen een verschil tussen wat verstandig is en wat wettig is, maar ook hier de wetvoorstel uitgelegd naar gelang wie er in het beklaagde bankje staat. Diverse machten binnen de overheid, inclusief de rechterlijke macht geven toch ernstig de indruk dat hun besluiten voor een goed deel te maken hebben met wie ze dealen. De kans dat de wettelijke vrijheid van meningsuiting voor deze Duitser anders uitgelegd wordt dan voor activistische Thai is zeer reëel. En ja, afhankelijk tot wel kamp/stroming of netwerk een Thai behoort zien we ook daar binnen dat de wet zus of zo kan worden uitgelegd. Rest de vraag of dat de normen en waarden van “de Thai” is of de normen en waarden van de Thai die de belangrijkste en onvloedrijkste posities hebben?
Nog onverlet de open deur dat “de normen en waarden” van een bevolkingsgroep per definitie een erg versimpelde samenvatting van de werkelijkheid is, daar binnen “de Thai” er tig andere groepen te maken (man vrouw, jong oud, boer en stedeling, werknemer of CEO, etc etc) zijn en de normen en waarden van die groepen zeker ook niet op 1 lijn liggen.
Verstandig is of je afvragen of je met zo’n individuele actie je doel bereikt. Ik denk het niet. Heeft niets met een rechtbank te maken.
“Diverse machten binnen de overheid, inclusief de rechterlijke macht geven toch ernstig de indruk dat hun besluiten voor een goed deel te maken hebben met wie ze dealen.” (citaat)
Het lijkt me een geval van selectieve perceptie die je volgens mij de blik ontneemt om – met een open mind- te zien wat er werkelijk aan de hand is..
Ik denk dat je dit niet hard kunt maken als je daarmee bedoelt dat iedereen de gelen de hand boven het hoofd houdt.. Sterker: in de afgelopen jaren zijn er veel roodhemden vrijgesproken van verdenkingen (waaronder Thaksin en zijn zoon), hebben amnestie gekregen of hun gevangenisstraf is omgezet in huisarrest (60 jaar of ouder, en ziek; dat schijnt de reden te zijn; het gaat hier om mensen waarvan 1 veroordeeld is voor het besodemieteren van de staat voor 8 MIljard Baht).
Veel geelhemden zijn daarentegen in staat van beschuldiging gesteld van overtredingen of misdrijven en daarvoor veroordeeld. Er zijn nu 4 vacatures in de regering vanwege dat feit. En dat zijn alleen de gevallen die de pers halen. Maar de rechtbanken hebben meer zaken.
Beste Chris nu schiet je wel een raar zijpaadje in, dit heeft niets met rood tegen geel te maken, en al zou dat zo zijn de acties en motieven van de rechtspraak en overheid nog steeds niet zo simplistisch binair.
Of deze Duitser er verstandig aan deed met zijn actie zullen we het best hemzelf kunnen vragen. Wat was zijn doel en welke prijs was hij bereid te betalen? Hij heeft in ieder geval de aandacht getrokken omtrent de impopulariteit van Prawit.
Dit hele stuk draait nog niet eens zo zeer om de acties van deze man, maar meer nog dat de menig buitenlander in een ‘we zijn te gast, beter je mond houden want dit is zinloos, ingepast en raakt ons witneuzen negatief’ reactie vielen terwijl mening Thai opvallend genoeg zich niet boos of anderszins negatief voelde. Ik zie de ironie wel in van de buitenlanders met opgeheven vingertje jegens buitenlanders die “met hun vingertje wijzen”. De Thai maken zich minder druk want echt controversieel zijn de acties van deze Duitser niet. Ik vindt het sowieso interessanter de meningen van Thaise mensen te vernemen dan telkens weer die witneuzen.
Mijn verhaal ging niet zozeer over de vraag hoe wij het gedrag van meneer Pompoen moeten beoordelen maar over het verschil in oordeel door de Thais (bijna steeds positief) en de buitenlanders (meestal negatief) . Ik vond dat een interessant gegeven omdat ik had verondersteld dat de Thais ook zijn gedrag in meerderheid zouden afkeuren. Dat bleek niet het geval. Heel veel bedankjes en duimpjes omhoog voor de Duitser. Ik vond dat wel speciaal.
Die positieve beoordeling heeft alles te maken met de selectivitiet van het medium, met de leeftijd van de reageerders. Het is dezelfde doelgroep als de protesterende Thais.
Ik steek nooit onder stoelen of banken dat ik niet zo’n hoge pet op heb van Prayut en Prawit. In de Isan krijg ik bijval, op mijn werk in Bangkok kreeg ik dat niet.
Ik steek ook niet onder stoelen of banken dat ik geen hoge pet op heb van Thaksin, Yingluck , Nattawut en Jatuprorn. In Bangkok kon ik op veel steun rekenen, in de Isan niet.
Ik denk dat er meer buitenlanders zouden protesteren wanneer hun visum daardoor niet ingetrokken kon worden. Het is een heel handige zet om de buitenlanders hun mond te snoeren.
Ik vind het moedig (maar grenst moed niet ook vaak aan domheid?) dat hij dat doet. Maar wat heeft hij er uiteindelijk aan?
Beter toch dat hij zijn vriendin steunt en dat voorlopig de Thais zelf iet proberen te doen. Het heeft toch weinig zin om dan later vanuit het buitenland je ongenoegen te tonen. Mij zou het dit niet waard zijn.
Er wordt hier een aantal malen verteld dat wij (Nederlanders?) hier: “Te gast” zijn. Van een tourist met een visa exemption kan ik me dat voorstellen. Maar wat te denken als “we” hier permanent wonen op basis van een Non-O retirement visa? Dan merkt de Thaise overheid ons aan als: “ Resident”! Dan zijn we toch een inwoner? Dus geen gast!? Of zie ik dat verkeerd? En mag een Resident, dus een inwoner, zich nou wel of niet bemoeien met de Thaise politiek? Wie het weet mag het zeggen.
Paco, Non-O betekent Non-Immigrant ‘O’. Dus geen immigrant, en dus geen resident. Maar de Thaise belastingdienst ziet je wel als resident na een klein half jaar. Zeg het maar…
Los daarvan, je mag gerust een visie hebben op de politiek doch je feitelijk bemoeien met, je mengen in, kan gewoon niet. Stemmen kan niet en ik denk dat je niet eens lid van een politieke partij kunt worden.
Kom hier gerust je mening vertellen; hoe meer zielen hoe meer kennis. Maar de straat op en een rood kruis door iemands gezicht halen kan wel eens een brug te ver zijn.
Woorden kunnen meerdere betekenissen hebben.
Het Engelse reside kan bijvoorbeeld ergens verblijven betekenen, maar ook wonen, in een eigen huis met een eigen lapje grond.
Wil je iets zinnigs kunnen zeggen over dat “resident”, zul je de Thaise overheid moeten vragen hoe zij dat woord resident defini-eren voor wat betreft immigratie, en wat je rechten en plichten daarbij zijn.
Dat resident niet het zelfde is als immigrant, blijkt ook uit de kreet van de belastingdienst: “resident for tax purposes”.
Dat geeft je de plicht om belasting te betalen, maar geldt voor andere zaken als bijvoorbeeld stemrecht, of grondbezit, niet.
Ruud, jouw woorden ‘Dat geeft je de plicht om belasting te betalen..’ zijn niet helemaal juist. Het geeft je de plicht aangifte te doen. Feitelijk Thaise inkomstenbelasting betalen hoeft daar niet uit voort te vloeien door het stelsel van aftrekposten, vrijstellingen en een schijf tegen nul procent.
Ik vind de kwalificatie ’te gast’, die door een aantal mensen gebruikt wordt voor buitenlandse (lang)verblijvers om hun afkeuring te onderbouwen, überhaupt misplaatst, Paco.
Stel je voor: iemand wil bij je op bezoek komen. Jij zegt: “Leuk dat je mij wilt bezoeken, maar als je wat langer wilt blijven moet je daartoe eerst een verzoek à raison van xxx Euro indienen. De hele tijd dat je bij mij op bezoek bent moet je betalen voor je eigen eten en drinken en slaapplaats, voor alle extra’s een hogere prijs en belasting (toegevoegde waarde) betalen. En op gezette tijden controleer ik of je nog wel kapitaalkrachtig genoeg bent.”
Mooie gastheer/-vrouw ben je dan in mijn ogen.
De reactie van de autoriteiten op de acties van deze Duitser, en Yan Marchal eerder, resulteerde nationaal en internationaal in (zeer) veel aandacht voor de, mijns inziens zorgelijke, Thaise politieke situatie. Te zien aan de reacties van Thai op sociale media voelen velen zich gesterkt in hun mening. Wat dit betreft mag zijn actie geslaagd genoemd worden.