Boetes in Nederland
Een tijd terug heb ik al eens een posting geschreven over de hoogte van boetes in Thailand. Al surfend over het internet kwam ik de bedragen van boetes tegen zoals die momenteel (2015) in Nederland van toepassing zijn. Misschien dat daarmee wel meer de verkeersveiligheid gediend is, maar het is wel erg veel geld wat men kwijtraakt. Hoewel sommige landen, zoals Frankrijk en Zweden nog meer in rekening brengen.
Een kapot remlicht kost de automobilist € 140,- bij een bromfietser € 65,-. Een automobilist die het rode licht trotseert, krijgt een boete van € 230,- Als een voetganger door rood licht loopt, kost dat € 65,- Zou je door rood licht skaten dan kost dat € 90,-
Bij alcohol maakt het uit hóe men zich verplaatst. Vanaf een promillage van 0,5 begint de teller te lopen. Tot een promillage van 1,30 volgt een boete tot € 750,- Heeft iemand méér gedronken, dan komt justitie in actie en kunnen de kosten nog verder oplopen. De bromfietser komt er genadig af: de boetes zijn ongeveer de helft van wat een beschonken automobilist betaalt. Je moet ook niet teut uit het café wankelen, want openbare dronkenschap wordt met € 90 beboet.
Hoewel nog wel voor andere dingen ook boetes gegeven worden, zijn er een paar opmerkelijke zaken te noemen, die ook in de prijzen vallen. Over de spoorlijn lopen gaat €140. kosten, zou men dat naakt doen, dan wordt er nog € 380. extra in rekening gebracht. Zou iemand dit met een verrekijker willen begluren, dan betaalt die persoon €140. Deze laatste 3 gebeurtenissen kunnen ook los van elkaar beboet worden. Of de wetgever heeft op een vrije dag situaties bedacht, die beboet zouden kunnen worden of deze zaken zijn aan de praktijk met een jurisprudentie ontleend.
Waarom dit stukje? Als iemand in Thailand een bekeuring oploopt, denk dan eens hoeveel men “bespaart” ten opzichte van Nederland. Of als men op familiebezoek in Nederland is, wat men moet gaan betalen bij een overtreding!
Bron: www.plusonline.nl/geld-recht/voor-elke-overtreding-is-een-boete
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
- Achtergrond22 juni 2024Tempels in Thailand toegelicht
Bij veel mensen leeft de overtuiging dat inkomsten van verkeersboetes niet dienen om de verkeersveiligheid te verbeteren maar eerder gewoon een extra inkomstenbron zijn. Of wat had je nu gedacht? Als men X miljard euro zoekt dan moet het van ergens komen hè …
Hallo,
Tsja is een hoop geld dat je moet betalen als je je niet aan de regels houd!
Maar dat is ook juist de bedoeling, om de mensen bewust te maken en te dwingen om de overtredingen niet te maken.
En de overtredingen waar over gesproken worden die kunnen levensgevaarlijk zijn, dus ja aftikken!
Als men in Thailand ook een strenger verkeersbeleid hanteerd bijv. voor hard rijden en een wet op de rijtijden zoals in europa het geval is zullen er een stuk minder verkeersslachtoffers zijn!
Want zeg nou zelf 1.000 verkeersdoden per maand in Thailand, dat is toch niet normaal!
De boetes die u hier noemt vallen allemaal nog mee.
Ik was een paar maanden geleden tijdens een bezoek aan NL bij een oud werkgever langs.
Zat gezellig aan een bak koffie, en wilde daar een cigaretje bij opsteken. De man raakte haast in paniek toen hij het zag.
Voorheen rookte Iedereen in dat bedrijf, gewoon op de werkvloer en ook in de kantine. Ook de werkgever zelf.
Waar was dan die paniek om; Hij en een werknemer hadden net een week daarvoor een boete verkregen omdat 1 werknemer het had gewaagd een cigaretje op te steken terwijl er een controleur rond bleek te lopen.
Boetebedrag was: €1500,- voor de werknemer en het zelfde bedrag ook voor de werkgever.
Deze bedragen schijnen ook te geleden voor vrachtwagen chauffeurs of in een cafe.
Tel dan Je winst maar uit in vergelijking met Thailand.
Ik ben er ergens wel blij mee. Pas na een promilatie van 1.30, betaal je 750 Bht.
Dat is over een drinkgedrag van 3 uur 5 bier. Je gaat niet voor de rechter en word ook niet opgesloten
In een Thaise gevangenis. Ik rij na 5 bier nog steeds beter dan elke Thaise mafkees.
Grenzen moeten er zijn. Een dagje uit in Pattaya met eten tussen door moet kennen.
Cor van Kampen.
Beste Cor, had je een biertje op toen je deze reactie schreef? Doorgaans lijden mensen na het drinken van alcohol nl. aan zelfoverschatting. Wellicht denk jij dat je na 5 bier nog in staat bent om te rijden maar wetenschappelijk staat vast dat je reactievermogen na 5 bier flink is aangetast dus mijn advies aan jou is om dan toch echt niet meer te rijden! Overigens is de discussie over de hoogte van de boetes in Nederland onlangs aangewakkerd door een vonnis van een rechter, die stelt dat het hoge bedrag niet ingegeven wordt om verkeersveiligheid te bevorderen maar in feite een belastingmaatregel is.
Tja, je zal toch maar bijvoorbeeld een kind doodrijden, ben benieuwd of je dan nog zo trots bent op die 5 bier ook al zou het verkeerstechnisch niet eens je schuld zijn.
Je zal je in je verdere leven achteraf altijd blijven afvragen of liever gezegd schuldig voelen want ‘had het voorkomen kunnen worden als ik niet gedronken zou hebben?’
Lijkt me geen prettig gevoel…kortom heb je gedronken niet achter het stuur! Zo simpel kan het zijn.
Overigens dat zou óók moeten gelden voor hen die een motorbike willen besturen.
Vanaf een promillage van 0.5 begint de teller pas te lopen, dat heb ik nooit begrepen. Waarom niet geheel alcoholvrij, zoniet dan volgt een forse boete!
Zo moeilijk is dat toch niet om de alcohol te laten staan, ook al is het maar 1 glaasje bier voor dat je achter het stuur gaat zitten.
Die 0,5 promille zijn aangehouden omdat sommige mensen onder bepaalde omstandigheden alcohol aanmaken in het lichaam, soms wel tot 0,45 promille.
Daarom is de regel dat een beginnen bestuurder maar 0,2 mag hebben een belachelijke maatregel, waar al meerdere keren door een rechter de boete teniet gedaan is.
Een kennis van me maak constant alcohol aan in zijn lichaam, met een gemiddelde van 0,33 promille, waardoor hij regelmatig op het buro zit voor een tweede analise, ondanks de doktersverklaring die hij heeft.
Aangetoond is dat de gemiddelde mens pas gevaarlijker gaat rijden bij 1.1 promille, maar justitie houd het express laag. Dan kunnen ze meer boetes uitdelen = meer belastingen innen.
Volgens BVN deze week (Ned.TV.in Thailand) heeft iemand na 7 rij-ontzeggingen!! en zonder rijbewijs een dodelijk ongeluk veroorzaakt in Nederland.
ONBEGRIJPELIJK!~Een dode teveel.
Volgens mij moet na een tweede rij-ontzegging de auto afgepakt worden en deze persoon een gevangenisstraf krijgen.
groet,
Lodewijk
Noot aan de schrijver:
In Frankrijk is het juist vele malen beter geregeld. Daar krijgt men korting indien er binnen een termijn wordt betaald!
Link:
https://frankyremtlaaaat.wordpress.com/2015/10/06/verkeer-hoe-boetes-heffen-ook-kan-frankrijk/