Belg reist van Thailand naar België per Tuk-tuk
Op de websites van het Belgische Het Laatste Nieuws en het Algemeen Dagblad vandaag het bericht over een jonge Belg, die met een Thaise tuk-tuk een lange reis wil maken. Nou is een ritje met zo’n met tweetaktmotor uitgeruste driewieler in Bangkok al een behoorlijk avontuur, maar de Belgische Sylvain Tihon gaat een paar stapjes verder. Hij is namelijk voornemens met de tuk-tuk een reis van 15.000 km te maken van Bangkok naar Brussel. Zo!
Nieuwe Tuk-tuk
Sylvain heeft vanaf september de bouw van een nieuwe tuk-tuk in Bangkok meegemaakt en er misschien zelf ook nog wel aan gesleuteld, Waar in Bangkok en met hulp van wie de tuk-tuk wordt gebouwd zegt het nieuwsartikel niets. Hoe dan ook, het voertuig nadert zijn voltooiing. Nu nog de laatste hand er aan leggen, een mooie naam bedenken en de reis kan beginnen.
Reisroute
De reis zal naar zijn verwachting een maand of acht in beslag nemen, want de tuktuk met een 650 cc motor haalt een snelheid van slechts 70 km/u maximaal. Voor zijn route heeft hij twee opties. De eerste route zal onder de Kaspische Zee en de Zwarte Zee door gaan, waarbij hij door Iran zal tuffen. Wanneer dat door omstandigheden niet lukt, heeft hij een alternatieve route via Turkmenistan, Oezbekistan, Kazachstan en Rusland.
Beren op de weg
Mogelijk geheel onterecht voorzie ik toch een flink aantal beren op zijn weg als het gaat om organisatie, (verkeers)veiligheid en de technische staat van het voertuig. Maar wie ben ik? Ik hoef niet mee, sterker nog, voor geen geld zou ik de reis op zo’n zeer oncomfortabele, lawaaischoppende driewieler willen maken. Voor het geld, dat Sylvain aan dit project zal moeten spenderen, zou hij zeker een paar keer First Class per vliegtuig kunnen reizen.
Via zijn Facebook-pagina en Instagram kunt u Sylvain volgen en zien of het hem gaat lukken om de bizarre roadtrip te voltooien.
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond11 november 2024Bananen in Thailand
- Bezienswaardigheden11 november 2024Ban Chiang – Een juweel in de kroon van Udon Thani
- Achtergrond10 november 2024Bang Saray, waar ligt dat?
- Activiteiten29 oktober 2024De Golf van Thailand rondom Koh Tao (video)
Leuk en avontuurlijk, maar ik geloof niet dat hij het gaat redden.
Kom niet zo pestimistisch, natuurlijk gaat hij dat halen.
Zijn we het flower power tijdperk nu al vergeten?
Met een oude VW bus door Turkije, Iran op naar de Kyberpas om uit eindelijk ergens in India te stranden.
Maar niemand lag wakker van de opstakels die je kon ontmoeten of wat je allemaal nou mee moest nemen.
Dus Sylvian gewoon gaan en je ziet wel wat er gebeurd. En alle voorbereidingen ten spijt, zo gauw je op weg ben gaat het toch niet zoals je gedacht hebt. Gewoon op naar Belgie en kan het niet rechtsom dan maar linksom. maar komen zal je er.
Volgens mij komt hij onderweg een paar bergen tegen.
Dat zal lastig worden met die Tuk-Tuk lijkt mij.
De vraag is ook, of hij er overal mee mag rijden.
In de meeste Europese landen zal het voertuig waarschijnlijk eerst toegestaan moeten worden, voor je ermee de weg op mag.
Met 650 cc en 34 PK kom je een heel eind in de eerste en tweede versnelling dunkt mij. Het is per slot ook een engelse jongen gelukt vanuit Australie met een originele ” postie bike (honda 110 cc, 7,5 PK).
Verder is het rijden in Europa geen enkel probleem: de tuk-tuk heeft immers een thais nummerbord, en hoeft derhalve niet te voldoen aan europese regelgeving.Dat gebeurt pas na eventueel invoeren in Belgie.
2 jaar geleden hebben 4 Fransen bij mij een tuk tuk gekocht en zijn er in 4 maanden vanuit bangkok naar Parijs gereden. Ik kon ze op de cm volgen want ik had een GPS tracking systeem ingebouwd. Maar hij zal alles tegen komen. Van sneeuw tot extreme hitte. Hij zal wel een geregistreerd kenteken moeten hebben om aan al zijn visumvereisten te voldoen.
Ik vind dat prachtig van die man , als mijn gezondheid het moest toelaten was ik terug weg , ik heb het met de motor gedaan in 2015 , heen en terug , de mooiste reis van mijn leven .
Gevaren kunnen er altijd zijn maar dat is ook het avontuur .
Ik wens hem echt een prachtreis toe en als hij alles goed voorbereid zie ik alleszins geen problemen en als die er eventueel zouden opduiken dan is het zoals ze zeggen : voor elk probleem is een oplossing ,
CP
Sowieso in praktijk heel moeilijk haalbaar. Gewoon allerhande administratieve perikelen…kentekens …visum enzovoort. Je kan het doen maar dan meestal met wat veel aanpassingen en omleidingen van je reisweg.
Een andere Belg deed hem dit al voor in het gezelschap van een hondje, is nu al een tiental jaren geleden !En twee jaar terug deden twee vrienden dezelfde trip met een motor, dus er zijn nog dappere Belgen !
Met een tuk tuk zie ik zo’n reis totaal niet zitten. Lawaaierig en koud / extreem heet. Heb er jaren terug wel eens over gedacht om vanaf Amsterdam naar Thailand te reizen met mijn eigen wagen. Tot op heden er maar vanaf gezien, ben totaal niet technisch dus bij pech ben ik de sjaak….Een band verwisselen bezorgt mij al de nodige hoofdpijnen. En ik zou alleen reizen, wat mij ook niet aantrekt. Maar wie weet als ik definitief afreis naar Thailand . Het idee zit na het lezen van dit artikel weer stevig in mijn hoofd.
Knap en avontuur !
Succes ! Maar ik hoop dat het geen tweetakt is je tuktuk want anders kom je de EU niet in
Hij zal toch zeker een soort dak over zich heen kunnen trekken om zich te beschermen tegen zon en regen, of niet?
Ik wens hem veel succes en dat hij zich niet verveelt!
Geweldig toch dat een jonge kerel het avontuur durft aan te gaan.
Wie zei ook weer dat de Belgen de dappersten onder de Galliers waren? 🙂
Succes alvast!
Er is nog een FB waar je hem kan volgens.
https://www.facebook.com/SylvainTihonTuktuk/
Inderdaad niet origineel, afgezien van de prestatie natuurlijk. Een paar jaar geleden ook al ondernomen door een stel Duitsers. Tuk tuk werd door de fabrikant voorzien van een speciale motor. Soort sponsoring.
Zijn gps zal de hele tijd op “avoid highway” staan. Hahaha. Ik vind het een geweldig idee wat deze kerel gaat doen. Ik zal hem volgen. Ik neem aan dat hij overal aan gedacht zal hebben.
Vind ik ook geweldig zo’ n initiatief maar even een praktische vraag. Hoe doe je dat onderweg met tanken? Hoeveel liters brandstof kan zo’n tuktuk aan?