Een video waarin de dochter van een patiënt het ziekenhuispersoneel beschuldigt van het opzettelijk vertragen bij spoedeisende hulp, heeft voor ophef gezorgd en is viraal gegaan. Ondanks de gewenste spoed stopte de ambulance kort om gebakken bananen, een populaire Thaise snack, te kopen.
Normaal gesproken wordt verwacht dat een ambulance ernstig zieke patiënten zo snel mogelijk naar het ziekenhuis vervoert. Echter, op 13 oktober pauzeerde een ALS-ambulance van het Nakhon Nayok-ziekenhuis kort om gebakken banaan te kopen.
Nayok Ziekenhuis
Op 16 oktober bracht het Nakhon Nayok Ziekenhuis, na een kort onderzoek, een verklaring uit over het incident. Uit dashcam-beelden bleek dat de ambulance om 10:47 uur vertrok vanuit het huis van de 64-jarige patiënt. De ambulance stopte kortstondig om gebakken bananen in ontvangst te nemen, aangezien een verkoper klaarstond om de bestelling te overhandigen, een actie die als ongepast wordt beschouwd.
De ambulance arriveerde om 10:57 uur in het ziekenhuis, waarna de patiënt werd opgenomen op de spoedeisende hulp. Hij verbleef een nacht op de afdeling interne geneeskunde voor mannen. Toen zijn symptomen stabiel waren, werd hij op 14 oktober ontslagen.
“Het Nakhon Nayok Ziekenhuis erkent het probleem en stelt patiëntenzorg voorop. Er is een commissie opgericht om het incident te onderzoeken en na te gaan of de regels zijn nageleefd. Het Nakhon Nayok Ziekenhuis betreurt het incident en staat open voor suggesties om de dienstverlening te verbeteren”, aldus de verklaring van het ziekenhuis.
Later bezochten verpleegkundigen van het Nakhon Nayok-ziekenhuis de patiënt thuis om hun excuses aan te bieden. Ze spraken ook met mevrouw Suchada Nammali, 32 jaar, de dochter van de patiënt.
Mevrouw Suchada gaf aan dat ze wil voorkomen dat zoiets in de toekomst nog eens gebeurt. Ze vroeg zich af welke disciplinaire maatregelen of sancties het ziekenhuis zou treffen tegen de vier ambulancemedewerkers die die dag haar vader hebben opgehaald.
“Ik waardeer het dat het ziekenhuis mijn vader zijn excuses heeft aangeboden. Maar ik wil verduidelijking over de claim dat de ambulance slechts 3 seconden stopte om de bananen te kopen. Klopt dat? Ik wil dat deze kwestie wordt opgelost. Ik wil niet dat dit nog eens gebeurt”, zei de dochter van de patiënt.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand23 december 2024De redactie wenst alle lezers fijne feestdagen!
- Nieuws uit Thailand23 december 2024Illegale handel in medicijnen bedreigt volksgezondheid
- Nieuws uit Thailand23 december 2024Thaise regering komt met steun en voordelen voor een zorgeloze nieuwjaarsvakantie in 2025
- Achtergrond23 december 2024De kerstboom: van heidense symbolen tot feestelijke traditie
Het kan nog gekker in Thailand. Een ambu met zieke kreeg een aanrijding en de eigenaar van de beschadigde personenauto eiste dat de ambu bleef staan voor de aanrijdingsschade….
In mijn dorp gebeurt het soms dat een ambulance met zwaailicht en sirene aan komt rijden en dan midden op de markt stopt om de weg te vragen.
Ik moet wel toegeven dat je hier zelden straatnaam borden of huis nummers ziet.
Niet vreemd, het moge toch algemeen bekend zijn dat ETEN altijd voorrang heeft in Thailand, als men zit te eten hebben ze alleen aandacht voor hun bord eten, als slaat de bliksem in naast de eettafel kijken ze niet op of om , alleen kijken ze of het eten nog op hun bord ligt na de bliksem inslag, dus jammer voor de patient, eerst ETEN
Gebeurt niet alleen in Thailand.
20 jaar geleden kreeg ik in Nieuwe Gein een harttoperatie.
Na een week terug naar het ziekenhuis in Enschede per ambulance. veel lol onderweg.
Bij Holten zegt de bijrijder: Ik zou wel iets van de Mac willen. Patient ook ? vroeg hij.
Aldus geschiede. Met de ambu door de mac drive A1 bij Holten Oost NL.
Maar je heby gelijk. Alhier eten van dinner niveau nuttigen ze de gehele dag.
KhunBram
Dat dit niet hoort mag duidelijk zijn, maar wat mij altijd verbaast is dat ambulances die met toeters en bellen rijden zo vaak geen voorrang krijgen van andere weggebruikers, die maken bijna nooit enige ruimte voor hen.
Rob, volgens mij hebben die zwaailichten en sirenes alleen de functie om voorrang te vragen.
Ze stoppen zelfs voor rode verkeerslichten..
Staat mij bij dat heel lang geleden in NL de ambulance officieel ook geen voorrang had zelfs al werden de sirene en zwaailichten gebruikt
Ik heb begrepen dat ambulances met sirenes en zwaailichten ook geen voorrang hebben. Ze horen dus gewoon voor het rode stoplicht te stoppen en automobilisten hoeven dus ook niet aan de kant te gaan. Verbazingwekkend inderdaad!
Heb jij dat begrepen of staat dit in de verkeerswetgeving?
Er wordt hier heel wat onzin verkocht onder het voorwendsel van een eigen mening. Je standpunt onderbouwen met een link naar de geldende wegcode is het minste wat je kan doen. Anders kom je nogal ongeloofwaardig over.
En zelfs als jouw stelling juist is, dan leert het verstand mij om alsnog opzij te gaan voor prioritaire voertuigen. Een Thai zou dat toch ook moeten weten?
PS: Ik daag je uit om een colonne voertuigen met zwaailicht, die de koninklijke familie begeleidt, eens niet door te laten. Benieuwd wat er dan zou gebeuren 😉
Jahris, ik hoop niet dat er mensen zijn die jouw advies overnemen. Jouw uitleg is verbazingwekkend en zijn pure nonsens.
Beste Jos en Jahris, ook in Thailand hebben voertuigen van hulpdiensten voorrang als zie met zwaailicht en sirene rijden. Dit staat vastgelegd in artikel 75 en 76 van de verkeerswet. In krantenberichten van een paar jaar terug kun je zelfs vinden dat bepaalde wetgeving aangescherpt is (hogere boetes voor wie een ambalance de weg verspert). Zie o.a Bangkok Post “Fine hike call for ambulance blocker” van 29 april 2018.
Voor wie niet van horen zeggen is maar zwart op wit de tekst wil, hier onder de Thaise verkeerswet (พระราชบัญญัติจรำจรทำงบก พ.ศ. ๒๕๒๒) die ik voor het gemak van het Thais naar Nederlands vertaalt heb via Google:
—–
Landverkeerswet, BE 2522
(…)
(19) Onder “noodvoertuigen” worden verstaan brandweerwagens en ambulances van de centrale overheid. Provinciaal Bestuur en lokaal overheidsbestuur of andere voertuigen die toestemming hebben gekregen van de commissaris van de Koninklijke Thaise Politie om knipperende signaallichten te gebruiken. of gebruik het geluid van een sirene of ander signaal zoals gespecificeerd.
(…)
Artikel 75 Terwijl de bestuurder van het hulpverleningsvoertuig zijn taak vervult De bestuurder heeft de volgende rechten:
(1) Gebruik knipperlichtsignalen. Gebruik het sirenesignaal. of enig ander signaal zoals gespecificeerd door de opperbevelhebber van de Koninklijke Thaise Politie.
(2) Stop het voertuig of parkeer het voertuig op een plaats waar parkeren verboden is.
(3) Rijden boven de aangegeven snelheidslimiet.
(4) Rijd door verkeerslichten of verkeersborden die vereisen dat voertuigen stoppen, maar de snelheid van het voertuig moet worden verlaagd tot een redelijke snelheid.
(5) Hoeft niet te voldoen aan de bepalingen van deze wet of de verkeersregels met betrekking tot busbanen. De opgegeven rijrichting of draairichting van het voertuig.
Door te voldoen aan lid één De bestuurder moet indien nodig voorzichtig zijn.
Artikel 76: Wanneer een voetganger, bestuurder of persoon die een dier bestuurt of bestuurt, een hulpvoertuig ziet terwijl hij dienst heeft met zwaailichten. of hoor het sirenesignaal of andere geluidssignalen zoals gespecificeerd door de opperbevelhebber van de Koninklijke Thaise Politie. Voetgangers, chauffeurs of degenen die dieren berijden of controleren, MOETEN HET HULPVOERTUIG EERST LATEN PASSEREN door het volgende te doen:
(1) Voetgangers moeten stoppen en aan de rand van de weg blijven. of ga naar de veiligheidszone of de dichtstbijzijnde schouder
(2) De bestuurder moet het voertuig aan de linkerkant stoppen of parkeren. of in het geval dat zich aan de uiterste linkerkant van de busbaan een busbaan bevindt Het voertuig moet dichtbij de busbaan gestopt of geparkeerd worden. Maar stop of parkeer uw auto niet op het kruispunt.
(3) De persoon die het dier bestuurt of bestuurt, moet het dier dwingen op de weg te stoppen. Maar stop niet op kruispunten.
Bij het naleven van (2) en (3) MOETEN de bestuurder en de persoon die het dier berijdt of bestuurt ZO SNEL MOGELIJK handelen en de nodige voorzichtigheid betrachten, afhankelijk van het geval.
[De term “Commandant van de Koninklijke Thaise Politie” werd gewijzigd door Sectie 4 van de Landverkeerswet (nr. 11) BE 2016]
—–
Bron: royalthaipolice website
Toevoeging wegens ongelukkige Google vertaling. Schouder = passage strook, vluchtstrook
Busbaan = rijbaan met bushalte. Artikel 76, lid 2 zegt dat wie aan de rijbaan een bushalte treft daar gebruik van moet maken om het hulpvoertuig te laten passeren.
Roger en Aaron,
Die harde toon is nergens voor nodig. Ik heb inderdaad geen ‘bewijs’ voor mijn aanname, ik was ook niet in de veronderstelling dat dat verplicht was. Ik heb tot nu toe in Thailand aardig wat ambulances met zwaailicht en sirene stil zien staan voor rode stoplichten, zowel achter andere auto’s maar ook helemaal vooraan. Nog nooit meegemaakt dat – zoals ik in NL gewend was – iedereen braaf opzij gaat en de ambulance door het rode licht zijn weg kon vervolgen. Op mijn verbaasde reacties waarom dat niet gedaan werd antwoordden mijn Thaise medepassagiers, zowel familie als kennissen, steeds dat dat dan ook helemaal niet verplicht is in Thailand. Vandaar mijn reactie.
@Rob V., bedankt voor de uitleg, die is zeker waardevol. Ik zal die ook doorsturen naar de Thai in mijn omgeving, dat hebben ze blijkbaar nodig 🙂
Denk dat de meeste Thailanders weinig tot geen kennis hebben over verkeersregels en ook het inlevingsvermogen ietsje anders is als een Westerling.
Heb het hier in Korat vaak zat meegemaakt dat door een combinatie van ligging van ziekenhuizen langs de 2 en de 224 die heel vak verstopt zitten de ambulance stil stond.
Een keer zelfs de dood van een persoon live mee gemaakt.
Sirene zwaailicht stress met broeders in de auto, stoplicht op rood met drie auto’s voor hen en plotseling stilte en ging eenieder zitten, einde verhaal.
De U turn nemen ze ook met grote voorzichtigheid, altijd zijn er wel idioten die van mening zijn dat hun het eerste recht hebben.
Of toch op zijn minst door hebben dat diegene achter hun er anders over denkt.
Heb zelf eens in een ambulance gelegen naar Bangkok voor een onderzoek.
Driekwart van de reis heen en terug de sirene aan met zwaailicht, men had haast en och het is toch lekker spannend, schijnbaar.
5 jaar terug motor ongeluk gehad in Thailand. bijna al mijn ribben gebroken + gescheurd bekken 5 dagen in coma gelegen. na 2 maanden iets opgekalafaterd mocht ik weer naar huis. op dat moment slecht ter been en absoluut geen haast om thuis te komen. Ambulance bracht mij naar huis MET zwaailichten toeters en bellen aan waarom geen idee. onderweg 2 x gestopt om aan andere weggebruikers de weg te vragen, dit terwijl ik toch duidelijk trompay, liauw say of liauw kwa zei tegen de chauffeur die dacht dat hij Max Verstappen was. Had ik toen der tijd geen helm gedragen dan had ik dit stukje niet kunnen schrijven
Je kunt de kop ook wat veranderen: Ambulance stopt even om spoedeisende banaan te kopen.
Vreemd? Nee hoor, gewoon Thailand.
Een nieuwe Duitse huurder zonder Thaise vriendin .Hij belde ons om om dat mijn vrouw zou kunnen vertalen en te helpen .Toen we daar waren , waren hulpdiensten en politie ter plaatse de tegenpartij bekende schuld Men vervoerde hen naar dichtste BKH( zeg niet welke stad )
Ik belde iemand op met pickup voor de motorbike op te halen en maar huis te brengen. Na één uur stond ik bij de Duitser in het BK Hospital en er was nog niets gebeurd . Hij had in het Engels gezegd dat zijn poro bor in zijn vestzak stak naar de verpleegster reageerde niet zelfs als mijn vrouw Thais sprak met haar .Ik ging de poro bor in de ambulance halen .dan begon de verpleegster de grint uit zijn been en knieblessure halen , zonder verdoving . Mijn vrouw vroeg om verdoving en waar de spoedarts was . Ze moesten die nog opbellen ? Zo werkte de spoeddienst ,en na een uur was de dokter ter plaatse . URGENTE THAISE SPOEDDIENST WAS DIT
Hm,
Als …als de ambulance drie seconden stil heeft gestaan, dan is het alleen maar heisa om niets. Ze hadden ook 30 seconden stil kunnen staan bij een rode verkeerslicht?
Wel?
Mvg,