Silom meisjes en een natie van hypocrieten
Een artikel van Tulsathit Taptim – The Nation (20 april 2011).
De meisjes die tijdens het Songkran Festival een storm van verontwaardiging deden opwaaien, door dat na te doen waar Patpong showgirls voor worden betaald, zou ik willen bedanken.
De eerste keer dat ik erover hoorde, dacht ik “Wauw, wat een stoute dames”. Toen het maatschappelijke tumult begon kwam ik daar enigszins op terug “Nou, misschien was het toch verkeerd”, fluisterde de braverik in mij, hoewel niet met overtuiging.
De videobeelden waren veelzeggend. Maar als je in het hele land drukke hoofdstraten afsluit om een Songkran feest te organiseren tot diep in de nacht, dan kun je zoiets verwachten. Het leek er even op dat de Full Moon Party werd genationaliseerd. Daar ben ik niet op tegen want dat zou best leuk zijn.
Nu zet ik vooral mijn vraagtekens bij de keuze om deze moedige of dwaze meisjes (kies maar) verantwoordelijk te stellen voor al deze ophef.
Terug naar het bedanken van de meisjes. Iedereen weet dat wij een natie zijn van hypocrieten. Dankzij deze meisjes wordt dát nog eens extra benadrukt. De opschudding heeft veel van mijn buitenlandse kennissen verbaasd. Iedereen is op de hoogte wat zich afspeelt in Patpong, Pattaya, Hat Yai en een paar andere plaatsen. Op Twitter ontstond een levendige discussie over de gebeurtenissen rondom de Silom tieners. Want welke boodschap zenden de Thai de wereld in? Dat we buitenlandse toeristen uitnodigen om ons land te bezoeken en dat ze vooral een kijkje moeten nemen (tegen betaling uiteraard) in het bruisende nachtleven. Maar vervolgens roepen we nu in koor dat het niet goed is wanneer Thaise tieners dat gratis doen voor juichende Thaise toeschouwers.
Echter, de verontwaardiging is gemakkelijker te begrijpen dan de verspreiding van foto’s en videoclips van de “showgirls” op websites en social media sites. Want is het nu zo bijzonder wat we zien op de beelden? Zijn die mensen vergeten, dat talrijke Thaise vrouwen dagelijks paaldansen om in hun levensonderhoud te voorzien? En waarom wil iedereen de “obscene” foto’s of videobeelden toch wel even bekijken. Ik bedoel, als het echt allemaal zo erg is, moet je die beelden niet vertonen.
Het vervagen van de foto’s of de video clips helpt natuurlijk niet. Je kunt er niet mee voorkomen dat iedereen deze “obsceniteit” heeft kunnen aanschouwen, of de beelden nu gecensureerd zijn of niet.
Ik heb de beelden ook gezien. Maar wel met een goed excuus, de clips zijn naar me toe gezonden. Wat ik er van vond? Nou, van alles. Maar ik lig er ’s nachts niet piekerend wakker van, omdat onze goede naam of cultuur nu opeens groot gevaar loopt. Mensen laten zich soms gaan en dat geldt zeker voor jongeren, of we dat nu leuk vinden of niet.
Ik verdedig het gedrag van de Silom meisjes niet. Het verdedigen van het gedrag van een jongere generatie is net als het verdedigen van de specs van de eerste iPhone-versie. En wie ben ik om te bepalen wat ethisch verantwoord is als het gaat om een bloot bovenlichaam? Er waren tijden dat blote borsten deel uitmaakten van onze Thaise cultuur, zoals sommige mensen terecht opgemerkt hebben.
Nee, ik heb zelf geen dochter. Maar, indien ik wel een dochter had die zoiets deed, dan zou ik zeker erg boos geworden zijn. Het zou haar een flinke straf hebben opgeleverd. Ik zou dan ook stiekem hopen dat ze niet aan mij zou vragen of ik ooit een go-go bar bezocht heb. Ik zou dan zeggen dat het iets anders is om er geld mee te verdienen, slechts ten overstaan van een klein publiek. Als rechtgeaarde vader zou ik me zo proberen te verdedigen, hoe zwak dit excuus ook is.
Wanneer ik dit schrijf, zijn de Silom meisjes naar verluidt, van plan om zichzelf aan te geven. Dat kan het tij keren. Immers, ze hebben niemand vermoord, niet gestolen, geen belasting ontdoken, niets verduisterd. De politie, de media en alle culturele waakhonden mogen trots zijn op hun stellingname tegen deze “maatschappelijke verloedering”. Maar, nogmaals, alles wat ik tegen de meisjes kan zeggen is: “Goed dat je jezelf aangeeft en ik hoop dat de autoriteiten het jullie niet te moeilijk zullen maken.”
Dat is alles wat ik vraag, een beetje clementie van onze kant. Want waar hebben we het nu uiteindelijk over? We zetten naakte lichamen op een foto of schilderij en we noemen het kunst. Dezelfde blote borsten van dames op een podium met de juiste belichting, geluid en choreografie? Dan noemen we het topentertainment en drinken er een goed glas wijn bij.
Ook ik ben verrast door het optreden en de ophef over de Silom meisjes. Maar zij hebben gedaan wat ze moesten doen: excuses maken en zeggen dat het je spijt. Meer kunnen ze niet doen.
Het laatste woord is nu aan de rechter.
Vrij vertaald door Gringo
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond14 december 2024Cashewnoten in Thailand
- Isaan12 december 2024We gaan naar Ubon Ratchathani!
- Achtergrond6 december 2024De geschiedenis van de Thaise keuken
- Bezienswaardigheden2 december 202424 uur in Bangkok (video)
Het is altijd interessant wanneer een Thai zelf zijn mening geeft over zoiets. De hypocriete die hij noemt past natuurlijk binnen de schaamteculturen die je wel meer ziet in Azië.
Toch gaat hij voorbij aan het feit dat de dames erg jeugdig waren, namelijk 13, 15 en 16 jaar! Zou dezelfde ophef zijn ontstaan indien de meiden 18 jaar waren geweest? We zullen het niet weten.
Iedereen weet dat een Thai twee gezichten kent: binnenshuis en buitenhuis. Buiten in gezelschap moet je jezelf gedragen en geen emoties tonen. Achter de voordeur maakt het niet uit en zie je dan ook een heel andere Thai. Ik heb daar wel aan moeten wennen. Dat kun je ook hypocrisie noemen, maar daar ben ik het niet mee eens. Thai hebben op een aantal punten andere normen en waarden dan Farang. Soms is dat leuk en soms storend. Maar het is niet aan ons om daarover te oordelen.
Inderdaad het toppunt van hypocrisie, zuipen, mekaar doodrijden, afsteken met messen tijdens het Songkran dit kan, maar drie meisjes, wlek zich goed in hun vel voelen en genieten van het feest, oh, oh, oh, wat een ophef.
Vele families nu un thailand rouwen om de verkeersslachtoffers en zwaar gewonden, maar neen dit haalt geen nieuws.
Drie mooie meisjes met ontbloot bovenlijf dit is meer nieuws waard dan 300 doden, ongelofelijk, echt dit is ongelooflijk.
Terwijl er misschien 500.000 of meer (weet ik niet) elke dag hun kom rijst verdienen met aanbieden van lichaam (dit mag dus wel)
1.hypocrisie in Thaise zin betekent altijd dat ze nu gratis laten zien waar iedereen altijd voor met betalen. Dus’; Broodroof!
2.die meiden blijken te komen uit west-BKk, waar net door de narcoticapolitie een nachtclub heeft geraid, die om 3.30 nog open was, waar ook zon beetje paalgedanst werd, gegokt werd en zowat de helft van de 100en bezoekers onder de 18. de pub-eigenaar vertelde dat hij wel 20/25 politiemensen elke dag 500 Bt toestopte om toezicht te houden- dus maw woorden (welke hypocrisie?)-hem viel weer niks te verwijten. De meiden hadden verteld, dat ze daar gratis drinken kregen als ze hetzelfde deden als in Silom. (thaivisa-news fr 21/4)
Hypocrisie is een soort van innerlijke tegenstelling. Dus liegen van anderen zwaar veroordelen, maar zelf erop los liegen.
Zo ook bij dit. Het gedrag van de meisjes veroordelen, terwijl je zelf regelmatig in gogo bars bent te vinden, of dat je dochter dit werk doet zonder dit te veroordelen.
En in deze zin valt heel vaak bij Thai hypocriet gedrag waar te nemen. Dit zit een beetje gebakken in hun cultuur, vooral naar anderen kijken en wijzen, en absoluut niet zelfkritisch zijn.
waar vind ik deze videoclip ??
@ De gecensureerde versie of de originele? 😉
Maakt niks uit, ik heb de veiligheidsriemmen al om, Ha Ha !
Ik wil wel eens zien waar al die heisa omgaat.
Overgens in Nederland zie je ook al 20 jaar geen tietjes meer op de TV, omdat dat ‘vrouw onvriendelijk’ zou zijn, Zelfs in het land van Berlisconi, wil men er nu een einde aan bakken.
Alle verworvenheden uit de sixties, zijn in middels verbeurd verklaard.
Nederlanders zijn ook zeer preuts geworden.
Hier staat de gekuiste versie: https://www.thailandblog.nl/nieuws/songkran-2011-minder-verkeersdoden-en-blote-borsten/
Voor de ongekuiste versie zul je even moeten Googelen denk ik.
Die heisa gaat echt nergens over, zeker niet als je het vergelijkt met bv Woodstock 99, maar ook een aantal Amerikaanse feesten, zoals Mardi Grass en Springbreak.
Op TV krijgen/kregen wij ook alleen wat gekuiste beelden te zien, met hooguit wat topless vrouwen, in documentaires is veel meer te zien.