Geen woorden maar waarheid

Door Chris de Boer
Geplaatst in Opinie
Tags: ,
3 september 2024

Een reactie van Tino (“dit artikel moet iedereen lezen”) en van TheoB leidde mij naar een artikel van Dr. Tim Rackett uit 2022 met de titel: Un-Thai lives matter! Thai identity politics as a race war?

Rackett is niet de minste: “”His doctorate “Transcultural Psychiatry and the Truth of Racism” is an investigation into the relations between reason, power and truth-telling concerning culture and madness in colonial and post-colonial metropolitan racist situations.” Vooral het woord ‘truthtelling’ intrigeerde mij dus ik ben er maar eens goed voor gaan zitten. Eindelijk iemand die mij eens fijntjes uit de doeken gaat doen wat er nu precies in en met Thailand aan de hand is. Dat is niet eenvoudig kan ik u vertellen. Niets in Thailand namelijk is wat het lijkt te zijn. Het goud in de feestkleding is nepgoud, de epauletten op de witte overheidsuniformen zeggen niets, de prachtigste vrouwen in Nana Plaza blijken mannen, de echte PM is een  niet-benoemde veroordeelde crimineel en de meest lieftallige, echte, jonge Thaise godin ontpopt zich na haar huwelijk met een rijke farang als een geldwolvin.

Het artikel van Rackett is een beschouwend artikel en voor zijn beweringen haalt hij bestaande literatuur aan, maar hij deed zelf geen empirisch onderzoek: geen interviews, geen ingevulde vragenlijsten, geen casestudies. Laat ik zijn belangrijkste punten (in het Engels) hier opsommen en er tegelijkertijd mijn commentaar aan toevoegen:

The Royal Buddhist Kingdom of Thailand is not a ‘land of smiles’, peaceful and harmonious, but a deeply divided nation.

Het is onjuist om het Koninkrijk Thailand Boeddhistisch te noemen. Boeddhisme is niet de staatsgodsdienst (dat heeft een aantal monniken overigens wel willen veranderen en zelfs opnemen in de Grondwet). Veel Thaise burgers noemen zichzelf Boeddhist, maar zeer velen zijn absoluut geen devote gelovigen, maar alleen Boeddhist in naam. Mijn oud-studenten (in Bangkok, van rijke ouders) gingen maar 1 keer per jaar naar de tempel, op hun verjaardag, en met enige tegenzin. En de meeste Thais hebben geen idee wanneer de volgende Boeddha-dag is (een dag in ongeveer twee weken). Thailand is een geseculariseerd land, met op papier veel Boeddhisten.

Thailand is inderdaad een gewelddadig en verdeeld land. Economisch, sociaal, politiek, op gezinsniveau, op buurtniveau, op de (snel)weg, op het werk. En niet alleen fysiek geweld (vechtpartijen, moord en doodslag) maar ook geestelijk (treiteren. pesten, zwartmaken). Ik denk dat elke expat die hier een paar jaar leeft wel voorbeelden hiervan kan geven uit de eerste hand.

The predominant cause of social division and political conflict in modern Thailand lies in a post-colonial racist formation of Thai identity fashioned by an elite Bangkok minority and imposed upon the majority and other ethno-religious and regional populations.

Ik ben het niet eens met Rackett. Er was geen echt langdurige staat van kolonialisme in Thailand en dus kan er ook geen post-koloniaal tijdperk bestaan. Ook het woord racisme past hier niet. Er is wel degelijk sprake van discriminatie (“Elite Bangkokians, mostly wealthier lighter skinned Sino-Thais, consider people with dark skins as low class, ugly and dirty. Rural ethnic Khmer Lao and Southern Thais tend to have darker skins read as a manifestation of ‘inner badness’”) (net zoals wij in Nederland toch nog wel hebben ten aanzien van Achterhoekers of Limburgers al was het alleen maar omdat zij moeite hebben om algemeen beschaafd Nederlands te spreken) maar een Thais ras in biologische zin is klinkklare onzin. Ik geloof ook niet dat het alleen de elite in Bangkok is die de Thaise identiteit omarmt, maar die elite komt uit meerdere streken, ook uit het noorden en noord-oosten. Ongeveer 20% van mijn oud-studenten in Bangkok kwam uit het noorden, noord-oosten of uit het zuiden. Die Thaise identiteit wordt ook niet echt opgelegd (‘imposed’) maar meer gesublimeerd als voorbeeld van hoe het hoort, maar is steeds meer een mythe. Gelukkig maar.

In Thailand citizens must be polite, servile and submissive to manifest a true authentic civilized Thai identity. 

Ook hier slaat Rackett de plank een beetje mis. Volgens het standaardwerk van Norbert Elias (Uber den Prozess der Zivilisation, 1939) is beschaving de toename in de controle over puur menselijke driften. In de praktijk betekent dat: niet meteen aanvallen op het eten dat op tafel staat bij een visite, de vrouw van een ander met rust laten, niet elke dag dronken en niet meteen messen trekken bij elke ruzie. Er is volgens mij niets mis met ‘beleefd zijn’. De negatief klinkende kwalificaties “servile and submissive” verwart hij met de kenmerken van een land met een grote machtsafstand, een cultuurdimensie van de Nederlandse expert Hofstede. Machtsafstand wordt door hem gedefinieerd als de mate waarin de minder machtige leden van de instellingen en organisaties in een land verwachten en accepteren dat de macht ongelijk verdeeld is. Mensen in samenlevingen met een grote machtsafstand accepteren een hiërarchische volgorde waarin iedereen een plaats heeft die geen verdere rechtvaardiging vereist. Het is meer berusting dan onderdanigheid.

To be Thai is to worship and unconditionally love the King; love and serve the nation and Thai race; and be a Buddhist. Thailand is held together as a nation: based on ethnic and cultural homogeneity organized around the monarchy.

Als Rackett zelf wat veldwerk zou hebben gedaan in 2022 en aan Thaise burgers zou hebben gevraagd wat nu werkelijk zo Thais is, zou hij bovenstaande zin ongetwijfeld niet geschreven hebben. Net zoals in de politiek wordt de liefde voornamelijk bepaald door de manieren waarop partijbonzen zich gedragen en dat geldt ook voor de koning. Of het staatshoofd geliefd is hangt veel meer af van hoe de betreffende persoon zijn rol invult dan van de status als staatshoofd op zichzelf. Dat is overigens niet alleen in Thailand zo, maar in veel koninkrijken in de wereld. Kijk naar ons Huis van Oranje. Niet elke koningin was even geliefd bij het volk. De toenemende secularisatie heeft er voor gezorgd dat het volkomen geaccepteerd is dat Thais een andere godsdienst hebben of zeggen te hebben dan het Boeddhisme. In Nederland is de bindende factor van het koningshuis waarschijnlijk vervangen door de Nederlandse mannen en vrouwen voetbalelftallen. In Thailand is het voetbal nog niet zover. De bovenstaande zinnen onderschrijven het feit dat niets in Thailand is wat het lijkt. Veel uitingen zijn uiterlijke schijn en komen niet uit het hart. De norm is sterk aan erosie onderhevig. En degenen die aan de norm vasthouden (onder andere via art 112) doen dat, mijns inziens, omdat men geen alternatieven ziet voor een bindende factor.

Thai politics works by both assimilating everyone and dividing people against others. People are either: good or bad people, friend or foe. Are you one of us or one of them? Dissent from Thainess is not tolerated and can be met with murder in the name of defending the monarchy and Thai society against dangerous and ungovernable others. 

Hier verbindt Rackett twee zaken die naar mijn mening niets met elkaar te maken hebben. Het is denk ik waar dat de wereld er voor vele Thais (die niet veel andere mensen tegenkomen dan familie- en dorpsgenoten) tamelijk eenvoudig uitziet: je hebt goede en je hebt slechte mensen. Dat heeft alles te maken met het feit dat in een collectivistische samenleving als Thailand, netwerken (familie, werknemers, bazen, schoonfamilie) van essentieel belang zijn. Belangrijk voor waar je naar school gaat, hoe je wordt behandeld, voor je geld, je baan, je sociale zekerheid, je oude dag en ook met wie je trouwt. Netwerken worden dus gekoesterd en je netwerk verzaken betekent eenzaamheid op alle gebieden. En je moet het nogal bont maken wil je je familie zo kwaad maken dat ze niet meer willen zien. Je kunt er altijd op terugvallen. Mijn vrouw zegt dan: het is tenslotte toch je………….(vult u het familieleid zelf maar in). Dat heeft echt helemaal niks te maken met de Thainess of de maatschappelijke normen die Rackett ten tonele voert. Afwijken van de norm is zeker toegestaan. En er wordt afgeweken van de norm in alle lagen van de bevolking. Of het nu gaat over Boeddhisme, over beleefd zijn of over het koningshuis. Gelooft u mij maar. De secularisatie van het Boeddhisme bewijst dat elke dag. Er komt echt niemand aan de deur vertellen dat je naar de tempel moet op zo’n Boeddhistische dag.

Schrijven en praten over de overschrijding van de maatschappelijke norm gebeurt veel minder tot niet. Je schreeuwt niet van de daken wat je van de Boeddha of van het koningshuis vindt. En daarmee lijkt Thailand wel een beetje op China. Niet alle Chinezen zijn blij met het politieke beleid van de huidige Chinese regering. Binnenskamers daarover praten, discussiëren en kritiek uiten is geen probleem. Publieke uitingen daarvan wel.

10 reacties op “Geen woorden maar waarheid”

  1. Rob V. zegt op

    Tja, wellicht had hij aanhalingstekens moeten gebruiken bij Buddhist (Kingdom). Want zo is hoe conservatieven het land graag neerzetten. De khon-dee “echte” “goede” Thai is immers Bhoeddist, heeft diep respect voor het Huis en alle anderen die hoog in de piramide staan.

    Neo-koloniaal is volgens mij een verwijzing naar hoe Siam zich liet inspireren door o.a. Nederland in India en vervolgens aan “interne kolonisatie” deed om de buitengebieden om te vormen naar hoe Bangkok het graag zag.

    Dat de Thai geen ras zijn klopt maar historisch gezien zag men de Lao toch als een minder ontwikkeld volk, verwant maar lager dan de Thai. Zie o.a. mijn artikel van een paar jaar terug: “Isaaners zijn geen Thai”. Het verschil tussen ras en volk is dun gehouden (en mee gespeeld naar gelang wat politiek opertuun was voor Bangkok).

  2. Tino Kuis zegt op

    Ik denk dat zowel Tim Rackett als Chris de Boer gelijk hebben. Hoe zit dat?

    Tim Rackett vertelt vrijwel geheel naar waarheid over de officiële ideologie van de Thaise elite zoals verwoord door de overheid, het leger, het rechtssysteem en het monnikendom. We zien en horen dat op de Thaise televisie en radio, in de Thaise kranten, op Thaise scholen en in leerboeken, in toespraken van de meeste monniken en veel op de universiteiten. De televisie en de radio zijn voor het grootste deel in handen van de overheid en het leger. De overheid en het koningshuis laten steeds zien hoe sterk ze verbonden zijn met het boeddhisme. Kijk ook eens naar de twee afbeeldingen. de eerste laat de hiërarchie goed zien: de rijkdom boven, een prominente plaats voor de Boeddha en de vlag en onderaan beelden van het volk. Op de tweede afbeelding links een idealistisch beeld van het boeddhisme en rechts de toestand van wat ik dan maar ‘het gewone volk’ noem.

    Chris de Boer heeft gelijk dat deze officiële ideologie over ‘Thainess’ (khwaampenthai), niet meer in die mate gedeeld wordt door het ‘gewone volk’. Sommige overtuigingen in die ideologie misschien nog wel in grotere en mindere mate en andere zeker niet. Veel Thai beschouwen Thailand nog wel als een ‘boeddhistisch koninkrijk’ en er zijn veel racistische ideeën zoals Rob V. hierboven al aangeeft. Maar onvoorwaardelijke liefde voor het koningshuis? Onderdanigheid? Gehoorzaamheid? Zeker niet. Hierin heeft Chris gewoon gelijk: ‘Schrijven en praten over de overschrijding van de maatschappelijke norm gebeurt veel minder tot niet. Je schreeuwt niet van de daken wat je van de Boeddha of van het koningshuis vindt. En daarmee lijkt Thailand wel een beetje op China. Niet alle Chinezen zijn blij met het politieke beleid van de huidige Chinese regering. Binnenskamers daarover praten, discussiëren en kritiek uiten is geen probleem. Publieke uitingen daarvan wel.’ En dat is echt een groot probleem.

    Die tweedeling is het verdrietige en gevaarlijke in Thailand en heeft al sinds 1932 geleid tot vele staatsgrepen, demonstraties, opstanden, een kwakkelende democratie, geweld en mijns inziens onrechtvaardige vervolgingen van activisten en dissidenten.

    • Chris zegt op

      Het Boeddhisme in Thailand is een containerbegrip geworden; misbruikt voor van alles en nog wat en bijna leeg of nietszeggend.
      De elite is helemaal niet Boeddhistisch in gedrag: gaan niet naar de tempel, vereren andere goden (Silpakorn is beroemd om de verering van Ganesha, een Hindoeistische god, met olifantenhoofd; staat zelfs in het wapen), zijn niet bang voor extremen (vooral geld en sex), zijn onethsich (corruptie), voeren ceremonieen uit die niets met Boeddhisme te maken hebben (zie op 15 september wat de nieuwe ministers doen bij het aanvaarden van hun nieuwe baan), gaan met enige regelmaat naar waarzeggers en toekomst voorspellers, gokken dat het een lieve lust is en zijn fan van sekten (zoals Dhammakaya). Monnikken zijn aan de drank of aan de drugs, of sluipen de tempel uit ’s nachts om hun liefje te bezoeken.Niet zo verwonderlijk dat Boeddhistisch een lege huls aan het worden is.
      Het gaat dezelfde kant op als de zogenoemd Joods-Christelijke waarden die met name door de gebruikers van deze termen met voeten worden getreden. Huichelachtig.
      De waardering voor de MFP en de nieuwe Volkspartij heeft mijnz inziens veel te maken met het feit dat men daar niet rept over de “Boeddhistische ideologie”. Religie is een persoonlijke aangelegenheid en niet een zaak van politiek.

      • Tino Kuis zegt op

        Ja, het boeddhisme is een containerbegrip geworden. Daarom maak ik onderscheid tussen de leer (de religie ‘wat ons samenbindt’ betekent) en dan de kern die de basis is van alle boeddhistische richtingen en daarnaast het monnikendom, de Sangha.

        De elite volgt misschien niet de boeddhistische principes maar ze is wel zeer betrokken bij de Sangha, het monnikendom. Zo zijn er koninklijke tempels in drie klassen. Als je daar in oktober monniken pijen aanbied betaal je eerst tussen de 100 en 500 duizend baht. Dan behoor je echt tot de elite. De koning doet dat ieder jaar.

        Er zijn best wel een paar monniken die ik bewonder. Phra Kruba Siwichai. Phra Phimonlatham en Buddhadasa Bhikku (wat ‘de Dienaar van de Boeddha’ betekent). Ik schreef over alle drie.

      • Rob V. zegt op

        In mijn oorspronkelijke reactie overwoog ik ook dat stempel “joods christelijk” te noemen. Dat is mijn inziens totale onzin, hoogstens dat in Nederland het christendom cultureel een zeer stevige stempel heeft gedrukt, en in Thailand is dat het Boeddhisme. Een geïdealiseerd religieus stempel is wat men van bovenaf vaak probeert te misbruiken om het volk in het gareel te krijgen. Dat er binnen de religie/wereldbeeld meerdere stromingen en allerhande vermengingen van allerhande invloeden zijn vergeten we dan voor het gemak. Wie niet in de pas loopt kan simpelweg het verwijt krijgen tegen de cultuur van het land in te gaan en de religieuze cultuur is daarbij een makkelijk excuus. Inderdaad huichelachig.

        Maar daarmee komen we ook op Tino zijn punt: wat men van boven predikt omdat dit de belangen van die kringen of individuelen personen tegemoet komt kan behoorlijk wrijven met de praktijk. De khon dee en Thainess als stok achter de hand, alsof men in de hogere kringen zo vroom en netjes is en aan dat ideaal voldoet… Toch sijpelt dat naar beneden door, zo geeft et nog steeds vreemde blikken als een Thai zegt geen Boeddhist te zijn en liever daar een kruisje in de database/ID wil. “dat hoort niet”. Maar ze zullen je niet naar de tempel slepen als je in de praktijk zo goed als niets aan tempelbezoeken of dergelijke doet.

  3. Tino Kuis zegt op

    Nog wat relevante citaten:

    Van de door mij geëerde Pridi Phanomyong:

    “….Tijdens zijn ballingschap in China schreef Pridi het boek ‘Vergankelijkheid van de Maatschappij’ waar dezelfde thema’s als hierboven omschreven in een meer omvattend werk ter sprake kwamen. De titel verwijst naar een basis begrip uit het boeddhisme: vergankelijkheid. Alles is voortdurend in beweging en in verandering. Wat het leven betreft wijst de boeddhist vaak op de zegswijze ‘geboorte, ouderdom, ziekte, dood’. Door ook de maatschappij vergankelijk te noemen zet Pridi zich af tegen de gedachte van de heersende klasse in Thailand die de structuur van de maatschappij, en dan vooral van de hiërarchische component met de koning aan de top, en daaronder keurig afgepaste klassen, een blijvend en essentieel onderdeel noemt van de Thaise cultuur. Alle maatschappijen veranderen waarbij economische factoren het belangrijkste zijn. Hij zei:

    ‘…alle maatschappijen kennen verschillende aspecten, vaak tegengesteld. De maatschappij is altijd een mengeling van nieuwe en oude krachten en ideeën. Deze dialectiek zorgt er voor dat de maatschappij vooruit gaat…’ ”

    En van één van mijn andere favoriete Thais: Chit Phumisak:

    “… Het boeddhisme is een zuivere religie maar het wordt in een klasse maatschappij door de heersende klasse misbruikt. Het is een van de instrumenten van onderdrukking, en diende alleen de sakdina (feodale) klasse. Ze gebruikten het boeddhisme om hun macht en prestige te vestigen en gehoorzaamheid af te dwingen.

    In feite werd het boeddhisme destijds juist ontwikkeld om uitbuiting tegen te gaan. De sakdina klasse buitte iedereen uit: de Brahmanen, de middenklasse en het proletariaat. De sakdina klasse wilde elke religie, boeddhisme, hindoeïsme en animisme gebruiken om hun heerschappij te bewaren. Het boeddhisme keerde zich af van goden, rituelen en geesten, maar de sakdina klasse wilde deze zaken behouden…”

  4. Loeng zegt op

    In de reacties van Chris de Boer en Tino Kuis, als meest gelezen en vertrouwde Thailand-beschouwers, op het artikel van dr. Tim Rackett worden 2 belangrijke zaken die absoluut met Thailand te maken hebben vergeten. En dat is de grote mate van (vaak dodelijk) 1- geweld die in de samenleving heerst, en 2- de invloed van Thaksin. Over het eerste is Rackett niet mild, wel weer over het tweede.
    Rackett zegt het volgende over de toepassing van geweld: (vertaling uit het Engels met behulp van Google Translate)

    (citeer) “Voor een boeddhistische natie heeft Thailand een tragische geschiedenis van geweld. In plaats van geweldloze vredesbemiddeling en verzoening, is Thailand’s traditie van ‘seriemoorden’ op individuen en bevolkingsgroepen en hun uitwissing uit het sociale geheugen. Een ‘Thanato-politiek’ van uitroeiing van niet-Thaise anderen binnen: in 1972 zouden 3.000 communistische verdachten zijn gedood door levend te worden verbrand in olievaten van 200 liter (terwijl de lichamen brandden, werden de motoren van vrachtwagens opgevoerd om de schreeuwen van degenen die werden vermoord te maskeren; [11] ‘bergstammen’ in het noorden van Thailand werden met napalm bestookt vanwege vermeende communistische sympathieën en drugsgerelateerde activiteiten; anti-militaire dictatordemonstranten op Zwarte Mei 1992 vermoord door rechtse paramilitaire groeperingen ; boeddhistische soldaten doodden meer dan 100 etnische Maleisische Thaise moslims tijdens de belegering van de ‘Kru Ze’-moskee in Patani, Zuid-Thailand; en op 25 oktober 2004 stierven in Tak Bai, Narathiwat meer dan 78 ongewapende demonstranten, voornamelijk door verstikking in de laadbak van legertrucks. 35 Of, zoals een hooggeplaatste voormalige regeringsfunctionaris van Thaksin die ik interviewde beweerde: hun executie werd bevolen. In april-mei 2010 werden meer dan 90 ongewapende ‘Red Shirt’ anti-coup demonstranten gedood door soldaten op de straten van Bangkok in een ‘live fire zone’.”

    Over die verbrandingen in olievaten schreef Tino Kuis in december 2021 al een beschouwing: https://www.thailandblog.nl/geschiedenis/red-drum-moorden-phatthalung/

    Toevoeging mijnerzijds: het toepassen van geweld wordt ook absoluut door Thaise mensen gebruikt als middel om conflicten op te lossen. De gruwelijkheid ervan is vaak verbijsterend. Niet alle media berichten over al die incidenten, , maar een online krant als https://thethaiger.com/ doet er wel dagelijks melding van.
    Een klik op bijgaande link levert diverse wetenschappelijke artikelen/onderzoeken op aangaande Geweld in Thailand: https://so04.tci-thaijo.org/index.php/swjournal/article/view/261949

    2- De invloed die Thaksin had/heeft op de Thaise samenleving wordt door dr. Rackett omschreven als zeer positief en verklaart in meer of midere mate nog steeds diens populariteit anno 2024:
    (Citeer) “…….. het populisme van premier Thaksin en de beweging van de Roodhemden ontstond door de sociale verdeeldheid in het noorden en noordoosten aan te pakken en degenen die door de staat werden gemarginaliseerd te omarmen. Thaksin werd in 2006 door een militaire staatsgreep afgezet omdat hij charismatischer en populairder was geworden dan ……..(zelf invullen). De subalterne opstand van de antimilitaire populistische Roodhemden tegen de royalistische conservatieve Geelhemden dreigde een ‘langzame burgeroorlog’ omdat Thaksins beleid diversiteit en inclusie bevorderde. Thaksins pro-arme plattelandsbeleid tilde mensen op die op hun plek werden gezet als raciaal ongelijk. Zijn macht kwam van onderaf, door een volksmandaat van het volk, niet door een elite die van bovenaf werd opgelegd. In tegenstelling tot de koninklijke elite van Bangkok vroeg Thaksin om de loyaliteit van het volk niet door de nadruk te leggen op de deugden van hiërarchie of hun plicht om hun positie in het leven te accepteren, maar eerder door grotere gelijkheid en kansen voor sociale en economische mobiliteit te beloven.
    Thaksin’s steun was niet gebonden of gedefinieerd door etniciteit, racistische uitsluiting van ‘minder dan perfect Thaise’ etno-regionale lokale identiteiten die door de staat werden gemarginaliseerd. Wat Thaksin bood was “een bevestiging van hun etnoregionale trots en hun verlangen naar erkenning” als gelijke Thaise burgers, niet als raciaal inferieure onderdanen. [39] Wat nog moet worden afgebakend, is de spirituele modaliteit van Thais racisme en zuiveringspolitiek om te voorkomen dat ze worden geregeerd in naam van de Thaise cultuur.“ (einde citaat- idem mbv Google Translate)

    • Chris zegt op

      beste Loeng,
      Een boeddhistische natie bestaat niet, net zo min als een Joodse natie. En ik durf wel te beweren dat elk land in de emancipatie van bepaalde bevolkingsgroepen of categorieen een tragische geschiedenis van gewelddadigheid heeft gekend. Voor veel landen is dat eeuwen gelden (denk aan de Spaanse inquisitie of het uitmoorden van indianen in Amerika), veelal in de naam van religie.
      Rackett houdt inderdaad een heel verhaal over Thaksin waarin ook onzin wordt vermeld. Hij heeft echter niet zoveel van doen met het thema van het artikel over de Thaise politiek als een oorlog tussen categorieen burgers.

      • Tino Kuis zegt op

        Benedict Anderson betoogt in zijn boek ‘Imagined Communities, Reflection on the Origin and Spread of Nationalisme’ dat vrijwel elk idee over ‘natie’ berust op verbeelding. Nederland als land van ‘kooplieden en dominees’. In werkelijkheid is Nederland het land van immigranten. Mijn voorouders kwamen eind 18e eeuw uit Duitsland, als vurige Rooms-Katholieken gevlucht voor Protestante overheersers. Ze kregen asiel in Uithuizen.

  5. Loen zegt op

    Natuurlijk is Thailand een boeddhistisch land. Wat is dat nou? Misschien in wetenschappelijke of academische kringen niet omdat de definitie er niet naar is, voor mij en vele anderen is Thailand absoluut als zodanig te herkennen. Boeddhistisch: omdat in het alledaagse ervaren en zoals Thailand op deze manier zich presenteert. Waartoe dienen immers al de tempels, de monniken die ’s ochtends langs de straten trekken, voedsel verzamelen en schietgebedjes prevelen, de oproepen vanuit tempels via luidsprekers de dorpen in, de torenhoge boeddhabeelden en expliciet artikel 7 van de grondwet? Toch niet om het de boeddhistische hartslag van Thailand te ontkennen? Is Israël geen joodse natie, (om die reden opgericht) of Iran geen islamistische? De VS niet aartschristelijk?
    Thailandblog besteedde menig artikel aan het fenomeen bhoeddishme, https://www.thailandblog.nl/?s=Boeddhisme&x=0&y=0 en zowaar Chris en Tino waren er veelal de schrijvers van. De boel afdoen in een “containerbegrip” ontkent de verschillende kleuren en geuren, waar juist anderen zo verzot naar zijn. Of houden zij toch liever van “eenheidsworst”?

    Wat betreft beide thema’s waar ik aandacht op vestigde: natuurlijk kent elk land een eigen gewelddadige geschiedenis. Ook hier gebruik van dooddoeners. Waren het niet de Inquisitie-Spanjaarden die huis hielden in Nederland, en de Europeanen die de Indianen naar de jachtvelden hielpen? Het belang van Rackett is dat hij het heeft over Thai jegens Thai. Zijn er andere landen met machthebbers die hetzelfde doen? Zeer zeker, maar wij hebben het over Thailand en dat we pogen de ontwikkelingen in juiste perpectieven te zien.

    Tot slot: Rackett heeft het over het feit dat Thaksin als één van weinigen heeft geprobeerd de macht van de bovenbouw te trotseren. In 1994 toen hij namens een ter ziele gegane politieke partij in de regering stapte, wist niemand hoe hij 20 jaar later de hazen is gaan laten lopen. Ook al was het diens bedoeling toen al een eigen-macht te creëren, zijn weerstand tegen de conservatieven is niet te loochenen, ondanks zelfverrijking en crimineel gedrag nadien. De jacht op drugsdealers nadien is hem absoluut na te dragen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website