Discriminatie

Door Joseph Jongen
Geplaatst in Opinie
Tags: ,
5 juli 2020

Kijkend naar mijn vele vakantiefoto’s die ik op reis door Thailand, Cambodja en Vietnam gedurende de maanden januari tot begin april maakte, doen mij twee in Vietnam gemaakte foto’s denken aan de momentele discussie over discriminatie.

Een prachtige slanke zeer donkere poserende jongeman en de foto van een tekening met drie kinderen met verschillende huidskleur en vredesduif gemaakt in het oorlogsmuseum in Hanoi.

Onder discriminatie wordt verstaan het, zonder rechtvaardiging, anders behandelen van mensen of minderheidsgroepen vanwege bijvoorbeeld ras, afkomst (racisme), uiterlijk, politieke of religieuze overtuigingen, sociale gewoonten, sekse, seksuele geaardheid, handicap, leeftijd, nationaliteit, taal, maatschappelijke klasse of scholingsgraad. Wellicht zijn er zelfs nog enkele voorbeelden meer te bedenken.

Discriminatie staat haaks op het grondbeginsel dat alle mensen gelijkwaardig zijn. Toch denk ik dat er weinig mensen zijn die, uitgaande van bovengenoemde omschrijving, kunnen stellen nimmer te discrimineren.

Op Thailandblog heb ik meer dan eens minder vlijende opmerkingen gelezen omtrent Russen, Indiërs en Arabieren. Zelf heb ik een hekel aan mensen die zich niet aanpassen aan het land waar ze te gast zijn. Lieden die bijvoorbeeld met ontbloot bovenlijf op straat lopen of nog erger half naakt aan de bar zitten. Ik gun ze geen blik waardig. Als ik naar het Tv-programma ‘Opsporing verzocht’ kijk valt het mij op dat het percentage getinte mensen in verhouding hoog is en ook Roemenen roeren zich in dit misdadige circuit aardig. Begin een hekel te krijgen aan een groep Israëliërs voor de wijze waarop ze omspringen met de Palestijnen en gebiedsdelen annexeren. Bepaalde politieke figuren kan ik niet zien of luchten en met de leer van sommige geloofsovertuigingen heb ik eveneens veel moeite. Toch heb ik niet het gevoel dat ik discrimineer en racist ben ik totaal niet en verafschuw dat soort mensen.

En wat te denken omtrent Thailand? Zou de mening van de gemiddelde Thai wel eens willen weten omtrent de farangs die hun land bezoeken. Zeker weten dat ook in het land van de vergane glimlach discriminatie aardig aanwezig is.

Slavernijverleden

Niet alleen discriminatie is het gesprek van de dag maar ook alle gemaakte fouten uit het verleden komen behoorlijk aan bod.

Op 1 juli werd bij het Nationaal Monument Slavernijverleden in het Amsterdamse Oosterpark herdacht dat het 157 jaar geleden is dat Nederland formeel de slavernij afschafte in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen. Vanwege het coronavirus vond de herdenking plaats zonder publiek. Wel waren er toespraken en optredens en werd een minuut stilte in acht genomen.

Daags daarna sprak de Belgische koning Filip op de zestigste herdenking van de Congolese onafhankelijkheid zijn spijt uit voor het leed en de vernederingen tijdens de periode 1908-1960 de bevolking van Congo aangedaan. Leopold II eigende zich in 1885 Congo gewoon toe als persoonlijk eigendom in ruil voor ‘beschaving’ en was verantwoordelijk voor de marteling en dood van miljoenen Congolezen. Hij verdiende een fortuin aan de rubberplantages in de kolonie. Zestig jaar geleden noemde de toenmalige koning Boudewijn hem nog een genie. Anno 2020 is het genie echter van zijn paard gevallen en heeft de man alle status verloren vanwege de vele gepleegde wandaden in Congo.

In deze twee aangehaalde situaties gaat het over voorvallen in Nederland en België en blijft Frankrijk ten opzichte van Vietnam nog even buiten beeld. Zou het in veel andere landen anders zijn? Als je maar ver genoeg in de geschiedenis terug gaat kom je heel wat van deze situaties tegen. Koloniën zijn uit de tijd, mensen zijn mondiger geworden en de wereld kleiner.

Tijden veranderen. Helden uit het verleden zijn plotseling gedegradeerd tot barbaren; voorbeelden te over. Als jongeling was ik een verwoed postzegelverzamelaar en herinner me nog de serie postzegels van onze ‘zeehelden’ die ik prachtig vond. Deze helden zijn door hedendaagse ogen bekeken vervallen tot zeeschuimers. Mijn goede hele lieve moeder -*januari 1904- gebruikte nog wel eens de term ‘tuig van de richel’. Volgens Onze Taal: gajes, schorem, schorriemorrie, gespuis, geteisem, rapaille, uitschot.

Die oude uitdrukking schiet mij tegenwoordig vaak weer te binnen als ik ‘demonstranten’ zie die standbeelden bekladden of gewelddadig vernielen en neerhalen. Helaas zit tussen de demonstranten tegen racisme ook heel wat tuig van de richel die meer uit zijn op relschoppen dan vreedzaam hun stem laten horen.

Geschiedenis moet je koesteren, ook de slechte voorbeelden. Breng de ‘foute’ standbeelden maar ergens samen en gebruik ze als voorbeeld voor de jeugd en vertel de historie. Respectievelijk laat ze staan, plaats er een leerzaam verhaal bij en laat zien dat we uit het verleden lering moet trekken.

Over deze blogger

Joseph Jongen

38 reacties op “Discriminatie”

  1. Jacques zegt op

    Discriminatie is van alle jaren en van alle landen. Het zit kennelijk in de mens om zich superieur te voelen en geen rekening te hoeven houden met anderen. Het is niet aan kleur of wat dan ook gebonden. De witte mens discrimineert ook onder de witte mensen. Dat zag je wel toen ter tijd, dat die journalist namen het programma de zwarte zwanen verhaal ging halen omtrent de wijze waarop er werd omgegaan met ons pensioen. Hij was wit maar kwam niet het gebouw binnen terwijl hij daar wel namens ons allen recht op had. Het pleps aan de macht vond het niet waard om hem te woord te staan. Kijk naar de kasten situatie in India. Als je in de onderste kaste zit dan kan je het wel schudden, dan is de heilige koe je superieur. Kijk eens naar de discriminatie van de donkere medemens onderling in Afrika en elders. Naar de toestanden van de houties en de toeties. Kennelijk was het oké om 500.000 mensen af te slachten voor diegene die het betrof. De diamantenbendes, ook zo’n mooi voorbeeld. De black live matters beweging die nu heel actief is. Zeker de donkergekleurde medemens is belangrijk, net zoals alle anderen mensen en zaken moeten en kunnen beter. Maar de werkelijke aandacht moet mijn inziens naar een ieder die thans gediscrimineerd wordt, ondanks rang, stand, kleur en religie. De huidige mensenhandel die we ook overal waarnemen, maar waar veel te weinig aan gedaan wordt. De grote rechtsongelijkheid en het verschil in rijkdom en macht. Dit zijn toch de echte vraagstukken die de oneerlijke verschillen in stand houden en die mensen frustreert en kwaad maakt, met alle gevolgen van dien. Criminelen, ze zijn er in alle soorten en maten en hun nalatenschap zien we iedere dag weer terug in en op het nieuws. Zo gewoon dat we er moe van geworden zijn en daarvan weg willen blijven. Het continue daarmee bezig zijn schept ook frustratie en onmacht en onzekerheid. Mijn overstap naar Thailand als gepensioneerde was deels om mijn rust te kunnen krijgen en mij te concentreren op zaken die wel leuk zijn. Dat is deels gelukt, maar meer en meer komt het oude gevoel weer naar boven, mede ingegeven door de huidige manier van behandeling als vreemdeling door de autoriteiten in Thailand. Ergernis die weer boven komt drijven en die maar niet weggaat. Achter de horizon schijnt de zon, maar kommer en kwel is overal en daar is Thailand geen uitzondering in.

  2. Diederick zegt op

    In onder andere Nederland wordt geen ‘discriminatie’-debat gevoerd, maar gaat het om ‘racisme’. Racisme gaat veel en veel verder dan discrimininatie. Discriminatie is een actief handelen jegens iemand of een groep van een andere kleur, sekse, geloof, geaardheid, etc.
    Racisme is het denken en voelen (gedefinieerd als theorie in het Europa van de negentiende eeuw om onderdrukking via slavernij en kolonisatie legitiem te maken), dat er mensen in ‘rassen’ zijn op te delen, en dat de mensen met een lichtere huidskleur superieur zouden zijn aan anderen. Enkel ‘discriminatie’ aanvoeren is slechts minder dan de helft van het debat snappen. In Thailand wordt een lichte huidskleur als ideaal gezien. Donker wordt geassocieerd met minder. Een houding die zeer laakbaar is. Er zijn al firma’s die gestopt zijn met het op de markt brengen van whiteningprodukten.

    • Johnny BG zegt op

      Dan heeft dat hele gebeuren in Nederland totaal geen zin.

      De witte Nederlander maakt zich hooguit schuldig aan het uiten van een voorkeur maar de overgrote meerderheid is zeker niet iemand die het leven van een ander niet gunt op basis van afkomst of kleur.
      Nederland is een exportland en ook een zeer reislustig volk buiten de EU en dat kan zich niet verhouden met een racistisch land te zijn.
      Punt gemaakt en weer aan de slag om de coronakosten te gaan terugverdienen lijkt mij zo.

      • Diederick zegt op

        Ik denk niet dat de witte Nederlander zich slechts schuldig maakt aan het uiten van een voorkeur. Waarom zou Nederland in de hele racisme-discussie er voordeliger uit komen dan andere landen? Verder gaat het er ook niet om of je een ander vanwege zijn afkomst of kleur het leven niet gunt. Nederland is gelukkig het land van Trump niet. Maar ook in Nederland geldt dat racisme verder gaat dan discriminatie. Bij discriminatie worden kansen en mogelijkheden niet gegeven. Als blijkt dat dit niet is gebeurt, heeft men strafbaar gehandeld want Art 1 en afgeleide wetgeving geschonden
        Bij racisme, (let op we leven anno 2020,) wordt de ander kansen en mogelijkheden niet eens gegund inhoud aan diens leven te geven. Niet te traceren want in mentaliteiten en attitudes van de mensen verpakt. Vervolgens lafhartig verborgen in programma’s van sommige politieke partijen.

      • endorfun zegt op

        Er zijn geen “witte mensen”. Iemand die heel wit is is een albino, en dat is nog altijd een ziekte. Er zijn ook maar weinig zwarte mensen (enkel stammen in GAMBIA). In feite zijn er alleen bruine mensen, met verschillende gradaties.

        In Thailand ie er toch een zekere vorm van racisme naar kleur, want hoe blanker hoe hoger Thais iemand inschatten op de socilae ladder.

        Maar in Nederland hebben we welk discriminatie, namelijk oikofobie. Angst voor de eigen cultuur, want sommigen tillen er zeer zwaar aan “zwarte piet” terwijl dit een cultuurgebonden fenomeen is, waarbij er geen enkele niet-racist denkt aan racisme naar kleur, enkel oikofobe racisten zien daar iets kwaads in. Groene, paarse en … mensen bestaan niet.

        • Jan zegt op

          Een donker getint nederlands kind datuitgescholden wordt voor ‘zwarte piet’ lijdt niet aan oikofobie, maar lijdt onder racisme. Ook cultuurgebonden fenomenen kunnen overigens wel degelijk racistisch of discriminerend zijn. Culturen ontwikkelen zich. Dat proces heet beschaving. Het kritisch kijken naar de eigen cultuur ‘oikofobie’ te noemen, is een stap terug. Het is geen angst, het is waardering, herwaardering en opwaardering. Schuren en schaven voor een beter resultaat. Dat is letterlijk beschaving.

          • Johnny BG zegt op

            Rooie, dikke, vuurtoren, kale, lek, noy, oewan, daeng, khao, zwarte piet en nero is geen discriminatie.
            Mijn bijnaam als witte Nederlander is ook niet vleiend maar WTF ……

            Mijn meer getinte vrienden zal ik nooit neger, nikker of zwarte noemen maar wel luie teringljjer en weet je wie het hardste lacht als ik dat zeg?
            Opgelegde beschaving werkt niet, leer de mensen kennen waar het over gaat en op lager niveau staan er minder mensen tegenover elkaar dan het linkse nieuws ons doet voorstellen.
            Enig idee hoeveel slachtoffers linkse systemen heeft opgeleverd? Het rechtse ook maar daar wordt wat aan gedaan,
            Beschaving is nooit klaar want dat is ook het einde van onze samenleving en dat niet willen inzien is het echte probleem.

  3. Johnny BG zegt op

    In Thailand zijn ze soms vrij duidelijk als ze mensen willen uitsluiten.

    For Japanese only in vele Japanse snackbars en entertainmentzaken
    No Indians / Arabs in sommige hotels alsof het gelijk staat met durians die ook in sommige hotels verboden zijn.
    No farang in sommige karaoke tenten
    Dubbele prijzensysteem op basis van afkomst

    Een geboren Thaise met Indiase wortels had haar middelbare school in India afgemaakt en daarna een artsenstudie gedaan en vervolgens naar Thailand terug gekomen. De diploma’s wilde ze laten omzetten maar dan moest ze wel examens doen. Enkele Thaise examinatoren waren zo vrijmoedig om vooraf het examen al te zeggen dat Indiërs niet zo slim zijn en bij deze personen zakte ze steevast. Op de vraag waarom zodat je weet waar je jezelf moet verbeteren werd geen antwoord gegeven.

    Uitsluiten op basis van voorkeuren is net zo goed discriminatie. Een “brommer”taxi chauffeur met ouders zonder geld om scholing te kunnen betalen is niet per se minder slim dan iemand met rijkere ouders die wel het geld hebben om hun kinderen een betere opleiding te geven dan het overheidsonderwijs.

    Waar in Nederland gedacht wordt dat artikel 1 niet overtreden zou mogen worden is er volgens mij in Thailand de situatie dat zo’n artikel met benoeming van rassendiscriminatie niet eens bestaat.

    • Jaap zegt op

      Nee je werk en opleiding zegt weinig over hoe slim je bent. In India heb ik een keer een jonge chauffeur gehad die vloeiend 7 talen sprak plus nog wat dialecten. Hij vond dat niets bijzonders. Opleiding had hij niet gehad. Die bescheidenheid zouden sommige politici, die denken te etaleren hoe briljant ze zijn als ze een paar talen kunnen, wel over mogen nemen.

    • Diederick zegt op

      Art 1 van de Nederlandse grondwet luidt: Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
      Let wel: in Thailand is een dergelijke artikel ondenkbaar. De Thaise samenleving is dermate ingericht dat zij van ongelijkheid uitgaat. De ander is ongelijk aan jou en dus is het gerechtvaardigd de ander anders (lees: ten gunste van jezelf) te behandelen. Het 2-toegangsprijzensysteem is hierop gebaseerd, de behandeling van farang, zowel als de inschikkelijkheid jegens China want winstbejag.
      Zij die Thailand wensen te bezoeken of er langere tijd verblijven, laat staan op permanente basis, doen er goed aan zich bewust te zijn van de boven-positie van de Thai. Zoals een visum-aanvraag al toont.

      • Tino Kuis zegt op

        Art 1 van de Nederlandse grondwet luidt: Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

        Let wel: in Thailand is een dergelijke artikel ondenkbaar. De Thaise grondwet zegt dit:

        CHAPTER III: RIGHTS AND LIBERTIES OF
        THE THAI PEOPLE
        Section 25
        As regards the rights and liberties of the Thai people, in addition to the rights and
        liberties as guaranteed specifically by the provisions of the Constitution, a person
        shall enjoy the rights and liberties to perform any act which is not prohibited or
        restricted by the Constitution or other laws, and shall be protected by the
        Constitution, insofar as the exercise of such rights or liberties does not affect or
        endanger the security of the State or public order or good morals, and does not
        violate the rights or liberties of other persons

        Er zijn twee verschillen met de Nederlandse grondwet. 1 de vrijheden en rechten kunnen in Thailand worden beperkt door andere wetten 2 de vrijheden en rechten gelden alleen voor hen met de Thaise nationaliteit, niet voor alle inwoners.

        Buitenlanders in Thailand hebben eigenlijk geen rechten en vrijheden, althans niet gegarandeerd door de grondwet.

      • Johnny BG zegt op

        “Zij die Thailand wensen te bezoeken of er langere tijd verblijven, laat staan op permanente basis, doen er goed aan zich bewust te zijn van de boven-positie van de Thai. Zoals een visum-aanvraag al toont.”

        Is het raar dat een land de vrijheid heeft om zelf te bepalen wie in hun huis komt wonen?

        Mag ik mijn zoon ook nog terechtwijzen als hij zich niet naar de standaards van ons als ouders gedraagt?
        De overheid is per definitie een gevaar maar we leven nog steeds niet in een Thaise samenleving waar het dagelijkse leven voor 99,5% + van de mensen goed te behappen is.
        Mijn zoon is meer Thai dan ik en waag te betwijfelen of hij of anderen mij ooit als untermensch gaan zien. Actief van immigratie krijg ik te horen hoe mijn eigen positie veilig te stellen en zo ken ik het land ook. Het zijn geen matennaaiers als ze weten hoe het zit,
        Racisme en discriminatie werkt precies zo. Weten is kennen en dan wordt de soep niet heet gegeten.

        • Diederick zegt op

          Ja, dat is raar. Vooral omdat Thailand naar buiten toe pretendeert mensenrechten te respecteren. Als je naar buiten toe je etaleert als Land van Vrije Mensen waar het goed toeven is en met wie prima handel te drijven is, past het niet om intolerant en restrictief te zijn jegens eigen volk en bezoek. Eén van de rechten die je dient uit te dragen en te waarborgen is: het recht op persoonlijke integriteit- dus niet discrimineren, alle mensen op jouw grondgebied gelijk behandelen, bescherming bieden van de persoon en van zijn of haar privacy, huis en familieleven, en vooral een martelverbod handhaven). Hoe Thailand heden tendage omgaat met iemands persoon, diens huis en familieleven is afgelopen weken uitgebreid bediscussieerd.
          Zie ook: https://mensenrechten.nl/nl/welke-mensenrechten-zijn-er
          Rob V heeft eerder een goed leesbaar stuk geschreven over hoe Thailand met mensenrechten omgaat: https://www.thailandblog.nl/achtergrond/straffeloosheid-en-mensenrechten-in-thailand/
          Overigens zijn terechtwijzen en iemand de toegang weigeren 2 verschillende begrippen.
          Zo ook boven-positie en untermensch.

  4. Vdm zegt op

    Wat mij toch opvalt dat er meer racisme is in vergelijking met 10 jaar geleden. Zowel van de farang in Thailand. Als de Thai tegenover de farang. Misschien het financiele aspect uit het oog verloren.

  5. Gerrit van den Hurk zegt op

    Beste Joseph

    Wat een mooi beschreven stuk over Discriminatie en Racisme.
    Ik ben het helemaal met je eens! Ook ik leerde van mijn moeder “tuig van de richel”
    Maar uitzonderingen heb je altijd.
    Bedankt dat je het zo mooi verwoord hebt.

    • Alex zegt op

      Beste Gerrit en Joseph,

      Een aantal jaren geleden was ik in Amsterdam met gasten via mijn werk een rondvaart door de grachten aan het maken. Onderweg vertelde de schipper allerlei anekdotes en dergelijke, toen noemde hij waar de term ‘Tuig van de richel ‘ vandaan kwam. Als er artiesten optraden in Carre lang geleden en de toegangsprijzen onbetaalbaar waren voor Jan met de pet dat die tegenover Carre op een houten richel van een gracht gingen zitten om zo toch iets mee te krijgen, luisteren naar een optredende artiest.

      Daar zou de term, Tuig van de richel vandaan komen.

      Een mooi verwoord artikel overigens Joseph

  6. Anton zegt op

    Ja wel uitgelegd en goed geschreven.

  7. ruud zegt op

    Het probleem discriminatie zit in het feit, dat het een eigenschap is van de menselijke natuur.
    Er is altijd sprake geweest van ZIJ en WIJ.
    Toen ik nog kind was en alle kinderen dezelfde kleur hadden, hadden we de voorstraat en de achterstraat.
    Dezelfde korte straat, maar ergens halverwege was die in twee stukken verdeeld.
    De lage nummers heette de voorstraat en de hoge nummers de achterstraat.
    Na de kerst begonnen de kerstboomgevechten tussen de voorstraat en de achterstraat.

    In de dorpen van het platte land was een dorp een gemeenschap en het dorp verderop was ZIJ.

    Tegenwoordig met de migratie worden WIJ en ZIJ nog zichtbaar ook door onze huidskleur en WIJ willen niet teveel ZIJ hebben tussen WIJ.
    Ik kan met (bijna) iedereen in het dorp goed overweg en iedereen is vriendelijk.
    Toch… als er nog 20…30…40 Blanke Buitenlanders in het dorp komen wonen, zou ik voor de dorpsbewoners langzaam veranderen van WIJ in HIJ.

    Het probleem van de rassenonlusten in Nederland ontstaat, door de door mij volstrekt onbegrepen wens van de overheid om grote groepen buitenlanders door autochtone bevolking te roeren.
    Mogelijk, met het waanidee, dat alle mensen dan gelijkwaardig worden.
    Mogelijk met andere motieven.
    Als Nederland naar Amerika had gekeken, dan had ze geweten, dat dat niet werkt.
    Er is in Nederland ondertussen zo’n grote opvallende groep ZIJ, dat het WIJ gevoel wordt bedreigd.
    De integratie zal nog vele tientallen jaren gaan duren, zeker zolang de verschillen tussn WIJ en ZIJ door politici worden uitgebuit, maar ook zonder dat.

    Acceptatie van “WIJ op aarde” had een langdurig proces moeten zijn, waarin rassen door reizen langzaam met elkaar vermengen.

  8. wim zegt op

    intressante achtergrond van het nederlandse slavernijverleden; https://www.youtube.com/watch?v=uS2dz00OW5U

  9. Mike zegt op

    Zodra standbeelden worden neergehaald, de historie wordt verdraaid en censuur zijn lelijke gezicht laat zien, worden al snel boeken verbrand , waar boeken branden branden al snel mensen.

    Links is marxistisch en levensgevaarlijk bezig en treedt in de voetsporen van Stalin, Lenin, Mao, Polpot en we weten allemaal waar dat op uitdraaide.

    • Tino Kuis zegt op

      ‘Zodra standbeelden worden neergehaald, de historie wordt verdraaid en censuur zijn lelijke gezicht laat zien, worden al snel boeken verbrand , waar boeken branden branden al snel mensen.’

      Realiseer je je, beste Mike, dat dit allemaal nog steeds in Thailand gebeurt?

      • Rob V. zegt op

        Voor de lezers die graag wat bronnen zien. Onderstaande links zijn slechts wat voorbeelden van het uitwissen van de Thaise geschiedenis door deze te verdraaien, beelden en monumenten te verwijderen, boeken te herschrijven etc. Met het herschrijven van de geschiedenisboekjes in een royalistisch en Bangkok centrische blik heeft men al meer dan een eeuw ervaring.

        https://www.thailandblog.nl/achtergrond/thailand-herdenkt-de-revolutie-van-1932-op-bijzondere-wijze/
        https://www.thailandblog.nl/achtergrond/isaaners-zijn-geen-thai-wie-mag-zich-thai-noemen-het-uitwissen-van-de-plaatselijke-identiteit/

        • Tino Kuis zegt op

          Over boeken gesproken. Als je in 2014 buiten het boek van Orwell ‘1984’ las, werd je gearresteerd. Een Thai-Amerikaan die een deel van het verboden boek ‘The King Never Smiles’ vertaalde kreeg een jaar of tien geleden drie jaar gevangenisstraf. Na ruim een jaar kreeg hij een pardon.

  10. Caspar zegt op

    Discriminatie is het ongelijk behandelen en achterstellen van mensen op basis van kenmerken die er niet toe doen in een situatie. Dan kun je denken aan afkomst, sekse, huidskleur, seksuele voorkeur, leeftijd, religie, handicap of chronische ziekte.
    Het start al als je binnenkomt op schiphol, het is zomer 2014 we zouden 3 weken naar Holland gaan voor vakantie , ik ben officeel getrouwd en mijn vrouw heeft BSN nummer van nederland.
    We komen op schiphol er zijn 2 rijen 1 voor europa andere voor buiten europa , ik was er al door heen wachte op mijn vrouw, ik dacht wat blijft ze lang dus ik ga kijken zeg ik tegen de heer die de paspoorten bekijkt, is er iets niet in orde , zegt en wie bent u dan ik zeg dat is mijn vrouw.
    Moesten we apart gaan staan en wachten tot we opgehaald werden en onder vraagd als criminelen, mijn vouw was helemaal ontdaan over de gang van zaken.
    Na nadat we ondervraagd waren en alles in orde was zei ik weet je wat jullie moeten doen al die illigalen die hier zitten er uit sodemieteren.
    Geen fijn welkom in nederland voor mijn vrouw ,we hebben toch nog fijne 3 weken door gebracht in holland en belgie en duitsland en weekend naar Parijs, maar voor mijn vrouw hoeft het echt niet meer ze voelde zich niet welkom in Holland.

    • Johnny BG zegt op

      Het grootste probleem tegenwoordig is is dat alles persoonlijk wordt genomen. En ik ga bijna geloven dat dit echt een Nederlands probleem is.
      Dat je in de maling genomen wordt met belastingen en die er voor zorgen dat je meer dan de helft van je inkomen via belastingen aan de overheid betaalt is blijkbaar ondergeschikt.

  11. Jan VC zegt op

    Bedankt Joseph Jongen voor je bijdrage.
    Een positieve benadering en zeer realistisch beeld.

    Mensen gelijke kansen geven, zou onze wereld verdraagzamer maken.
    Oorlogen, corrupte leiders, gebrekkig onderwijs en de daaruit vloeiende armoede, zijn de oorzaak van de negatieve spiraal, waarin velen zich bevinden. Met racisme en discriminatie tot gevolg.

  12. Jan zegt op

    Het valt je op dat bij opsporingen het percentage getinte mensen hoog is. Ben je er van bewust dat slechts 9% van de mensheid wit/blank is? Dus 91% is getint. In ‘onze’ beleving en ‘ons’ dominante wereldbeeld lijkt dat wellicht totaal anders, maar dat komt echt door ons europacentrisme.

  13. janbeute zegt op

    Is het noemen van het woord farang door de Thaise bevolking dan ook geen discriminatie.
    Hoe vaak hoor ik niet he een farang of kun jij die farang even helpen.
    Als je heden ten dage in Holland zou roepen he Nikker, denk dat je het halve Nederland en de politiek over je heen krijgt.

    Jan Beute.

    • Jan zegt op

      Jan Beute, Farang is een verbastering van ‘étranger’, frans voor vreemdeling. Dat is veel algemener dan ‘nikker’, dat in zijn herkomst ‘zwarte duivel’ betekent. Dus racististisch is naar huidskleur en negatief naar intentie. Het woord nikker werd later een denigrerende vorm van neger. Het woord farang, wordt soms positief, soms neutraal, soms negatief gebruikt, vooral ter aanduiding van westerlingen. Tja, ‘westerling’, met wat moeite kun je dat racistisch noemen, maar dan toch redelijk ‘light’ in vergelijking met nikker. Zie: http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/nikker2

  14. fred zegt op

    Alles draait om geld. Een armoezaaier zal altijd worden gediscrimineerd tegenover een welstellende. Een welstellende altijd tegenover een rijke en een rijke altijd tegenover een schatrijke.
    Wie veel geld heeft zal zich altijd veel meer mogen permitteren dan iemand die er veel minder heeft. De modale mens staat onderaan de ladder op alle gebied.
    Voor geld wordt overal de rode loper uitgerold. Wie geld heeft moet in de luchthaven niet in de file staan….wie geld heeft moet niet ieder jaar gaan in de rij staan om een visum te krijgen.
    Eigenlijk is discriminatie op het vlak van huidskleur totaal irrelevant in vergelijking met de discriminatie op het vlak van vermogen.

  15. Marijke Bakker zegt op

    Wat een mooi geschreven stuk. Ik ben het helemaal met je eens en ik denk velen met jou.
    Bedankt dat je het zo mooi verwoord hebt.

  16. peter zegt op

    BLM, dat is waar iedereen mee loopt en scandeert. Echter hier wordt wel een duidelijk onderscheid gemaakt. Het gaat nl om zwarte mensen in USA, niet om de mensen in Afrika, ook zwarte mensen.
    En waarom heb je het dan niet over “CLM”, colored lives matters. Indianen, Chinezen enz enz.

    Geen zwart persoon, die ooit over Afrika gegild heeft en zelden daar ook wat doen. De zwarte mensen in USA hebben zich boven (discriminatie) de Afrikaanse gesteld en andere kleuren en malen dus niet om “black lifes”, behalve Amerikaans.
    Weten , doen ze er iets aan de Afrikaanse zwarte mensen? Nee, het gaat om Amerikaanse zwarte mensen, die anders worden behandeld. Maar zo ook worden alle gekleurden anders behandeld in USA.

    Ook hier in Nederland wordt er niet gegild over de Afrikaanse en dan maar wel lopen zeuren over negerzoenen en zwarte pieten, dat is de Nederlandse zwarte mens. En daar lopen weer blanken in mee om maar iets te beleven. Leuk toch selfies en filmpjes maken.
    Niemand die gilt wanneer Boko Haram zwarte mensen afslacht, BLM ?
    Volgens mij zijn het nog steeds blanke mensen, die in Afrika wat proberen recht te trekken. Wellicht heeft het verleden hier wat mee te maken? Jawel, ook lokale zwarte mensen doen goed werk, maar uit eerder werk van blanken, denk ik.

    De zwarte mens vindt de term nikker (niggre in Engels) een racistische term, gebruikt door blanken. Echter in de omgang met elkaar noemen ze elkaar niggre of nikker ! Tja, nou breekt mijn klomp.
    Welke idioot gebruikt dan deze term en is het goed , terwijl het woord zo beladen is?
    Hoezo discriminatie?

    Een rijke Chinese vrouw slaat een bediende in een winkel, omdat ze niet wordt behandeld conform haar status! Tja lekker, daar heb je het weer. .

    Discriminatie bestaat zo lang als de mens er is, zit ingebakken, gaat nooit verdwijnen, komt uit gevoelens, denkwijzen, systemen. Niet op je werk dan wel familie of waar dan ook.
    Kain sloeg Abel dood, wat voor vorm van discriminatie, gevoelens zitten daar in? Abel tov Kain en vv?
    Kain scheen jaloers te zijn op zijn broer, weet niet hoe Abel met Kain omging.

    OP een gegeven moment kon je in Nederland geen agent worden, tenzij je gekleurd was.
    Een week gelee werd een bedrijf op de kop getikt, nam alleen vrouwen aan. En dat gebeurt meer, dat noemen ze dan positieve discriminatie. Daar heb je het weer.

    Jörgen Raymann zei ooit, gemengde stelletjes maken en allemaal mokka babies maken, dan verdwijnt rassendiscriminatie. Wedden van niet, de een zal blijken net nog iets meer mokka te zijn dan de ander en zijn we weer bij af.

    Er werd nog geopperd dat Marxisme en dat soort overtuigingen kwaad zijn. Het kapitalisme wat nu wordt gevoerd is een net zo erg systeem, wellicht nog erger. Echt communisme zou ets kunnen zijn, maar dan geen afgetakte versies, die dictators brengen. Het kapitalisme is net zo’n systeem met daarbij de dictators om het uit te voeren.

    Ik ben tegen elke vorm van discriminatie. We schijnen allemaal uit Afrika te komen, het ontstaan van de mens en zijn we uitgevloeid over de gehele aardbol. Discriminatie blijft, zal nooit veranderen.
    De ene mens de kop indrukken, hoe dan ook, blijft. Zit in de mens.

  17. Clide zegt op

    Ik ben sinds 2006 9x in Thailand geweest en heb in 2010 een Thaise vriendin gevonden en sinds 2011 woont ze bij mij in NL . In 2014 zijn we wettig getrouwd in Thailand en sinds 2017 hebben we een zoontje .
    Ik ben van Surinaamse afkomst en ik voel me ontzettend thuis in Thailand (platteland en cultuur lijkt ook op Suriname maar dan net iets anders) .
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet kan herinneren dat ik voelde dat ik gediscrimineerd werd of ik heb het niet gemerkt . Hooguit dat ze me soms aanstaarden als ik op een plek was waar je bijna nooit donkere mensen ziet zoals in de Isaan , maar dat voelt anders , dat is gewoon nieuwsgierigheid , je voelt vaak wel of het negatief is of niet .
    In NL en andere landen voel ik het wel in sommige gevallen maar vaak is het verdekt , bijna nooit gewoon in your face of is dat uit angst of schaamte ?
    Ik denk ook dat discriminatie er altijd zal zijn onder elke groep , dit is de natuur , het heeft te maken met overleven . Iemand van buiten de kudde of groep wordt ook niet zomaar toegelaten , in dat opzicht snap ik het en accepteer ik het tot een zekere hoogte . Maar aangezien we ons slimmer achten dan de dieren om ons heen vind ik echter wel dat we dan ook onze hersenen moeten gebruiken want we zitten als mensheid in een heer en meester positie over alle dieren dus die overlevings/lijfsbehoud-drang is deels achterhaald .
    Echter , racisme is uitgevonden om de legitimeren om andere rassen te beheersen en uit te buiten om economisch belang/macht . Wat is aangeleerd kan ook worden afgeleerd . Ik hoop dat het onderwijssysteem hierin een grote verandering in kan brengen nadat het zelf gemoderniseerd is .
    En mocht ik ooit het gevoel te krijgen dat ik wordt gediscrimineerd in Thailand dan troost ik mij met het idee dat het waarschijnlijk niet van rascistische aard is omdat ze dit misschien met een blanke farang ook zo gedaan zou hebben , dan voelt het minder erg aan , omdat ik dan niet veel anders wordt behandeld als anderen .

  18. KhunTak zegt op

    Discriminatie is iets van alle tijden.
    Groeperingen zoals BLM, Antifa en bv kick out zwarte piet worden gesponsord door ene heer Soros.
    Mensen worden betaald om te protesteren.
    Groeperingen worden tegen elkaar uitgespeeld.
    Ik heb geen greintje respect voor blank, zwart of welke kleur dan ook als je gaat plunderen en eigendommen van je medemens gaat lopen vernielen.

    Natuurlijk hebben onze voorouders vreselijke dingen dingen, maar de Afrikaan en Aziaat is echt niet veel beter en excuses is nooit voldoende.
    Mijn opa is door de Duitsers opgepakt in de 2de WO en te werk gesteld in Duitsland.
    Later is hij ontsnapt, maar moet ik dan nu ook gaan lopen roepen, dat dit gecompenseerd moet worden??
    NEE, want mijn opa had gecompenseerd moeten worden.

    Ik hoor de BLM beweging nooit over het feit hoeveel mensen er zijn afgeslacht in Zimbabwe.
    Hoe Afrikaanse dictators generaties lang het land systematisch hebben geplunderd zonder ook maar ooit eens aan hun bevolking te denken, ja de 1% elite werd wel in de watten gelegd met grote sommen geld.
    Hoe Mugabe de blanke boeren onterfde en dat de blanke boeren het land moesten ontvluchten en de Afrikaanse boeren er in een paar jaar tijd er een puinhoop van maakten.
    Wat de Khmer heeft aangericht hoef ik niet te verwoorden.
    Zelfs de Joden hielden zich bezig met de slavernij.
    Maar één verkeerd woord over de Joden en men word al omschreven als antisemiet.

    Onze zwarte medemens, is net zo schuldig aan de slavernij als de blanke.
    Je leest er nooit iets over, maar er waren meer blanke slaven in Afrika dan dat er zwarte slaven waren in bv Amerika.
    Er zijn zelfs zwarte slavenhandelaren geweest.
    William Ellison is een van de grootste en rijkste slavenhouders in South Carolina geweest.
    Zelf eerst slaaf geweest en later vrijgekocht.
    Daarna is hij zelf slavenhandelaar en slaven fokker geworden. De slaven leefden onder erbarmelijke omstandigheden.
    Om nu in deze tijd alles af te schuiven op de blanken in mijn ogen een gotspe.

    Huidskleur?? hele blanke volkstammen wil graag een kleurtje in de zomer.
    De Aziaat is massaal bezig witmakers te gebruiken, zelfs de zwarte medemens wil graag iets minder zwart zijn.
    Elkaar met respect bejegenen, elkaars ” cultuur” respecteren en niet een land binnenkomen als vluchteling en maar gaan stelen, verkrachten en ontwrichten.
    Dergelijke mensen mogen voor mij direct uitgezet worden i.p.v. pappen en nat houden.

    • Rob V. zegt op

      Soros? Je reinste complot theorieën. Ik heb kenissen in Amerika die zich Antifa noemen. Dat is een groep zonder leiding of organisatie, er is ook geen lidmaatschap ofzo. Er ix niet iemand die die protestanten geld geeft. Doet me een beetje denken aan dezelfde onzin beweringen als dat in Thailand de roodhemden protesteerde omdat ze geld in het handje kregen van Thansin, of hoe de Assembly of the Poor in de jaren 90 ook betaald zou zijn. Onbewezen onzin die als doel hebben te suggereren dat de protestanten niet echt serieus zijn maar voor het geld bezig zijn.

      • chris zegt op

        Tja, waar of niet? In mijn soi woont een man die in de afgelopen jaren altijd voor rood en geel protesteerde(hij heeft alle T-shirts nog) en daarvoor 500 Baht per dag ontving, handje contantje, naast water en eten. En hij wierf ook nieuwe ‘demonstranten’. De man die ons de loten verkoopt van de Staatsloterij zat ook een paar dagen bij de Wat Dhammakaya tempel voor 1000 Baht per dag, tot mijn vrouw hem vertelde dat het oplichters zijn.
        Wie hen betaalde weet ik niet maar dat er betaald werd aan ‘demonstranten’ staat voor mij als een paal boven water.

        • Rob V. zegt op

          Ik lees in de diverse literatuur wel over het ophalen van geld en donaties (zeg maar crowd funding) onder de bevolking om daarmee voornamelijk goederen e.d. te bekostigen zo dat demonstranten de faciliteiten hebben om het enige tijd vol te houden ipv na een paar uur weer met hongerige maag naar huis te gaan. Maar claims van grote geldschieters die demonstranten uit kamp X of Y in Thailand, Amerika of elders handje contantje een driedubbel dagloon uitbetalen (wat de suggestie wekt dat het ingehuurde acteurs zijn en geen oprechte demonstratie) blijft onbewezen. Het lijkt vooral een excuus, zelfs als er geld zou zijn gegeven (van wie??) Om vooral niet te luisteren naar de oprechte emoties en bezwaren van demonstranten die zich ongehoord voelen via de reguliere volksvertegenwoordiging. Terwijl het zo belangrijk is naar elkaar te luisteren ipv iemand weg te zetten als een domme boer, boze witte (blanke!) man, emotionele huppeltr*t of wat ook.

          • Chris zegt op

            Alle kampen doen dit, rood en geel. Dus als het een excuus is voor niet luisteren moeten we niet naar rood en niet naar geel luisteren. Als mijn buren betaald ktijgen en aan mijn vrouw vragen om ook mee te gaan is dat voor mij bewijs genoeg. Ik heb geen geschreven bron nodig daarvoor.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website