Pannika Wanich

Pannika Wanich

Het parlement is pas onlangs aangesteld en nu al zijn er de nodige vetes en beschuldigen. De Future Forward parlementariërs in het bijzonder moeten het ontzien. Niet alleen partijleider Thanathorn en partijsecretaris Piyabutr maar ook partijwoordvoerster Pannika ligt nu onder vuur. Zo zou ze met haar wit-zwarte outfit geen respect hebben getoond voor de afgekondigde periode van rouw n.a.v. het overlijden van oud-premier Prem. In de Bangkok Post van 13 juni stond het volgende opiniestuk van voormalig redactielid Sanitsuda Ekachai.

Wat begon als een kinderachtige ruzie tussen twee vrouwelijke politici uit de twee tegengestelde kampen zal een niet zo prettig einde krijgen. Dit gezien de roep om bloed vanuit het kamp van rechtse ultra-royalisten.

In eerste instantie dacht ik dat het slechts om een storm in een glas water ging. Natuurlijk is het teleurstellend te zien hoe vrouwelijke pro-junta politici een nieuwkomer pesten als waren het jaloerse schoolmeiden. Maar nadat de herrie rond de kledingvoorschriften ontvlamde in een bloeddorstige majesteitsschennis heksenjacht, werden onze ergste angsten sneller bewaarheid dan verwacht.

Deze huiveringwekkende gedachte kwam bij me op toen ik gesprekken las tussen tempel bezoekende moeders in één van mijn chatrooms over de beschuldiging van majesteitsschennis tegen Pannika Wanich, parlementslid en woordvoerster van de Future Forward Partij (FFP).

Het was schokkend te lezen dat deze gewoonlijk zo aardige en attente vrouwen ook anti monarchistische heksenjagers zijn. Uit hun gesprekken blijkt dat Pannika Wanich niet het enige doelwit is van hun haatcampagnes maar ook andere leden van de FFP, waarvan ze geloven dat ze pro-Thaksin en anti-monarchie zijn.

‘Zet ze gevangen, dwing hen hun idiote ideeën op te geven en stuur ze naar het Diepe Zuiden’.

‘Te laat om hun gedachten te wijzigen. Ze weten niet meer wat goed en slecht is. Sluit ze voor altijd op’.

‘ze zouden moeten sterven’.

‘Verwijder ze uit Thailand’.

‘Ze maken deel uit van de beweging om de revolutie van 1932 voort te zetten. Ze moeten hard worden aangepakt anders komen ze met nog meer leugens’.

Lessen uit het verleden

Haat zaaiende uitspraken van vreemden horen is één ding, maar ze te horen van mensen die je kent en persoonlijk waardeert is iets heel anders.

Ik zag plotseling een gruwelijk beeld voor me. Ja, de foto van die man die met een stoel een zogenaamde communist sloeg die aan een boom was opgehangen, terwijl de toeschouwers- waaronder kinderen- juichten omdat de zogeheten vijand van de monarchie, de natie en het boeddhisme voor hun ogen werd afgetuigd.

De communistische dreiging bestaat niet meer. En toch kunnen de vurige ultra-royalistische gevoelens door de machthebbers gemakkelijk worden misbruikt om andersdenkenden uit te schakelen en hun macht nog steviger te vestigen. Waarom?

Waarom denken mensen die trots zijn op hun boeddhistisch geloof, zoals de moeders die naar de tempels gaan, dat het goed is om op moord aan te dringen en het te ondersteunen, terwijl dat de grootste zonde is in het boeddhisme? Wat gaat er om in hun hoofd? Wat zijn hun motieven? Liefde voor het vaderland? Angst voor verandering? Of zijn ze simpelweg gehersenspoeld? Hoe kunnen we hun verlangen naar geweld in de kiem smoren voor het te laat is?

Thailand daadwerkelijk een boeddhistisch land?

Hoewel Thailand een voornamelijk boeddhistisch land is lijkt het boeddhisme niet onze voornaamste leidraad te zijn. Het is een eenvoudig principe: als boeddhist onthoud je je van uitbuiting, zowel van anderen als van jezelf.

Als ons land echt boeddhistisch zou zijn zouden we de doodstraf niet ondersteunen. We zouden niet profiteren van de prostitutie, mensenhandel of alcoholisme. Het land zou niet gebukt gaan onder corruptie en vernietiging van het milieu. En mensen zouden eerst eens nadenken alvorens ze verbaal geweld zouden uiten of er mee instemmen.

Als Thailand een boeddhistisch land is moet het leren op boeddhistische wijze te reageren op kritiek. Toen een oude Brahmaan de Boeddha bedolf onder beledigende tirades antwoordde hij niet met boosheid of haat, noch sloot hij die onwetende op in een gevangenis. Hij luisterde er naar alsof het geluiden waren die voorbij gingen. Daarna vertelde hij de oude man dat vijandigheid en de negatieve gevolgen daarvan blijven bij diegenen die ze herbergt.

Toen de Boeddha er van beschuldigd werd een vrouw zwanger te hebben gemaakt pijnigde hij de vrouw niet te waarheid te vertellen en legde haar ook niet het zwijgen op. Hij wachtte tot de waarheid zich vanzelf openbaarde.

Dit is het pad dat mensen met een moreel vertrouwen moeten volgen. Daarom zei koning Bhumibol is een toespraak in 2005 dat hij open stond voor kritiek en dat de majesteitsschennis wet hem en de monarchie juist beschadigde. Maar kritiek bij emotioneel beladen onderwerpen is noodzakelijk. Laten we eens kijken hoe het boeddhisme het juiste spreken ziet.

Alleen de waarheid zeggen is niet voldoende. Het moet gedaan worden met goede bedoelingen en zonder een ander te kwetsen. Haatdragende en verdeeldheid veroorzakende uitspraken zijn niet goed. De waarheid moet heilzaam zijn en gesproken worden op de juiste tijd om verandering te bewerkstelligen.

Beide kampen in het politieke landschap hebben deze principes veronachtzaamd.

Vaderlandslievende patriotten?

Wat is onze landelijke religie dan, als het niet het boeddhisme is? Ongetwijfeld royalistisch nationalisme: de belangrijkste ideologie die er via het onderwijs wordt ingehamerd en tot in elke uithoek van onze samenleving regeert.

Zoals in alle religies zijn er machtige spelers in de maatschappij die er van profiteren en dat geloof misbruiken voor eigen profijt. Kritiek wordt gezien als godslastering dat zwaar moet worden bestraft in plaats van dat het aanvaard wordt als een vrijheid van expressie. Terwijl de ‘patriotten’ ironisch genoeg denken de monarchie te verdedigen en daar trots op zijn, slepen ze de monarchie juist de politiek arena binnen en berokkenen ze het schade.

De moderne monarchie is gebaseerd op koninklijke welwillendheid naar iedereen. Wat de rechtse ultra-royalisten doen is dit fundament ondermijnen. Dat voorspelt niet veel goeds voor de toekomst.

Het is gemakkelijk te zien wie er het meeste baat bij heeft als de anti-monarchie heksenjacht uit de hand loopt.

De eerste schoten kwamen uit het pro-junta kamp. Een onderzoek volgde prompt. Dat het doelwit een nieuwe politieke partij betreft die het pro-junta kamp ziet als een bedreiging maakt de heksenjacht nog des te meer twijfelachtig.

De coalitieregering zal op zwakke benen staan. De oppositie zal het hun erg moeilijk maken om te regeren. De politiek zal gespannen zijn. Niemand weet wanneer de militairen de schijnvertoning van een burgerregering beu zijn.

Als de aanhangers van het royalistische nationalisme zich er niet van bewust zijn dat ze worden gemanipuleerd en als pionnen worden gebruikt voor politieke doelen, kan hun patriottisme gemakkelijk tot extremisme en geweld leiden. Dat is al eerder gebeurd. Als de anti monarchie heksenjacht voortduurt kunnen we niet uitsluiten dat het nogmaals plaats zal vinden.

Bron:: www.bangkokpost.com/opinion/opinion/1694228/calls-for-blood-must-be-nipped-in-bud

Over deze blogger

Tino Kuis
Tino Kuis
Geboren in 1944 in Delfzijl als zoon van een eenvoudige winkelier. Gestudeerd in Groningen en Curaçao. Drie jaar als arts gewerkt in Tanzania, daarna als huisarts in Vlaardingen. Een paar jaar vóór mijn pensioen getrouwd met een Thaise dame, we kregen een zoon die drie talen goed spreekt.
Bijna 20 jaar in Thailand gewoond, eerst in Chiang Kham (provincie Phayao) daarna in Chiang Mai waar ik graag allerhande Thai lastigviel met allerlei vragen. Volgde het Thaise buitenschoolse onderwijs waarna een diploma lagere school en drie jaar middelbare school. Deed veel vrijwilligerswerk. Geïnteresseerd in de Thaise taal, geschiedenis en cultuur. Woon nu alweer 5 jaar in Nederland samen met mijn zoon en vaak met zijn Thaise vriendin.

24 reacties op “‘De roep om bloed moet in de kiem worden gesmoord’”

  1. Rob V. zegt op

    Ik geef deze man groot gelijk. Echte democraten die duidelijk begaan zijn met basale menselijke waarden zoaks vrijheid van uitting en mensenrechten worden weggezet als een gevaar voor het land. Ongefundeerd de beschuldiging van anti-monarchie te zijn en om dat de bestrijden lijkt alles geoorloofd ook als dat tegen de kernwaarden van o.a. het boeddhisme is gaan.. Maar de netwerken aan de top willen het plebs behouden als horigen die vooral niet teveel moeten kunnen zeggen, wel goed luisteren en hun plaats weten in de maatschappij. Dat dit de fundamenten van het land laat eroderen..

    Nb: ik zie dat ik in mijn nabewerking van Tino zijn vertaling de dubbele punt verprutst heb: “Bron:: ” 55

    • Tino Kuis zegt op

      Citaat:
      ‘Ik geef deze man groot gelijk.’

      Welke man bedoel je, Rob? Sanitsuda (Sanit betekent intiem en suda is dochter of vrouw) is een vrouw..

  2. Rob V. zegt op

    Achtergrond:
    – zwart wit outfit drama (het pro junta Phalang Pracharat lid gooit ook nog eens lelijke termen naar het hoofd van de Future Forward dame):
    http://www.khaosodenglish.com/culture/net/2019/06/05/pantsuit-gate-future-forward-mp-criticized-for-not-wearing-all-black/

    – Beschuldiging van artikel 112 ivm wijzen naar een foto:
    http://www.khaosodenglish.com/politics/2019/06/10/parina-vs-pannika-pro-prayuth-mp-says-future-forward-rivals-grad-photo-violates-112/

    – Een advocaat heeft als tegen reactie of om de dubbele standaard te tonen de broer van Prayut aangeklacht voor majesteitsschennis wegens zitten op een troon met de nodige blingbling:
    http://www.khaosodenglish.com/politics/2019/06/13/lawyer-accuses-prayuths-brother-sister-in-law-of-112-for-sitting-on-thrones/

    Cartoon heksenjacht:
    http://www.nationmultimedia.com/cartoon/20669

  3. erik zegt op

    Democratische bewegingen in Thailand worden automatisch in het rijtje communist en anti-monarchist geplaatst. Dan is LM een gemakkelijk wetsartikel om democraten aan te pakken en de elite gebruikt dat middel te pas en te onpas. Het is zo’n ‘fijn’ artikel dat buurland Cambodja dat ook al heeft ingevoerd.

    De angst dat het volk wordt opgehitst en de straat op gaat om af te rekenen (lees: moorden…) is terecht en de uniformen lachen zich dan een aap want komen zo van ‘lastige’ mensen af. Het resultaat van dit soort demagogie zie je in Myanmar waar een bevolkingsgroep wordt afgeslacht en verdreven onder zware druk van monniken die geen probleem hebben met bloed aan hun handen.

  4. RuudB zegt op

    Alhoewel ik TH een goed en warm hart toedraag, heeft TH ook op sommige punten absoluut niet mijn sympathie. De hele affaire rondom de FFP laat TH op z’n smalst zien. Onvolwassen en bij vlagen primitief. Het is en blijft een vreemd iets dat jaloezie, naijver, afgunst (en meer van dat soort negatieve connotaties die allemaal hetzelfde betekenen) de grootste drijfveer van denken vormt. Laten we hopen dat het niet in handelen uitmondt.

  5. Kees zegt op

    Religie is slechts een dun laagje vernis, bedoeld om mensen te verenigen of achter je te scharen. Van de principes van het geloof trekken zeer weinigen zich iets aan, tenzij het ze toevallig uitkomt. Mensen met te weinig scholing of weinig vermogen om zelf na te denken, zijn altijd gemakkelijk te porren voor een heksenjacht. Mensen blijven mensen en die denken graag in wij-zij. Dat zal wel een oer-reflex zijn uit de tijd dat zulk gedrag handig of noodzakelijk was. Het was toch kostelijk om Prayut het lezen van Animal Farm te horen aanraden?

  6. Rob V. zegt op

    PBS heeft een korte (video) bio over Phannika (พรรณิการ์) เชื่อ), nickname Chòh (ช่อ):

    https://www.thaipbsworld.com/pannikar-from-news-presenter-to-lightning-rod/

  7. janbeute zegt op

    Net zoals enkele weken geleden toen een met de handel in bitcoin rijk geworden Amerikaan met zijn Thaise ega van plan waren om een drijvend resort 19 km uit de kust en buiten de teritorale wateren bij Phuket te gaan bouwen.
    Een simpel drijvend bouwsel was net gereed of de Thaise marine was al ter plekke.
    Een gevaar voor de soevereiniteit en de monarchie van Thailand werdt er gezegt.
    Het Thais Amerikaanse echtpaar verdween ergens in Thailand en ze zijn er nog steeds naar aan het zoeken om hun te arresteren.
    Sovereiniteit en de monarchie met dat wapen schermen de junta en de elite mee.
    Om daad werkelijk iets aan de echte problemen te doen waar dit land dagelijks mee geconfronteerd wordt zo als voorbeeld te noemen, het sterk toenemende yaba probleem.
    Daar hoor je ze niet over, dat dit probleem het land in grotere problemen zal brengen, dringt waarschijnlijk niet tot ze door.
    Of misschien ook wel daar sommigen hier flink aan verdienen.

    Jan Beute.

  8. Marco zegt op

    Thailand is gewoon niet klaar voor democratie je ziet het nu alweer.
    Laten we eerlijk zijn de zogeheten democratische partijen in Thailand gunnen elkaar het licht in de ogen niet.
    Dit is geen nieuw fenomeen en als dan ook het leger zich nog mengt in de strijd is het einde zoek.
    Laat dan maar het leger de dienst uitmaken dat is voor iedereen beter.
    Democratie is leuk maar moet wel op een normale manier kunnen functioneren en dat is helaas in Thailand niet het geval.

  9. Hans zegt op

    Kort samengevat Thailand heeft geen democratie die in de buurt komt van wat wij onder democratie verstaan.

  10. Chris van het dorpje zegt op

    Neen nu de naam – Politic
    Poli uit latijn heet – veel
    Tic in english is een bloed zuigend insect !

  11. chris zegt op

    Ik heb niet zoveel op met militairen die de macht overnemen. Maar degenen die menen dat het grootste en enige probleem voor een democratische ontwikkeling in Thailand de militairen zijn hebben toch echt stront in hun ogen als je het politieke nieuws van de afgelopen weken volgt.
    De Pheu Thai die de senaat onwettig wil laten verklaren omdat het lijstje met uitverkorenen niet in de staatscourant heeft gestaan. De FFP die 30 senatoren wil laten onderzoeken op aandelen in bedrijven die mogelijk ook media zouden kunnen (gaan) exploiteren. De handlangers van de PPRP die meerdere leden van de FFP op de korrel nemen. Een politieke p[artij met duidelijke linkenm met bouwbedrijf SinoTai die de minister van Transport levert.
    Het lijkt allemaal ontzettend kinderachtig, pesten, op de man/vrouw spelen maar het spel is ontzettend serieus, gaat om veel geld en macht. . Niet om het belang van het land of het lot van alle Thais. Men heeft niks geleerd van het verleden.
    Vanmorgen is de Godfather van de Thaise maffia overleden, Khamnan Poh. Ik raad u aan om elke dag TV te kijken en te zien welke politici (oud en nieuw) hem de laatste eer komen bewijzen. De redenering zal daarbij ongetwijfeld zijn dat men de zonen goed kent. En denk daarbij aan het volgende: welke Nederlandse politicus zou op de crematie van Willem Holleeder acte de presence geven omdat hij/zij de zussen zo’n goed hart toedraagt????

    • Rob V. zegt op

      En wat is de oorzaak van veel van dit gedrag? De pogingen om de senaat onderuit te halen zie ik als een poging om iets waar echt geen bal van klopt onderuit te halen. De grondwet, de huidige senaatssamenstelling, die zaken zijn stront, fraude en diefstal. De pogingen om Phalang Pracharat leden onderuit te halen zijn een koekje van eigen degen, de absurde aanklachten liggen hebben junta lui namelijk op Future Forward losgelaten (1 FF lid gediskwalificeerd, diverse hoge FF leden zwaar onder vuur over onzinnige dingen met zware consequenties).

      Maar het gaat om veel geld en macht, dat willen de elite families (ook diep groen) niet zo maar los laten. Onderling is daar al strijd genoeg om, daar moet het plebs dus vandaan blijven, stel je voor dat Somchai de arbeider iets in de melk te brokkelen krijgt. Brrr.. democratie.

      Het probleem is dat de ‘khon die’ aan de top, in het leger, bedrijfsleven enzovoort niet aan democratie wil om de taart voor henzelf te houden.

      De oplossing?? Tja..

      • chris zegt op

        Volgens mij is er iets mis met je kennis van de Thaise parlementaire geschiedenis. Dit kinderachtige, hebberige gedoe is helemaal niets nieuws maar speelt al jaren. Het aantal rechtzaken van laster zijn eigenlijk nauwelijks te tellen, zeker niet als het gaat tussen rood en geel. Het leidt allemaal af van waar het werkelijk over gaat en de bevolking wordt doodsmoe van deze politici, van allemaal.

        • RuudB zegt op

          De Thaise “democratie” is zo ontzettend onvolwassen, om maar niet te zeggen: irritant kinderlijk. Hou nou eens op met de lezer te willen beleren dat in TH andere spelregels gelden. Democratie was Grieks, is universeel, en daar is verder niets Thai’s aan.

        • Rob V. zegt op

          Huh? Nu lees je alweer dingen die ik niet heb geschreven Chris. Knap hoor.

          Dat de bekende figuren personen en partijen al jaren dit spel spelen mag mensen die de politieke geschiedenis een beetje gevolgd hebben wel bekend zijn. Daarom is het ook niet verantwoordelijke dat een nieuwe partij zoals Anakot Mai (Future Forward) , die duidelijk wil breken met dit, veel sympathie heeft gevonden onder de Thaise bevolking. Die zijn dood moe met de oude garde. En tevens zij die aanvallen -denk ik- waarom de partij met zoveel achterlijke, vuile en onzinnige aanvallen te maken krijgt. Er zijn duidelijk groepen die niet op schone lei met democratische normen en waarden en alles daarom heen zitten te wachten.

    • Tino Kuis zegt op

      Citaat:
      ‘Ik heb niet zoveel op met militairen die de macht overnemen.’

      Dat is heel fijn, chris, maar je was redelijk enthousiast over de staatsgreep in 2014 en je hebt daarna weinig tot geen kritiek geuit op het militaire bewind. Zoals ik al vaker zei is je kritiek op de gekozen politici over het algemeen wel juist. Nee, de militairen zijn niet het grootste en zeker niet het enige probleem in Thailand maar zij zijn wel een behoorlijk groot probleem. Mee eens? Of denk je dat zij de juiste oplossing zijn voor Thailand?

      Citaat:
      ‘De Pheu Thai die de senaat onwettig wil laten verklaren omdat het lijstje met uitverkorenen niet in de staatscourant heeft gestaan .’

      Nee, dat ging over het comité van 10 man (waarvan veel militairen) dat de senatoren benoemde. Van die 10 man hebben vervolgens 6 zichzelf tot senator laten benoemen.

      Citaat:
      ‘ De FFP die 30 senatoren wil laten onderzoeken op aandelen in bedrijven die mogelijk ook media zouden kunnen (gaan) exploiteren.’

      Dat gaat niet over senatoren maar over parlementsleden. De leider van de FFP, Thanathorn, is om die reden geschorst als parlementslid. Volkomen terecht dat ook andere parlementsleden zich daarvoor moeten verantwoorden.

      Ja, je hebt gelijk dat het vaak behoorlijk kinderachtig is en tegelijkertijd gaat over macht en geld. Laten we, zoals Sanitsuda doet in bovenstaand verhaal, de tekortkomingen benoemen zonder af te geven op het democratische proces in het algemeen.

      • chris zegt op

        Ik was NOOIT enthousiast over de coup. Ik heb alleen stukken geschreven waarin ik begrip had voor het optreden in de situatie die toen, met name in Bangkok, heerste. En ja, na 100 dagen had de junta ook een aantal zaken goed gedaan. Dat mag toch ook gezegd worden. Vervolgens heeft dat allemaal laten versloffen want de aanpak was voral gericht op symptomen..

    • Johnny BG zegt op

      Holleeder is niet te vergelijken met Khamnan Poh al was het maar omdat de laatste in zowel de politieke speeltuin als in de bovenwereld iemand was waar men rekening mee moest houden en hieronder een stukje uit 2003.

      Kamnan Poh’s name is a synonym for “godfather” and “influence”.

      This is not because he has been the biggest or baddest of them all. Rather, he has been the proudest and the most confident. His rise was spectacular. Fisherman. Smuggler. Land dealer. Local politician. Big national political wheel.

      The godfathers rose at a time there was not a lot of law or government in the provinces. They made lots of money by exploiting that space and then they provided the law and government.
      They regulated who got the good deals.
      They got rid of people who made trouble. They helped out those in difficulty.
      When big people like ministers, generals, or senior bureaucrats came down from Bangkok, they went straight to the godfather to get things done. This was when the term “influence” came into vogue.

      Then in the 1980s, parliamentary politics offered them a way to launder themselves and to upgrade themselves — a broader range of contacts, some bigger deals, and higher status.
      But it also had a downside. It bought them into contact with a very different system of law and government which claimed to be superior.
      This started a period of uneasy transition. They were still very powerful-in fact more powerful than ever. But they had to put up with a lot of flak.
      “Influence” was now modified to “dark influence”. Journalists portrayed them as semi-outlaws. Policemen were occasionally sent to hound them. A few got caught and a few retired.

      Their survival strategy was to go legit, and to promote their sons. But this was not easy.
      Other countries have been through this change from a lawless environment for business and politics to a much more regulated one.
      Think of the transition in the US from the Kennedy patriarch to his presidential son.
      But in Thailand, it happened much faster. The Thai godfathers had little more than a decade. They had to bring their sons on quickly. They had to settle the blood feuds stretching back over many years and many killings. They had to get out of the bad businesses while preventing another apprentice godfather slipping into their place.

      Anno 2019 is het nog steeds een strijd om macht en wellicht dat de Godfathers een spel meespelen met de zichtbare politici zodat belangen van beide partijen verdedigd kunnen worden.
      In Nederland en de EU heet dat lobbywerk betaald door de grote bedrijven om minder geïnformeerde bestuurders voor het karretje van die bedrijven te laten spannen.

  12. Rob V. zegt op

    Nog een nieuw opiniestuk in de Bangkok post over de polarisering rondom de verkiezingen en partijsteun. Ja sommige Thai zijn dol op het smijten met pizza:
    https://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/1696356/a-new-chill-is-coming-to-thailand

  13. Rob V. zegt op

    En nog een derde goed stuk, kort samengevat: het militaire regime gelooft in regeren met een ijzeren vuist, intimideren en uitschakelen van anderen geluiden via artikel 112. Haat en polarisatie die worden aangemoedigd. Dit betekent dat de strijd/twiste, tot in volgende generaties. Als de heersende conservatieve zo door blijven gaan met het neerslaan van desidenten in plaats van in te zetten op een inclusieve en tolerante maatschappij, dan is de weg die voor ons ligt nog lang en donker.

    https://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/1697176/fanatics-make-a-mockery-of-our-democracy

    • chris zegt op

      Volgens mij is de conclusie van het stuk een heel andere. En het gaat ook helemaal niet over het militaire regiem maar over de nieuwe regering die nu al alle soorten van breuken laat zien. En het zijn nu particulieren (al dan niet aangemioedigd door anderen) die andere particulieren beschuldigen van lese majeste.

    • chris zegt op

      In 2018 was GEEN ENKELE nieuwe beschuldiging van lese majeste.
      http://www.nationmultimedia.com/detail/politics/30355507

      Hoe zit het nu met die ijzeren vuist van het militaire regiem? Blessure?

      • Rob V. zegt op

        De onderdrukking door regime wn bondgenoten gaat door, denk aan de Computer Crimes Act en dergelijke. Daarom drie Thaise opiniestukken op in de krant over het niet zo fijne klimaat dat er heerst in het land.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website