Het door de regering Yingluck geïntroduceerde autoplan, waarbij kopers van een eerste auto de betaalde belasting terugkrijgen, is een doorslaand succes Aan het eind van het jaar zullen meer dan 1 miljoen auto’s zijn verkocht, hetgeen de overheid aan terug te betalen belasting 70 miljard baht gaat kosten, tweemaal zo veel als begroot.
Het is waar dat het programma veel mensen gelukkig maakt, schrijft Wasant Techawongtham in een kritische analyse van de regeling: autoverkopers, kopers, benzinemaatschappijen, dealers. Maar als regeringsbeleid is het – hoe zal ik het zeggen – afschuwelijk.
De economie wordt weliswaar gestimuleerd en wellicht is een aantal banen gecreëerd, maar dient een regering niet de spaarzin en een verantwoord uitgavenpatroon te bevorderen, met name van mensen met een laag inkomen, in plaats van het maken van schulden te vergemakkelijken?
Huishoudschulden rijzen de pan uit
Wasant wijst erop dat de nationale huishoudschuld in het derde kwartaal met 20,4 procent is gestegen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Volgens de National Economic and Social Development Board is die toename deels een direct gevolg van het autoprogramma. Tegelijkertijd is het aantal NPL’s (non-performing loans) toegenomen met meer dan 25 procent.
Sommige economen hebben al voorspeld dat dit aantal volgend jaar nog verder zal stijgen, wanneer veel kopers erachter komen dat ze vergeten zijn met andere kosten rekening te houden, zoals brandstof, onderhoud en verzekering. Een complicerende factor is verder dat de auto niet binnen 5 jaar verkocht mag worden, anders dient de belastingteruggave teruggestort te worden.
Automobilisten in Bangkok nemen urinaal mee in hun auto
En dan is er nog de verkeerscongestie in Bangkok, die doet denken aan de situatie in 1990 toen automobilisten een urinaal in hun auto meenamen. Bangkok’s wegen hebben een capaciteit van 1,6 miljoen auto’s; vorig jaar telde Bangkok 6,8 miljoen auto’s en de eerste 10 maanden van dit jaar kwamen er 300.000 bij. Die stoten een heleboel CO2 de lucht in.
Het is verbijsterend zo niet lachwekkend dat de regering deze week heeft besloten de belasting op auto’s te relateren aan de CO2 uitstoot. Dat besluit is genomen overeenkomstig het plan van de regering voor bevordering van een efficiënt en milieuvriendelijk gebruik van energie, aldus de toelichting van de regering. Met hoeveel tongen spreekt die eigenlijk?
(Bron: Bangkok Post, 21 december 2012)
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen13 november 2024Thais kabinet steunt kleine ondernemers en woningkopers met leningen tegen lage rente
- Thailand algemeen13 november 2024Strengere veiligheidsmaatregelen rond Full Moon Party i.v.m. Israëlische toeristen
- Huizen kijken13 november 2024Huizen kijken in Thailand (23)
- Eten en drinken13 november 2024Toeristen opgepast: Negen Thaise gerechten die garant staan voor een flinke diarree!
Ja Dick, ik heb dit al eerder geschreven. Het is een grote schande dat in een land waar werkelijk niets wordt gedaan aan het milieu geld word uitgegeven aan de eerste aanschaf van een auto in plaats van subsidie te verstrekken aan auto’s die milieuvriendelijk zijn. Ze zijn de eerste die op pakjes sigaretten de meest afschuwelijke foto’s plakken. Daar is natuurlijk niks mis mee, maar in bijna de rest van de wereld komt dat op de laatste plaats. Wat je al verder schrijft. De economische gevolgen zijn niet te overzien.
Dan nog het plan om CO2 uitstoot te relateren aan te innen belasting. Wie gaat dat allemaal controleren? Het is eigenlijk hetzelfde verhaal dat het mogelijk is (net als in Europa) dat je voor te hard rijden gepakt wordt en op de foto komt te staan . Alleen rijdt meer dan 30% zonder een nummerbord. Die kunnen ze niet leveren op tijd en dan ook nog degene die gewoon zonder rijden. Allemaal wetten die in dit land gemaakt worden. Enige jaren geleden mobiel bellen achter het stuur zou zwaar gestraft worden. Het lijkt wel of die Thai wachten tot ze in de auto stappen en dan gaan bellen.
Ik draaf misschien nu een beetje door, maar ik moest het toch even kwijt.
J.Jordaan.
@ Jordaan De belasting wordt niet geïnd zoals je schrijft, maar zit in de prijs van de auto. Naar ik heb begrepen, maar ik ben geen autorijder, zijn auto’s in Thailand duurder dan in Europa. Anderen weten dat ongetwijfeld veel beter dan ik.
Wanneer de hoogte van de belasting wordt gerelateerd aan de CO2 uitstoot, betekent dit dat de belasting op milieuvriendelijke auto’s lager is dan op zuipschuiten. Dat kun je een indirecte subsidie noemen.
Moderator: het is de bedoeling dat u op het artikel reageert en niet op elkaar.
Heb 3 weken geleden ook een auto laten bestellen. Voor de belasting teruggaaf moesten we naar het stadhuis om formulieren in te vullen, en deze informatie zou dan de computer ingaan. Bij aankomst bleek gezien de enorme aantallen auto’s die verkocht werden voor het einde van dit jaar, de website van de regering voor dit onderwerp al een paar dagen onbereikbaar was. Ik dacht dat dit een vertragingstactiek zou zijn, om zodoende te forceren dat na 1 januari ingevoerd kon worden en dan ben je lekker te laat.
Maar toch niet, na 3 dagen bellen kregen we te horen dat de informatie nu doorgezonden was. Nu een jaar afwachten, ik heb zo mijn twijfels.
@ GerrieQ8 Als de koopovereenkomst voor 1 januari wordt gesloten, heeft de koper recht op de belastingteruggaaf (uiteraard mits de auto aan de voorwaarden voldoet). Dus maakt het niet uit of de website al dan niet bereikbaar is. Dat recht behoudt de koper ook na 1 januari. Althans, voor zover ik weet.
Las in de krant dat de belangstelling in Chachoengsao dermate groot is dat sommige populaire merken pas in april 2014 worden geleverd. Ja, je leest het goed: 2014.
Wat denken jullie over het volgende; door de grote overstromingen zijn er veel autoproducenten in de problemen gekomen en zijn bij de regering gaan aankloppen voor compensatie. De kans was aanwezig dat ze zouden vertrekken, dus heeft de regering gezegd: Blijf en wij zorgen er voor dat jullie veel auto’s gaan verkopen” Dat ze het aantal verkeerd hebben ingeschat is niet de eerste- en zal ook niet de laatste keer zijn.
Sceptisch over de teruggaaf? Jawel, hoeveel mensen zitten er nu nog te wachten op hun toegezegde geld vanwege dezelfde overstromingen? Zou ze de kost niet willen geven.
Belasting relateren aan CO2 uitstoot is niets anders als belasting relateren aan gewicht en motorinhoud. Populaire naam voor meer belasting op grote dure auto’s heffen niks anders. Op zich niet raar omdat je daarmee die belasting teruggaaf op kleinere auto’s kunt compenseren. Of diegenen terugpakken van wie hun inkomstenbelasting van 37% naar 35% gaat. Dat zijn namelijk ook degenen die toch wel in ‘dikke bakken’ blijven rijden.
En tjsa of het werkelijk om het milieu gaat. Jullie geloven toch zeker ook niet dat het in Nederland om die CO2 uitstoot te doen is he? Thailand idem dito.
@ BA U schrijft dat belasting relateren aan CO2 uitstoot hetzelfde is als belasting relateren aan gewicht en motorinhoud. Volgens een ander artikel is dit in zijn algemeenheid niet juist. Ik citeer uit Nieuws uit Thailand van 20 december:
In de oude berekeningswijze werd ervan uitgegaan dat grote motoren meer brandstof gebruiken. Maar die theorie is met de nieuwe technologieën niet langer houdbaar, want sommige grote motoren zijn efficiënter dan kleinere. In het nieuwe systeem is de E85-compatible ecowagen het goedkoopst met een tarief van 12 procent. De belasting op een normale ecowagen bedraagt 17 procent. Dure jongens zijn wagens met een cilinderinhoud van 3.000 cc of meer; die zitten in het 50 procentstarief.
Waarom mag ik niet geloven dat het om het milieu gaat? Maar wat doet het er eigenlijk toe als andere motieven een rol spelen, zoals u suggereert. Zolang het milieu er maar mee is gediend.
Er wordt nu van alles bijgehaald in deze reacties.
Enkel een duidelijk antwoord komt er niet uit .
Wil je het zeker weten ,stap naar een autodaeler waar Dick mij de juiste man voor lijkt en plaats dan zijn verhaal .
Ik weet niet beter dat op mijn auto toen ik daar de showroom mee verlaten had bij de prijs was inbegrepen ,1 jaar volledige verzekering en 1 jaar wegenbelasting die geheven is op het aantal deuren .
Van mensen die dit jaar een auto gekocht hebben hoor ik dat zij naderhand de teruggave krijgen mits de auto aan bepaalde voorwaarden voldoet en niet duurder dan 1 miljoen Thb is .
De regeling voor kopers van een eerste auto ging in oktober 2011 in. Alleen auto’s met een maximum cilinderinhoud van 1500 cc die niet duurder zijn dan 1 miljoen baht komen ervoor in aanmerking. De maximale belastingteruggave bedraagt 100.000 baht. De auto moet 5 jaar in het bezit van de koper blijven, anders dient de teruggave te worden geretourneerd.
Eind van het jaar loopt de regeling af, die door de regering in het leven is geroepen om de economie na de overstromingen van vorig jaar te stimuleren. De belasting wordt geretourneerd nadat de auto 1 jaar in het bezit is geweest van de koper.
@ Gerrie Ik denk dat de auto’s die dit jaar extra worden verkocht, volgend jaar minder worden verkocht, dus wat is het voordeel voor de autofabrikanten?
@ Pim De belasting, waar het hier om gaat, is wat in Nederland de BPM heet: Belasting van personenauto’s en motorrijwielen.
Volgens mij is er in ieder geval nog één voorwaarde Dick: De auto moet in Thailand geproduceerd zijn.
Wij hebben 12 dagen geleden een Toyota Avanza opgehaald bij de dealer in Phrae maar belastingvoordeel was volgens mijn vrouw niet mogelijk omdat de auto in Indonesië wordt gemaakt. Ik ga er vanuit dat zij goed is ingelicht.
De beperking tot 1500cc klopt helemaal niet; we hebben in Juni 2012 een Hilux gekocht, 3000 cc en volgend jaar in juni krijgen we een bedrag van ongeveer 80.000THB terug. Voor mij heel leuk natuurlijk want ik was niet op de hoogte van dit geschenkje.
@ Bernard De beperking tot 1.500 cc geldt voor personenauto’s. Bij pickup trucks zoals de Hilux is het criterium de prijs van de wagen. De wagen mag niet meer kosten dan 1 miljoen baht. Het maximum terug te geven bedrag is eveneens 100.000 baht.
@ Jacques Inderdaad moet de wagen in Thailand geproduceerd zijn. Ik heb ervan afgezien alle voorwaarden in detail te noemen.
Wij hebben, na elf maanden wachten, eindeliik onze Hilux 3liter automaat met carryboy ontvangen, en verwachten een teruggaaf van 98000 bht.
De regeling geldt voor personen auto tot 1500 cc en voor trucks tot 3000cc , mits geproduceerd in Thailand, vandaar.
Het is zowel een stimulans voor de economie en auto industrie, als ook relatief schoon, immers tot 1500 cc en moderne diesels.
Dus zo inconsistent is dit niet.
Wel zal menig Thai zich extra in de schulden steken om dit voordeel in de wacht te slepen, of er dan nog voordeel overblijft, gezien de hoge rente lasten.
@ Bernard De beperking tot 1.500 cc geldt voor personenauto’s. Bij pickup trucks zoals de Hilux is het criterium de prijs van de wagen. De wagen mag niet meer kosten dan 1 miljoen baht. Het maximum terug te geven bedrag is eveneens 100.000 baht.
@ Jacques Inderdaad moet de wagen in Thailand geproduceerd zijn. Ik heb ervan afgezien alle voorwaarden in detail te noemen. In mijn nieuwsarchief bevindt zich een bericht dat voor enkele import-modellen een uitzondering zou worden gemaakt, maar of dat doorgegaan is, weet ik niet.
@ Caro Ik ben nooit in de krant tegengekomen dat de maximale cilinderinhoud van pickup trucks 3.000 cc moet zijn om in aanmerking te komen voor de regeling. In alle berichten werd alleen de prijs als criterium genoemd. Maar ik geef toe dat de krant, in dit geval de Bangkok Post, niet altijd betrouwbaar is.
Volgens de laatste prognose worden dit jaar 1,2 miljoen auto’s aangemeld voor teruggaaf van de verbruiksbelasting (excise tax). De allereerste schatting ging uit van 500.000 voertuigen. Per dag worden nu 20.000 aanvragen gedaan; eerder deze maand waren dat er 40.000.
Honda heeft geklaagd dat Toyota toestemming heeft gekregen de nieuwe Vios in het programma onder te brengen. Honda noemt dat unfair omdat de nieuwe Vios nog niet eens in productie is genomen.
JMT Network Services, een incasso-bureau, verwacht dat 20 procent van de kopers in gebreke gaat blijven bij het aflossen van de afgesloten lening. Midden volgend jaar zal dat duidelijk worden. Wanneer de wagen door de financieringsmaatschappij wordt teruggehaald, krijgen de kopers geen cent belasting terug. De directeur van JMT zegt dat deze situatie kansen voor zijn bedrijf biedt om te groeien. Vrij vertaald: de een zijn dood is de ander zijn brood.