2,2 biljoen baht, maar cui bono?

Door Redactie
Geplaatst in Opinie
Tags: , ,
1 februari 2013

In haar wekelijkse column gaat Atiya Achakulwisut in op het voornemen van de regering om 2,2 biljoen baht te lenen voor infrastructurele werken.

Dat is hoognodig, want sinds 2006 heeft het land niet meer geïnvesteerd in infrastructuur, waardoor het vergeleken met andere landen in de regio zijn concurrentiepositie is kwijtgeraakt. Volgens het IMD World Competitive Yearbook is het land gezakt van plaats 27 in 2011 naar plaats 30 in 2012, enkele punten onder Maleisië en ver verwijderd van Singapore.

Er is nog meer mis met Thailand. Puntsgewijs:

  • 1,5 procent van de schoolgaande jongeren uit arme milieus heeft een kans op een opleiding op hogeschool niveau; voor jongeren in de niet-arme groep is dat 32 procent.
  • 90 procent van het land (120 miljoen rai) is in het bezit van 10 procent van de bevolking.
  • Er zijn 1 miljoen bankrekeningen met meer dan 1 miljoen baht, oftewel 1,5 procent van alle bankrekeningen, en dat kleine percentage is goed voor 70 procent van alle besparingen.
  • De rijkste mensen in het land hebben een inkomen dat 11,4 keer zo hoog is als dat van de armsten.

Wat doet de regering eraan?

Atiya vraagt zich af wat de regering van plan is daaraan te doen, want premier Yingluck zei daarover vorige week niets in haar toespraak waarin ze de nationale strategie ontvouwde. Niets over de inkomenskloof, niets over de noodzaak van grondhervormingen en herverdeling van grond, niets over progressieve grondbelasting of het voorgestelde kadaster [voor landbouwgrond] om de landloze boeren te helpen, niets over de routekaart hoe te voorkomen dat de rijken rijker worden omdat ze beter dan de armen in staat zijn voordeel te behalen uit de nieuwe mogelijkheden.

Twee biljoen baht creëert veel mogelijkheden en verbeteringen. De vraag is alleen: cui bono (Wie haalt er voordeel uit)?

(Bron: Bangkok Post, 29 januari 2013)

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

7 reacties op “2,2 biljoen baht, maar cui bono?”

  1. J.Jordaan zegt op

    Puntsgewijs zegt al genoeg. Wie haalt er voordeel uit?
    Er zijn 1 miljoen bankrekeningen met meer dan 1 miljoen baht, dat is maar 1,5% van alle bankrekeningen. De rijkste hebben een inkomen die giganties is.
    Dat geld verdwijnt in de zakken van de laatste groep.
    Infrastuctuur. Wegen aanleggen ,hoge snelheidslijn enz. Alles verdwijnt in de zakken van die laatste groep. Zal zeker niet besteed worden aan de kinderen uit arme milieus.
    Deze regerings maatregel om 2.2 biljoen te lenen is voor ons misschien wel gunstig.
    Dat 70 % van Thailand (is maar een lage schatting) zwaar in het rood staat en nu met een nieuwe staatslening erbij de staat in heel zwaar weer is beland kan alleen maar betekenen dat de bath zwaar onder druk komt te staan.
    Ik ben natuurlijk geen econoom, maar een simpel mens.
    Degene die hier voor doorgeleerd hebben zullen het zeker beter weten.
    J.Jordaan.

    Dick: Je bevindt je in goed gezelschap. Ook de gouverneur van de Bank of Thailand maakt zich zorgen over de hoge huishoudschulden en tal van economen hebben al gewaarschuwd voor verhoging van de staatsschuld. De grootste pessimisten zeggen: Thailand gaat Griekenland achterna.

  2. Nico zegt op

    Beste Dick,

    2,2 biljoen lijkt veel maar is ongeveer 50 miljoen euro.

    Met de plannen die ze willen, 4 hogesnelheidslijnen en nog meer werken
    + de aanschaf van die treinen (zie de fyra in Nederland)

    Daar kan je toch nooit een spoorlijn van 745 km (naar Chiang Mai) aanleggen.

    groetjes Nico

    • Fred CNX zegt op

      De Fyra kost 11 miljoen per treinstel (in het AD verleden week), een goede HSL zal wel iets duurder zijn

    • Ruud zegt op

      Ik denk dat er sprake is van een spraakverwarring of een getallenfout.
      1 biljoen is 1.000.000.000.000 een billion is 1.000.000.000
      maar als het hoge snelheidstrajectje van BKK naar Changmai 400 miljard baht kost hetgeen neerkomt op 10 miljard euro dan denk ik dat het bruto bedrag op een 55 miljard euro uitkomt.
      Een gigantisch bedrag als je dat tegenover het Bruto Nationaal Product van het land zet.
      Echter veel aannemers zullen er wel bijvaren en er zullen veel Thaien (tea money) heel rijk van gaan worden.
      Daarnaast moeten ze het bedrag grotendeels lenen.

      Als het land zich niet meer toelegt op creeren van arbeidsplaatsen en corruptiebestrijding dan kan het het Griekenland van Azie worden.
      Exporteren van producten met een hoge toegevoegde waarde zou het credo moeten zijn en daar bedoel ik niet mee Toyota’s gemaakt in Thailand want Toyota is een Japanse onderneming.

      • Dick van der Lugt zegt op

        @ Ruud Je hebt gelijk. Evenals Nico heb ik een rekenfout gemaakt. 2,2 biljoen baht (12 nullen) is 54 miljard euro.

  3. Fluminis zegt op

    Cui Bono….makkelijke vraag.
    De banken die dit geld uit het niets creeren en het terugkrijgen met rente! Niets doen maar wel heel veel geld verdienen!
    2,2 Biljoen lenen is misschien wel helemaal niet zo’n goed plan. beter even sparen voordat je gaat uitgeven!

  4. Bacchus zegt op

    Em waarschijnlijk verdwijnt een kwart van die 2,2 biljoen weer in de zakken van de rijken als gevolg van corruptie. Gelukkig verlopen de aanbestedingstrajecten in Thailand voorbeeldig, ahum!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website