Ontdek Thailand (17): de Economie
De economie van Thailand is een van de sterkste en meest veelzijdige in Zuidoost-Azië. Het land is de tweede grootste economie van de regio, na Indonesië, en heeft een groeiende middenklasse. Thailand is een belangrijke exporteur van goederen zoals elektronica, voertuigen, rubberproducten en agrarische producten zoals rijst en rubber.
De dienstensector is de grootste bijdrage aan het bruto binnenlands product (bbp) van Thailand, gevolgd door de industriële en de landbouwsector. De toerismesector is ook een belangrijke bron van inkomsten voor het land, met meer dan 35 miljoen bezoekers per jaar (voor de Covid-pandemie).
De overheid speelt een belangrijke rol in de Thaise economie en streeft naar een evenwichtige ontwikkeling van de verschillende sectoren. Er zijn vele overheidsprogramma’s die zich richten op de ontwikkeling van de landbouwsector, de infrastructuur en de sociale voorzieningen. Er zijn ook vele internationale bedrijven gevestigd in Thailand, waaronder fabrieken van elektronica en andere goederen. Het land heeft ook een bloeiende exportgerichte economie, met een groot aantal handelspartners over de hele wereld. In de afgelopen jaren heeft Thailand een aantal economische uitdagingen gehad, waaronder een hoge werkloosheid en stijgende inflatie. Maar ondanks deze uitdagingen blijft de economie van het land groeien en zich ontwikkelen.
De Thaise economie staat bekend om haar sterke exportgerichte groei. Het land is een van de grootste exporteurs van elektronica, textiel, auto-onderdelen en voedingsmiddelen in de wereld. De belangrijkste handelspartners van Thailand zijn de Verenigde Staten, China, Japan en de Europese Unie.
Handelspartners
De belangrijkste handelspartners van Thailand zijn China, de Verenigde Staten, Japan, Maleisië en Singapore. Deze landen vormen samen meer dan de helft van de totale uitvoer en invoer van Thailand. Thailand exporteert voornamelijk industriële goederen, zoals elektronica, auto-onderdelen, kleding en meubels. De belangrijkste exportmarkten voor Thailand zijn China, de Verenigde Staten, Japan, Australië en Maleisië.
Thailand importeert voornamelijk grondstoffen en halfafgewerkte goederen voor verdere verwerking en export. De belangrijkste importmarkten voor Thailand zijn China, de Verenigde Staten, Japan, Zuid-Korea en Maleisië.
Asean lidmaatschap
Thailand is een lidstaat van de Association of Southeast Asian Nations (ASEAN), een organisatie van tien landen in Zuidoost-Azië die is opgericht in 1967 om de regionale samenwerking en economische integratie te bevorderen. Thailand is een van de oprichtingsleden van ASEAN en heeft een belangrijke rol gespeeld in het bevorderen van de regionale samenwerking binnen de organisatie. Het land heeft ook bijgedragen aan de economische integratie binnen ASEAN door deel te nemen aan initiatieven zoals de ASEAN Free Trade Area (AFTA) en de ASEAN Economic Community (AEC).
Lidmaatschap van ASEAN kan voor Thailand verschillende voordelen hebben, zoals toegang tot grotere markten, het bevorderen van economische integratie en politieke stabiliteit en het bieden van een platform voor regionale samenwerking op gebieden zoals milieu, humanitaire hulp en veiligheid.
Thailand heeft ook deelgenomen aan diverse ASEAN-gerelateerde regionale en internationale initiatieven, zoals de ASEAN Regional Forum (ARF), een platform voor politieke en veiligheidsdialoog, en de ASEAN Plus Three (APT), een samenwerking tussen ASEAN, China, Japan en Zuid-Korea. Als lidstaat van ASEAN speelt Thailand een belangrijke rol in de regionale integratie en samenwerking in Zuidoost-Azië en blijft het werken aan de verdere ontwikkeling van de organisatie.
Thailand als lage lonen land
Thailand is een land met lage lonen in vergelijking met andere ontwikkelde landen. Dit betekent dat het voor bedrijven aantrekkelijk kan zijn om in Thailand te produceren, omdat ze minder hoeven te betalen aan arbeidskosten. Dit kan leiden tot toenemende investeringen in het land en kan bijdragen aan de economische groei van Thailand. De lage lonen in Thailand zijn echter ook een bron van sociale ongelijkheid en arbeidsonvriendelijkheid. Veel werknemers in Thailand ontvangen lage salarissen en hebben weinig bescherming op het werk. Dit kan leiden tot slechte werkomstandigheden en een lage levensstandaard voor sommige werknemers.
De economie van Thailand is afhankelijk van verschillende sectoren, waaronder toerisme, export van industriële goederen en landbouw. De landbouwsector is echter achtergebleven in vergelijking met de industriële en toeristische sectoren en is minder efficiënt dan in andere landen in de regio. Dit heeft geleid tot een toenemende kloof tussen rijke en arme bevolkingsgroepen in het land. Ondanks de uitdagingen die Thailand tegenkomt, blijft het land een belangrijke speler in de economie van Zuidoost-Azië en blijft het werken aan verbeteringen om de levensstandaard van zijn bevolking te verhogen.
Rijstexport
Thailand is een van de grootste rijstexporteurs ter wereld. Het land is verantwoordelijk voor ongeveer 10% van de wereldwijde rijstexport en is de op een na grootste rijstexporteur na India.Rijst is een belangrijk gewas in Thailand en het land heeft een lange geschiedenis van rijstproductie. De rijstvelden van Thailand bevinden zich voornamelijk in het centrale en noordelijke deel van het land. De rijstsoort die het meest in Thailand worden geteeld, is jasmijnrijst en rijst die gebruikt wordt om kleefrijst mee te maken. Jasmijnrijst is een rijst met een lange, zachte en aromatisch korrel, terwijl kleefrijst een korte dikke korrel heeft en wordt gebruikt voor de productie van rijstnoedels en rijstpapier.
Thailand is goed voor een aanzienlijke rijstexport naar verschillende landen over de hele wereld, waaronder China, Indonesië, Maleisië, de Filipijnen, Bangladesh, Vietnam, Egypte, Iran, Koeweit en de Verenigde Arabische Emiraten. Rijst is ook een belangrijke bron van inkomsten voor veel boeren in Thailand en speelt daarom een cruciale rol in de economie van het land.
Er zijn echter ook uitdagingen waarmee Thailand te maken heeft op het gebied van rijstexport. Zo hebben fluctuerende rijstprijzen en competitie met andere rijstexporterende landen invloed op de rijstexport van Thailand. Ook zijn er bezorgdheden over de duurzaamheid van de rijstproductie in Thailand, met name op het gebied van watergebruik en landbouwchemicaliën.
Autoindustrie
Thailand heeft een florerende auto-industrie en is een belangrijk hub voor de productie en export van auto’s in Zuidoost-Azië. Het land is verantwoordelijk voor ongeveer 12% van de wereldwijde auto-export en is de op een na grootste auto-exporteur in de regio na Japan. Er zijn veel grote internationale autofabrikanten die zich in Thailand hebben gevestigd, waaronder Toyota, Honda, Nissan, Ford, General Motors en BMW. Deze fabrikanten maken voornamelijk kleine en middelgrote auto’s voor de Thaise en de exportmarkt. Thailand is ook de thuisbasis van een aantal grote Thaise autofabrikanten, zoals Isuzu, Mitsubishi en Suzuki.
De Thaise auto-industrie heeft ook een aanzienlijke toeleveringsketen met veel Thaise bedrijven die auto-onderdelen produceren en exporteren. Deze toeleveringsketen is een belangrijke driver voor de economie van Thailand en is verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de industriële productie van het land.
Er zijn echter ook uitdagingen waarmee de Thaise auto-industrie te maken heeft. Zo kan de sterk afhankelijkheid van de export leiden tot volatiliteit in de verkoopcijfers als gevolg van fluctuerende valutakoersen en veranderende vraag in andere landen. Ook is er concurrentie van andere landen in de regio die ook actief zijn in de auto-industrie, zoals China en Indonesië. Daarnaast zijn er bezorgdheden over duurzaamheid en milieueffecten van de auto-industrie, met name op het gebied van uitstoot van schadelijke gassen en het gebruik van grondstoffen.
Toerisme
Toerisme speelt een belangrijke rol in de economie van Thailand. Het is een van de belangrijkste bronnen van inkomsten voor het land en heeft bijgedragen aan de economische groei van Thailand. In 2019 was het toerisme verantwoordelijk voor ongeveer 20% van het bruto binnenlands product (BBP) van het land. Toerisme in Thailand wordt gestimuleerd door de prachtige stranden, de culturele bezienswaardigheden en de goedkope kosten van het leven. Het land trekt jaarlijks miljoenen toeristen uit de hele wereld.
Toerisme kan ook banen creëren voor de lokale bevolking en bijdragen aan de ontwikkeling van infrastructuur, zoals hotels, restaurants en transport. De inkomsten uit de verkoop van goederen en diensten aan toeristen, zoals souvenirs, eten en drinken, en transport zijn tevens belangrijk voor de economie. Het kan echter ook leiden tot druk op de lokale huisvesting en de natuurlijke omgeving als het niet op een duurzame manier wordt beheerd. In recente jaren heeft Thailand hard gewerkt aan het ontwikkelen van duurzame toerisme-initiatieven om ervoor te zorgen dat het toerisme blijft bijdragen aan de economie van het land zonder de natuurlijke omgeving en de lokale gemeenschappen te schaden.
Concurrenten in de regio
Thailand heeft te maken met concurrentie van andere landen op de wereldmarkt, vooral in Zuidoost-Azië, waar het land een belangrijke speler is. De belangrijkste economische concurrenten van Thailand kunnen variëren afhankelijk van de specifieke industrie waarin het land actief is.
- Op het gebied van industriële goederen is China een belangrijke concurrent voor Thailand. China is de grootste exporteur van industriële goederen ter wereld en kan concurreren met Thailand op prijs en efficiëntie.
- Op het gebied van landbouw is Vietnam een belangrijke concurrent voor Thailand. Vietnam is een groeiende speler op de wereldmarkt voor landbouwproducten, zoals rijst en koffie, en kan concurreren met Thailand op prijs en kwaliteit.
- Op het gebied van toerisme kan Thailand concurreren met andere landen in de regio, zoals Maleisië, Indonesië en de Filipijnen, die ook populair zijn bij toeristen.
- Thailand kan ook concurreren met andere landen op het gebied van dienstensector, zoals IT-diensten en financiering, en met andere landen die actief zijn in de supply chain.
Om te blijven concurreren op de wereldmarkt, is het belangrijk voor Thailand om te blijven innoveren en zich aan te passen
Investeren in Thailand
Thailand kan voor sommige investeerders een aantrekkelijk land zijn om in te investeren vanwege verschillende factoren, zoals:
- Gunstige locatie: Thailand heeft een gunstige locatie in Zuidoost-Azië en is een belangrijke verbindingssluis tussen China en India. Dit kan het land aantrekkelijk maken voor bedrijven die willen profiteren van de groeiende economieën van deze twee landen.
- Stabiliteit: Thailand heeft een lange geschiedenis van relatieve politieke stabiliteit en is vrij van natuurrampen (met uitzonderingen van overstromingen). Dit kan het land aantrekkelijk maken voor investeerders die op zoek zijn naar een stabiele omgeving om in te investeren.
- Lage kosten: Thailand heeft lage kosten voor arbeid en productie, wat het aantrekkelijk kan maken voor bedrijven die op zoek zijn naar een goedkope plek om te produceren.
- Diversiteit van de economie: Thailand heeft een diverse economie met sterke sectoren zoals toerisme, export van industriële goederen en landbouw. Dit kan investeerders verschillende mogelijkheden bieden om in te investeren.
Echter, er zijn ook uitdagingen waar investeerders in Thailand mee te maken kunnen hebben, zoals een soms ondoorzichtig juridisch systeem, problemen met het intellectueel eigendom en een beperkte beschikbaarheid van krediet. Investeerders zouden zich daarom goed moeten informeren voordat ze beslissen om in Thailand te investeren.
Nederlandse en Belgische bedrijven in Thailand
Er zijn veel Nederlandse bedrijven die zich in Thailand hebben gevestigd. Hier zijn een paar voorbeelden:
- Shell: Shell is een van de grootste olie- en gasbedrijven ter wereld en heeft zich in Thailand gevestigd met verschillende olie- en gasinstallaties en benzinestations.
- Unilever: Unilever is een multinationale onderneming die voedingsmiddelen, persoonlijke verzorgingsproducten en huishoudelijke producten produceert en verkoopt. Het bedrijf heeft een aanzienlijke aanwezigheid in Thailand met verschillende productielocaties en kantoren.
- Heineken: Heineken is een bierproducent met een aanwezigheid in meer dan 70 landen. Het bedrijf heeft een brouwerij in Thailand en verkoopt ook andere biermerken in het land.
- AkzoNobel: AkzoNobel is een chemiebedrijf dat producten maakt voor de verf- en coatingsindustrie, alsmede voor de papier- en celluloseindustrie. Het bedrijf heeft een aanwezigheid in Thailand met verschillende productielocaties en kantoren.
- Ahold Delhaize: Ahold Delhaize is een multinationale supermarktketen met vestigingen in meerdere landen, waaronder Thailand.
Er zijn veel Belgische bedrijven die zich in Thailand hebben gevestigd. Hier zijn een paar voorbeelden:
- AB InBev: AB InBev is de grootste bierproducent ter wereld en heeft een aanwezigheid in meer dan 50 landen. Het bedrijf heeft een brouwerij in Thailand en verkoopt ook andere biermerken in het land.
- Solvay: Solvay is een chemiebedrijf dat producten maakt voor de lucht- en ruimtevaartindustrie, de automotive-industrie, de elektronica-industrie en meer. Het bedrijf heeft een aanwezigheid in Thailand met verschillende productielocaties en kantoren.
- Delhaize: Delhaize is een supermarktketen met vestigingen in verschillende landen, waaronder Thailand.
- Umicore: Umicore is een technologiebedrijf dat actief is in de productie van materialen voor de elektronica-industrie, de automotive-industrie en meer. Het bedrijf heeft een aanwezigheid in Thailand met verschillende productielocaties en kantoren.
- Bekaert: Bekaert is een bedrijf dat technische vezels en kabelcoatingprodukten produceert en verkoopt. Het bedrijf heeft een aanwezigheid in Thailand met een productielocatie en kantoren.
De Thaise baht
De Thaise baht is de officiële valuta van Thailand en wordt gebruikt voor al het financiële verkeer in het land. De baht is genoemd naar het zilver, dat ooit werd gebruikt als betaalmiddel in Thailand.
De waarde van de baht is afhankelijk van verschillende economische factoren, zoals de inflatie, de rentetarieven en de vraag naar de valuta. Als de vraag naar de baht toeneemt, kan de waarde van de valuta stijgen, terwijl een daling van de vraag kan leiden tot een afname van de waarde van de baht. De baht heeft in het verleden periodes van zwakte en sterkte meegemaakt en de waarde van de valuta kan fluctueren in reactie op veranderingen in de economie. Dit kan invloed hebben op de prijzen van goederen en diensten in Thailand en op de koopkracht van de bevolking.
De Thaise overheid heeft verschillende maatregelen genomen om de waarde van de baht te stabiliseren, zoals het beperken van de inflatie en het beheren van de rentetarieven. Dit kan helpen om de economie van Thailand stabiel te houden en de koopkracht van de bevolking te behouden.
De beurs
De beurs van Thailand, ook wel de Stock Exchange of Thailand (SET) genoemd, is een belangrijke speler in de economie van het land. De SET is opgericht in 1975 en is gevestigd in Bangkok. Het is een van de belangrijkste beurzen in Zuidoost-Azië en biedt een platform voor bedrijven om aandelen te verkopen en te kopen en om te investeren in de Thaise economie.
De beurs van Thailand wordt beïnvloed door verschillende economische factoren, zoals de inflatie, de rentetarieven, de wisselkoersen en de vraag naar Thaise producten op de wereldmarkt. Als de economie van Thailand groeit, kan dit leiden tot een stijging van de beurswaarden, terwijl een daling van de economie kan leiden tot een afname van de beurswaarden. De beurs van Thailand biedt ook een aantal beleggingsmogelijkheden voor investeerders, zoals aandelen, obligaties en beleggingsfondsen. Investeerders kunnen profiteren van de groei van de Thaise economie door te beleggen op de beurs van Thailand. Echter, beleggen op de beurs van Thailand kan ook risico’s met zich meebrengen, zoals volatiliteit en het verlies van kapitaal. Investeerders zouden daarom goed geïnformeerd moeten zijn voordat ze beslissen om te beleggen op de beurs van Thailand.
Economische groeiperspectieven
De economische groei van Thailand is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de vraag naar Thaise producten op de wereldmarkt, de toerismesector, de infrastructuurontwikkeling en de binnenlandse consumptie. In het verleden heeft Thailand aanzienlijke economische groei meegemaakt en het land wordt gezien als een van de opkomende economieën in Zuidoost-Azië. Echter, de economie van Thailand heeft ook te maken gehad met uitdagingen, zoals een hoge schuldenlast, een ondoorzichtig juridisch systeem en een beperkte beschikbaarheid van krediet.
In de toekomst kan de economie van Thailand profiteren van de groeiende economieën van de regio, waaronder China en India, en van de toenemende vraag naar Thaise producten op de wereldmarkt. Het land werkt ook aan het verbeteren van de infrastructuur en het bevorderen van duurzame ontwikkeling om de economische groei te behouden. Echter, de economie van Thailand kan ook te maken krijgen met uitdagingen, zoals de gevolgen van de COVID-19 pandemie, de onzekerheid op de wereldmarkt en de toenemende internationale concurrentie. Het is daarom moeilijk om precieze voorspellingen te maken over de economische groei perspectieven van Thailand.
Uitdagen voor de Thaise economie
Er zijn een aantal uitdagingen en problemen waar de Thaise economie momenteel mee te maken heeft:
- Een dalend vertrouwen in het bank- en financiële systeem. Dit kan leiden tot een afname van de investeringen en het vertrouwen van consumenten in de economie.
- Een afname van de export. Thailand is afhankelijk van de export van goederen, zoals elektronica en auto-onderdelen, en een afname van de vraag naar deze goederen kan leiden tot een afname van de economische groei.
- Een hoge staatsschuld. Thailand heeft een hoge staatsschuld, wat kan leiden tot hogere rentetarieven en beperkingen op de overheidsuitgaven.
- Een afnemende productiviteit. De productiviteit in Thailand is de laatste tijd afgenomen, wat kan leiden tot een afname van de concurrentiekracht en de economische groei.
- Een gebrek aan flexibiliteit. Thailand heeft te maken met een gebrek aan flexibiliteit op de arbeidsmarkt, wat kan leiden tot een inefficiëntie en een afname van de productiviteit.
- Een afhankelijkheid van een enkele sector. Thailand is sterk afhankelijk van de toerismesector, wat kan leiden tot economische volatiliteit als er veranderingen optreden in de vraag naar toerisme.
- Een afnemende bevolkingsgroei. Thailand heeft te maken met een afnemende bevolkingsgroei, wat kan leiden tot een afname van de vraag naar goederen en diensten en een afname van de economische groei.
- Thailand heeft te maken met verschillende milieu problemen, zoals luchtvervuiling, watervervuiling, afvalproblemen en de afname van biodiversiteit. Deze problemen kunnen worden veroorzaakt door verschillende factoren, zoals de groeiende economie van het land, de toenemende bevolking en de toenemende vraag naar grondstoffen.
- Er zijn nog steeds uitdagingen op het gebied van het opleidingsniveau van arbeiders in Thailand, zoals een tekort aan professionele opleidingsmogelijkheden in sommige delen van het land en een gebrek aan toegang tot opleiding voor sommige groepen, zoals vrouwen en arbeiders in de informele sector.
Stimulering van de economie door de Thaise overheid
De Thaise overheid heeft verschillende maatregelen genomen om de economie te ontwikkelen, waaronder:
- Het aanbieden van belastingkortingen en subsidies aan bedrijven om investeringen te stimuleren.
- Het versterken van het onderwijs- en opleidingssysteem om de vaardigheden van de werknemers te verbeteren en de productiviteit te verhogen.
- Het bevorderen van de export door het ondersteunen van de deelname van Thaise bedrijven aan internationale beurzen en het versterken van de handelsrelaties met andere landen.
- Het bevorderen van toerisme door het versterken van de infrastructuur en het aantrekken van bezoekers met behulp van marketingcampagnes.
- Het ontwikkelen van nieuwe industrieën, zoals de high-tech industrie, om de economie te diversifiëren en de afhankelijkheid van enkele sectoren te verminderen.
- Het aanpakken van de problemen op de arbeidsmarkt door het versterken van de arbeidsinspectie en het bevorderen van collectief onderhandelen.
- Het bevorderen van het ondernemerschap en het ondersteunen van kleine en middelgrote ondernemingen om de groei te stimuleren.
In het algemeen is de economie van Thailand stabiel en veelzijdig, en staat het land bekend als een belangrijke speler in de Zuidoost-Aziatische regio en op de wereldmarkt.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
Interessant artikel, echter hoe de schrijver bij het volgende komt is mij een raadsel:
Stabiliteit: Thailand heeft een lange geschiedenis van politieke stabiliteit …….
Voor de rest; wat ik altijd begrepen heb is dat de belasting voor rijke Thai naar verhouding erg laag is (zie ook het grote aantal zeer exclusieve auto’s in b.v. Bangkok). Als de regering de belastingen voor deze mensen behoorlijk zou verhogen zou men dit o.a. kunnen gebruiken om de bestaande wegen en trottoirs in Thailand eens goed aan te pakken. Men is op verschillende locaties wel bezig met de aanleg van nieuwe wegen maar de bestaande wegen zijn in een groot deel van Thailand erg slecht.
Natuurlijk zijn er veel staatsgrepen geweest, maar dat heeft geen negatieve weerslag gehad op de economische ontwikkelingen. Ook zijn er geen (buitenlandse) bedrijven genationaliseerd na een staatsgreep. Dus als je naar de economie kijkt heeft dat niet gezorgd voor instabiliteit.
Klopt helemaal Peter, maar dan zou dit in het artikel ook zo omschreven moeten worden. Er staat nu simpelweg een onwaarheid waardoor mensen die onbekend zijn met Thailand op het verkeerde been gezet kunnen worden.
De baht บาท met uitspraak lange -aaa- en lage toon, is een gewichtseenheid, namelijk 15 gram. In monetaire zin is het dan 15 gram zilver. Ook เงิน ngeun geld betekent zilver.
Hoewel economische groei belangrijk is vind ik de verdeling van die groei nog belangrijker rnaar daar wordt helaas weinig over gezegd. Gaat het voornamelijk naar de minderbedeelden of vooral naar de al rijken?
O ja, en een baht goud is, om nog meer precies te zijn, 15.244 gram goud.
Sorry, nog een:
Citaat “Het aanpakken van de problemen op de arbeidsmarkt door het versterken van de arbeidsinspectie en het bevorderen van collectief onderhandelen.”
Dat is pertinent onjuist. De overheid in Thailand heeft zich altijd verzet tegen vakbonden, met uitzondering misschien van een paar staatsbedrijven.
Ik mis nog een ‘uitdaging’ in het lijstje met “Uitda(gin)gen voor de Thaise economie”, nml. de corruptie.
In de recente geschiedenis is de corruptie in Thailand nog nooit zo hoog geweest ((Trying) “To be number one”(?)).
https://tradingeconomics.com/thailand/corruption-rank
https://www.bangkokpost.com/thailand/general/2253227/thailands-corruption-standing-slides
Dit terwijl het regime van de 3 P’s na hun coup op 22 mei 2014 beloofden om de corruptie aan te pakken.
Binnenkort zal er wel weer een rapport over 2022 verschijnen met een voor Thailand teleurstellend ranking.
Ook in het lijstje “Stimulering van de economie door de Thaise overheid” mis ik de aanpak/bestrijding van corruptie. Des te minder corruptie, des te beter voor het hele land.
Van wie komt dit hele Economie PR-verhaal eigenlijk?
Het blijft ook altijd typisch Nederlands om gelijk alles af te kraken terwijl men niet weet hoe de politieke machten in TH werken.
Alles wat in het stuk beschreven is zijn doelstellingen voor de lange termijn. Corruptie zit in het dna en dat duurt dus een paar decennia voordat dit bijna uitgeroeid is.
In NL wensen sommige een rookvrije generatie en dat spelletje duurt ook al 30 jaar.
Van de week zag ik een Mercedes Brabus van 50 miljoen baht ( 1,7 mio euro) over Thonglor rijden en die kost in Nederland slechts 660.000 euro. De tijd dat dit onder de tafel geregeld kon worden is allang verleden tijd met de komst van DSI en AMLO.
Sommige dingen kosten nu eenmaal tijd om zich te vormen en de snelheid ligt aan de bevolking zelf. Voorlopig is er nog geen dictator aan de macht dus geef het de tijd.
Citaat:
‘Het blijft ook altijd typisch Nederlands om gelijk alles af te kraken terwijl men niet weet hoe de politieke machten in TH werken.’
Niemand op dit blog ‘kraakt’ Thailand af, Johnny. Geen enkele maatschappij is volmaakt, dus waarom niet wat kritiek zo af en toe. Bovendien in mijn kritiek heel vaak gebaseerd op Thaise bronnen, veel Thais zijn het gewoon met me eens.
Veel Thais zijn het gewoon met me eens. Dat is niet een erg sterk argument Tino. Is maar net aan wie je het vraagt. Als ik aan mijn voetbalvrienden vraag of een biertje van de tap te duur is zegt ook iedereen: ja
Inderdaad is het geen argument om de waarheid te zoeken maar wel op Johnny’s argument dat klagen typisch Nederlands is. Thais klagen net zo hard en vaak over dezelfde onderwerpen als ik bespreek.
Beste Tino,
Wat ik mis aan je verhaal is dat er begrip opgebracht mag worden dat zaken veranderen tijd kost.
Je kent de geschiedenis van het land en weet dat een democratie opbouwen tijd kost. Altijd maar zeiken over wat fout gaat maakt iemand een zuur mens en klagen is er voor de verliezers. Zoals je blogzoon altijd zegt ” Is het glas halfvol of halfleeg”
Ik zie klagers als halfleeg denkers en ze gedragen zich er vervolgens naar. Het gaat erom wat jezelf doet en niet wat een ander je opdraagt. Dat laatste valt in TH reuze mee maar het moet ermee om te leren gaan dat niets voor niets is en TH is NL niet.
De boottocht over het Saen Saep kanaal in BKK kan in NL niet eens bestaan want dat is te gevaarlijk. Moet dit dan maar afgeschaft worden omdat er in NL andere waarden gelden?
Je eigen kennissenkring is ook maar een bubble dus niet perse de norm van een land.
Citaat:
‘ Altijd maar zeiken over wat fout gaat maakt iemand een zuur mens en klagen is er voor de verliezers. ‘
Altijd? Waarom overdrijf je zo?
Wat ik zeg is dat zeer zelden zeiken en en klagen. Ik vertel gewoon wat er in Thailand gebeurt, en ook als dat een vervelend iets is, is dat nog geen klagen. En nogmaals, bijna altijd in navolging van Thaise opmerkingen.
Volgens jou moet ik alleen over leuke dingen in Thailand praten, en meer dan driekwart gaat daar ook over: literatuur, bekende personen, taal, Thaise grappen.
Waarom zo vaak overdreven negatief naar mij teoe?