Bijna 60 procent van de Nederlandse bevolking maakte zich in 2019 zorgen over de veiligheid op internet en zag daarom bijvoorbeeld af van het gebruik van openbare wifi-netwerken en het plaatsen van persoonlijke informatie op internet. Bijna 40 procent gaf aan problemen te hebben gehad waarvan phishing, pharming of privacyschendingen de grootste overlast gaven. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.
In 2019 maakte 58 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder zich zorgen om de veiligheid op internet en zag daarom af van sommige online activiteiten. Zo liet meer dan één derde deel (37 procent) het plaatsen van persoonlijke informatie op sociale netwerksites en het gebruiken van een openbaar wifi-netwerk of hotspot (35 procent) achterwege. Daarnaast heeft ruim een kwart (26 procent), software, apps, spelletjes, muziek of andere databestanden niet gedownload vanwege zorgen om de veiligheid.
Een op de vijf heeft om deze reden wel eens afgezien van een online aankoop, 13 procent van internetbankieren en 8 procent van communiceren met de overheid.
Vooral last van phishing en pharming
Hoewel 58 procent zich zorgen maakt om de internetveiligheid ondervindt 39 procent daadwerkelijk problemen. Van de bevolking heeft 35 procent last gehad van valse e-mails of berichten die mensen naar een valse website lokten (phishing). Verder werd 10 procent ongemerkt omgeleid naar een valse website met het verzoek om persoonlijke informatie achter te laten (pharming).
In veel mindere mate hebben mensen last gehad van het hacken van hun e-mail of socialemedia-account (3 procent), fraude met betaalkaarten of creditcards (2 procent), misbruik van persoonlijke gegevens (2 procent) of online identiteitsfraude (1 procent).
Van de bevolking gaf 2 procent aan financiële schade te hebben gehad van een online incident waaronder online identiteitsfraude, phishing of pharming.
Minder vaardige internetgebruikers ondervinden de minste problemen
Minder frequente internetgebruikers ondervonden het minst vaak veiligheidsproblemen op internet. Zo had 18 procent van de mensen die minder dan wekelijks online waren, last van veiligheidsincidenten gehad, tegen 43 procent van de mensen die dagelijks internet gebruikten.
Ook digitale vaardigheid speelt een rol. Minder digitaal vaardige mensen rapporteerden minder incidenten dan digitaal vaardigen, te weten 23 procent en 50 procent. Daarnaast hebben lager opgeleiden, jongeren (12 tot 25 jaar) en ouderen (65 jaar of ouder) minder veiligheidsincidenten meegemaakt dan hoger opgeleiden en 25- tot 65-jarigen.
Minder frequente internetgebruikers, minder digitaal vaardige mensen, laagopgeleiden en mensen van 65 jaar of ouderen maken zich de minste zorgen over internetveiligheid.
Meesten voelen zich veilig op internet
Ondanks dat 58 procent van de bevolking aangeeft dat het vanwege de bezorgdheid om de veiligheid van sommige internetactiviteiten afziet, zegt 68 procent zich veilig te voelen bij het gebruik van internet. Slechts 4 procent voelt zich onveilig, 28 procent voelt zicht niet veilig of onveilig. De ruime meerderheid van degenen die zich veilig voelen op het internet is dagelijks online, heeft meer dan basis digitale vaardigheden en is jong (12 tot 25 jaar).
Negen op de tien dagelijks online
Nederlanders zijn digitaal actiever dan ooit. Het aandeel Nederlanders dat dagelijks online is, is gestegen van 81 procent in 2015 tot 88 procent in 2019. De meest voorkomende internetactiviteiten zijn e-mailen (89 procent), sociale mediagebruik (87 procent) online bankieren (84 procent) en informatie zoeken over goederen of diensten (84 procent).
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
1.Koop een Chroombook, nooit last van virussen, etc.
2. Gebruik buitenshuis altijd een VPN.
Een paar jaar geleden had ik een grappige ervaring.
Ik kreeg een bericht van een verkeersboete wegens te hard rijden in Nederland!
Al lange tijd woon ik niet meer in Nederland en heb daar ook geen auto.
Leuk geprobeerd, uiteraard niet gereageerd, maar ik kon er wel om lachen.
Niet om het een of ander, maar wat zeggen die cijfers nu eigenlijk. Buiten de zeer grove manier van data verzamelen van het CBS (ik heb er net een over veiligheid in de buurt ingevuld, wat een onzin vragen) wordt er niet vermeld waar die 2 % van mensen die financiele schade hebben ondervonden door internet phishing of pharming dat nu aan te danken hebben. Om te beginnen: 2 % lijkt mij een belachelijk hoog getal, als de totale schade in Nederland in enkele miljoenen valt uit te drukken. Poging to fraude met creditcard: van alle tijden, heeft verder weinig met internet zelf te maken. Ofwel je handelt alleen met betrouwbare partijen, of je zorgt voor een aparte creditcard voor internet transacties met een beperkt plafond. In beide gevallen wordt je overigens de schade vergoed als het niet jouw eigen schuld is. Verder heeft volgens mij ELKE internet gebruiker inmiddels phising ondervonden, de emailadressen liggen nu eenmaal op straat lijkt het wel, en er zijn altijd types die er in stinken. Moet je maar geen miljonair willen worden samen met een Nigeriaanse prins.
Met een betrouwbare app zoals firefox wordt je ruim betijds gewaarschuwd for pharming, en de grote banken doen er echt ALLES aan om je te waarschuwen – ook via internet en email!
Wat overblijft is identiteitsfraude. Zelf meegemaakt, het was een Rocky Horror show waarbij ik eerst niet werd geloofd. Uiteindelijk allemaal goedgekomen, maar 1 tip: wordt NOOIT (per ongeluk) klant bij Wehkamp, ze sturen rustig 3000 euro aan goederen op afbetaling weg zonder een echte check. Als iemand jouw emailadres, en inlogcode heeft waaronder je bij hen staat geregistreerd wordt er blindelings verzonden, en krijg je de rekening na afloop thuis. Ik houd het er op dat er iemand bij Wehkamp de data heeft onderschept, maar wie weet.
wel lachen, dat onderzoek, als je een beetje verstand van zaken hebt. staat vol met onzin.
paar voorbeeldjes:
– Minder vaardige internetgebruikers ondervinden de minste problemen
dank me de stoep, die hebben helemaal niet in de gaten wat er gebeurt
– Minder digitaal vaardige mensen rapporteerden minder incidenten dan digitaal vaardigen
zie vorig punt, hebben gewoon niks in de gaten
– In 2019 maakte 58 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder zich zorgen om de veiligheid
dit is een grapje zeker he? die leeftijd van 12 jaar….
– Verder werd 10 procent ongemerkt omgeleid naar een valse website
en hier lig ik echt dubbel van het lachen. ongemerkt zei je toch he? hoezo ongemerkt? Leg me eens uit hoe ze dat dan weten.
Beste Bojangles
– er staat toch niet dat minder digitaal vaardige ook werkelijk minder incidenten hadden, alleen dat die mensen dit zo ervaarden. Dat zal hun deels boven het hoofd gegaan zijn en deels zal men het ontlopen zijn omdat ze op hun vertrouwde sites bleven (bijvoorbeeld alle en maar het nieuws lezen en dit blog en geen webshop ofzo bezoeken).
– vanaf 12 jaar zit je op de middelbare school, dan gebruik je al volop internet voor privé en voor op school. Dan zijn zaken als internet veiligheid al eens besproken. Vanaf de middelbare school verwachten we ook concreet kritisch denken, ook wel iets wat handig is als je mensen een vragenlijst af neemt. Misschien hadden ze nog kinderen in de hoogste klassen van de basisschool mee kunnen nemen maar dan loop je toch al gauw aan tegen kinderen die nog niet voldoende geleerd of ervaren hebben om echt iets bij te dragen aan een enquête.
– ze kunnen omgeleid zijn en pas een paar pagina’s later op de nep site er achter zijn gekomen dat ze verkeerd zaten (‘wacht eens even, dit klopt niet’), of een bestel of contact formulier ingevuld hebben en er daarna achter komen dat je aankoop nooit verzonden is, je credit kaart misbruikt e.d.
Uiteraard moet je deze enquête plaatsen in een groter geheel zoals aangiftes, feedback van internet providers, statistieken van Google enzovoort. De cijfers hier garanderen nergens dat dit werkelijk zo is, maar wat men ervaren heeft. Alle incomplete en inperfecte cijfers van diverse bronnen samen kunnen toch nog een aardig beeld van de werkelijkheid geven.