Nederlandse vakantieganger wil nieuwe plekken ontdekken in 2015
De wereld ontdekken en nieuwe plekken zien staan hoog op het lijstje van goede voornemens. Want bijna één op de vijf Nederlanders kiest dit jaar voor een vakantiebestemming waar hij of zij nog niet eerder is geweest. En als geld geen rol zou spelen, wil meer dan één op de vijf een sabbatical nemen voor een mooie, lange rondreis.
Dat blijkt uit onderzoek van ANWB in samenwerking met Multiscope naar de vakantietrends en –behoeften van 2015.
Zeker 91 procent gaat inpakken
Hoewel het nieuwe jaar nog maar net is begonnen, weet negen op de tien al dat ze er dit jaar tussenuit gaan en driekwart van de Nederlanders heeft zelfs al concrete vakantieplannen. Doorslaggevend bij de keuze van een bestemming is:
- nieuwe plekken ontdekken (18 procent);
- rijke cultuur proeven (15 procent);
- rond kunnen trekken (13 procent);
- een mooi strand (12 procent);
- altijd naar dezelfde vertrouwde bestemming gaan (8 procent);
- in of dichtbij een grote stad zijn (7 procent);
- dicht bij huis verblijven, om snel thuis te kunnen zijn (7 procent).
Wat verder opvalt is dat vrouwen vaker bepalen waar de reis heen zal gaan. Eén op de tien mannen geeft aan dat de vrouw de doorslaggevende factor is bij de keuze van de vakantiebestemming. Terwijl minder dan één op de twintig vrouwen antwoordt dat de man hier een rol speelt.
Als geld en tijd geen rol spelen
Hoewel het merendeel van de Nederlanders dit jaar een aantal dagen of langer op vakantie gaat, hebben Nederlanders ook nog vakantiedromen. Maar waarvan eigenlijk? Als geld en tijd geen rol zouden spelen, dan wil:
- 22 procent alles achterlaten voor een mooie rondreis;
- 19 procent een memorabele groepsreis maken met alle geliefden en dierbaren;
- 17 procent een aantal mooie wereldsteden bezoeken zoals bijvoorbeeld: Tokio, New York, Sidney of Kaapstad;
- 12 procent een ticket kopen naar een willekeurig tropisch eiland;
- 10 procent een aantal beroemde toeristische attracties zien zoals bijvoorbeeld: de Chinese Muur, Taj Mahal, Borobudur of Tafelberg;
- 6 procent ‘thuiskomen’ op de vertrouwde vakantieplek;
- 3 procent naar een land om een taal (of iets anders) te leren;
- 2 procent op wintersport.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Ach ja, de ANWB heeft zeker te veel nieuwe bestemmingen ingekocht, en dan kom je met zo’n bericht.
En als ze volgende week met bestaande bestemmingen in hun maag blijven zitten melden ze op grond van dezelfde cijfers dat de Nederlandse vakantieganger bijzonder honkvast is, omdat meer dan 80% voor een bestemming kiest waar ze al eerder geweest zijn.