Nederlander beknibbelt nog iets meer op decemberuitgaven
Nederland bungelt voor het vierde achtereenvolgende jaar onderaan wat betreft de decemberuitgaven in de 2019 Ferratum Kerstmis Barometer. Dit onderzoek, met 31.000 respondenten de grootste editie ooit, vergelijkt het uitgavenpatroon van consumenten voor de decembermaand in 14 landen.
Met negen procent is het percentage van het besteedbaar maandinkomen dat aan decemberinkopen wordt uitgegeven nog iets gedaald ten opzichte van de 10 procent in 2018. Het geld dat Nederlanders besteden wordt vooral gespendeerd aan kleding (18 procent), spelletjes en speelgoed (15 procent) en snoepgoed en lekkernijen (11 procent).
Gemak dient de mens, ook met de feestdagen
Nederlanders reserveren wederom het laagste budget (12 procent) voor reizen met de feestdagen. De veel kortere afstanden in ons land, in vergelijking met veel hoger scorende landen als Brazilië, Australië, Roemenië en Zweden verklaren mogelijk een deel van deze uitkomst, maar we letten waarschijnlijk ook gewoon op de centen. Daarbij maken we ook rond de feestdagen dankbaar gebruik van moderne technologie. Zo doen we 30 procent van de decemberinkopen online. Binnen dit onderzoek scoort alleen het Verenigd Koninkrijk met 38 procent hoger. Airbnb is bijna net zo ingeburgerd, met meer dan een kwart (27 procent) van de respondenten in Nederland die hun vakantieonderkomen op deze manier boekt. Van mobiel bankieren zijn we inmiddels zo goed als volledig afhankelijk. Zowel in Nederland als Zweden maakt 91 procent van de respondenten hier tijdens de feestdagen gebruik van. Met als gevolg dat een storing hier een aanzienlijke domper op de feestvreugde kan betekenen.
Shopping aficionados en zoetekauwen
Veruit aan kop wat betreft kerstuitgaven gaan de Brazilianen, die dit jaar maar liefst 91 procent van hun besteedbare maandinkomen aan kerst verbrassen. Bijna een kwart (23 procent) van dat budget gaat op aan shoppen in het algemeen, nog eens 21 procent gaat naar kleding. Twaalf procent besteden de Brazilianen aan binnenlandse reizen om de kerst met familie door te kunnen brengen. Op de tweede plek qua uitgaven staat Polen, waar men 36 procent van het besteedbaar maandinkomen aan kerst uitgeeft. Kerst moet hier vooral zoet zijn, met het grootste deel van het budget (18 procent) gereserveerd voor snoepgoed en lekkernijen.
In 2020 meer tijd voor geliefden en klussen
Gevraagd naar goede voornemens voor 2020 geeft bijna een kwart (23 procent) van de respondenten aan meer tijd te willen doorbrengen met geliefden. Op de tweede plek van de goede voornemens staat het renoveren van eigen huis met 15 procent. Twaalf procent wil meer gaan reizen in het nieuwe jaar en elf procent wil meer gaan sporten.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
Er is in de winkels weinig van te merken dat de nederlanders zuiniger zijn in december.In de grote steden kan je amper lopen door de drukte.En bijna iedereen loopt bepakt en bezakt.Natuurlijk zijn er mensen die niet veel te besteden hebben.Maar de winkeliers doen goede zaken.
Misschien gaat de vergelijking met andere landen over december uitgaven mank. In Nederland wordt er al in november veel besteed in verband met Sinterklaas.