Consumentenbond: Reisaanbieders overtreden Reclamecode

Door Redactie
Geplaatst in Onderzoek
Tags: ,
5 september 2014

Reisaanbieders overtreden nog steeds massaal de Reclamecode Reisaanbiedingen en de wet Oneerlijke Handelspraktijken door online te adverteren met reizen, auto’s en huisjes die niet te boeken zijn voor de lage aanbiedingsprijs. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond voor de Reisgids.

De Consumentenbond onderzocht aanbiedingen van reisorganisaties, luchtvaartmaatschappijen, busbedrijven, auto- en camperverhuurders en verhuurders van vakantiehuizen. Ruim 80% van de 54 online aanbieders houdt zich niet aan de de regels. Tijdens het boekingsproces stegen de prijzen soms met meer dan 100% of waren aanbiedingen in het geheel niet te boeken.

Een lastminute bij Arke.nl blijkt tijdens het boeken geen € 285 te kosten, maar € 459. En bij reisaanbieder Travelbird stijgt de prijs voor een reis met ruim 500% van € 79 naar € 419. Travelbird verzwijgt namelijk in de aanbieding ten onrechte de minimale verblijfsduur van 4 nachten, evenals € 20 administratiekosten.

Ook bij verhuurders van campers en auto’s is het mis: 7 van de 8 onderzochte aanbieders overtreedt de code door aanbiedingen op de website te plaatsen zonder aan te geven wanneer die aanbiedingen beschikbaar zijn. Wie zoekt naar een datum waarop het vervoermiddel voor de geadverteerde prijs te huur is, komt bedrogen uit. ‘Het is zoeken naar een speld in een hooiberg’, geeft autoverhuurbedrijf Hertz zelf toe.

Reclamecode Reisaanbiedingen

De Reclamecode Reisaanbiedingen – onder andere ondertekend door de brancheorganisatie ANVR – bevat regels waaraan alle reisaanbieders zich moeten houden. Zo moeten reisaanbiedingen in redelijke mate beschikbaar zijn voor de geadverteerde prijs en die prijs moet inclusief onvermijdbare vaste kosten zijn. De Consumentenbond heeft de onderzoeksresultaten voorgelegd aan de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) met het verzoek actie te ondernemen.

De volledige resultaten zijn te lezen in de Reisgids van september.

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

4 reacties op “Consumentenbond: Reisaanbieders overtreden Reclamecode”

  1. Daniel zegt op

    Het is een plaag niet alleen in Nederland ook in België. De opgegeven prijzen kloppen NOOIT niet. Steeds komen er na boekingen en altijd op het laatste ogenblik nog zogenaamde administratiekosten of andere kosten bij Slechts enkelen geven aan dat er een bepaald bedrag bijkomt maar melden dat er eventueel ook nog kosten bijkomen indien gebruik gemaakt word van bepaalde betaalmethoden.
    Firma’s of agenten die dagelijks deze zaken doen weten toch bij ondervinding welke de supplementaire kosten zij. Gelieve ze dan ook te vermelden van bij de aanvang, Niet op het einden of na de boekingen.

  2. A. de Groot zegt op

    Vorige maand bij een boeking van tickets bij Expedia.nl meegemaakt dat alle stappen van invullen van de boeking doorlopen en net voor de laatste finaal akkoord krijg ik de mededeling dat de tickets per stuk toch nog even 35 € duurder worden.
    Dit is van Expedia.nl misleiding en bedriegen van de klant.

  3. Robert48 zegt op

    Maar vooral die aanbieders van hotel kamers b.v. Agode ,er is nog een kamer of 3 mensen bekijken dit hotel.
    Een en al bedrog der is nog een kamer vrij,dat nemen we maar met een korreltje zout nee een zak zout.?

  4. Joseph Jongen zegt op

    Ach, het blijft uitkijken en goed lezen. De hotelaanbieders, noem ze maar op, balanceren bijna allemaal op de grens van het toelaatbare. Prijzen exclusief ontbijt of inclusief, met of zonder bijkomende kosten, hoeveel betalen bij annulering en tot welke datum? Als consument moet je zelf ook een beetje alert zijn en goed lezen en vergelijken. Betalen voor internet in een hotel waar je logeert? Belachelijk. Die mannen uit de reiswereld zijn nu weer in rep en roer vanwege het feit dat Travelbird samen met de HEMA zich in het goedkope reissegment gaat storten. Dat vinden wij als consument wel aardig maar de reiswereld beslist niet en die zoekt naar slimme mogelijkheden om de consument te verleiden. Neem het ze eens kwalijk. Gewoon opletten, goed lezen en vergelijken dat bespaart een hoop gezeur achteraf en levert voordeel op.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website