Wat leren Thaise kinderen over de unieke Thaise cultuur
Ik kwam een voorbeeld tegen van drie multiple choice vragen op een Thaise school. Het is niet duidelijk of dit de hogere klassen van een lagere school of de eerste jaren van een middelbare school betreft. Dit is een toets over het vak ‘toegepaste wetenschap van het dagelijks leven’.
Hieronder de Thaise tekst van de drie vragen en de vier keuzen van antwoorden. Het kruisje in het antwoord van de leerling, het cirkeltje het goede antwoord volgens de leraar. Het gaat om de tekst vanaf 1.
Onder deze tekst de Nederlandse vertaling en verdere uitleg.
Hier de vertaling van de vragen en de vier mogelijke antwoorden:
- Wie is het hoofd van het gezin? A de vader B de moeder C oom (jongere broer moeder) D oudere broer
- Wat is de belangrijkste taak van de vader? A inkomen verwerven B kleren wassen C afwas doen D eten maken
- Wie is verantwoordelijk voor huishoudelijke taken? A de vader B de moeder C oudere broer of zus C jongere broer of zus
De leerling antwoordde als volgt (het kruisje):
- de moeder (hoofd van het gezin)
- kleren wassen (belangrijkste taak vader))
- de vader (verantwoordelijk voor huishoudelijke taken)
De goede antwoorden volgens de leraar (het cirkeltje):
- de vader (hoofd van het gezin)
- inkomen verwerven (belangrijkste taak vader)
- moeder (verantwoordelijk voor huishoudelijke taken)
De betreffende leerling had dus volgens de leraar alle drie de vragen fout beantwoord.
Ik ga hier verder geen commentaar op geven, misschien straks in de reactiemogelijkheid.
In ben erg benieuwd wat de lezers hiervan denken?
Welke ervaringen heeft u met het Thaise onderwijs?
Hoe moet het beter?
Over deze blogger
-
Geboren in 1944 in Delfzijl als zoon van een eenvoudige winkelier. Gestudeerd in Groningen en Curaçao. Drie jaar als arts gewerkt in Tanzania, daarna als huisarts in Vlaardingen. Een paar jaar vóór mijn pensioen getrouwd met een Thaise dame, we kregen een zoon die drie talen goed spreekt.
Bijna 20 jaar in Thailand gewoond, eerst in Chiang Kham (provincie Phayao) daarna in Chiang Mai waar ik graag allerhande Thai lastigviel met allerlei vragen. Volgde het Thaise buitenschoolse onderwijs waarna een diploma lagere school en drie jaar middelbare school. Deed veel vrijwilligerswerk. Geïnteresseerd in de Thaise taal, geschiedenis en cultuur. Woon nu alweer 5 jaar in Nederland samen met mijn zoon en vaak met zijn Thaise vriendin.
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond23 januari 2025‘Brief aan mijn zoon’ door Nuttaa ‘Bow’ Mahattana
- Achtergrond15 januari 2025Vooroordelen voeden opschudding over Myanmarese geboorten aan de grens
- Achtergrond11 januari 2025Wat kost het Thaise koninklijk huis per jaar?
- Opinie30 december 2024Twintig verspilde jaren in de Thaise politiek
Tino, verbaast het je, dat rode potlood van de leraar? Mij niet. Was het een man?
De Thaise wereld is patriarchaal; het klassieke huisje-boompje-beestje overheerst, pa verdient het inkomen en moeder mag aan het aanrecht. Vraag me af of andere leraren er ook zo over denken, hoe vrouwelijke onderwijzers er tegenaan kijken en of de ‘huisman’ dan wel het werkende koppel niet bestaat in Thailand…
Ergerlijk, zoiets.
Zo patriarchaal is Thailand anno 2022 niet toch? Mijn ervaring is dat vrouwen juist hun ‘mannetje’ wel staan en er behoorlijk geëmancipeerd zijn. Vrouwen werken vaak buitenshuis en als ik me niet vergis heeft Thailand ter wereld het hoogste percentage bedrijven dat wordt gerund door vrouwen.
Dat deze leraar een andere mening is toegedaan, tsja…erg conservatief natuurlijk. Ik zou wel eens willen weten of dit de standaard is op alle Thaise scholen. Hij zal waarschijnlijk zo mee kunnen op een van de streng gereformeerde scholen in Nederland.
Het klopt wat je zegt Jahris,
Als je tenminste ook de ontelbare mobiele foodshops en mamasans mee telt.
Tut, tut, beste Erik. De leraar vindt dat het zo zou moeten. Maar je weet ook wel dat de werkelijkheid in Thailand heel divers is. Veel vrouwen verdienen het inkomen en zijn de baas in huis.
Maar de was doen? Dat doet een man echt niet! Stel je voor! Ik deed dat destijds in Thailand wel tot grote hilariteit van de familie. Ik herinner me nog dat mijn schoonmoeder zei dat ik de was eerst moest uitkloppen alvorens het op te hangen.
Helaas snappen niet alle Thai dit, ondanks deze lessen in hoe het heurt (grapje). Toen ik bijvoorbeeld voor de eerste keer samen met mijn vriendin verbleef moest zij nog gewoon naar werk, vakantiedagen zijn immers helaas nogal spaarzaam. Op een van die eerste dagen kochten we in de 7-11 wasmiddel en kreeg ik te horen dat ik de was moest draaien en uithangen. Ik moest ook het huis aan kant houden, daar had ik mooi de tijd voor als ik toch alleen was. Op mijn vraag of zij als vrouw niet zou moeten doen kreeg ik een duidelijk ‘nee’ te horen. Immers, zij was aan het werk dus dan moest ik de andere werkzaamheden verrichten. Op mijn reactie dat het “zo niet hoort” werd ik alleen maar uitgelachen! Schandalig niet, dat de tradities in de wind werden geslagen? 5555
Ik heb het vermoeden dat als ik geweigerd had (wat ik niet zou doen, ik ben geen luilak en geen dinosaurus), de relatie geen stand zou hebben gehouden. Haar vorige relatie had ze uitgemaakt toen hij te horen kreeg te kiezen tussen zijn sigaretten of haar…
Daarom is er wel een maatschappelijk stereotype “correct” antwoord maar geen feitelijk juist antwoord, dat hangt maar net af van de situatie en de persoon.
Was in mijn jeugd (50 tigr jaren) in Nederland niet echt anders. Tegenwoordig zien wij dit iets anders, zal in Thailand komende jaren ook wel veranderen lijkt mij.
Vr groeten Mart
(in Nl nog)
Ik vind de antwoorden van de leraar inderdaad de meest correcte. Maar jij had duidelijk liever “woke” antwoorden gezien.
Ik heb Thailand wel eens het meest feminiene land ter wereld genoemd. Dat moet ik terugnemen. Al zijn ze wel vriendelijk tegen vrouwen. Of moet ik zeggen: beleefd? Nou ja, ze trekken je niet meteen van je fiets.
Je best wel gelijk hoor, rob. Thailand niet het meeste maar wel een behoorlijk feminiem land.
Dit is wat Geert Hofstede onder masculien en feminiem verstaat.
Een samenleving is masculien als emotionele sekserollen duidelijk gescheiden zijn: mannen worden geacht assertief en hard te zijn en gericht op materieel succes; vrouwen horen bescheiden en teder te zijn en vooral gericht op de kwaliteit van het bestaan.
Een samenleving is feminien als emotionele sekserollen elkaar overlappen: zowel mannen als vrouwen worden geacht bescheiden en teder te zijn en gericht op de kwaliteit van het bestaan.
Bij de culturele dimensies van Geert Hofstede staat dat Thailand kwa masculiniteit staat tussen China (hoog) en Nederland (laag), Thailand is één van de meest feminieme landen in Azië, dat wel. Het is altijd wat meer en minder, nooit absoluut.
Dat kun je hier uitzoeken:
https://www.hofstede-insights.com/product/compare-countries/
Grappig, dat masculien en feminiem. Het is als volgt. Als je je hand eerst in koud water doet dan voelt lauw water warm aan, als je je hand eerst in heet water doet dan voelt lauw water koud aan. Zo is het ook met al die culturele verschillen.
Misschien is het aansluitend ook leerzaam om dit nieuwsverhaal van Khaosod te lezen.
https://www.khaosodenglish.com/politics/2022/02/07/thammasats-high-school-denies-teaching-distorted-history/
Uitstekende test! Tenminste, als het als deze meer als enquête was gebruikt. Want eigenlijk is geen enkel antwoord hier fout. De leraar had na afnamen van deze test in de klas een kringgesprek of debat gehouden over de diverse antwoorden en waarom andere antwoorden ook best zouden kunnen maar toch weer niet volgens anderen. Zeg maar een les in kritisch denken, respect voor andere meningen, wederzijds begrip etc. Gemiste kans voor deze leraar. Spijtig voor de leerlingen.
Allereerst: vreemde vragen voor deze tijd, ook in Thailand.
Maar laat ik mij beperken tot vraag 2, het verwerven van inkomen. Ik denk dat bij de boerenbevolking altijd al zowel man als vrouw voor het inkomen zorgden. Voor de gegoede stadsbevolking was geld verdienen vroeger waarschijnlijk iets waar de man verantwoordelijk voor was. Maar in de huidige tijd is dat duidelijk anders voor de generaties tot zeg 60 jaar. Vaak verdienen beiden geld, soms de vrouw het meeste en soms de man.
Het antwoord van de leraar is dus m.i. niet alleen sterk verouderd maar ook beperkt tot een bepaalde sociale klasse.
Deze test maatschappijleer valt een beetje te vergelijken met sommige inburgeringsvragen: een of andere ambtenaren comité heeft een boel stereotype beelden verzamelt en de antwoorden die daar het beste bij zouden passen. Bijvoorbeeld: “Je bent op een nieuw adres komen te wonen, wat doe je? 1) ik doe niets 2) ik stuur de buren een kaartje ter kennismaking 3) ik maak een taart en bel aan bij de buren om kennis te maken”. Het juiste antwoord was optie twee.. Thailand is een land waar de hoge heren (dames??) het volk er graag aan herinneren hoe de hierarchy werkt en wie welke rol heeft, dus geen wonder dat van hoog uit die conservatieve toren de man werkt en de vrouw thuis niets doet of het huishouden regelt. Dat die vlieger sowieso niet voor iedereen op ging of gaat heeft de opsteller van de test lak aan, het gaat er om de kinderen duidelijk te maken hoe het in de ideale situatie zou behoren te gaan… Geen wonder dat jeugd regelmatig de spot drijft met de dinosaurussen die het land in goede banen menen te sturen.
Voorzover mijn ervaring in dit land reikt, is het traditionele, geijkte rolpatroon veel minder aanwezig in zogenoemde rijke of hoge kringen.
De man speelt vaak de baas, de vrouw is de baas.
Misschien beantwoordde die leerling de eigen situatie thuis …
Ik voel me meer dan bevoorrecht nog het geluk te hebben gehad te mogen opgroeien in wat men noemt een gezin met de traditionele rollenpatronen.
Dit is eeuwen het te volgen pad geweest en nu opeens lijkt dat des duivels te zijn. Laat mannen nu toch eens gewoon mannen blijven en vrouwen vrouwen blijven.
Nou Fred, ik kom uit een groot gezin met 5 jongens en 2 meisjes afkomstig van het Groninger platteland. De rolverdeling was dat je deed wat je gezegd werd te doen, en al doende leert men. De zogenaamde vrouwelijke taken zijn louter aangepraat en is er binnen 1 generatie weer uit. Want waarom zou de man niet de was kunnen doen, schoonmaken of de kinderen verzorgen en meer, dat is al lang onderzocht en mannen kunnen het net zo goed. Ik doe het mijn volwassen leven al, mijn Thaise ex had in 20 jaar tijd nog nooit de wasmachine aangeraakt, schoongemaakt en meer. Zelfs nu bijna 60 zorg ik voor mijn kind van 4, doe de was en poets terloops ook het huis van mijn andere vriendinnen mee (naast mijn eigen), regel alles voor de school en zo voorts. En ik verdien inkomen net als al mijn partners. De traditionele rolpatronen zijn pas ontstaan na de 2e wereldoorlog las ik wel eens, voorheen werd een ieder geacht te werken en elkaar te helpen. Zodra iemand het heeft over mannen- of vrouwentaken denk ik dat er een steekje loszit, vaak is het luiheid en gemakzucht waardoor de man iets niet doet en de vrouw voor de lieve vrede de taken maar op zich neemt, maar dan heb je te maken met een man welke als persoon tekort komt en bepaalde positieve eigenschappen mist. Wat wel bepalend is is de tijd die je kunt inzetten, bijvoorbeeld werkt de vrouw/man meer uren en heeft de andere in verhouding meer tijd over is het redelijk dat de andere daardoor meer taken op zich neemt.
Echt waar, fred? Vertel, wat is een ‘gewone man of vrouw’? Ik zou het niet weten.
Maar ik begrijp dat je er mordicus tegen was dat in Nederland van 1890 tot 2013 een vrouw staatshoofd was! Om maar eens wat te noemen.
Of die drie antwoorden goed of fout zijn hangt van het gezin af.
In het ene gezin verdient vader de kost en in het andere gezin zit hij iedere dag dronken te worden met zijn vrienden.
De vragen van de leraar zijn dus onzinnig.
De leraar en/of lerares geeft het antwoord dat hij/zij van hogerhand krijgt opgegeven. Maar ook hij/zij weet veel beter. De leerling geeft de werkelijke verhouding binnen het gezin in Thailand (lees Isan) weer.
De regering heeft nog heel veel werk te verrichten.
Precies, Teech, dat hoorde ik heel vaak van leraren. ‘Ik wil het liever anders doen (meer over Pridi Panomyong vertellen) maar dat mag niet van hogerhand’. Als ze het wel doen, en als de directeur het goedvindt dan volgt straf….
Ik denk dat de verhoudingen in elk gezin in Thailand anders zijn, het is een breed scala.
Ik vraag mij af of dit werkelijk zo negatief is. Deze cultuur verhindert niet dat Thaise vrouwen hoge posities bekleden in het bedrijfsleven e.a . zaken in het dagelijks leven. In HEEL wat huisgezinnen in Thailand is het net de vrouw die er in werkelijkheid de lijnen bepaalt, terwijl de man het burgerlijk aanzien krijgt. Dus kijk niet te eenzijdig naar deze traditie. In Europa zijn er heel wat meer problemen met de zgn. “nieuwe gemancioeerde” rolverdeling. Onderschat de rol van de vrouw niet in de Thaise samenleving, maar zij weet in tegenstelling tot vaak in het westen om “vrouw te blijven”. Iets wat we van deze dames beslist nog kunnen leren
De vragen zijn gewoon slecht. En dan kun je met de antwoorden alle kanten op.
Zinloze discussie.
Een vraag zoals: Wat eindigde in 1945? Antwoord van de leerling: 1944.
Ik vind de vragen prima. Waarom niet? Oké, de vraag zou niet alleen kunnen zijn, ‘wie?’ maar ‘wie bij jullie?’
Het zijn de keuzemogelijkheid uit de antwoorden en de goed/fout beoordeling van de leraar/lerares die verwarring schept, te veel verwijst naar traditionele rolmodellen en de leerling een onrechtvaardig cijfer geeft..
Nee, de vragen zijn ontzettend slecht omdat ze niet eenduidig zijn en de antwoorden dus niet kunnen worden beoordeeld aan de hand van vooropgezette criteria (het goed/fout van de leraar is net zo fout/goed van de leerling). Daarnaast zijn de antwoordcategorieen niet voldoende en bevatten vooroordelen en veronderstelingen die wellicht niet correct zijn:
– wat als er geen vader en/of geen moeder in het gezin is; of jongere of oudere ooms?
– wat als het kind niet weet waar het geld vandaan komt
– wat als de huishoudelijke taken door meer dan 1 persoon worden gedaan
– gaat het om het gezin waar het kind toe behoort? (dan zijn alle antwoorden goed behalve wellicht vraag 2 als er geen vader is)
– gaat het om een ideaalbeeld van de Thaise samenleving?
– gaat het om wat de Thais in meerderheid of minderheid denken?
– gaat het om wat de Thais in meederheid of minderheid doen?
Kortom: onzin deze vragen.
De leraar zou op zijn vingers moeten worden getikt, niet om zijn oordeel maar om zijn ondeskundige vragen.
Prima, chris, je hebt voor een groot deel gelijk, behalve het volgende.
In de ondeskundige vragen en onvolledige antwoorden zit een oordeel opgesloten, en het is dat oordeel waarop de leerling met goed/fout en een cijfer wordt afgescheept. Dat is de kern van deze kwestie. De leraar vindt dat de vader het hoofd van het gezin moet zijn, het inkomen moet verwerven en dat de moeder de huishoudelijke taken op zich moet nemen. De leerling moet daarmee akkoord gaan voor een goed cijfer.
De leraar moet mijns inziens ook op de vingers worden getikt vanwege zijn oordeel.
Dit soort testen wordt zelden door de leraar zelf gemaakt maar zijn onderdeel van het betreffende onderdeel van het curriculum. Dat geldt voor de vragen, dat geldt voor de antwoordcategorienen en wat goed of fout wordt gerkend.
Als bij het Nederlandse inburgeringsexamen eenzelfde domme vraag staat met ook een bepaalde beoordeling van wat goed of fout is (probeer voorde aardigheid het inburgeringsexamen maar eens zef te doen; valt nog niet mee als Nederlander), is dan de leraar aansprakelijk (moet die op zijn vingers worden getikt) of degene die het inburgeringsexamen maakt?
Al verscheidene jaren ben ik hier in Zuid Thailand betrokken bij verscheidene lokale overheidsprojecten, we werken samen met lagere en middelbare scholen, en 2 universiteiten. Mijn persoonlijke ervaring, het niveau van het onderwijs in Thailand is simpelweg hallucinant, de leerstof doet dikwijls je wenkbrauwen fronsen. Dan ga ik het nog niet hebben over kritisch denken, dat wordt gewoonweg in de kiem gesmoord! De meeste leerkrachten zijn niet gemotiveerd. Ik hou van dit land, maar het onderwijs is echt bedroevend.
Het vak waar deze toets over gaat heet in Nederland inderdaad ‘maatschappijleer’.
Het is niet duidelijk of de leerling die deze toets maakte een jongen of een meisje was. Het zou heel goed kunnen dat de leerling het antwoord geeft van zijn/haar gezin. Of misschien is het antwoord wel een dikke middelvinger naar de ’traditionele Thaise familiewaarden’.
We kunnen lang en breed discussiëren over de Thaise situatie wat leuk en goed is maar de kern van deze toets is dit:
Als de leerling een FOUT antwoord geeft dan krijgt hij een slecht cijfer. Deze test gaat niet over kennis van zaken maar over een morele vraag: wat juist of niet juist is in de Thaise samenleving. Dat heeft gevolgen.
Een leraar zou beter een opdracht kunnen geven voor een opstel met een discussie erna of een gesprek in de klas met de volgende vragen:
Hoe zijn de taken bij jou thuis verdeeld? Wie verdient het geld, wie doet het huishouden? Wat zijn de taken van vader, moeder, kinderen en anderen? Wat doe je zelf?
Wie is de baas? Praten jullie ook samen?
Hoe denkt iedereen daarover? Gaat het goed of soms fout?
Geef vooral je eigen mening hoe het bij jullie thuis is.
Dan bevorder je de kennis van de leerlingen en leg je niets van boven op.
“Hoe zijn de taken bij jou thuis verdeeld? Wie verdient het geld, wie doet het huishouden? Wat zijn de taken van vader, moeder, kinderen en anderen? Wat doe je zelf?
Wie is de baas? Praten jullie ook samen?”
Nou, mijn vader is weggelopen bij mijn moeder toen ik nog een baby was en ik heb hem nog nooit gezien. Mijn moeder werkt in Bangkok en komt twee keer per jaar thuis. En stuurt maandelijks wat geld op. Ze heeft nu een nieuwe vriend, mijn stiefvader dus maar die ziet kinderen helemaal niet zitten omdat die geld kosten dat hij liever aan drank besteedt.
Ik help mijn opa en oma die mij nu opvoeden. MIjn opa is ok, verdient een beetje geld met klusjes in het dorp, maar mijn oma heeft hoge bloeddruk en diabetes. Ik denk dat mijn oudere broer, 16, de baas is in huis. Hij doet precies waar hij zelf in in heeft en luistert naar niemand, ook niet naar mijn opa en oma. Hij maakt ook veel ruzei met ze. Ik vind zelf dat hij wel wat minder obstinaat kan zijn maar mijn moeder heeft hem niet meer in de hand hoewel ze om de paar dagen appt met hem.
Heel mooi! En al die verschillende verhalen laten we rondgaan! Daar worden we wijzer van! Geen veroordeling maar zoeken naar oorzaken en oplossingen.
Tino,
Is dit een test van recente datum? In Nederland zou, op enkele streng gereformeerde scholen na, ’n test met die vragen en gewenste antwoorden in elk geval minstens 65 jaar geleden moeten zijn geweest.
En was dit een staatsschool? Op het platteland?
Deze testvragen vind ik illustratief voor het niveau van het Thaise onderwijs. Dat de samenstellers van het onderwijscurriculum hieraan lestijd willen verspillen!
De zin boven de vragen vind ik ook wel grappig/triest: Soms kan het verkeerde gedrag [van wie? Van vader en moeder?/Van het kind?] ertoe leiden dat een kind zakt voor het examen/de test.
Goeie vragen, TheoB. Nee, ik weet niet van welke school en ik vermoed een recente toets maar dat staat nergens in de tweet.
Ik denk dat hier ‘het verkeerde gedrag van de leraar’ wordt bedoeld.
Dit is een progressieve school! Geen uniformen of verplichte haardracht. Maar wordt wel aangevallen. Zucht…
https://www.khaosodenglish.com/politics/2022/02/07/thammasats-high-school-denies-teaching-distorted-history/