Thaise hoop in bange dagen….
Wanneer Thailand het huidige onderwijs systeem niet drastisch hervormt, zal het land zich over een aantal jaar weer bevinden in een welbekende omgeving; in de groep van landen die doorgaans aangeduid worden met de term “derde-wereld-land” in plaats van het nu geldende ‘middle income country” een term van het IMF, die slaat op landen die op het punt staan om toe te treden tot de felbegeerde club van “ontwikkelde landen”
Deze boude uitspraak komt niet alleen van mij, maar ook van Christopher W. Runckel, een Amerikaans diplomaat en Azie-kenner.
Laat ik het zo zeggen, mijnheer Runckel schreef een artikel dat verscheen op Business Asia.com waarin haarfijn uit de doeken werd gedaan waarom het zo beroerd gesteld is met de concurentie positie van Thailand ten opzichte van andere Zuidoost Aziatische landen als Indonesie, Cambodja, Vietnam, Laos ( ja, inderdaad, Laos) en landen buiten de regio zoals India en China.
Die beroerde concurentie positie is het gevolg van een hemeltergend slecht onderwijssyteem, waar het goeie oude feitenstampwerk nog steeds als een hoog goed beschouwd wordt en het “thinking out of the box” door de meeste middelbare school leraren als subversief beschouwd wordt, en met een ontmoedigingsbeleid de kop wordt ingedrukt…
In het artikel van Runckel wordt aangegeven dat Thailand meer geld uitgeeft aan onderwijs dan welk land dan ook in de regio. Waar gaat dat geld naartoe?
(hand in de lucht) Naar snoepreisjes van Thais kaderpersoneel van staatscholen naar alle delen van de wereld, naar peperdure computersystemen en attendance systemen, (vingerafdruk identificatie, waarna de leerling gewoon de kuierlatten weer neemt en dus wel – volgens het systeem ‘present” is maar eigenlijk absent) en een heel scala aan andere speeltjes voor de Boys en Girls in de Thaise onderwijs-maakt-niet-uit-wat-het-kost wereld.
Hoe weet ik dat allemaal? Ik zit er met mijn snufferd dagelijks bovenop.
De Thaise regering gaat er al jaren prat op dat ze zoveel geld uitgeven aan onderwijs. Ruim 4 procent van het Bruto Binnenlands Product. Dat dat geld over de balk gesmeten wordt door door en door corrupte schooldirecteuren die een 20% “kickback” verwachten van een aannemer die een gedeelte van een school renoveert tegen een veel te hoge prijs, is kennelijk niet van belang.
Runckel heeft het ook over de sterk verouderde onderwijsmethoden in dit land. Ik heb collega’s die het hele lesuur uit een leerboek voorlezen of Powerpoint presentaties voorlezen. Geen enkele vraag richting de klas, geen enkele poging van de kant van de docent om uit te vissen wat de leerlingen al weten en wat ze nog niet weten, nee, stokoude leraren die al dertig jaar hun ding doen: thaise teenagers vervelen met hun monotone stemmen en de overtuiging dat hun leerlingen allemaal debiel zijn.
Ik stel het misschien allemaal een beetje zwart-wit maar de onderzoeksresultaten van Runckel komen niet uit de lucht vallen.
Er is echter hoop. Die hoop is het internet, een medium dat gehaat wordt door mijn geriatrische Thaise collega’s, maar omarmt is door mijn leerlingen en jongere collega’s.
Door onder andere het internet (en mij hebben Thaise leerlingen geleerd om ergens een mening over te hebben en die te onderbouwen. Ik heb het nu over de Bangkokian Brugsmurf, hoe het op het platteland gesteld is weet ik niet, maar ik heb angstige vermoedens.
Ik denk , zoals de politiek er nu voorstaat, dat er hoop is voor Thailand. Ondanks de Thaise overheid in plaats van dankzij de Thaise overheid.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand30 december 2024Dokters (lezersinzending)
- Belasting Nederland30 december 2024Thailand belasting vraag: betreft pensioen afkoop
- Gezondheid30 december 2024Vraag aan huisarts Maarten: Complexe gezondheidsklachten in het buitenland en kan Ivermectine mij helpen?
- Visum Kort Verblijf30 december 2024Schengenvisum vraag: Met mijn kleinzoon naar Nederland
Cor, prima verhaal, dat mooi aansluit op het Artikel over het Hoger Onderwijs. Als ik prima zeg, bedoel ik, dat je het mooi hebt verwoord, de inhoud is natuurlijk in en intriest. Het moet erg deprimerend zijn om in zo’n omgeving te werken.
Gringo, het is soms deprimerend, maar meestal juist heel motiverend of, hoe moet ik het zeggen, je kunt het verschil maken, wanneer je je best doet. Ik zal ooit 😉 nog een artikel schrijven over de hoopgevende kanten van het Thaise onderwijs.
mmm…. is dat allemaal wel waar dan? Ik ken geen docenten die snoepreisjes krijgen en de salarissen zijn al jaren zwaar onder de norm. De docenten betalen eerder van alles uit eigen zak of laten de directeur ” bedelen ” voor wat extra steun.
Dat er geld word ” verduisterd ” door te hoge rekeningen heb ik weleens gehoord, maar ook nog nooit kunnen bewijzen.
Ik ben het eens dat het onderwijs zwaar onder de maat is en blijft, omdat de docenten van hogerhand krijgen voorgeschoteld hoe het moet, zo doende voor de buitenwereld te doen voorkomen dat het ok is. Wat er word voorgeschoteld slaat werkelijk nergens op. Les stof die zelfs voor de docenten nog te moeilijk is. En dat moet dan op een ” middelbare school ” worden onderwezen. Laat me niet lachen! Ook is het zo dat je de scholieren niet mag motiveren zoals in de westerse maatschappij, op basis van prestatie. Nee, iedereen moet aardig blijven en iedereen krijgt een diploma, wat dus niets waard is. Ik kan mij dus heel goed voorstellen dat Thaise docenten het wel genezen vinden.
Voorts is het ook wel aardig om te vermelden dat er 3 dingen belangrijk zijn op school t.w. Buddha, het koningshuis en de wet. Verder worden er veel gedanst, geknutseld en gelachen. Leren ho maar.
Voorts zijn er in Thailand ook grote verschillen in scholen, zo heb je echte arme scholen en rijke betere scholen. Vaak veel groter ( grotere klassen ) en is het inschrijfgeld stukken hoger. Scholen voor gehandicapte kinderen is nog steeds een kriem, zo kan het wezen dat je autistische kids tussen de gewone kids hebt. Welk nivau moet je als docent dan gaan aanhouden? In de regel is maar 10% van de scholieren serieus en die krijgen dan extra aandacht van de docenten, vaak in prive tijd. Ja het is als docent ook leuk als er iemand luisterd toch?
De universiteiten das ook een lachertje. 1 vak, wellicht 2 die de studenten dan doen. Als ze klaar zijn hebben ze wat geleerd, vergelijkbaar met 1 vak havo. Er zijn kids die van hun ouders in het buitenland mogen studeren, die komen bijna allemaal na een jaar huilend terug omdat het veels te moeilijk is.
Mijn idee is dat studie begint bij de ouders en die doen er helemaal niks aan. Das de taak van de docenten, die er ook nog eens een sociale functie op na moeten houden. Het gaat nog jaren duren voordat het onderwijssysteem goed op poten staat.
Nou heb ik toevallig voor 2 weken een behoorlijke heftige party meegemaakt in prachuap khiri khan. Dit werd bekostigd door de thai government, wat ik er van heb begrepen waren zij een onderdeel van de thaise overheid voor het onderwijs met name het engels taal. Ja Ja de belangrijkste man vond het toch wel nodig om met een farang te spreken, zijnde aan te kunnen tonen dat ie toch maar wel engels kon.
Drie V.I.P bussen waar dus echt niet alleen de werknemers uitkwamen, maar denk bijna de complete families van die gasten.
Heb al is vaker hier over iets gezegd in thailand blog. Een amerikaanse leraar die je bijna niet kunt verstaan met zijn accent, geeft les op school hiero, 20 uur per week aan 1000 leerlingen, dus 50 leerlingen in een klas voor een uur per week.
thaise engels Leraren in de isaan, nou als je met hen lult kun je net zo goed spaans of duits wat zeggen, zit geen verschil in.
Met name in de isaan, wat moet je nou met engels (school) leren, ga maar is fijn aan het werk is de motto van de ouders.
Maar ja dat zeiden ze vroeger en nog geen dertig jaar geleden ook al in nederland tegen de kinderen.
De chinezen in thailand snappen het wel, die zijn toch allemaal net iets slimmer of minder lui dan de thai is mijn persoonlijke ervaring.
lol Hans,
Weetje, de meesten doen alsof ze goed Engels kunnen. De informatie die je krijgt is vaak onjuist. Er worden slechts grote partys gegeven als daar een duidelijke reden voor is, bv afscheid van een directeur ofzo. Soms gecombineerd met andere zaken. Het is niet voor de hand liggend dat dit op de kosten van de staat gaat. Maar ach Hans, zo’n feest kost toch geen bal? Uiteraard horen daar familieleden bij, wellicht zijn ook studenten met ouders uitgenodigd.
Ik ken heel veel Thaise docenten die Engels doceren. Idd de meesten spreken slecht Engels, met de nadruk op spreken. Waar hadden ze het moeten leren dan? Ze zijn ook bang om met mij te converseren, net als de studenten. Een Chinees die goed Engels spreekt zal nooit docent worden, daar verdien je toch geen moer mee?
Nou het zal dan wel geen drol kosten, maar 3 VIP bussen afhuren en een restaurant met volop eten en drank en hotelkamers voor die gasten dat tikt denk ik toch wel aardig aan.Dus ik denk wel dat dit geld van overheid komt.
Heb het nog met mijn vriendin over gehad, ze zei dat ze geen diploma heeft van haar school omdat ze bij afstuderen niet aanwezig was, vervoersproblemen, maar dat ze het papiertje alsnog wel kon krijgen lees kopen voor 3000 thb. Dus helemaal snappen doe ik het niet meer als ik lees dat ze het papiertje sowieso wel krijgen.
Ik heb nog even geinformeerd over dat feestje, het kan dus een trouwerij geweest zijn, maar hoogstwaarschijnlijk een inwijdingsfeest als de kids het klooster in gaan. De periode voor dit feest is correct.
Het was zeker geen trouwfeestje en ook geen inwijdingsfeeste, dat inwijdingsfeeestje heb ik afgelopen vrijdag mogen meemaken. Muziekbandje en danseresjes, (daar word ik altijd extra vrolijk van) de volgende morgen op nieuw de straten door met het hele gevolg en te eindigen bij de tempel.
Nee de man zei me duidelijk dat hij voor de thaise overheid werkt.
Ik kwam vaak in een klein dorpje in Pratchinburi.
Daar werd ik eens meegenomen naar het schooltje om de hoek.
Alle deuren van de klassen stonden gewoon open, dus kon zo wat lessen volgen.
Toen ik zo langs een klas liep, werd ik al snel door een van de leraren uitgenodigd in goed Engels om wat met de leerlingen te praten. De leraar probeerde zo om zijn leerlingen een praktijklesje te geven in een simpele conversatie.
Ik herinnerde mij toen weer dat ik mij vroeger schaamde in de klas om tijdens Engelse les ook Engels te praten. Bang om te worden uigelachen wanneer je iets niet goed zei. Ik begrijp echter niet waarom die angst er was bij taallessen, behalve Nederlands dan. Bij andere vakken had ik die angst minder.
Op mijn vakanties in TH kom ik trouwens ook wel eens groepen kinderen tegen. Dan zie je ze elkaar aanstoten van “zeg jij eens wat tegen die farang!” Allemaal toch ergens niet alleen angst voor die onbekende grote buitenlander, maar ook om iets in een minder vertrouwde taal te zggen, waar al je vriendjes bij zijn.
Henk
Het onderwijs is inderdaad in en in triest. Gedreven door het systeem zijn leraren niet of nauwelijks geintresseerd in de motivatie van hun leerlingen, laat staan hun aanwezigheid. Waar het omgaat is het aantal leerlingen, waarschijnlijk in verband met de financiering. Wij hebben jarenlang de studie van een van onze neefjes hier gefinancierd. We kregen nooit cijfers of ander soortige resultaten te zien, maar zijn vader, zelf directeur van een basisschool, wist ons telkens weer te overtuigen dat het allemaal uitstekend ging met de studie. Ons neefje studeerde informatica, hier geloof ik computerscience genoemd, maar sprak tot mijn verbazing na 2,5 jaar studie nog steeds amper engels, volgens mij een van de eerst vereisten bij deze studie. Hierdoor geprikkeld hebben we zelf enig onderzoek verricht waaruit bleek dat hij vooral uitblonk in verzuim. Particuliere school, maar geen enkele controle hierop. Onze “student” kreeg wel ieder jaar een papiertje en mocht verder naar het vervolg jaar van zijn studie. Tenminste, zolang wij maar bleven betalen. Daar zijn we snel mee gestopt.
Ook met mijn zwager, zoals gezegd directeur van een basis school, “goede”ervaringen. Mij is verteld dat hij behoort tot de nieuwe generatie van leraren die het allemaal beter gaan doen. Hij behoort zelfs tot een elite groepje van “jonge” leraren – hij is al 45 jaar – die als voorbeeld dienen voor leraren in opleiding. Het is droef, maar het enige waar deze “elite” groep het voorbeeld in geeft is het organiseren van eerder aangehaalde snoepreisjes. Onlangs zijn ze weer met een man of 40 voor een week of wat naar China geweest. Je zou verwachten dat ze zich daar op de hoogte zouden stellen van het onderwijssysteem, maar als ik kijk naar de foto’s en het programma is het alleen maar lachen, gieren en brullen geweest, onderbroken door decadente lunches en diners. Overigens zou ik niet weten hoe zij zouden moeten infomeren naar het onderwijssysteem bij hun Chinese beroepsgenoten, want ook bij deze “elite” groep is de communicatieve vaardigheid in het Engels bedroevend slecht.
Met betrekking tot de financiering van de school en/of onderwijsprogramma’s heb ik helaas niet dezelfde ervaring als Johnny. Die schijnt leraren te kennen die uit eigen zak dit soort zaken financieren. Mijn ervaring is dat ze eerder hun eigen zaken financieren met middelen van de school. Ik heb voor mijn zwager eens geld ingezameld bij familie, vrienden en collega’s om een stuk automatisering op zijn school te regelen. Een jaar of drie een paar duizend euro geschonken, maar tot mijn grote verdriet staan er nog steeds geen computers, zoals afgesproken. Wel word ik overgoten met allemaal mooie verhalen wat er al wel met het geld is gedaan of nog staat te gebeuren. Helaas zijn de resultaten van de bestedingen mij totaal onduidelijk, zo niet ontzichtbaar. Opvallend was wel dat er na de donatie door mijn zwager, een Pho Oh met aanzien in het dorp, prive allerlei dure zaken werden aangeschaft en verbouwingen werden uitgevoerd die niet met zijn salaris zijn te financieren. Op vragen hierover krijgen we alleen maar ontwijkende antwoorden. Inmiddels weten we wel dat alles cash betaald is. Opvallend is ook dat dit soort financiele uitspattingen nu opeens niet meer plaats vinden. Nu wordt alles thuis weer gefinancierd door leningen bij de Goverment Bank. Geeft je toch te denken. Droevig, want dit maakt dat ik, en met mij mijn familie, vrienden en collega’s, geen geld meer doneer.
Overigens zijn er ook goede voorbeelden. Jaren gelden ook geld ingezameld voor een school in ons dorp en daar is een mooie bibliotheek voor neergezet. Het schijnt dus wel te kunnen, maar door mijn ervaring word je wel wantrouwig.
Bachus, er is wel degelijk hoop. Ik stuur binnenkort een blog naar Peter wat ik een jaar geleden geschreven heb, maar wat nog steeds actueel is.Vol met aantoonbare hoop. Ze gaan het afleggen op de lange duur, de “self serving bastards” 😉
Cor, blij te lezen dat het niet allemaal zo slecht is. Ben dan ook erg benieuwd naar je inbreng. Wat ons zo uitermate frustreerde is dat dit soort knuppels binnen onze eigen familie rondloopt. Gelukkig met de school in ons dorp zeer goede ervaringen. Dat doet de hoop weer leven. Alleen is op deze school het onderwijs helaas ook bedroevend en de organisatie onbegrijpelijk. Zo loopt er een leraar Engels rond die alleen “how do you do” uit het hoofd kan zeggen, zonder waarschijnlijk de betekenins te weten, en voor de rest een boekje nodig heeft, terwijl er een lerares rondloopt (getrouwd met een ingenieur) die jaren in Australie heeft gewoond en perfect Engels spreekt. Dat zij geen Engels mag doceren heeft alles te maken met hierarchie (en waarschijnlijk centen) heb ik begrepen. Voor mij onbegrijpelijk, maar betrokkenen vinden het de normaalste gang van zaken. Dus waar maak ik mij druk over?
Bachus,
Je hebt alle reden om je druk te maken. Het gaat allemaal over de toekomst. Van je kinderen, van hun kinderen en dergelijcke. Het wordt allemaal verdomd spannend.
ik ben benieuwd naar dat artikel cor je gaat ze hier allemaal kennelijk een (hollands)poepje laten ruiken.Dat wordt genieten.
Voor mij en mijn vrouw is dit blog het onderwerp van de dag. Mijn vrouw, zelf een high rank officer, is het een trieste danwel beschamende zaak. Onze school is arm, slechts 580 leerlingen als we geluk hebben. Snoepreisjes kennen we niet, wel georganiseerde trips die wij ZELF moeten betalen. Onlangs waren alle computers ( 20 ) van het soundlab gestolen. Aangifte doen konden we niet, omdat het in het weekeinde was gebeurd ( de dienstdoende docent zou dus aangesproken kunnen worden ) en geld was er ook niet. Dus heeft onze directeur rond gebedeld bij de rijken in onze buurt. Hij is niet bij mij geweest ;-). Voorts kan ik zeggen dat er streng gecontroleerd word op verzuim.
Mijn vrouw werkt hard en doet er alles aan om kennis over te brengen, zelfs om met een farang te trouwen. Helaas het mag niet baten, ouders, kids, onderwijssyteem, geldgebrek, tegenwerking, zwakkere collegas en de algehele instelling van de Thaise systeem werkt tegen.
Elk jaar hebben de docenten een Camebridge test, hoe goed ben je nu feitelijk? Deze test wordt in de UK gecontroleerd. In een zaal met 2000 docenten Engels heeft het gros band 2 en een groepje band 3. Een enkeling heeft band 4 en slecht 1 heeft band 5, das dus mijn vrouw. Feitelijk zou ze op de universiteit moeten doceren, maar ze kan de kids niet loslaten. Ook is ze meerdere malen gevraagd om de docentenopleiding te doen in Londen of Melborne.
Ik vind het knap dat ze nog zo hard werkt.
johnny van onderwijs heb ik geen verstand dus ik begeef me op glad ijs.Wat ik wel weet is dat onze twee zonen die in thailand op rekening van de nederlandse staat een universitaire opleiding hebben gevolgd daar eigenlijk niet zo veel mee zijn opgeschoten.Het is niet helemaal niks maar volgens mij heeft het geen niveau.Verder vindt ik jouw verhaal helder en als leek heb ik hier best iets van opgestoken.Bedankt.
Verder begrijp ik dat je in thailand werkt dan moet je toch ook weten dat de 20%commissie waar cor over spreekt hier doodnormaal en schering en inslag is.
Maar jij en ik zouden dat in zo’n geval toch ook aanpakken of zijn wij roomser dan de Paus?
Tot slot denk ik dat niemand geinteresseerd is om de boel te veranderen en dat het zo nog jaren door zal gaan.En dat wij de laatsten zijn die iets kunnen veranderen.
Heb me altijd zeer verbaasd over het ongelooflijke slechte nivo van “afgestudeerde” middelbare scholieren. Vrijwel elke onderwijsvorm voor 12+ ers wordt door de ouders “universiteit” genoemd.
Kennis van Engels (na 7 jaar onderwijs) is abominabel slecht evenals de basis zaken zoals rekenen. Van (te) dicht bijgemaakt dat leerlingen die voortgezet onderwijs volgden tot hun 18e of 19e jaar niet meer kennis hadden vergaard dan bij “ons” op 14 jarige leeftijd. Konden nog geen 10% van 100 bath uitrekenen, laat staan procenten oncder en boven het honderd.
Mijn eigen vrouw verklaarde lachend ach als we van de middelbare school afkomen krijgen we zo wie so het papiertje, en geven we al het geleerde aan de leraar terug. We hebben het papiertje immers.
De leraar verwacht overigens ook geen enkele actie of inbreng van de leerling zelf. Vragen tijdens de les worden niet op prijs gesteld. Zo’n leerling is irritant en wordt de mond gesnoerd. Het lesboek, orde en netheid, en gehoorzaamheid beheersen het onderwijs.
Het beroep van leraar levert dan welliswaar geen al te goed inkomen op maar wel aanzien en dat telt in Thailand nog meer. Inbreng van de ouders wordt al helemaal niet op prijs gesteld.
Waar wel nadrukkelijk aandacht aan wordt gegeven (ervaringen in ons dorp in de Isaan) de oneindige hoeveelheid vergaderingen waardoor leerlingen continue vrij hebben. Het vol trots met het schoolbudget aanleggen van een golfbaan voor de leraren.
Eerlijkheidshalve moet gezegd worden dat de enige ouderavond per jaar, op de school van mijn dochtertje, door vrijwel alle ouders uitsluitend gebruikt werd om te protesteren tegen extra (minieme) bijdrage voor computerlessen en schoolboeken. Veel gehoorde opmerking was “mijn dochter hoeft geen computerles, ze gaat later toch trouwen” Terug naar de middeleeuwen. Interesse in het onderwijs zelf was er van de kant van de meeste ouders totaal niet.
Interessante observatie Ferdinand, de oneindige stroom van ellenlange vergaderingen. Nu is er natuurlijk niets mis met een vergadering op zijn tijd, ze zijn zelfs noodzakelijk, maar bij de miljoen vergaderingen waarbij ik aanwezig ben geweest, is er nooit een agenda, op-of-aanmerkingen van het lagere kader worden niet op prijs gesteld en vinden dus ook niet plaats, het is meestal een monoloog van de directeur(trice) waarin dingen meegedeeld worden. Dingen die je dus ook dmv een memo kunt doorcommuniceren.
Budgetaire zaken zijn een “no-go” en problemen worden ook niet daadwerkelijk besproken.
@Andrew,
Natuurlijk weet ik dat 20% “commissie” zoals jij het noemt, hier schering en inslag is. Maar dergelijke praktijken zijn wel onder andere de reden waarom Thailand afglijdt naar de Derde Wereld status. Het hele land is corrupt tot op het bot. Allemaal accepteren? Allemaal prima? Mondje dicht? Er mocht ooit wel eens een Thai boos worden, wanneer je het woord corruptie in de mond neemt?
De meeste Thais die ik ken hebben hun buik vol van het systeem, geloof me. Corruptie heeft geen enkel land ooit iets goed gedaan. Ik woon en werk nu ruim tien jaar in dit land en zie DAGELIJKS de ondermijnende werking van corruptie op grote schaal. Het mantra “het is nu eenmaal zo” gaat er bij mij niet in..
cor het bestaat overal.Ook in nederland misschien in mindere mate en meer bedekt omdat we zo calninistisch zijn.Wij kunnen het in thailand niet veranderen.De thais die hier niet van profiteren zullen er misschien van balen.Maar de anderen zullen het in stand houden.Of dit de oorzaak is dat thailand afglijdt naar de derde wereld zal de toekomst leren.Nogmaals wij kunnen alleen van een afstand toezien.Want wij zijn buitenlanders en geen thai.Het zij zo.
Overigens 20%door jou genoemd is nog aan de lage kant.Meestal 30tot40%
Tot slot denk ik als je hier woont en werkt zul je dit moeten accepteren,anders gaat het niet.
Hier in het onerwijs te moeten werken lijkt me beslist geen pretje.STERKTE.
Andrew, werken in het Thaise onderwijs is wel tof. Ik sta 18 uur per week voor de klas en dat zijn prachtige uren. Het systeem is verdomd lastig om mee om te gaan en ik blijf er tegen knokken. Ik ben niet de enige. Ik heb nogal wat Thaise collega’s die het ook helemaal zat zijn en meeknokken om dingen te veranderen.
Beetje bij beetje veranderen dingen ten goede. Ik heb kattengeduld gekregen en verlang geen revoluties (meer). Ben ik toch wat wijzer geworden 😉
Hallo Cor,
Heb gisteren toevallig 2 leraren gesproken, wiskunde en engels, nou is wiskunde nooit mijn ding geweest, maar engels kan ik wel wat mee.
Die leraar engels vertelde me dat hij aan 9 jarigen les geeft, nou dat was nieuw voor mij, heb een uitnodiging gekregen om hun school te komen bekijken.
Hij vertelde (in beroerd engels) er wel bij dat de meeste kids totaal geen interesse hebben in engels, dus dat motiveert natuurlijk ook niet echt.
Maar mijn vraag is hoe liggen die salarissen daar en hoe gaat het met de papieren,
zit nu al een half jaar in thailand en het niks doen gaat me vervelen.
Ha Hans,
De salarissen varieren enorm. Scholen ik BKK betalen over het algemeen het beste. Vanaf 35.000 tot 55.000 baht per maand. Sommige scholen betalen jaarlijks ook een ticket voor je, mocht je voor vakantie naar je eigen land willen.
De papierhandel: je moet normaal gesproken een voltooide HBO opleiding hebben om in aanmerking te komen voor een non-imm B jaarvisum en een werkvergunning.De kosten daarvan moet de school betalen. Aan het eind van het jaar moet de school ook alle papieren in orde hebben voor verlenging van visum en werkvergunning.
Tot zover de officiele gang van zaken zoals het gaat bij staatsscholen en prive scholen.
Dan is er het grijze circuit, de taleninstituten. Daar wemelt het van in Thailand. Leelingen gaan daarheen op hun Engels bij te spijkeren. Meestal kleine groepjes van zo’n 4-8 leerlingen. Naar diploma’s wordt nooit gevraagd, een werkvergunning wordt niet vereist (moet officieel wel, maar talenscholen doen er niet aan) Ik heb nog nooit gehoord dat er een razzia werd gehouden bij een taleninstituut. Bij mijn weten is het gewoon safe om daar zonder werkvergunning te werken. Er wordt betaald per gegeven lesuur ( meestal zo’n 300 baht per uur) en maandinkomen fluctueert. aangezien je sommige maanden meer klassen hebt dan andere maanden. Ik ken mensen die al jaren werken bij hetzelfde taleninstituut.
Hoe de salaring buiten de steden ligt weet ik niet precies, lager in ieder geval dan BKK, maar de kosten van het levensonderhoud liggen er ook lager. Ik denk zo 20.000-30.000
p/m.
Hierbij een link naar de website http://www.ajarn.com een website voor westerse leraren in Thailand (met vacatures)
Succes Hans,
groet,
Cor
Cor,
Het is wel juist wat je schrijft, meestal 30k voor 20 uur in de week. Gaat via een buro in BKK dacht ik. Wat triester is, zijn de salarissen van de Thai. Die krijgen de eerste jaren niet meer dan 2.500 p/m, dat zal nu wel iets anders zijn, doch 10k tot 15k is normaal. De ouderen krijgen meer ( praat je over 20 dienstjaren ) en als je geluk hebt mag je een special promotion doen en kun je er nog 10k in de maand bij krijgen. Doch zulks is natte vinger werk en het is een lijdensweg om te doen. Het kan wel 3 jaar duren voor je de eerste bath ziet.
Je wilt geen les geven er is geen eer aan te behalen.
Spreek voor jezelf Johnny 😉
Ferdinand helaas heb je gelijk het nivo..Doch dat leraren niet tegengesproken willen worden en dan gelijk met hun kop tegen het plafond vliegen komt in nld.ook voor.Kijk maar naar de reacties op dit blog.Dat hoort typisch bij dat wereldje.En dat is jammer maar het is zo.
Lesrooster van mijn dochter, 1e jaars, studente Duits.
– German
– English
– Thai history
– Thai culture and social movements and development
– Thai Geography.
En dat is het.
Droevig, geen enkele blik gericht op de wereld.
En dat voor een redelijk bekend staande universiteit, Khon Kaen University.
Ja Hans,
Thailand IS the wereld toch? Al die studies is 1 grote grap. In BKK is een betere particuliere universiteit. Peang maak.
Maar ja, wat doe je eraan? Ga zelf maar in het weekeinde met je kids blokken dan. Of stuur ze naar Nederland.
Hans,
Je dochter kiest zelf de vakken, waarom iets kiezen wat ze al heeft geleerd op de High School? Ook is het jammer dat je vriendin geen examen heeft kunnen doen. Dit was ook High School toch? Veel scholen hebben een uitstekend vervoerssysteem zodat de kids altijd op school komen. Kost 5 bath per dag. Daarnaast kunnen leerlingen die geen examen hebben kunnen doen, ALTIJD herexamen doen of in extreme gevallen een standaard examen doen. Het kopen van diploma’s gebeurd NOOIT. Wel kun je in BKK allerlei diploma’s kopen, zelfs een Nederlands rijbewijs. Wellicht bedoelde zij dit.
Denk dat je nu hansnl en hans door mekaar haalt.
Me vriendin heeft alleen lagere school gehad tot en met haar 14e zij had het over het papiertje kopen. En in dat gehucht waar zij woont heb ik nog nooit schoolvervoer gezien.
Zal het toch nog is navragen.
HansNL dat blik over leren over het buitenland komt me erg bekend voor, heb soms het idee dat de de thai denken dat er alleen een thailand bestaat met een paar soms vervelende buurlanden.
De wereld is rond, mensen op de maan, mijn vriendin dacht dat ik dronken was toen ik haar dat vertelde.
Gelukkig staat het vak Duits wel in het lijstje.
Johnny, dat is de bedoeling
Tja, Thailand is de wereld.
De kinderen zijn er na bezoeken aan Nederland best wel achter dat Thailand maar een soortement…….. is.
De jongste dochter gaat na haar tweede jaar naar een vriendin van ons in Köln voor het Duits, in een jaartje moet ze toch aardig wat op kunnen pikken.
De oudste is wat moeilijker, die studeert rechten.
Wellicht zou ze een jaartje in NL kunnen studeren via een bevriende advocaat na afloop van de vier jaar.
Het vervolgtraject in Thailand moet dan maar een jaartje wachten.
Dat er in Bangkok wellicht betere universiteiten zijn, ik betwijfel het voor geen minuut.
Al maak ik me met de wereld ranglijst van universiteiten in gedachten geen enkele illusie over de kwaliteit van het onderwijs.
Twee kleinkinderen studeren in duitsland(vlakbij koln)ze zijn er nu drie jaar.Dat gaat goed.In het begin werden ze prima opgevangen door het onderwijzend personeel.(omschakeling was een fluitje van een cent)Studieresultaten prima.En ik ben hier erg blij mee.
Berichtje voor hans.nl
Mooi gezegd Cor: het is natuurlijk niet alleen het verouderde systeem of de leraren of de corruptie maar ook de leerlingen. Dit land hangt voor velen aan elkaar met SANUK daar heeft leren dan ook geen prioriteit en heb zelfs gelezen dat wanneer je geen examen doet je ook niet kunt zakken (Thaise logica!!). De rijken sturen hun kinderen dan ook vaak naar het buitenland om te studeren .
HansNL ik denk dus dat die universiteit in Khon Kaen zichzelf die naam geeft (image is belangrijk) maar het niet is. Misschien middelbare school niveau.
Mijn zwager, natuurkundige ingenieur, heeft dus natuurkunde gestudeerd met als bijvak wiskunde maar geen algemene ontwikkelings vakken zoals hier bv Thai cultuur.
Die algemene blik kregen ze toen destijds op de HBS
jah, het onderwijssysteem in thailand is inderdaad zeer bedroefend, maar dat het onderwijsnivo zo laag is, komt volgens mij door de regering. want van domme mensen die nix weten daar heb je geen last van. hoe meer de lui weten hoe mondiger en lastiger ze worden, in de ogen van de regering dan. dus de rede is zeer simpel waarom het onderwijs zo slecht is. maar ik hoop dat dat verandert, de strijd tussen de gele en rooie is daar het gevolg van geloof ik. tussen arm en rijk. hoop dat de gewone man het beter krijgt in de toekomst.
groet
‘t Ja, het is me toch wat met dat onderwijs in Thailand. Overal in Thailand kom je ze tegen, de buitenlandse leraren Engels. U woont hier vast in Thailand ? Jazeker ! En, wat doet u voor de kost ? Ik ben leraar Engels.
Om bevoegd les te kunnen geven in Nederland voor tweede- of eerste-graads
heb je een lerarenopleiding gevolgd. Ook dien je over een uitstekende mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid te beschikken. En vooral didactisch goed onderlegd te zijn.
De leraren die ik heb ontmoet voldeden absoluut niet aan deze eisen. Sterker nog, hun Engels was gewoon slecht.
Kort geleden nog een Engelsman ontmoet die Engelse les geeft op een basisschool. Spreekt zelf geen Thais. Op mijn vraag hoe het dan mogelijk is om les te geven antwoordde hij, “het is juist goed mogelijk want het verscherpt bij de kinderen de prikkel tot nadenken”’. Merkwaardige visie die de man blijkbaar niet op zichzelf toepast.
Maar, afgezien van de zogenaamde buitenlandse leerkrachten, is het onderwijs wel zo slecht ? Van de scholen die ikzelf heb bezocht hadden alle klassen een overhead projector, een speciale ruimte met PC’s, keyboards voor voor muziekonderwijs en de leerlingen waren ruimschoots voorzien van studieboeken.
De manier van les geven gaat alleen een beetje anders. Maar is het dan verkeerd ?
Is het onderwijs in Nederland wel zo goed ? Was de mammoetwet echt een vernieuwing om voor een HAVO-pretpakket te kunnen kiezen ?
En, natuurlijk is het onderwijs management in Nederland veel eerlijker. Kijk maar naar de malversaties bij de HBO-opleidingen. En recent, de landelijke examenfraude.
Afsluitend kan gevoeglijk gesteld worden dat het onderwijs in Thailand goed is. Op wetenschappelijk niveau moet men over de nodige intellectuele vermogens beschikken om een studie aan een van de universiteiten Chulalongkorn, Thammasat of Ramkhamhaeng te kunnen volgen. De examens zijn zeer streng.
Het nivo van universiteiten als Chulalongkorn, Thammasat, Mahidol is inderdaad lang niet zo beroerd als door sommige reaganten wordt afgeschilderd. Er studeren daar architecten, artsen, tandartsen, advocaten, marketing-experts, etc. af die echt niet onderdoen voor hun westerse lotgenoten.
Probleem alleen is wel dat we ingehaald worden door landen in de regio.
Ik was laatst op een seminar in Vientiane waar de rol van ASEAN onder de loep genoemen werd door de genodigden. De Thaise delegatie universiteits studenten wist geen zinnige vraag te stellen. De zinnige vragen (in het Engels) kwamen allemaal van de Laos en Vietnam gedelegeerden. Ze zaten daat maar een beetje, Ploy, Lek en Poom…Ik werd er niet vrolijk van.
Er loopt veel schroot rond aan buitenlandse leraren in Thailand. Honderd procent eens. Zelf heb ik een eerste graads Engels opleiding gevolgd aan de Hogeschool Rotterdam en Omstreken..
Guess what? Niets wat ik daar geleerd heb gebruik ik in de praktijk. Niets. Waarom niet? Omdat de theorie en de Thaise praktijk mijlenver uit elkaar liggen. Ik heb collega’s gehad met post doctorale titels voor hun naam die er niets van bakten. Dus je verhaal over bevoegdheid gaat niet helemaal op.
Beste mensen, staat u mij een paar opmerkingen toe:
– Het thaise onderwijssysteem is onvergelijkbaar met het Nederlandse qua historie, organisatie, uitgangspunten, output en controle.
– Thailand is nog steeds een derde wereld land. Waarom Runckel het Thai-onderwijs systeem slechter vindt dan de overige Z-O Aziatische landen is mij een raadsel. Uit ervaring weet ik dat het daar vaak nog deprimerender is.
– Wanneer je als Farang nergens meer voor deugt, niets hebt geleerd en alleen nog in de kroegen en bordelen rondhangt, ben je altijd nog geschikt voor “English teacher” in Thailand.
– In historisch-cultureel vergelijk met de Europese culturen, is de Thaise eerder statisch van karakter, met belangrijke Chinese invloed. Wat de leraar zegt is waar, omdat hij een leraar is. Zelfs wanneer een leerling het aantoonbaar bij het juiste eind heeft zal hij nooit gelijk krijgen.
_ Prima onderwerp, leuk om de reacties te lezen. Maar wat een krakende fouten zo hier en daar. Over onderwijs gesproken!
Beetje kort door de bocht, vind je ook niet? Westerse landen zijn dynamischer? Werkelijk? In de optiek van de westerling natuurlijk wel, maar wanneer je je ABN bankpas kwijtraakt duurt het tien werkdagen voordat je een nieuwe hebt.. Hier in Thailand tien minuten. Statisch? (Geintje)
als reactie op verhaaltje cor verhoef:
O ja de bankpas.Drie dagen voor we vlogen wilde mijn vrouw een nieuwe bij de rabobank.Ze werd uiterst nors te woord gestaan ik stond er naast10 dagen opsturen doen we niet,te link.In bangkok krijgt ze een thaise pas in 5 minuten.Briefjes van 500euro moeten we bestellen kan niet in drie dagen,Wel van 200 maar dat wordt zo’n grote stapel jammer dan weer zo’n norse blik.Van nederland met z’n regeltjes is al lang mijn broek afgezakt.(Dynamisch laat me niet lachen ergerlijk)
Laten we het maar niet over banken en ander soortige financiele instellingen in NL hebben. Dat staat averrechts op de vergelijking van het onderwijs. Bij mijn vrouw was de bankpas opeens geblokkeerd. Reden: ze moest zich komen legitimeren. In persoon, wel te verstaan. Dit terwijl ze weten dat we al jaren in Thailand wonen. Toen ik belde kreeg ik de simpele reactie dat dit nu eenmaal de regels zijn. Dat we al een kleine 20 jaar bij deze bank bankieren deed niet terzake. Voor alle financiele zaken worden de loketten gesloten, maar voor een legitimatie moet je wel voor de balie verschijnen. Klantvriendelijk noemen ze dat.
We hebben ook al eens meegemaakt dat we geld overboekten van een Nederlandse rekening naar een Thaise. Toen het geld na 2 weken nog niet was bijgeboekt hebben we maar eens contact gezocht met de Nederlandse bank. Die gaf meteen de Thaise bank de schuld. “Daar duurt alles lang, want dan kunnen ze rente plukken”, werd ons verteld. Toen maar eens contact gezocht met de Thaise bank. Die konden in Thailands niets vinden en zochten contact met de bank in Nederland. Wat bleek: er was daar een foutje gemaakt met de swift code. Ze hadden al wel de kosten van de rekening geboekt. Toen we vroegen of ze alsnog de overboeking wilden uitvoeren werd ons verteld dat dit niet kon en we een nieuwe opdracht moesten verstrekken. Je raad het al: wederom kosten betaald.
En dit soort mensen/ instanties noemt het Thaise systeem bureaucratisch. Het is om te lachen. Wij hebben twee rekeningen in Thailand en nog nooit ergens kosten voor betaald, d.w.z. voor binnenlandse transacties, als er al wat in rekening wordt gebracht is het minimaal. In Nederland betaal je kosten al houd je je bankpas angstvallig in je knip. Aan het Thaise banksysteem kunnen ze in Nederland nog een puntje zuigen.
Absoluut. Nederlandse banken zijn een ramp. Hier kan iedereen gewoon een rekening openen. Mijn moeder opende vorig jaar een rekening bij de KTB. Ze stortte daar haar volledige vakantiebudget op en pinde de rest van de vakantie met haar Thaise bankpas. Zo hoefde ze niet elke keer als ze pinde die 150 baht opnamekosten te betalen. En als ze haar pas zou verliezen zou ze zo een nieuwe kunnen halen. Je Nederlandse pinpas verliezen in het buitenland is vaak rampzalig.
Ik had vorig jaar het probleem dat mijn kaartlezer van abnamro niet meer werkte, me credicardlimiet overschreden was door ziekenhuisopname. Sta je daar in het hotel en kun je de rekening niet betalen en niet pinnen.
Over rampzalig gesproken cor, je hebt gelijk.
Ik g nu naar thailand met abn/amro/rabo/ing /scb en bangkokbank en voldoende limiet op de creditcard.
Wil dit nooit meer meemaken.
Dirk de Noorman,
Ik kan het grotendeels met je opmerkingen eens zijn, inderdaad, de Thaise mentaliteit is vergelijkbaar met de Chinese mentaliteit.
Niet zo vreemd natuurlijk, de Tai komen uit China.
Ook wordt het Thaise denken heel erg geleid en beinvloed door de Chineses machthebbers in Thailand.
Met de gevolgen die we allemaal kennen en ondervinden.
Voor wat betreft je opmerking over de kroeg- en hoerenlopende farang, het is natuurlijk een gemeenplaats van de zuiverste orde en knap denigrerend in de richting van mensen die menen zo te willen leven, maar het droevigste in deze is wel het feit dat ze nog goed geschikt zijn om Engelse les te geven.
Het illustreert gewoon het deficiet van het Thaise onderwijssysteem en de allerbelabberdste kennis van het Engels in Thailand.
Andrew wil graag hakken op de Nederlandse banken, immers het duurt op zijn minst 10 dagen voordat hij zijn nieuwe bankpas heeft.
Ik moet wel bekennen dat de Nederlandse banken geen warm plekje in mijn hart hebben, maar je vergeet dat je in Thailand je nieuwe bankpas alleen maar op kan halen.
Opsturen schijnt onmogelijk te zijn.
In Nederland kan dat wel, opsturen bedoel ik.
Het centraal aanmaken, verzendklaar maken, afleveren en verzenden duurt 10 dagen, waarvan het traject NL-TH 5-7 dagen in beslag neemt.
Overigens, in Nederland wordt het ook steeds meer mogelijk om je pas direct mee te nemen, maar dan moet je natuurlijk wel in Nederland zijn.
Het feit dat biljetten van 200 en 500 euro zo slecht verkrijgbaar zijn komt door de vele falsificaties die in omloop zijn.
Lijkt me logisch dat deze biljetten steeds minder beschikbaar zullen zijn als vele middenstanders en grote bedrijven deze biljetten niet willen aannemen.
Zijn de westerse landen dynamischer?
In de optiek van Cor en Andrew niet, maar is Thailand dan dynamisch?
Of het naar binnen gerichte China?
Of het kaste-land India?
Noem er even een paar waar bij elkaar een derde van de wereldbevolking woont.
Naar buiten wel, maar “inpandig” zo behoudend als de pest en vergeven van de “bakshees” oftewel smeergeld.
Persoonlijk voel ik me zeer senang in Thailand, en teruggaan naar Nederland is geen optie en ongewenst voor mij.
Natuurlijk zie ik de “fouten” van Nederland, maar ik sluit niet mijn ogen in Thailand.
Maar alles in Nederland als slecht, fout, of wat dan ook af te doen, vind ik te ver gaan.
Laat ik het zo stellen, en ik wens dat niemand toe, als je in Thailand ziek word, en tot de ontdekking komt dat je geld op is of de verzekering je eruit gooit, kan je altijd weer terecht in dat verguisde landje, waar je, mits je je premies maar op tijd betaalt, nooit uit de verzekering gegooid wordt.
Ook het land waar je berooid terugkomend uit Thailand toch weer bij de overheid aan kunt kloppen voor onderdak en geld.
Overigens, ook het land met de laagste werkloosheid in Europa, een economie die het helemaal niet slecht doet, maar helaas wat vol met………..
Over de chinezen wil ik toch wel dit aan toevoegen.
Als ik in mijn woonplaats rondkijk zijn het toch meestaal de chinezen die hun zaakjes
redelijk in orde hebben en die engels kunnen.
Goudshops bijna altijd van de chinezen.
Mijn huisbaas oud politie officier en zijn vrouw verpleegster kon me bij de kennismaking gelijk al vertellen over holland ruud gullit van basten. windmolens, en grote boerderijen en de bloemenvelden van tulpen..
Zijn dochter getrouwd met een piloot van de thaise luchtmacht, andere dochter dierenarts, kleindochter van 6 jaar die perfect engels spreekt.
Ik kon je wel vertellen dat ik met mijn oren stond te klapperen, dat had ik in thailand nog niet eerder meegemaakt.
Het kan dus wel in thailand, maar ja het zal wel de bekende uitzondering zijn.
Je hebt helemaal gelijk.
Maar er is een wezenlijk verschil wat ze voor zichzelf doen of voor anderen.
Beste Hans,
In tegenstelling tot wat je beweert heb ik me niet laatdunkend uitgelaten over docenten Engels of liefhebbers van het nachtleven in Thailand.
Het is ook niet mijn bedoeling denigrerend te zijn en als zodanig kun je mijn reactie ook niet lezen. Het is een feitelijke constatering, triest maar waar. Zonder enige opleiding of ervaring heb ik mensen zien worden aangenomen voor de betrekking van docent Engels. Vaak met een zwaar accent, niet of nauwelijks in staat hun moedertaal foutloos te schrijven. Verstoken van enige kennis van de Thais en onwillig om er ook maar iets van op te steken.
Dat er van een leraar een bepaalde leefstijl wordt verwacht door collega,s en ouders van leerlingen, daar hadden ze geen boodschap aan.
Je mag het een gemeenplaats noemen maar ik vind dit soort zaken beneden peil en zeer schadelijk. Het doet mede afbreuk aan de goede naam die Europese leraren (nog) in Thailand hebben.
Natuurlijk is het op z,n minst naïef of gemakzuchtig van de schooldirecties om geen navraag te doen. Een native speaker was al voldoende.
Maar het meest triest zijn de grote groepen leerlingen die ondanks hun inspanningen bedrogen uitkomen.
Het is juist dat er enkele klanten zijn die zich misdragen of niet geschikt zijn. Het gros heeft wel degelijk enige ervaring op westerse scholen. De docenten die willen lesgeven in Thai liggen niet voor het oprapen, de meeste geven al op na enige weken of maanden en trekken verder naar een ander land.
Het grootste probleem is dat ze geen voldoening hebben en dit heeft als oorzaak dat de scholieren geen flikker doen. Plus dat ze de stof ook niet echt in zich op willen nemen. Resultaten zijn slechts bij een hand vol te bemerken. Ook ik vind mijzelf in de functie van ass. docent voor een dag in de week ruim voldoende. Mijn inzet is werkelijk weggegooide tijd.
Slecht onderwijs … de bakermat voor het instand hounden van de status quo in Thailand ten aanzien van de machts verhoudingen.
Inderdaad het “verdwijnen” van overheids fondsen komt niet ten goede van de lagere medewerkers in de onderwijs systeem. Maar ik mag aannemen dat er net als bij de politie en leger ook in het onderwijs een onnodig grote management top is.
Een vriend van mij was bezig met onderwijs via sattelite en internet. Ook zo een project kan in Thailand alleen maar aanslaan als er iemand flink zijn zakken mee kan vullen.
Helaas heeft 100den jaren van dit systeem volgens mij ook het DNA aangetast. Ik ken naamlijk Thaise jongens die het grootste gedeelte van hun leven in Europa hebben gewoond en naar school zijn gegaan. Maar zodra alhier rollen ze zonder enig probleem zo in het Thaise systeem. Eentje was er zelfs trots op dat hij zich in europa zo had kunnen aanpassen dat niemand had gemerkt dat hij wezenlijk niet anders was als Thai in Thailand.
Chang Noi
Cor: ik heb nog een vraag over de Engelse lessen aan Thaise leerlingen. Ik heb mijn Thaise zoon van 11 een paar keer geprobeerd te helpen met zijn Engels. Ik ben goed in Engels, dat is het probleem niet, maar als ik iets wil uitleggen doe ik dat ook in het Engels en dan gaat het fout, want hij begrijpt dat dan niet (altijd).
Hoe doe je dat dan met Thaise leerlingen, die nog helemaal geen Engels kennen, spreek je Thai?
Gringo, veelgestelde vraag. De leerlingen die ik les geef op de English Programme School waar ik werk, worden geacht een behoorlijke basiskennis te hebben van het Engels, anders slagen ze nooit voor het toelatingsexamen.
Ik spreek wel wat Thai, maar dat gebruik ik nooit. Mijn leerlingen hebben geen idee dat ik veel versta van wat ze zeggen. Maar door mijn “Farang die geen Thai spreekt” image,zijn ze genoodzaakt om hun vragen in het Engels aan me te stellen.
Een ander ding. Ik kan razendsnel tekenen. Ik heb een paar heel zwakke klassen en ik teken heel snel situaties op het bord. Ik heb ook liever dat ze geen talking dictionaries gebruiken want die geven vaak de betekenis in de verkeerde kontext. Gewoon gissen wat een woord betekent en verder lezen is mijn devies.
Adviesje van een veteraan 😉 Engels spreken met je zoon en nooit Thais. Wanneer ie in het Thais begint, doen of je oost indisch doof bent. Films met Thaise ondertitels, niks dubbed en veel , heel veel lichaamstaal wanneer je tegen hem praat. En versimpel je Engels niet voor hem. Gewoon normaal Engels tegen hem spreken, zoals je ook tegen een Engelsman zou doen. Geen “Tinglish” Dan leert ie het verkeerd.
Jezus wat een verhaal 😉
groet,
cor