Oh moeder, wat is het heet
Nu februari ten einde loopt, komt de heetste tijd van het jaar in het vizier; de maanden maart, april en mei. Daarna komen de regens en daarna de overstromingen, tenminste als alles gaat zoals het vorig jaar ging.
Op dit moment is het 35 graden. Buiten. Ik zit dit in mijn baas zijn tijd te tikken in de lerarenkamer, die, dankzij die Uitvinding der Uitvindingen, de airconditioner, kunstmatig op een constante temperatuur van 25 graden gehouden wordt. Tegenover mijn bureau zit mijn Filippijnse collega Carla. Carla heeft een sjaal omgeslagen en zit met verkleumde vingers iets te typen.
Tien jaar geleden werkte ik op een school waar helemaal geen airconditioning was. Razendsnel draaiende plafondventilatoren brachten nauwelijks verkoeling. Ze joegen de hete lucht alleen maar allerlei richtingen uit. In Hollywoodfilms draaien die ‘ceiling fans’ altijd idioot traag. Geloof me beste lezer, in de echte wereld draaien die dingen bijna net zo snel als de rotorbladen van een helikopter, anders zouden ze natuurlijk geen nut hebben.
Op die school, waar ik klassen had met soms wel 50 leerlingen, was ik na een les helemaal doorweekt. Alsof ik, in plaats van Engels, zwemles had gegeven met mijn kleren aan. Mijn Thaise collega’s gaven me het advies om zittend les te geven en zo weinig mogelijk te bewegen. Het beste was om helemaal niet te bewegen en, gezeten onder een fan, voor te lezen uit het tekstboek. Dat deden zij ook.
Ik heb dat toen een minuut geprobeerd, maar concludeerde dat dat het meest zinloze werk was dat er bestaat. Die leerlingen kunnen immers zelf ook wel lezen wat er in dat tekstboek staat. Ik nam die enorme transpiratie tijdens mijn energieverslindende manier van lesgeven, gewoon voor lief. Want 50 op hol geslagen leerlingen in bedwang houden bij een temperatuur van 40 graden is niet iets om lichtzinnig over te doen. De meeste leerlingen kwamen uit de kansarme lagen van de Thaise maatschappij en waren… hoe zal ik het zeggen… enigszins verwilderd(?). Vooral de jongens natuurlijk.
Het feit dat de school gebouwd was naast een achtbaansweg waar het razende verkeer een apocalyptische pokkeherrie produceerde die door de wijdopenstaande ramen het klaslokaal binnendrong en er voor zorgde dat ik mezelf niet eens kon verstaan, maakte het lesgeven en het orde houden er bepaald niet eenvoudiger op. Mijn Thaise collega’s dachten dat probleem opgelost te hebben door gebruik te maken van een microfoon met een klein versterkertje. Probleem was dat het wattage van die versterkertjes niet voldoende was om boven het door het verkeer en de leerlingen geproduceerde lawaai uit te komen. Veel van mijn collega’s schreeuwden dan in hun microfoon waardoor er ineens sprake was van drie bronnen van teringherrie; het verkeer, de leerlingen en de leraar.
Op een dag liep ik een lokaal binnen en daar bleek dat alle jongens op het idee waren gekomen om een soort menselijke piramide te bouwen. Ze lagen in zeven lagen bovenop elkaar en lieten zich, vanaf hun halfverotte lessenaars met gespreide armen in vrije val bovenop hun mede-leerlingen vallen, wat nogal wat kneuzingen en botbreuken veroorzaakte bij sommige ongelukkigen die wat teerder gebouwd waren.
In plaats van les te geven, bracht ik die middag met de gewonde leerlingen door op de Eerste Hulp. Je kunt dan natuurlijk kwaad worden op die leerlingen maar, geloof me lieve lezer, dat helpt allemaal geen zier.
Ik heb het drie jaar volgehouden op die school. Toen ik ontslag nam, waren mijn collega’s van het Departement Buitenlandse Talen verbijsterd. “Hoe kunt U nu weg gaan?”. Het was ook geen gemakkelijke beslissing, maar ik voelde dat er iets cruciaal ontbrak in mijn leraarschap op die school. Waarschijnlijk was dat “lesgeven”, iets waar ik eigenlijk zelden of nooit aan toekwam, doordat er altijd zo idioot veel gebeurde. En wanneer de omstandigheden eindelijk ideaal leken voor een echte les, was het krijtje weer zoek.
Het was een leerzame tijd, dat wel. Ik kwam er later ook achter waarom mijn collega’s zo ontzet waren toen ik mijn vertrek aankondigde. Geen van mijn Westerse voorgangers had het langer dan 6 weken volgehouden. Sinds mijn vertrek heeft de school meer dan zestig buitenlandse leraren versleten.
Mijn record van drie jaar zal nooit meer verbroken worden… Althans niet in dit leven.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Liefde in Thailand of een dure illusie? (lezersinzending)
- Thailand algemeen19 november 2024Vreemde beroepen (lezersinzending)
- Visumvraag19 november 2024Thailand Visa vraag Nr 209/24: Is een Electronic Travel Authorisation (ETA) vanaf 1 december verplicht?
- Belasting Nederland19 november 2024Thailand belasting vraag: Kun je belasting terugvragen na emigratie naar Thailand?
Mooi verhaal Cor en mijn complimenten dat je het ondanks alles 3 jaar hebt volgehouden. Je werkt nu op een particuliere school onder ideale omstandigheden?
Dick,
Nee, ik werk nog steeds voor een staatsschool, maar het verschil is dat het een English Programme school is en bijna alle vakken in het Engels worden gegeven. Er zitten niet meer dan 30 leerlingen in een klas en alle klassen zijn uitgerust met een computer, airco, projecter (voor Power Point) en Internet aansluitingen. De computerlokalen zijn uitgerust met gloednieuwe Imacs (voor design programma’s) en Klassen met reguliere Windows. We hebben een theater en een Self Access Room, tjokvol multi-media en een blibliotheek voor zelf-studie. Het is dus wel een wereld van verschil. Over prive-scholen heb ik nog nooit een positief verhaal gehoord.
Wat zal het warm worden als straks alle thaise kids een gratis laptop hebben in de klassen. Maar ja 40 is toch al niet te harden dus dan maakt een paar graden meer ook niet meer uit.
Ik gebruik geen airco overdag, een fan vind ik nu voldoende en steeds een douche. Het douchewater is me te warm dus ik heb de watertank geisoleerd want die staat vol in de zon gedurende de middag. Helpt best maar het douchewater is me nog niet koud genoeg.
Ik snap niet waarom een leraar ervoor kiest in Thailand te gaan werken voor die paar centen en dan op die manier als beschreven. Ik zou een andere manier om inkomsten te vergaren gaan verzinnen. De thaise kids spreken overigens zeer slecht engels, vooral de uitspraak kan veel beter. Als ik ze verbeter voelen ze zich aangevallen dus ik laat ze lekker hun manier van uitspreken aanhouden, graag of heel niet. Als ik thais tegen een thai spreek snappen ze me ook vaak niet terwijl ik het toch echt goed uitspreek. Ze zijn geschokeerd als ik thais spreek en verwachten niet dat ze me kunnen verstaan, of ze zijn gewoon nerveus om tegen die grote falang te praten.
Hoe anders is het om met een thaise student engels te spreken die in USA of Canada engels heeft geleerd, daar kan ik nog iets van leren in sommige gevallen. Zelfs het canadese accent leren ze in een jaar tijd. Pas dan zien ze het nut van engels spreken als ze in een ander land verblijven. Hier in Thailand kan het ze weinig boeien heb ik de indruk.
Het is nu bijna donker en lekker koel, het is druk op straat met mensen die er even opuit gaan wandelen of fietsen, ga ik ook doen en kijken of de slaaphond van mijn vrienden mischien een rondje om het meer wil meelopen.
@Nok,
Ik verdiende destijds inderdaad niet veel, maar dat is inmiddels wel veranderd gelukkig. Je kunt moeilijk meteen een topsalaris eisen, wanneer je nauwelijks ervaring hebt in het lesgeven op Thaise scholen.
Wat het niveau van het Engels is, heb je gelijk. Het kan allemaal veel beter, maar hey, wanneer die leerlingen allemaal geweldig Engels zouden spreken, dan was er voor mij geen werk hier.
Onze leerlingen gaan ook met de regelmaat van de klok voor een jaar naar Europa en de States. Hun Engels is dan niet alleen beter maar ook hun vermogen tot kritisch nadenken is met sprongen vooruit gegaan. Ook vinden de meesten na terugkeer Thailand ineens niet meer het middelpunt van het universum.
Overigens zijn er niet veel andere dingen te bedenken om in Thailand een leuke som geld te verdienen. Er zijn wel talloze manieren te bedenken om een bak met geld te verliezen. Dat dan weer wel.
Cor, je geeft les aan een staatsschool waarvan de leerlingen met de regelmaat van de klok een jaar naar EU of USA gaan! Wat voor staatsschool is dat; for rich Thai only? Hier in de regio zijn ze alweer blij als ze met de bus naar huis kunnen. Bestaan er dan zoveel verschillen in staatsscholen qua doelstellingen en budgetten, vraag ik mij af?
Ha Bachus!
Ik zal het uitleggen. Je hebt staatsscholen en English Programme staatsscholen. In de laatste categorie valt de school waar ik werk. Bij mij op school zijn er drie verschillende programma’s met elk drie verschillende prijskaartjes:
English Programme (E.P). 37.500 baht per semester. Alle vakken worden in het Engels gegeven behalve Thai uiteraard. Voordat leerlingen bij ons op school komen moeten ze toelatingsexamen doen. Aan de hand van de resultaten wordt besloten of ze gaan meedraaien in het E.P. of
Mini-English Programma (M.E.P) 17.500 baht per semester. Vier vakken in het Engels; Engels, Social Studies, Math en Science, of het
Intensive English Programme (I.E.P) 6000 baht p/s Alleen Engels wordt in het Engels gegeven.
We hebben nogal wat resources op school allemaal bekostigd met het schoolgeld uit het E.P. We hebben vier computer lokalen waarvan in een 40 gloednieuwe Mac’s staan (voor de design vakken). Daar maken de kinderen uit het I.E.P, veelal kinderen van armere ouders ook gebruik van. Verder hebben we een self Access Center, met computers, een bibliotheek en andere multimedia. Elk klaslokaal heeft airco, een computer plus beamer (voor Power Point presentaties).
Leerlingen die op uitwisseling gaan bekostigen dat met het scholarship dat ze gewonnen hebben. Wij krijgen ook leerlingen uit andere landen die bij ons tien maanden komen studeren.
De nieuwe minister van Onderwijs (Puea Thai Party) wil het “tea money” legaliseren door het “donatie” te noemen. Wanneer de directie van mijn school donaties van ouders zou accepteren om hun halfdebiele Somchai toch maar in het EP te krijgen -werkt voor de ouders statusverhogend- dan wordt de hele doelstelling van het English programme afgeschoten en zit je straks met EP klassen vol met leerlingen die geen woord Engels kunnen, maar wel ouders hebben met veel geld.
Die minister is een gevaar voor het Thaise onderwijs en zou eigenlijk opgesloten moeten worden.
Ik hoop dat het allemaal wat helderder is.
groet,
cor
Cor, dank voor de uitleg. Het is mij redelijk duidelijk. Wij zijn op zoek naar een goede school in Khon Kaen voor een neefje van ons. In het verleden hebben wij een paar nichtjes naar particuliere scholen gestuurd, maar niet iedere school was een groot succes; wel allemaal stevig aan de prijs, minimaal 100k plus per semester plus nog een hoop extra kosten. Dames zijn verschillende malen van school veranderd en uiteindelijk allemaal geslaagd en goed terecht gekomen. Wat echter bij alle scholen ernstig is tegengevallen is de educatie Engels. Er wordt veel belooft, maar het resultaat is bedroevend. Ik heb de lesstof bij verschillende scholen gezien en die is ronduit droevig te noemen; de lesboeken alleen al barsten van de grammaticale fouten.
Voor ons neefje willen we dat anders aanpakken. In Khon Kaen heb ik 2 public schools met een EP programma gevonden; de Patanadek en Withet Suksa. Kun jij mij een van deze scholen aanraden?!
Kun je mij ook nog uitleggen hoe en/of wanneer leerlingen in aanmerking komen voor een scholarship inThailand?
Nogmaals en alvast dank voor de zeer nuttige info
Prachtig verhaal Cor,
zien we thailand ook eens van een andere kant.Compliment voor je uithoudinsvermogen.
Ik heb gehoord dat studenten die geneeskunde studeren hun studie vaak in het UK of de USA afmaken, omdat de opleiding hier niet voldoende zou zijn.
Is dit waar?
Van studenten weet ik het niet, maar veel artsen hebben wel gewerkt in canada amerika en engeland, sommigge ziekenhuizen hebben hun artsen met c.v. op hun site staan.
Een mooi verhaal en leuk geschreven en toch wordt ik er een beetje verdrietig van. In Thailand wordt op nationaal niveau heeeeeel veel geld besteed aan educatie (ik geloof percentage gewijs zelfs 1 van de hoogste van heel Azie). Maar dat geld komt niet ten goede aan de leerlingen die voor 90% nog steeds zeer belabberd onderwijs genieten.
Het gaat maar om 2 dingen …. plezier maken en 5+7=3
I wil toch even reageren op de openingszin.
Ik weet het, mijn commentaar heeft weinig met het onderwerp van het stukje te maken, maar toch, belangrijk genoeg om het te schrijven. gezegd, typen?
Ik citeer:
“Nu februari ten einde loopt, komt de heetste tijd van het jaar in het vizier; de maanden maart, april en mei. Daarna komen de regens en daarna de overstromingen, tenminste als alles gaat zoals het vorig jaar ging”.
Beste schrijver, dat de regens komen is wel zeker.
Maar de overstromingen?
Die komen NIET
Heeft een van de ministers van de Thaksin clan verklaard, dus dat gebeurt dan ook niet!
Dus!
@HansNL,
Ha ha, ja, dat las ik ook. Mooi toch he, zo’n minister met een glazen bol. Diezelfde minister kraaide onlangs dat we dit jaar te maken krijgen met 27 tyfonen. Geen 28 of 21, nee, zevenentwintig. Op de kop af.
Het land is in ferme handen.
Zouden ze in Government House iets in het drinkwater doen?
Beste Cor,
Natuurlijk doen ze niets in het drinkwater.
Dag mag niet van Mr T.
De eerste minister is ook niet op bezoek geweest in een hotel.
Dat is allemaal gele onzin.
Voorwaar, Thailand is in goede handen.
Zoals je al zei, dus!
PS.
En wij in Nederland maar denken dat er een graaicultuur is in ons land.
Niet in Thailand, dus!
PPS
Natuurlijk is het onzin om te beweren dat Mr T zich in weerwil van zijn veroordeling bemoeit met de politiek.
Welnee, hij is daarvoor veel te eerlijk, toch?
Chalerm had eergisteren tijdens het debat over de Grondwet aanpassing klaarblijkelijk een paar bakkies teveel op. Die heeft dat drinkwater helemaal niet nodig…
Voor getalenteerde kinderen maakt het onderwijsconcept en de kwaliteit van een school niet uit. Thaise leerlingen slepen met de regelmaat van de klok prijzen weg op Olympiades. |
Onderwijs dient echter niet alleen ten goede te komen aan goede leerlingen, maar moet de middelmaat en mindere broeders bedienen. Voor hen is een goede didactiek van groot belang. En daar ontbreekt het aan. Testresultaten zijn bedroevend; zie het volgende bericht uit Bangkok Post van 2 februari:
De resultaten bij de nationale toetsen op basis waarvan universiteiten studenten toelaten, vielen vorig jaar zwaar tegen. Met uitzondering van de Thaise taal lagen de scores bij de vakken social science, Engels, wiskunde onder de 50 punten (van de 100). De gemiddelde score voor Thais was 54,61.
De resultaten hebben betrekking op de General Aptitude Test en Professional Aptitude Test. Daarnaast werd de Ordinary National Educational Test (Onet) afgenomen, die de individuele resultaten vergelijkt met een landelijke standaard.
Volgens Sompong Jitradap, lector onderwijskunde aan de Chulalongkorn universiteit, tonen de armzalige resultaten aan dat het onderwijs in Thailand met ernstige problemen kampt, die nog steeds moeten worden opgelost. Scholen slagen er niet in, zegt hij, een leerproces te ontwikkelen dat leerlingen helpt behoorlijk op examens te scoren.
Cor, ik heb het allemaal, zowel het artikel als de reacties weer met plezier gelezen, doe ik altijd overigens maar aangezien ik er zelf verder niets aan toe te voegen heb wil ik dat toch graag eens in de zoveel tijd even melden, bij deze. 😉
@Miek,
Ik dacht al, waar is die gozer? Hij zal toch weer niet op vakantie zijn in Thailand met het gammele excuus dat ie daar foto’s moet maken 😉
Was er idd op vakantie in dec/jan maar helaas zijn vrijwel alle foto’s met de laptop die crashte verloren gegaan, btw : ik ben een vrouw hoor! 😉
Hallo Cor Verhoef,
Je reactie aan Bachus over de uitleg hoe het zit met het onderwijs en met name de
English Programme staatsscholen heeft mij een stuk wijzer gemaakt.
Ik ben namelijk geïnteresserd, omdat mijn vrouw en ik de opvoeding van onze kleinzoon (6jaar) op ons hebben genomen en straks een school voor hem moeten kiezen.
Wij wonen in Pattaya, en hem in BKK op school doen is dacht ik geen optie.
Weet jij mischien of er dergelijk onderwijs (E.P.school), ook wat dichter bij ons in de buurt is te verwezenlijken ?
Zoniet , wat zou jij ons dan adviseren ?
Uit je reactie aan Dick dacht ik te mogen opmaken, dat je van de privé scholen ook geen hoge pet op hebt.
Dus hem dan maar op een staatsschool doen , welke dan ook in Pattaya ?
Of kan jij een bepaalde school adviseren ?
Ben benieuwd of je een beetje positief antwoord voor me hebt.
Groeten,
Leo Bosch.
Ha Leo,
Ik zal morgen eens informeren over goed aangeschreven EP scholen in Chonburi. Het probleem met privescholen is, is dat ze als een business gerunt worden. Het geld komt dus op de eerste plaats. Een vriend van mij heeft 5 jaar op Sarasas gewerkt, een school met vestigingen op diverse locaties in Bangkok. Hij mocht daar geen kleurkrijtjes gebruiken want dat was ’te duur’ voor de school. Voor elke keer wanneer ie iets wilde copieren moest ie dat schriftelijk aanvragen. Prijskaartje Sarasas Phrathom 1, 135..000 per semester. De eigenaar van deze school is een van de rijkste ondernemers in Thailand, (en waarschijnlijk ook een van de gierigste)
Met andere woorden prive-scholen gelden als een status symbool voor ouders die hun kinderen daar naartoe sturen. “Onze Boom studeert op …..”
Ik laat het je wel horen wanneer ik wat info heb over EP scholen in jouw regio.
groet,
cor
Beste Cor,
Geldt jouw kritiek op particuliere scholen ook scholen die een dependance zijn van scholen in Engeland en Australië?
Beste Dick,
Nee, absoluut niet. Maar dan hebben we het over internationale scholen die het Amerikaanse of Britse curriculum volgen, zoals Webster of Bangkok Patana International school. Daar hangen prijskaartjes aan van 120.000 baht voor inschrijving en 800,000 baht per twee semesters. Op dergelijke scholen zijn gemiddld 30 % van de leerlingen Thai en de rest komt uit andere landen, waaronder Nederland. Kijk hier maar eens even:
http://www.patana.ac.th/
@Cor Verhoef,
Hartstikke bedankt voor je snelle reactie.
Ik ben benieuwd of je iets voor me kan vinden,
Groeten,
Leo Bosch.
@Leo,
Ik heb op school rondgevraagd en de enige EP school die mijn Thaise collegas konden noemen was de Chon Kanyakun EP school in Chonburi:
http://www.chonkanya.ac.th/
verder heb ik nog een site gevonden met veel bilingual en EP scholen in Thailand
http://internationalschoolsbangkokthailand.org/english-program-ep-school.html
Ik kan je helaas niet verder helpen ben ik bang.
Groet,
Cor
@ Cor,
Bedankt voor de informatie.
Ik zal ook eens op die site gaan snuffelen.
Ik ben je nog één ding vergeten te vrage.
Zijn die E.P. scolen ook voor L.O.
Of begint dat systeem pas bij Middelbaar ondrwijs ?
Groeten,
Leo Bosch.
@Leo,
Bij mijn weten begint EP pas bij Matthayom. Prathom scholen noemen zich vaak bilingual wanneer er les gegeven wordt door ‘falang”. Er is dan ook vaak een Thaise lerares aanwezig in het klaslokaal.
@Cor,
Bedankt.
Daar was ik al bang voor, mijn kleinzoon wordt pas 7,
Maar ik kan i.i.g. gaan uitkijken naar een bilingual school.
Groeten ,
Leo Bosch.