Onderwijs minister: Gebrek aan kennis Engelse taal en kritisch denken bij studenten
De minister van onderwijs onderkent het gebrek aan kritisch denken en de slechte Engelse taalbeheersing bij Thaise studenten.
Minister Dapong Rattanasuwan van het ministerie van onderwijs maakt zich zorgen over het Thaise onderwijs.
Tijdens een programma “Thailand Moves Forward” gaf de minister aan dat uit recente onderzoeken is gebleken, dat Thaise studenten achterbleven op het gebied van wiskunde en Engels. Hij voegde er aan toe dat de studenten niet geleerd hebben kritisch te denken, een tekort hebben aan ervaring en discipline. Hun kennis van de vaderlandse geschiedenis is tevens achteruitgegaan. Daarnaast stemt de opleiding niet overeen met de vraag naar werknemers in het bedrijfsleven.
Om deze problemen op te lossen moet meer aandacht voor de Engelse taal komen evenals de beroepsvaardigheden binnen het onderwijs. Ongeveer 350 leraren dienen bijscholing voor de Engelse taal te moeten volgen, zodat zij goed gekwalificeerd op de scholen kunnen werken. Voor het eind van 2018 streeft de minister van onderwijs naar 13.500 goed opgeleide Engelse leraren.
De onderliggende vraag is wel, wie deze leerkrachten de Engelse taalvaardigheid gaat bijbrengen. Worden dat “native speakers” of ingehuurde Engelse leraren? Ook wordt gekeken naar betere onderwijsmethoden voor de leerlingen, die hen kritischer leert denken en zich op te stellen.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken28 november 2024Vers fruit in Thailand
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
Volgens een bericht in The Nation/Asian News Network van 29 august 2016 staat er inderdaad dat er 350 leraren zijn gerecruteerd. Die krijgen dan een trainings programma van jawel 7 dagen tussen Maart en April. Dit is georganiserd i.s.m. de British Council. Verder zijn er 8 key trainings centers opgericht en ieder centre heeft buitenlanders en master trainers om nieuwe leraren te begeleiden. Men hoopt dit jaar dan 3500 betere leraren te hebben. Men wil in totaal 18 van die centers hebben om zo aan dat getal van 13500 te komen. Ik kan mij verder herinneren dat er al eerder iets is over geschreven in de krant en dat er leraren opgeleid moesten worden, ook i.s.m. de British Council, maar die opleiding duurde dan dacht ik 6 weken.Helaas kan ik er niets over terug vinden.
Kloppen alle getallen wel waar je het
over hebt ?
Volgend jaar ergens tussen Maart-April 7 dgn training en eind DIT jaar moet het geregeld zijn ?
Sinds de komst van de videorecorder verbaas ik mij al over lerarentekorten. En dan bedoel ik tekorten aan goede vakleraren, geen bezigheidstherapeuten. Je hebt per vak nog geen honderd goede leraren nodig die (tegenwoordig natuurlijk via Youtube) hun lessen laten vastleggen en de hele bevolking kan het volgen. Daar kun je dan nog variatie in aanbrengen, iemand die iets één keer uitlegt en één voorbeeld geeft voor de slimmeriken, iemand die alles regelmatig herhaalt en oefent voor de wat minder hoogbegaafden, enfin, de mogelijkheden zijn legio. En dan desnoods alles ook nog eens door een aantal verschillende leraren, want iedereen heeft zijn voorkeuren.
Als iets goed uitgelegd wordt en kinderen begrijpen het, vinden ze leren helemaal niet zo erg, is mijn ervaring. De frustratie steekt de kop op wanneer iemand zich aan het einde van de schooldag afvraagt wat ie nou eigenlijk wijzer is geworden.
Met name universiteiten in de VS bieden al complete collegereeksen aan, tot in de kwantummechanica aan toe, zoek maar eens op Leonard Susskind of Nima Arkani-hamed, Stanford University of Massachusetts Institute of Technology. Ook India kom je steeds vaker tegen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een land waar ik hier niet mee mag vergelijken.
Er is mijns inziens geen enkele reden om in een land als Thailand een van overheidswege geïnitieerde cursus Engels of Wiskunde aan de bevolking ter beschikking te stellen.
En ja, mensen die er ècht geen zin in hebben en de concentratie en discipline niet op kunnen brengen hou je altijd, maar die leren het in die paar uurtjes per week op school alleen ook niet.
In de één na laatste zin bedoel ik uiteraard dat er geen enkele reden is om dat NIET te doen…
“Hij voegde er aan toe dat de studenten niet geleerd hebben kritisch te denken, een tekort hebben aan ervaring en discipline.”
Dit wordt even terzijde toegevoegd aan het achterblijven op het gebied van wiskunde en Engels. Enig idee wat een enorme aanpassingen in het onderwijs en de manier van denken nodig zijn om hierin verandering te brengen?
Verkoop van calculators is nog steeds in stijgende lijn en nu kan het ook op de smartphones die dingen zijn smarter dan de studenten zelfs 200 – 100 doen ze nog op die dingen. Nadenken is er niet bij vooral niet in Aziatische landen.
Ik kocht 2 T shirts van 185 Bath, het winkelmeisje ging met pen en papier aan de slag, ik keek geamuseerd toe en had al 370 Bath in mijn hand, ze moest het ff narekenen en weer ging ze aan de slag. Het meisje kreeg het niet voor elkaar maar ja is die Farang wel te vertrouwen. Toen de calculator, ook 370 Bath, nee was niet goed, toen pakte ze haar I phone en ja hoor de Farang kon uit zijn hoofd rekenen!
Het probleem is de attitude van veel Thais die niet voor verbetering vatbaar is.
Leraren in Thailand voelen zich boven alles verheven dus een student kan niet kritisch zijn laat staan een discussie voeren. De meeste leraren zijn lui en laten de studenten bezig met kleuterwerk. Het gaat niet over de inhoud maar het uiterlijk.
Het hele idee leraar moet goed bekeken worden. Waarom wordt iemand leraar:
1) ik kon niets anders.
2) ik krijg een vast salaris
3) ik krijg later een pensioen
4) ik hoef in het staatsziekenhuis niet te betalen.
5) ik kan een goedkope lening krijgen
De meeste leerkrachten hebben totaal geen gevoel voor lesgeven, ze zijn aanwezig. Tevens, doordat ze goedkope leningen kunnen krijgen voor een auto of huis, kopen ze hun eigen strop. Ze kunnen de leningen nooit aflossen en ze kunnen ook daardoor nooit een andere (wel leuke) baan zoeken dus ze raken verzuurd. En deze moeten dan algemene les geven. We hoeven nog niet eens over Engels te beginnen, zelfs op de universiteit leren ze Engels, maar slapen dan. Ze kunnen dan wel Yes en No spreken, maar meestal op het verkeerde moment.
Nu moeten dus slecht Engels sprekende leraren Engels gaan geven aan middelbare scholen. De ramp is te voorspellen.
Toch een wijs man want hij erkent tenminste het probleem, nu nog tijd en geld om het op te lossen.
Hij weet ook dat zijn land alleen verder komt als ze die 2 basis punten verbeteren, om zo onder anderen meer software ontwikkelaars te krijgen die in staat zijn om ECommerce te bouwen en om beter internationaal handel te kunnen drijven.
Ik dacht namelijk dat men hier wel Software ontwikkelaars zou hebben, maar het is hopeloos om ze hier te vinden sterken nog de ontwikkelaars die je hier vind zijn buitenlanders.
Dat niveau is inderdaad heel laag. Wel eens een praatje gemaakt met de lokale leraar Engels op het schoolplein? Je gelooft vaak niet dat ze zeggen dat ze leraar Engels zijn, als je al kan verstaan wat ze zeggen.
Thaien zijn navelstaarders , alleen Thailand en Thais is belangrijk.
Engels op TV of radio , bijna nooit. Logischerwijs komen de kinderen er ook niet mee in aanraking.
Algemene ontwikkeling desastreus. Aardrijkskunde , geschiedenis , nieuws om maar wat te noemen .
Ik help wel eens met Engels op de school waar mijn vrouw werkt .
Ik woon vlak bij een universiteit en kom vaak in contact met studenten die ‘major English’ volgen. Wel, bij velen komt dit niveau niet hoger dan het eerste jaar in het secundair onderwijs in Nederland/België. In mijn buurt woont een leraar Engels in het ‘secundair’ onderwijs. De eenvoudigste Engelse omgangstaal is al een probleem. En de universiteiten zijn een goede maand geleden begonnen. De eerste weken heb ik niks anders gezien als ‘spelletjes’, oefeningen in het huldigen van…., enz… Je denkt dat ik fantaseer. Een van mijn beste vrienden doceert op de universiteit. Als ik zijn verhalen hoor… Het is gewoon bezigheidstherapie. En iemand die niet slaagt in examens, onmogelijk. En dan maar bij het uitreiken van diploma’s veel vertoon… en foto’s in toga. Ze maken zichzelf ook veel wijs.
Ja bedoeling is om bezuinigingen in het onderwijs te realiseren. En aangezien men in Thailand het altijd beter denkt te weten en men het in het algemeen niet zo op heeft met buitenlanders die er werkzaam zijn is er de beslissing genomen om de buitenlandse docenten Engels te vervangen door degene die Peter net noemt.
Alle Thaise leraren Engels (m/v) in Thailand zijn getest en maar 1 , jawel 1, had een goed niveau vergeleken met een native Engels sprekend persoon.
Hierbij denk dan dat deze docent een kind van gemengde ouders , één ouder is native Engels persoon, zal zijn, maar dat is dan ook mijn enige aanname in mijn stuk.
De tijdlijn is wel erg optimistisch.
Je kunt niet iemand in een paar weken een taal vekkeloos leren spreken.
Laat staan op een niveau, dat je kunt onderwijzen.
Zeker niet als je begint met mensen die al jaren de taal een beetje kunnen brabbelen.
Die moet je eerst alles afleren.
Ik heb trouwens het taalonderwijs nooit begrepen.
Leer kinderen eerst eens 2000 van de meest gebruikte woorden kennen en goed uitspreken.
Dan hebben ze een basiswoordenschat om mee te werken.
Zo leren baby’s ook praten.
Dan kun je daarna met grammatica en zinnen beginnen.
Kijk wel eens naar een Thiase zender die westerse films uitzenden, met het gebrekkig engels wat de Thais spreken vragen ik mij af waarom ze deze engelse films synchroniseren in Thai en daarnaast ook nog eens met Thaise ondertiteling uitzenden??? Dubbelop Thais als ze nu eens het synchroniseren weglaten en allen Thai ondertitelen zouden een hele hoop Thai daar voordeel aan hebben horen ze de uitspraak en…!!!!
Ze houden rekening met de doven en ongeletterden in Thailand.
De doven kunnen de tekst lezen en de ongeletterden kunnen de het nagesynchroniseerde Thais verstaan.
Dat doen ‘ze’ om te voorkomen dat men die kennis kan gebruiken en meer wil leren.
Zo is het hele systeem ingericht.
Het is (volgens mij) ook de reden dat *alles* bij B2S en andere boekwinkels vertaald is.
Hou de kudde zo dom mogelijk en probeer te vermijden dat ze met ongekleurde/ongefilterde informatie in aanraking komen.
Wiskunde is natuurlijk cruciaal. Wat Engels betreft: Japan heeft goed onderwijs. Maar ook daar verstaat/spreekt Jan en alleman geen steenkool Engels zoal wij Nederlanders. Ga eens naar Spanje. Hopeloos. Zelfs Frankrijk…….Komt dan nog bij dat het voor die arme Thais net zo moeilijk te leren is als voor ons het Thai. Velen hier menen een aardig woordje Thai te spreken. Maar zou het in Thaise oren echt veel beter klinken dan het gebrabbel dat bij de Thai voor Engels doorgaat?
Bij het lezen van de kop moest ik even lachen.
Prayut, laat staan de clans die de werkelijke politieke en economische macht hebben, zitten helemaal niet te wachten op kritisch denkende mensen.
Om dan aan de macht te blijven moeten er veel gevangenissen bijgebouwd, of moet de Duterte (= filipijnse president) methode toegepast worden.
Volgens mij zou de minister ook moeten beginnen met het invoeren van les in chinees (mandarijn). Ik denk dat binnen 20 jaar de handel met China (nu 1,3 miljard mensen) groter is dan de handel met het “westen”. Het lijkt me wel handig als je dan de taal kunt spreken en schrijven.
Ik herinner mij een feestje bij ons in het dorp,waar ik met meerdere Thai mensen aan een grote ronde tafel zat. Toen ik hun vertelde dat ik eigenlijk Engelsman was,wilde iedereen mij in contact brengen met een dame die aan de andere kant van deze tafel zat,en naar haar zeggen de Engelse taal onderwees,aan de plaatselijke school. Hoewel de tafel niet enorm groot was,en ik nog zeker niet de langzaamste ben,kreeg deze onderwijzeres bij het horen dat ik Engelsman was,plotseling enorme haast,zodat ik ze onmogelijk nog bereiken kon voor een gesprekje. Mijn ervaring is,dat zij zeker niet de enigste was,die geen vertrouwen heeft in haar eigen kunnen,terwijl ze al jarenlang les geeft.
Van af het moment Dat kinderen hier naar school gaan worden ze in een uniform gestopt. Alle jongens hetzelfde kapsel. In de klas overschrijven wat de leraar op het bord schrijft. Dit vervolgens thuis, als huiswerk weer overschrijven. Praten tegen de leraar zijn de meeste kinderen bang voor. Ze worden gede individualiseerl. ze dan vragen om kritisch te gaan denken, en dus te praten, wordt niet op prijs gesteld. Probeer dat er maar maar weer eens uit te krijgen. Daar zijn ze veel te bang voor geworden.
De pogingen om goed Engels te spreken geven de leraren al snel op omdat ze door hun slechte uitspraak vaak niet worden verstaan door Engels sprekenden. Hierdoor lijden ze zo veel gezichtsverlies dat de meerderheid er voor kiest om niet buiten het klaslokaal hun taalvaardigheid te verbeteren.
Ook de leraren zijn opgevoed als volgzaam, niet kritisch durven zijn. De meesten zijn al blij dat ze een vaste baan hebben en willen dat graag zo houden.
Mijns inziens is dit een goed bedoeld, maar naïef idee wat gedoemd lijkt te mislukken. Het plan van de minister is weinig onderbouwd en is een druppel op een gloeiende plaat. Incidenten politiek. Geen visie hebben of kunnen hebben om tot een beleid te komen wat het onderwijsprobleem in Thailand vanaf de basis aanpakt.
Denken is hier ongelooflijk lastig.
Krtitisch denken een utopie.
Ik ben ’t geheel met Frans eens: Youtube staat barstensvol materiaal.
Ik ben zelf Youtube-docent (wiskunde).
De (Nederlandstalige) leerlingen zijn mijn zeer dankbaar. Het werkt supergoed.
Er is hier weinig logica, en als die er al is begrijpen wij deze vaak niet. Een Thai kan of wil niet een stap vooruit denken, en had ooit een Thaise lerares Engels leren kennen, en moest vaak 3 keer vragen wat ze bedoelde, want ze sprak meestal achterste voren Engels. Ze had 2 Universitaire degrees maar was totaal wereld vreemd, en ik wist meer van Thailand af en de Thaise wet dan haar. Ze hebben geen enkele interesse in de wereld politiek en of economie, en kijken vaak alleen naar die vreselijke series of domme lach programma’s. Het niveau is op Bangkok na ver te zoeken in de rest van Thailand.
ik denk, dat een gemiddelde student niet weet dat engels een wereldtaal is. mijn vraag is, wat is de leeftijd van deze studenten/leerlingen. op welke leeftijd beginnen ze engels te leren. want als ik dit lees, is het allemaal bedroefend gesteld.