Uitgelicht (10): B-Quik in Bangkok
Vandaag zetten we de schijnwerpers op een bedrijf, dat waarschijnlijk zeer bekend is vanwege een sticker op de achteruit van vele auto’s: B-Quik (inderdaad, zonder de letter “c” in quik).
Het Nederlands bedrijf B-Quik is in Thailand de grootste leverancier van auto-onderhoudsservice. In 1996 kocht Henk Kiks (binnen een consortium van investeerders) een bestaand bedrijf met 25 vestigingen. Dat aantal is inmiddels uitgegroeid tot 120, die door heel Thailand te vinden zijn. Het bedrijf heeft meer dan 2.000 personeelsleden, die allen binnen de organisatie worden opgeleid en gekoesterd. De opleidingsfaciliteiten van B-Quik zijn uniek voor Thailand.
B-Quik serviced meer dan 1 miljoen auto’s per jaar in de werkplaatsen, die 365 dagen per jaar geopend zijn voor onderhoud en/of reparatie. B-Quik verkoopt banden, schokbrekers, remmen, accu’s, olie en filters en repareert ook airco systemen.
Al met al, B-Quik is een prima voorbeeld van werken met Nederlandse doelmatigheid en vakmanschap!
Bron: Facebook pagina van de Nederlandse Ambassade, Bangkok
Lees ook ons eigen verhaal over B-Quik: www.thailandblog.nl/ondernemers-in-thailand/henk-kiks-directeur-autocoureur
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Cultuur18 november 2024Pua, Pua, Pua
- Achtergrond11 november 2024Bananen in Thailand
- Bezienswaardigheden11 november 2024Ban Chiang – Een juweel in de kroon van Udon Thani
- Achtergrond10 november 2024Bang Saray, waar ligt dat?
Inderdaadeen prachtig bedrijf en kudos aan Henk Kiks die er wat moois van gemaakt heeft. Zet wel mijn vraagtekens bij ‘Nederlands’. Ik meen dat het meerendeel van de aandelen inmiddels in Japanse handen is.
Kijk dat is nou weer eens een origineel “weetje” over Thailand op TB tussen alle eetkramerijen en datstrandmoetjehebben door.
Een geweldig bedrijf. Goed opgeleide mensen en geen knoeiers. Na veel teringsooi en slechte risultaten
van Thaise bedrijven. Daar 3 jaar geleden terecht gekomen. Voor onderhoud auto. Ga daar altijd heen.
Nooit geen problemen. Een voorbeeld. Graag controle van mijn remmen..Een uurtje later een telefoontje
terug.Komt u even kijken. Kon nog wel 10000 km verder rijden. Kosten . Arbeidsloon. 300 Bht.
Wist niet dat het een Nederlands bedrijf was. Eigenlijk kon het ook niet anders. Dat bedrijf had nooit van een Thai kunnen zijn.
Cor van kampen.
Ik vind je opmerkingen erg denigrererd over de Thai en hun bedrijfsvoering Cor. Er zijn zeer vooraanstaande bedrijven in Thailand die voor een hoop wergelegenheid zorgen. Als voorbeeld het
Bedrijf waar ik mijn auto heb gekocht is excellent ! Kapotte accu en binnen half uur terplaatse nieuwe geplaatst en test uitgevoerd. Omdat ik klant ben was de reparatie en voorrijden kosteloos. ” net als in Nederland” Cor
Cor,
Het is een Nederlands gemanaged bedrijf, maar geen Nederlands bedrijf.
Heb de heer Kiks een keer ontmoet voor een tour langs zijn zaakjes in Bangkok met mijn vader. Is een mooi bedrijf en groeit telkens weer. Grote klasse. Proficiat!
Inderdaad , super service,niet duur,goed geschoold en vriendelijk personeel .
Dat ook Thai managers dit in de gaten hebben blijkt wel, tussen Pluak Deang en Ban Bowin zit een uitdeukerij annex spuiterij. Hebben ook spuit cabines,goed personeel,gebruiken originele vervanging onderdelen,direct aangesloten bij de verzekerings maatschappij en binnen een aantal dagen is je auto weer klaar. Dit in tegenstelling tot de dealer waar je auto soms 3 weken staat om een kras weg te laten werken.