Tien nieuwe kassen voor Thaise boeren van Fairtrade Original
Dit najaar sloegen Fairtrade Original en Coop voor het tweede jaar op rij de handen ineen tijdens de Fairtrade Week. Er werd opnieuw een actie opgezet om meer aandacht te vragen voor eerlijke handel en consumenten te stimuleren vaker Fairtrade producten te kopen.
Coop-klanten kregen tijdens de Fairtrade Week 25% korting op het gehele Fairtrade assortiment. Daarnaast werd per verkocht Fairtrade product 10 eurocent gedoneerd aan de boerengroep in Sisaket, in het noordoosten van Thailand die de ingrediënten verbouwt voor de Thaise kruidenpasta’s van Fairtrade Original. In totaal werd een bedrag van 20.000 euro opgehaald, ruim 2.000 euro meer dan het streefgedrag. Dit betekende dat alle vooropgestelde plannen uitgevoerd konden worden en zijn er onlangs tien nieuwe kassen gerealiseerd.
Samen bouwen aan een sterkere handelsketen
De bouw van de tien nieuwe kassen is onlangs afgerond. Door de pepers en andere ingrediënten te verbouwen in de kassen, zijn ze beschermd tegen insecten en de hevige regenval die in de wintermaanden vaker voorkomt. Zo hebben de boeren gegarandeerd een tweede oogst. Dit stelt ze in staat om verder te groeien, hun productie-afzet te vergroten en zo de coöperatie te versterken.
Door het succes van de actie is het daarnaast mogelijk de centrale opslagruimte voor de boeren uit te breiden en worden de bufferzones rondom hun boerderijen versterkt. Deze bufferzones beschermen de gewassen tegen invloeden van omliggende boerderijen en insecten met groen gaas en het aanplanten van olifantsgras in de randen. Ook worden de boeren ondersteund met extra Fairtrade trainingen en krijgen de boeren een subsidie op biologische mest.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
“Er werd opnieuw een actie opgezet om meer aandacht te vragen voor eerlijke handel en consumenten te stimuleren vaker Fairtrade producten te kopen.”
Op zich een belangrijk initiatief maar het bovenstaande is veelzeggend.
Als je aandacht wilt vragen voor eerlijke handel dan kan COOP beter in gesprek gaan met de branche vereniging van supermarkten om landelijk te regelen dat er eerlijkere prijzen worden betaald. Dat lukt zelfs met Nederlandse producenten niet (altijd) en maakt het daarom een goedkope marketingstunt.
Het andere punt om vaker Fairtrade producten te kopen is ook leuk verzonnen en daar ligt de bal bij al die certificeringsbedrijven die niet perse het belang van de producent behartigen.
Het spel is simpel. De grote spelers willen een beter maatschappelijk imago en de certificeringen moeten dat zogenaamd bewijzen maar dat laatste is ook vaak slechts weggelegd voor de bemiddelde organisatie.
De boer krijgt een fooi voor de foto’s, de consument betaalt de hoofdprijs en de COOP krijgt het applaus.
Echte fairtrade kan je bewerkstelligen door een sociale monopolie toe te staan. Monopolie is weer een vies woord dus het blijft doorsukkelen en de fairtrade blijft een leuk sprookje wat nog jaren verteld kan blijven worden.