Nog een mogelijkheid voor marktonderzoek in Thailand
Dit is al weer het derde artikel, waarin een student van Hogeschool van Amsterdam een oproep plaatst voor contact met een Nederlands bedrijf, dat geïnteresseerd is in Thailand. Het was eigenlijk een noodkreet van Josin, want zowel de RVO als de KvK wilden haar niet helpen in verband met een “privacybeleid”(?)
Zo kwam Josin in contact met MKB Thailand, dat met alle liefde jonge studenten wil helpen en tevens de Nederlandse ondernemer een kans wil bieden de markt in Thailand beter te leren kennen. Wij nemen het verzoek van Josin graag over van MKB Thailand; Josin schrijft:
“Ik ben Josin Bakker, ik studeer International Business and Management Studies en voor mijn minor “Building partnerships in South-East Asia” moet ik een bedrijf zoeken die wil samenwerken met/werken in Thailand, het mag ook een Nederlands bedrijf zijn die al in Bangkok is gevestigd maar wil uitbreiden.
Het doel is om daadwerkelijk partners te vinden voor het bedrijf zoals een joint venture, fabrikant, distributiebedrijf, etc. Voor dit project zal ik 5 maanden bezig zijn en tussendoor zal ik nog een maand naar Bangkok gaan om het bedrijfsleven te onderzoeken, zoals: voorbereiding, informatie opdoen, business meetings houden, opslagplaatsen bekijken en contactonderhoud namens de organisatie, etc.
Ik krijg hulp van de lokale studenten die mij op weg helpen en mij de weg wijzen en aan het einde van het project zal ik advies geven op basis van mijn bevindingen in een goed gedocumenteerd report en een presentatie. Ik kan met zekerheid vertellen dat dit project toegevoegde waarde zal hebben voor de organisatie.
Bent u geïnteresseerd of weet u een geïnteresseerde, of wilt u meer informatie?
Bericht mij gerust via [email protected] “
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
- Eten en drinken21 december 2024Hor Mok (ห่อหมก) oftewel gestoomde viscurry
- Thailand tips21 december 2024Klimaat Thailand – wat is de beste reistijd?
- Medisch toerisme21 december 2024Thailand is de nieuwe hotspot voor betaalbare en hoogwaardige plastische chirurgie (video)
Josin schrijft o.m: “Het doel is om daadwerkelijk partners te vinden voor het bedrijf zoals een joint venture, fabrikant, distributiebedrijf, etc.”.
Zonder enige informatie over de sector waarin dat bedrijf opereert, is haar vraag erg vaag en lastig te beantwoorden. De eerste informatie zal toch echt moeten zijn wat het Nederlandse bedrijf doet en wat het profiel moet zijn van de Thaise partner.
Maar misschien lees ik dit opnieuw verkeerd.
Het profiel maakt toch niet uit? Het is juist de uitdaging om als adviseur te werken zonder te weten wat er op je afkomt en na de studie kan er gespecialiseerd worden.
Grootste probleem is de schaal. Internationale relaties voor bedrijfsdoeleinden kan bijvoorbeeld zeer klein. Denk dan aan inkoop van massagebalms, aroma’s etc. voor een massage instituut. Of zeer groot bijvoorbeeld een multinational met de wens tot het uitbreiden naar de poort naar Azie. Het is mij onduidelijk wat de insteek is. Kleinschalig of grootschalig. Als studie model zou de schaal er niet toe moeten doen en alleen het feitelijk model en uitwerking ervan moeten tellen maar…. ik heb geen idee hoe de studieopdrachtgever daarover denkt. Ik heb een kleinschalige Thaise Reflex massage praktijk en zou vaste relaties met inkoop voor massagebalm en aroma’s kunnen gebruiken maar het gaat om zeer kleine investeringen die ik meestal zelf ter plaatse uit onderhandel. Dus weet niet of dit interessant genoeg is voor een dergelijke opdracht.
Probeer eens op de thai-dutch chamber of commerce
https://www.ntccthailand.org/
Er is daar ook een vacature site. Dan heb je dus al enkele bedrijven.
http://www.ntccthailand.org/jobs#job-vacancies
Vroeger stond de lijst gewoon op de site van de ambassade.
War je vanuit kunt gaan is dat elke multinational een filiaal of kantoor in Thailand heeft.
Ik verwonder mezelf hier soms over:
Een aantal gewoon aanschrijven in Nederland.
begin eens vanaf deze lijst met de A
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Multinational_companies_headquartered_in_the_Netherlands
Aalberts – vliegtuiginterieuren
ABN-AMRO
Akzo-Nobel
Agoda
Besi
Booking
Boskalis
Douwe Egberts
van Melle
Verkade
Philips
SEW Eurodrive
Johan De Mul
Balast Nedam
ING
van Oord
NXP
Heineken
Mamoet
DSM
IKEA
Fugro
Mittal
Shell
Imtech
ING
van der Lande
Vekoma
Biliton
Syral
Agrana
Friesland food Campina via Leeuwarden de meeste kans.
KLM
Corendon
Greenwood travel
Shell
Biliton
Bruynzeel
SHV (Scholten Honing)
Volker Wessels
Hunter Douglas
de Heur
Heerema
Dura Vermeer
van Leeuwen
Als laatste deze lijst veel bedrijven op deze pagina zijn allemaal in Thailand vertegenwoordigd vanuit hun holdingstructuur.
https://www.consultancy.nl/nieuws/12473/de-top-100-grootste-familiebedrijven-van-nederland
Wellicht is de omschrijving van de missie naar Thailand wat summier van de drie dames studenten, maar aan de andere kant ook wel weer voldoende om een Nederlandse firma aan te moedigen om eens wat meer informatie te vragen.
Er si al eerder op dit blog aandacht besteed aan de Minor opleiding “Building partnerships in Thailand” van de Hogeschool Amsterdam, zie https://www.thailandblog.nl/lezers-inzending/hogeschool-van-amsterdam-minor
In dat verhaal staat de missie wat beter omschreven, wat nog eens geaccentueerd wordt in een reactie door Edward Bloembergen, docent aan de HvA. Ik reageerde daar op en bood aan de studenten een paar uur wat te vertellen over mijn ervaringen met marktonderzoek, agenten zoeken en interviewen, kortom hoe maak je een poging om de Thaise markt te betreden succesvol.
Met een docente van de HvA, die het project destijds begeleidde, een Thaise dame getrouwd met eerdergenoemde Edward Bloembergen, had ik daarna contact over mijn voorstel. Zij vond het interessant en zou het intern op de HvA aankaarten. Helaas, haar enthousiasme werd niet beloond, want ik kreeg al snel het bericht, dat zo’n lezing door een buitenstaander “niet in het programma paste”.
Een gemiste kans! Ik blijf er bij, dat de betreffende Minor opleiding aan gezag en inhoud zou winnen als de studenten met ervaringsdeskundigen zouden praten. In die zin beveel ik zeker contact aan met Martien Vlemmix, de voorzitter van MKB Thailand., die een schat aan ervaringen heeft met zalendoen in Thailanden en ook contacten kan leggen met andere leden van MKB Thailand, afhankelijk van het soort firma, waarmee de student contact heeft in deze fase van de voorgenomen missie.
Vandaag nog even contact gehad met Martien Vlemmix, die mij vertelde, dat twee van de drie dames studenten hem hebben bericht – mede dankzij de oproep op de Facebook pagina van MKB Nederland en Thailandblog.nl, al een Nederlands bedrijf gevonden te hebben. Met die firma’s wordt verder gepraat over hoe en wat van elkaar verwacht mag worden.