Op bezoek bij: Henk J. Kiks, directeur en … autocoureur!
Een poosje geleden viel mijn oog op een artikel in PattayaOne, dat ging over autoracen en daarin werd een Nederlandse autocoureur genoemd, Henk Kiks.
Ik ging eens kijken wie die Henk Kiks dan wel was en kwam tot de ontdekking, dat hij in het dagelijks leven directeur (CEO) is van een groot netwerk in Thailand van B-Quik autoservicebedrijven. Interessant, nietwaar, zo’n combinatie en ik bedacht, dat een gesprekje met hem wel een mooi verhaal kon opleveren voor dit blog.
Afspraak
Afspraak maken, dus! Maar ja, zo’n man, directeur van een miljoenenbedrijf, krijg je niet zo maar te spreken. Ik had al een visioen van een kribbige secretaresse: “Nou, mijnheer is erg druk, volle agenda”. “Voor Thailandblog? Nooit van gehoord”. “Weet u wat, bel over een paar weken nog eens, dan heeft Khun Henk wellicht wat meer tijd”. Maar niets was minder waar, want mijn eerste verzoek voor een gesprek werd per omgaande beantwoord door Henk Kiks zelf: “Een kopje koffie kan altijd. Kom maar langs!”
Kantoor
Dus toog ik naar Bangkok en meldde mij op de 16de verdieping van het imposante Asoke Tower. Vriendelijk ontvangen door een aardige Thaise dame in een receptie waar een groot kunstwerk meteen duidelijk maakt waar het bij het bedrijf vooral om gaat: autobanden! Het kantoor is typisch Thais, een beetje rommelig, maar wel gezellig, mensen lopen in een B-Quik outfit in en uit en ik zie een kantoortuin, waar een dertigtal mensen op hun eigen klein bemeten werkplek hun administratieve werkzaamheden uitvoeren.
Henk Kiks kwam mij al tegemoet in spijkerbroek en een B-Quick poloshirt en loodste mij zijn kantoor binnen. De eerste indruk bij een kennismaking is altijd het meest belangrijk en dat zat meteen goed. Henk Kiks is een amicale man, wars van gewichtigdoenerij, maar achter die jovialiteit schuilt een zakenman, die weet wat hij doet en wat hij wil. Natuurlijk kwam er koffie en ik vond het opvallend, dat hij mij in zijn eigen kantoor vroeg: “Vind je het goed, dat ik een sigaret opsteek?”
B-Quik
B-Quik is dus een autoservicebedrijf, dat met nu met ruim 80 vestigingen in Thailand grote delen van Thailand bedient. Begonnen in Bangkok, waar nu ruim 50 “winkeltjes” (uitdrukking van Henk) zijn en verder ook in andere grotere steden steeds meer aan belang wint. De strategie van B-Quik is volgens Henk als volgt: aan de motor en de carrosserie van een auto doen wij niets, maar voor levering en montage van alle niet-merkgebonden onderdelen, zoals banden, ruitenwissers, schokbrekers, accu’s, uitlaten, olie, filters, enz. kun je bij ons terecht.
In Pattaya, waar ik woon, is er een B-Quik vestiging bij Big C in Pattaya South – plannen voor meer winkeltjes in Pattaya zijn er – en ik ben er wezen kijken. Een opvallend geel gebouw met 6 hefbruggen waar de onderdelen gemonteerd kunnen worden en op het moment, dat ik er was, waren ze allemaal bezet en buiten stonden de volgende klanten al op hun beurt te wachten. Je kunt die werkzaamheden natuurlijk goedkoper laten doen bij dat mannetje in het dorp of duurder bij de dealer, maar B-Quik voorziet in een behoefte van vakmanschap en service tegen een redelijke prijs.
De markt
Henk Kiks heeft dit autoservicebedrijf tot grote bloei gebracht. Hij begon met een kleine 30 B-Quik vestigingen en heeft het in nog geen 10 jaar uitgebreid naar die genoemde 80 winkeltjes. Hij is de enige buitenlander in het nu 1300 personeelsleden tellende bedrijf, dat een omzet genereert van ruim 3 miljard Baht (ca. € 80 miljoen) en het eind van jaarlijkse omzet is nog lang in zicht. Er zullen nog meer vestigingen in het land worden geopend. Iets meer dan de helft van de omzet komt trouwens van autobanden, B-Quik levert en monteert nu meer dan 700.000(!) autobanden per jaar.
Loopbaan
Nog weten we niet wie Henk Kiks is, welnu: Henk is nog net geen 50 jaar oud, komt uit Putten en heeft in Driebergen de IVA Business School bezocht. Hij volgde daar een commerciële en managementgerichte opleiding waarbij de nadruk ligt op de autohandel en –industrie in het algemeen. Geen verrassende keus, want – zoals hij het zelf zegt – hij is altijd bezeten geweest van “alles wat op rubber wielen rijdt en benzine slurpt”. Na zijn opleiding gaat hij aan het werk als automonteur in een Kwik-Fit vestiging. Zijn vader is met deze keus niet gelukkig, want met een goede opleiding in Driebergen zou hij toch een betere baan moeten kunnen krijgen. Henk weet echter wat hij kan en wat hij wil.
Al snel is Henk filiaalleider en zijn capaciteiten blijven op het hoofdkantoor van Kwik-Fit niet onopgemerkt. Hij volgt op kosten van de zaak een MBA-opleiding en doet beleidsmatig werk op dat hoofdkantoor.
De wijde wereld
Na 13 jaar bij Kwik-Fit is Henk aan een nieuwe uitdaging toe. Hij neemt een baan in Indonesië aan om een bandenfabriek op te zetten, maar al gauw blijkt dat – vooral door de Aziatische economische crisis – geen succes. Via zijn contacten komt hij dan in Thailand terecht, waar hij voor de Makro Auto Express gaat werken. In 2003 dan neemt hij de grote stap en koopt – samen met een Thaise partner – het dan nog kleine netwerk van B-Quik vestigingen. Nu dus 80 vestigingen in Thailand en dat zullen er over niet al te lange tijd wel 100 zijn. Henk heeft nog wel een idee gehad zijn formule van autoservicebedrijven naar naburige landen uit te breiden, maar voorlopig is er nog genoeg in Thailand te doen.
Personeel
Belangrijk aspect van het succes is natuurlijk, dat je voor de onderdelen bij B-Quik niet aan een bepaald merk gebonden hebt. Bij autobanden bijvoorbeeld kan men uit 5 verschillende merken kiezen. Misschien nog wel belangrijker is het personeelsbeleid. De bedrijfsfilosofie, die de klanten bindt en aantrekt is: investeren in deskundig personeel met een betrouwbare uitstraling. Een klant moet er op kunnen vertrouwen, dat zijn auto in goede handen is en dat er niet van alles aangesmeerd wordt. Het komt dus aan op de jongens en meisjes in de filialen. Als die zorgen, dat een klant een volgende keer bij B-Quick terugkomt, krijgen ze een bonus. Er zijn trouwens meer bonussen te verdienen, zodat het al goede slaris, dat men krijgt, elke maand behoorlijk aangevuld kan worden. Henk: “Daar trainen wij op in onze drie bedrijfsscholen. De lat voor nieuw personeel wordt best hoog gelegd, maar als die goed werk doen, hebben die ook een kans om in het bedrijf door te groeien. Bijna al onze filiaalhouders zijn begonnen als automonteur en de regionale managers zijn allen filiaalhouders geweest.
B-Quik Racing
Henk heeft tijdens zijn opleiding in Driebergen al wat aan autoracen gedaan. Uiteraard met oudere auto’s, die hij met een paar vrienden gereed maakte om te racen. Maar ja, een kleine botsing en de club kon weer enkele weken aan de reparatie werken. Gebrek aan geld leidde er toe, dat de hobby gestaakt moest worden. In zijn hoofd had heeft Henk altijd het idee meegedragen van: als ik ooit veel geld verdien, dan ga ik weer racen”
Nu heeft hij geld, veel geld verdiend en enkele jaren geleden heeft hij die hobby weer opgenomen. Begonnen met twee BMW’s en een Porsche 944 werden er successen geboekt en de hobby is inmiddels veranderd in een ambitieus racing team. Onlangs – en dat was de aanleiding voor het artikel in PattayaOne – heeft Henk een splinternieuwe Porsche 911 GT3 Cup Racer aangeschaft, rechtstreeks geïmporteerd uit Duitsland. Ik heb geen verstand van alle technische details, dus voor de geïnteresseerde lezer is de link: http://goo.gl/GNK4J
Racing Team
Henk is de voornaamste coureur, maar zonder een goed technisch team kan ook hij niet veel. Alle medewerkers van het Racing Team zijn werkzaam bij B-Quik filialen, waarbij voor de nieuwste Porsche wel technische bijstand van buitenaf is ingehuurd. De B-Quik mensen doen dat werk voor het Racing Team op vrijwillige basis, offeren hun vrije dagen er voor op en krijgen er niet voor betaald. Maar de ambitie om bij het team te mogen werken is bij B-Quik groot en Henk laat voortdurend goed presterende monteurs meedraaien in het team. “Zij moeten enthousiast zijn, gek op racen, er moet als het ware geen bloed, maar benzine door hun aderen stromen.
Ten slotte
Dit verhaal gaat over een aardige, maar doelgerichte directeur met een passie voor autoracen. Wie hem in actie wil zien: 7 en 8 september zijn er races op het Bira Circuit in Pattaya met auto’s van het B-Quik Racing Team en het weekend daarop 14 en 15 september komt Henk zelf in actie met zijn nieuwste aanwinst, de Porsche 911 GT3 Cup Racer.
Ik ga kijken en heb nu al gedroomd, dat niet Henk, maar ik dat kanariegele monster naar de overwinning breng. Tja!
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken23 december 2024Glenmorangie in Thailand
- Achtergrond14 december 2024Cashewnoten in Thailand
- Isaan12 december 2024We gaan naar Ubon Ratchathani!
- Achtergrond6 december 2024De geschiedenis van de Thaise keuken
Een goed stuk, het is gewoon leuk om over een in Thailand succesvolle Nederlandse zakenman te lezen. Iemand die het geld – zo begrijp ik toch – ook niet in de schoot geworpen heeft gekregen maar er hard voor heeft moeten werken. Fantastisch dat je op je gegeven moment dan toch je droom kunt waarmaken en die ultieme Porsche kan aanschaffen!
Helemaal mee eens. Als je zelf je geld (fortuin) op eerlijke en respectvolle wijze hebt verdient dan verdien je respect. Helemaal als je met beide voeten op de grond blijft staan. Het personeelsbeleid klinkt ook zeer goed, voor Thaise begrippen moet het fantastisch zijn daar te werken. En de juiste mentaliteit: de klant service verlenen zodat deze graag terugkomt. Dus niet zomaar wat aanrommelen (of erger nog…), een fikse rekening presenteren zodat je vandaag flink verdient maar die klant daarna nooit meer terug komt.
In hua hin is er meen ik ook een vestiging! Maar waar kan je schokdempers laten testen ,aan de auto?
Beste mensen,
Nou, dit is een super artikel van Thailandblog, en ik heb Henk zelf ook al een paar keer getroffen en gesproken , en hij is en blijft een normale nuchtere Nederlander die niet naast de schoenen loopt !!!!!
En natuurlijk ga ik 7en 8 en 14 en 15 september ook naar het Bira in Pattaya kijken , want dat is bijna in mijn achter tuin!!!!!
Ik wens Henk en zijn team alvast veel succes langs deze weg.
Groetjes van Jos Goris uit Pattaya.
Een super artikel van onze reizende reporter Gringo. Hij is er speciaal voor naar Bangkok gegaan. Bedankt Gringo!
Beste Henk Kiks//de schrijver is Aad Goedhart(ex-Michelin+ex-Dunlop). Ik heb genoten van je artikelen al ben ik al 14 jaar uit de branche(vrijwillig gestopt op 59 jarige leeftijd). Heb bewondering voor je activiteiten en sucses).Heb zojuist een reis door Thailand gemaakt en twee van je vestigingen rijdend uit de bus gezien. Zag er goed uit. Als banden freak (39 jaar ervaring) lette ik naast het fantastische landschap natuurlijk ook op bandenverkooppunten zoals Deestone (fabrikant).Tyre Plus (altijd weer die verrekte Michelin),Cockpit (Bri/Fir), Maxxiss en Initec. Wat een ontwikkeling in dat land op velerlei gebied. Een personenwagenpark om van te smullen. Vrachtauto’s niet zo best dacht ik. Henk, ik stop ermee want ik weet niet of dit bericht je bereikt. Nogmaals, prachtig ondernemersschap verdient HULDE.