Of alle treinontsporingen wel de krant halen, betwijfel ik, want het spoorwegnet van Thailand is zwaar verouderd en voor periodiek onderhoud is geen geld. De ontsporing van zondagochtend krijgt echter ruime aandacht met een 5-koloms foto op de voorpagina en het openingsartikel op pagina 2.
Het gaat dan ook om de Eastern & Oriental Express, een – zo schrijft de krant – ‘luxury service’ tussen Singapore en Thailand. [Wat mij doet denken aan een beroemd boek van Agatha Christie.] De trein liep om half elf bij station Sa Kosi Narai in de provincie Ratchaburi uit de rails.
Vijf van de achttien wagons kantelden, waardoor twee Japanse vrouwen van 40 en 61 jaar gewond raakten. Zij zijn overgebracht naar het Sancamillo ziekenhuis. In de trein zaten 80 passagiers en stafleden; ze waren op weg naar de brug over de rivier Kwai. Onderzoekers veronderstellen dat zware regens grond onder de rails hebben weggespoeld. Enkele bielzen waren gebroken.
Het klinkt misschien raar, maar de ontsporing kwam een half jaar te vroeg, want de spoorwegen gaan een ongevallenverzekering voor passagiers en treinpersoneel afsluiten. Dat betekent dat slachtoffers, zoals in dit geval de twee vrouwen, geen cent hoeven te betalen voor hun behandeling. De verzekering voorziet ook in een uitkering wanneer iemand in de trein wordt vermoord. Ingangsdatum is 1 januari.
Panthop Malakul Na Ayutthaya, directeur asset management bij de SRT, noemt de verzekering het nieuwjaarsgeschenk van de spoorwegen. [Thailand kent geen sinterklaas- of kerstgeschenken, maar bij de jaarwisseling worden cadeaus gegeven.]
Dat is dan wel een cadeau met een prijskaartje, want de verzekeringspremie wordt betaald uit een (lichte) prijsverhoging van het treinkaartje van express treinen.
Verder signaleert Panthop dat de verkrachting van en moord op de 13-jarige Nong Kaem door een spoorwegmedewerker begin juli het al belabberde [mijn woordkeus] image van de spoorwegen geen goed heeft gedaan. Het artikel vermeldt niet wat de spoorwegen eraan denken te doen.
In eerdere berichtgeving is sprake van een verscherpte sollicitatieprocedure en steekproeven bij treinpersoneel op het gebruik van drugs en alcohol. Nachttreinen krijgen met ingang van 1 augustus een Lady-wagon.
(Bron: Bangkok Post, 28 juli 2014)
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Van de redactie30 december 2024Wij wensen de lezers van Thailandblog een prettige jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2025!
- Nieuws uit Thailand30 december 2024Hotelbrand in Bangkok met 3 doden leidt tot tijdelijke sluiting
- Eten en drinken30 december 2024Pad Krapao Gai (roergebakken kip met basilicum) een smaakvol Thais gerecht
- Thailand tips30 december 2024Silom Road: Het financiële hart van Bangkok
De regen heeft het gedaan ! En in Nederland heeft de winter het altijd gedaan. Niets nieuws onder de zon.
Ho, ho Erik, soms ook de herfst als er bladeren op het spoor liggen 🙂
Een verzekering uit eigen doos, het lijkt Nederland wel.
Als dat geen geweldig nieuwjaars cadeau is.
En als je vermoord wordt in de trein, krijg je ook een uitkering????
Ik denk dat je er meer aan heb als je nog in leven bent.
Maar de spoorwegen moeten zich eens druk maken, om de vele enkele sporen en deze te verdubbelen, dan kunnen ze de bestaande gelijk meenemen om te renoveren. Dit hoeft toch niet zoveel geld te kosten.
Moderator: Lees de desbetreffende zin nog eens: De verzekering voorziet ook in een uitkering wanneer iemand in de trein wordt vermoord. Er staat niet aan wie die uitkering wordt verleend.
Beetje vreemde quote “Het artikel vermeldt niet wat de spoorwegen eraan denken te doen” vervolgens worden er drie te nemen maatregelen opgenoemd…
Moderator: In het bericht kunt u lezen dat die informatie is ontleend aan vorige berichtgeving en niet aan het bericht van vandaag.