Twee topambtenaren van het ministerie van Handel hebben een strafoverplaatsing gekregen.
De overplaatsing van Surasak Riangkrul, hoofd van het Foreign Trade Department, zou te maken hebben met zijn ‘onvermogen’ om tekst en uitleg te geven over het beleid van de regering Yingluck ten aanzien van G2G deals, rijstverkopen van regering aan regering.
Somchart Sroythong, directeur-generaal van het Internal Trade Department, moet het veld ruimen omdat hij het laat afweten ‘effectief te antwoorden’ op orders van de junta over de rijstinspecties en gevonden onregelmatigheden tijdens inspecties door soldaten. Zo bleken in een pakhuis in Pathum Thani 90.000 zakken rijst te ontbreken.
Inmiddels zijn weer nieuwe onregelmatigheden ontdekt. In een pakhuis in Krok Phra (Nakhon Sawan) bevatten sommige zakken gebroken rijst in plaats van jasmijnrijst. Alle 175.000 zakken in het pakhuis gaan verder onderzocht worden.
Panadda Diskul, permanent secretaris van het PM’s Office, die de leiding heeft over de rijstinspecties, verwacht nu dat ze eind deze maand zijn afgerond. Eerder noemde hij augustus omdat de inspectieteams handen tekort komen.
Coupleider Prayuth Chan-ocha sneed de rijstproblematiek vrijdag aan in zijn wekelijkse tv-toespraak Returning Happiness to the People. Hij zei dat de inspecties onregelmatigheden hadden opgeleverd variërend van ontbrekende voorraad tot slechte rijstkwaliteit [maar dat wisten we al]. Uit de controles was tevens gebleken [en dat is nieuwe informatie] dat op sommige plaatsen ondeskundige surveyors waren ingehuurd om de rijst te keuren [die door de boeren werd ingeleverd]. Tegen degenen die verantwoordelijk zijn, wordt juridische actie ondernomen.
Thans zijn honderd inspectieteams bezig de rijst in kaart te brengen, die door de regering Yingluck in het kader van het hypotheeksysteem voor rijst is opgekocht. Sinds 3 juli zijn in de centrale provincies 48 van de 653 pakhuizen geïnspecteerd, in het Noordoosten 194 van de 309, in het Noorden 92 van de 767 en in het Zuiden 9 van de 58. In 81 pakhuizen zijn onregelmatigheden geconstateerd, de overige 262 waren in orde.
(Bron: Bangkok Post, 20 juli 2014)
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Moderator: Graag bij Thailand houden.
Als men de opslagproblemen in de toekomst wil voorkomen, dan is er maar een mogelijkheid. Heel de op- en overslag orienteren op een plaats. De huidige opslag op velerlei lokaties, was met voobedachte rade gedaan. Daar hoeft nu niemand meer over te twijfelen. De lokatiebeheerders zijn danook volledig verantwoordelijk voor de wantoestanden, die veel schade aan de thaise economie hebben toegebracht.
Die schade mag en moet verhaald worden op de schuldigen, misschien dat herhaling in de toekomst dan uitblijft. Maar niet alleen de lokatiebeheerders zijn schuldig, ook de rijsthandelaren zijn mede verantwoordelijk voor de belabberde kwaliteit, doordat ze alle rijstsoorten door elkaar gemengd hebben en vervolgens afgevoerd. Daarbij komt nog, dat er gemengd werd met rijst met 18% vocht en rijst met 30% vocht. De vochtmeting van de rijst bij de aanleverpunten was ook zeer laakbaar. Het verschil bij eigen meting en aanleverpunt was bijna overal bijna 3% in het nadeel van de boeren, wat 700 bath/ton is. Bij de wegingen zijn ook onregelmatigheden geconstateerd. De boeren kunnen zich hiertegen moeilijk verweren, omdat ze zelf geen opslagmogelijkheid hebben en met smart op de opbrengst zitten te wachten. De boeren zitten dus altijd als een rat in de val en moeten maar afwachten wat ze voor hun paddy kunnen krijgen. Graanhandelaren spreken samen hun prijs af en de boer heeft het nakijken. Boerenorganisaties moeten zelf de mogelijkheid krijgen om hun rijst te verkopen buiten de rijsthandelaren om. Boeren kunnen lid zijn van de organisatie met winstdeling. De prijs van rond de 8500 bath/ton in het vooruitzicht is te laag, gezien de kosten van grondbewerking; zaaien; zaaizaad; spuitmiddelen en spuiten (5 tot 6 keer minimaal);
kunstmest en zaaien (2x); onkruid vrijmaken (handwerk); maaien en rijst afvoeren, al plus minus 5000 bath/rai bedragen. De opbrengsten liggen bij een goede oogst op ongeveer 1000 kilo, maar het is vaak minder. De poging van de overheid om de vergoeding voor het maaien(500/rai) met 50 bath te verlagen is niet goed gevallen, omdat de kosten aan een maaidorser erg variabel zijn. De grootste kostenpost diesel is zeer variabel, wat komt door de maaicondities. Natte grond en daarbij platliggende rijst, wat in de regentijd veel voorkomt, zorgen er voor dat de rijsnelheid maar heel laag kan zijn. Normaal is het verbruik
tussen de 3 en 4 liter/rai. In het regenseizoen moet je op het dubbele rekenen.Hoe ik dat allemaal weet?
Ik heb zelf ook zo’n ding en schrijf alles op. Niet alleen van de combine, maar ook van de rijst die we verbouwen. Je moet immers weten of de investeringen rendabel zijn.