Regering wanhopig op zoek naar geld voor boze boeren
De regering Yingluck probeert op alle mogelijke manieren geld te vinden om de boeren te kunnen betalen voor hun ingeleverde paddy. Veel boeren hebben sinds oktober nog geen satang gezien en ze zijn het zat.
Gisteren blokkeerden boeren in de provincie Uttaradit een weg die Uttaradit met Phitsanulok verbindt. Een netwerk van boeren in Pichit, Nakhon Sawan, Sukothai, Kamphaeng Phet en Phisanulok is van plan een petitie aan de koning aan te bieden. Uit Ratchaburi vertrekt een boerenvertegenwoordiger naar Bangkok om betaling te eisen. Gedreigd wordt met een blokkade van de belangrijkste snelweg naar het Zuiden. In Phetchabun willen boeren de regering voor de rechter slepen.
De regering voelt de hete adem van de morrende boeren in haar nek en probeert uit alle macht voor de verkiezingen van 2 februari de boeren te paaien. Ze heeft de Bank of Agriculture and Agricultural Cooperatives (BAAC), die het hypotheeksysteem voor rijst voorfinanciert, gevraagd boeren uit eigen liquiditeit te betalen, maar de bank weigert. Het budget voor het programma is al overschreden na twee rijstseizoenen.
De regering zou ook de Government Savings Bank (GSB) gevraagd hebben leningen aan de BAAC te verlengen om het programma te financieren. Om dit te voorkomen hebben anti-regerings demonstranten het hoofdkantoor op slot gedaan.
De vakbond van de bank verzet zich tegen de plannen van de regering en president Worawit Chailimpamontri zegt dat de bank alleen geld uitleent wanneer het ministerie van Financiën een garantie verleent. Om te voorkomen dat er een run op de spaartegoeden ontstaat, hebben de klanten een brief ontvangen waarin de situatie wordt uitgelegd.
De recente verkoop van obligaties tot een totaal bedrag van 32,6 miljard baht is omstreden. De uitgifte zou in strijd met de wet kunnen zijn, omdat de regering demissionair is en alleen lopende zaken mag afhandelen. Bovendien is het geld niet bestemd voor de boeren, maar om schulden bij de BAAC te herfinancieren. Volgens het ministerie van Financiën is de uitgifte niet in strijd met de wet (artikel 181 van de grondwet), omdat ze deel uitmaakt van het bestaande obligatie-plan en dat is goedgekeurd voordat de regering demissionair werd. [In november lukte het niet alle obligaties te verkopen.]
Sinds het Huis van Afgevaardigden op 9 december werd ontbonden, is het ministerie van Handel gestopt met het verkopen van rijst uit angst de Kieswet te overtreden. Daardoor vloeit er uit die bron ook geen geld naar de BAAC. Het ministerie van Handel heeft de Kiesraad gevraagd toestemming te verlenen voor enkele G-to-G (government to government) deals.
Demonstranten hebben gisteren het hoofdkantoor van de BAAC belegerd, wat voor de raad van bestuur aanleiding was een geplande vergadering te annuleren. Daarin zou een beslissing vallen over het verzoek van de regering voor het gebruik van eigen liquiditeit. Of het verzoek op de agenda van de volgende vergadering komt te staan, hangt af van de situatie op dat moment, zegt vice-president Suwit Triratsirikul. De vakbond van de BAAC verzet zich. Staatsecretaris Yanyong Phuangrach heeft de vakbond gevraagd compassie te hebben met de 4,7 miljoen boeren die rijst hebben ingeleverd.
De regering heeft haar hoop nu gevestigd op een lening van 130 miljard baht, maar hiervoor moet de Kiesraad toestemming verlenen omdat de regering demissionair. Minister Kittiratt Na-Ranong (Financiën) praat vandaag met de Kiesraad over de lening.
Volgens dit bericht wachten niet alleen veel boeren die sinds de hoofdoogst in oktober is begonnen op hun geld, maar zijn er ook nog achterstallige betalingen voor de tweede oogst van het rijstseizoen 2012-2013.Ik heb dat niet eerder gelezen. Tenzij de krant het niet begrijpt, zou dat wel extra wrang zijn. (Bangkok Post, 21 januari 2014)
Knoeiboel
Hij is niet de enige die het zegt en hij zal ook wel niet de laatste zijn. Charoen Laothamatas, de nieuwe voorzitter van de Thai Rice Exporters Association, zegt: ‘De enige manier om deze knoeiboel op te ruimen is het hypotheeksysteem te beëindigen zodat het aanbod afneemt.’
Met die knoeiboel doelt hij op de ingezakte export, Thailand’s onttroning als ‘s werelds grootste rijstexporteur, de enorme kosten van het systeem en de welig tierende corruptie. Een paar cijfers: In 2009-2010 exporteerde Thailand 29 procent van de wereldexport; in 2012-13, een jaar nadat het programma was geïntroduceerd, 18 procent. In 2012 zakte de export met 34 procent, vergeleken met het jaar ervoor, naar 6,95 miljoen ton en in 2013 naar 6,5 miljoen ton.
Reden: Thaise rijst is te duur omdat de regering de paddy 40 procent boven de marktprijs opkoopt. Tweede reden: De rijstmarkt is thans een kopersmarkt, want het aanbod is groot, met name van India, de VS en Vietnam.
Charoen pleit voor directe steun aan de boeren voor de aankoop van kunstmest, zaden en andere benodigdheden, zodat hun kosten omlaag gaan en hun inkomen omhoog. Ze kunnen zich dan ook richten op kwaliteitsverbetering, wat het hypotheeksysteem niet stimuleert, omdat elke korrel door de regering wordt opgekocht, zoals destijds de belofte van regeringspartij Pheu Thai luidde – en nog steeds, want hardleers zijn ze daar wel. (Bangkok Post, 20 januari 2014)
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Voor 2 februari moet er blijkbaar HEEL veel veranderen. Dat is binnen de 10 dagen???
Ik vraag me af hoe slecht de algehele financiële situatie van Thailand is als ze dit al niet kunnen oplossen (het speelde al ruim voor de regeringscrises). En ze kunnen wel mega veel geld vrijmaken voor de nieuwe spoorlijnen??
De Thaise toestand is heel eenvoudig te beschrijven: Thailand is bankrot, . . en dat allang. Thailand leeft ver boven zijn verhoudingen op basis van gegevens die niet 100% kloppen. De Thaise Baht staat 30-40% boven zijn eigelijke waarde. Voor 1 Euro zou je eigellijk 60-75 Baht moeten krijgen.
De oorzaken zijn vele en in TL-Blog vaak genoeg besproken. Een georganiezeerde korruptie, een veel te groot leger, een veel te groot politiekorps etc.etc. Laatste week was ik in het plaatselijk politie buro. 21 agenten zaten te kletsen, 5 hadden -klanten- en 2 meiden waren aan het schrijven. En op de straat rijden ze door rood, parkeren dubbel, rijden zonder helm, zonder licht, verzekering etc.etc.
De vele dagellijkse ceremonies op elk gebied (te zien elke dag op TV) die enorme kosten veroorzaken en uitval van produktie. Buitendien is er het totaal verouderd systeem van duizenden gemeentelijke strukturen met verdere onder strukturen en verder onder-onder strukturen etc. etc. wat enorm veel geld kost. Elke beamtie wil poen zien voor zijn dagelijks -niks doen-.
Bijna elke (kleinste) gemeente en sub-gemeente heeft een gezondheidsdienst gebouw (health centre), waar medewerkers, verpleegsters, doktoren de gehele dag duimpje draaien. Dat alles moet bekostigt en instand gehouden worden plus moeten elke maand de vele en vele salarissen betaald worden.
De bouw van een snelle verbinding met de tweede stad Chiang Mai in Thailand, komt mindestens 50 jaar te laat. Eindelijk een projekt waar Thailand iets aan heeft, vooruit gezet dat deze lijn ook gebruikt kan worden voor goederen verkeer. Op die manier breng je ook een groot deel van het transpoort op de weg naar het spoor wat duidelijk beter is voor het invirement. Het feit, dat modern snel transport door de Thais wordt aangenomen zie je aan het enorm gestegen binnenlands vliegen en aan het sucses van het BTS en MRT systeeem in Bangkok.
“Wanhopig op zoek naar geld”….. waarom niet betalen uit eigen zak en er blijft genoeg over. Zal ze ( de thaksin family) in aanzien doen steigen. Lijkt me een fantastische oplossing, if they really do care about thailand en dat is natuurlijk de vraag.
En nu moet ze op zoek naar geld bij haar tegenstanders, lijkt me een slecht voorstel wat alleen maar haar positie verzwakt.