Nieuws uit Thailand – 15 september 2013
Dit is ’m dan, het beschadigde schilderij dat – zo wil het bijgeloof – verantwoordelijk is voor de vele ontsporingen op het spoorwegnet van Thailand. Het 48 jaar oude schilderij hangt in het hoofdkantoor van de State Railway of Thailand (SRT). Duidelijk is te zien dat het bij de rails beschadigd is – en dat kan geen toeval zijn (zie ook foto homepagina).
Vanaf morgen gaat de SRT gedurende 45 dagen het baanvak tussen het station van Sila-art (Uttaradit) en Chiang Mai repareren. Daar vonden de meeste ontsporingen plaats. In de eerste fase van de werkzaamheden worden scherpe bochten gecorrigeerd [?] en oude bielzen en rails vervangen.
In fase 2, na 15 dagen, worden de vier tunnels op de route onderhanden genomen: het deels aarden bed waarop de rails liggen, wordt verstevigd en de houten bielzen worden vervangen door betonnen. Volgens het artikel zijn die iets hoger dan de houten, dus valt te hopen dat na reparatie de trein nog steeds door de tunnels kan. Of krijgen we nu treinen die tegen het tunneldak vastlopen? De langste tunnel van de vier, de Khun Tan, meet 1 kilometer.
Tussen de twee stations worden tien bussen ingezet. Die moeten dagelijks de 2.000 passagiers vervoeren, die normaal tussen Bangkok en Chiang Mai reizen. Twee treindiensten vervallen helemaal vanwege het ongunstige aankomsttijdstip: de trein van 18 uur uit Bangkok (aankomst Silpa-art 1.57 uur) en de trein van 19.35 uur (3.27 uur).
– Ruim zeshonderd rubberboeren hebben gisteren twee wegblokkades opgeworpen in Nakhon Si Thammarat: op snelweg 41 en op de kruising Khuan Nong Hong, 10 kilometer verder, plaatsen die ze al eerder bezet hielden. De boeren eisen dat vice-minister-president Pracha Promnok, die belast is met de rubberproblematiek, zijn handtekening zet onder een overeenkomst met de boeren.
Maar het boerenfront is verdeeld. Gisteren vergaderden in Nakhon Si Thammarat vertegenwoordigers van veertien zuidelijke provincies, Prachuap Khiri Khan en Phetchaburi met Thawach Boonfueang, adjunct-secretaris van de premier. Vijf provincies tekenden een overeenkomst met hem, de overige elf weigerden omdat Pracha er niet was. Volgens de dissidenten zijn ze niettemin tevreden over het regeringsaanbod: een subsidie van 2.520 baht per rai, mits die ook geldt voor boeren die geen eigenaar van hun plantage zijn.
En daar wringt de schoen. Pramuan Pongtawaradej, parlementslid voor Prachuap Khiri Khan (Democraten), zegt dat talloze boeren al lange tijd verwikkeld zijn in juridische procedures met de overheid over het grondeigendom. Volgens die boeren werkten ze al op het land, voordat het tot beschermd bosgebied werd verklaard. Zonder duidelijke richtlijnen van de regering verwacht hij dat nieuwe protesten zullen oplaaien.
Bij de Thammarat markt in Bang Saphan (Prachuap Khiri Khan) verzamelden zich gisteren driehonderd boeren. Zij eisten duidelijkheid van de regering over het besluit [dat genomen zou zijn] de subsidie ook te betalen aan boeren die geen eigenaar van de grond zijn. Volgens hen gaat het om een gebied van 160.000 rai in Bang Saphan en Bang Saphan Noi.
– De Raad van Bestuur van Thai Airways International (THAI) heeft besloten een afgeschreven Airbus A340-500s niet te verkopen aan het Britse bedrijf AvCon Worldwide Ltd, dat namens een Saoedi-Arabische prins handelt. De boekwaarde van het toestel bedraagt $66 miljoen, maar THAI zou er slechts $23 miljoen voor vangen.
Volgens de consultant is die boekwaarde zwaar overdreven. De huidige marktprijs, rekening houdend met het aantal vlieguren, varieert van 15 tot 18 miljoen dollar. Bovendien is het desbetreffende toestel slecht onderhouden en de vliegvergunning is verlopen. Een bron bij THAI bevestigt dat de boekwaarde te hoog is, maar de RvB vindt het bod niettemin te laag. Op het toestel is al een aanbetaling gedaan. THAI heeft geprobeerd die terug te storten, maar AvCon heeft het geld niet teruggenomen. Het toestel had eind vorige maand geleverd moeten zijn.
THAI heeft begin dit jaar vier afgeschreven Airbus A340-500s in de verkoop gedaan. AvCon had ze alle vier willen kopen, maar THAI ging alleen akkoord met de verkoop van één toestel. Volgens THAI-president Sorajak Kasemsuvan wist THAI niet dat de Saoedische prins de koper was, maar een bron bij AvCon zegt dat de prins de koop schriftelijk had bevestigd en die bevestiging was gevoegd bij het formele aanbod van AvCon.
Een PR-man van AvCon zegt dat de Saoedische prins met de koop hoopte dat de relatie tussen beide landen zou verbeteren. Die is sinds 1989 ernstig verstoord toen een Thaise man, die in het paleis van prins Faisal werkte, juwelen stal. En er is ook nog een akkefietje met in Bangkok vermoorde Saoediërs. In beide zaken heeft Thailand geen enkele helderheid gebracht. Een bron bij THAI denkt dat de naam van de koper door AvCon bekend is gemaakt in een poging de verkoopprijs laag te houden.
– Twee soldaten zijn gisterochtend gedood en vier anderen gewond bij een bomaanslag in Khok Pho (Pattani). De soldaten zaten in een pickup truck. Het bericht geeft verder geen details.
Sinds het geweld in 2004 in het Zuiden oplaaide zijn 5.377 personen gedood en 9.513 personen gewond, aldus cijfers van Deep South Watch. Overheidspersoneel was de afgelopen acht maanden het voornaamste doelwit. Tot 18 augustus dit jaar kwamen 226 personen om het leven en raakten 550 personen gewond: 98 burgers en 128 personen in overheidsdienst. Het is de eerste keer dat het aantal burgerslachtoffers kleiner is dan een aantal slachtoffers bij overheidspersoneel. De meeste incidenten vonden plaats op routes waarop regelmatig wordt gepatrouilleerd. De provincie Narathiwat telde het hoogst aantal aanvallen.
Volgens de Royal Thai Police doden de opstandelingen nu voornamelijk overheidsdienaren in een poging steun te verwerven bij de bevolking en hun onderhandelingspositie te versterken in de vredesdialoog met de regering.
– Delen van Koh Chang (Trat) staan onder water, waardoor enkele toeristische attracties onbereikbaar zijn, zoals Ban Salak Kok, Ban Salad Petch en Ban Jek Bae. Er staat 80 cm water als gevolg van water dat van de bergen is gestroomd. Wanneer het water blijft stijgen, wordt de toegang tot de waterval Khlong Plu afgesloten.
Het National Disaster Warning Centre heeft voor vier oostelijke provincies een waarschuwing voor zware regens afgegeven: Trat, Chachoengsao, Prachin Buri en Chanthaburi.
– Voorzitter Prasong Weruwana van de TAO Tha Dokkam (gemeenteraad) in de provincie Bung Kan heeft wat uit te leggen want in zijn huis is het beschermde phayung gevonden: 600 blokken ter waarde van 500 miljoen baht. Ze zouden naar Laos worden gesmokkeld.
– In Wat Bot (Phitsanulok) zijn aan de kant van een weg grote hoeveelheden verbrande rijst gevonden. De autoriteiten onderzoeken of er gefraudeerd is met het hypotheeksysteem voor rijst. Een man, die vlakbij een rijstveld heeft, heeft gezien hoe mannen zakken dumpten en in brand staken op een perceel dat eigendom is van een rijstmolenaar.
– De stropers die donderdag in wildreservaat Umphang (Tak) twee boswachters doodden, zijn bereid zich aan te geven. Ze hebben dit het dorpshoofd van Ban Sibabo laten weten, maar tijd en plaats zijn nog niet bevestigd. Bij het vuurgevecht werd ook een stroper gedood en twee boswachters werden gewond. De stropers zouden Hmong zijn. Een van de stropers werd vrijdag aangehouden. Het reservaat wordt nog steeds uitgekamd op zoek naar de drie resterende stropers.
– Tijdens een forum gisteren over het toelatingssysteem van universiteiten hebben sprekers een oproep gedaan een eind te maken aan de eigen toelatingsexamens van de universiteiten, buiten het centrale examen om. Dit zou kinderen uit rijke gezinnen bevoordelen, omdat ze het examengeld kunnen betalen en zich de bijkomende uitgaven kunnen veroorloven (bijlessen, reis- en verblijfskosten).
Minister Chaturon Chaisaeng (Onderwijs) heeft betrokken onderwijsdiensten opdracht gegeven het centraal examen beter te laten aansluiten op wat de leerlingen op school leren, zodat leerlingen geen bijles hoeven te nemen.
De president van het Parent-Youth Network for Education Reform daagt de minister uit een quotum voor de universiteiten vast te stellen. Hij wijst erop dat ze goed verdienen aan het eigen toelatingsexamen.
Varia
– Bangkok telt thans meer dan 8 miljoen geregistreerde auto’s, inclusief de 715.000 die in juli werden geregistreerd. Vorig jaar werden 1.072.040 auto’s geregistreerd nadat het eerste-autoprogramma van de regering van kracht was geworden. Uit een rapport van de afdeling Traffic and Transportation van de gemeente blijkt dat de gemiddelde snelheid van auto’s tijdens de spits de afgelopen 3 jaar is afgenomen.
De top vijf waar de afname het hoogst was: Ngam Wong Wan Road (van 39,95 km/uur naar 24,34 km/uur), Si Ayutthaya Road (18,6-14,34), Sukhumvit Road (16,16-13.15), Phahon Yotin Road (25,32-22,02) en Ratchadaphisek Road (40,42-33,34).
22 september is World Car Free Day. De gemeente hoopt dat Bangkokians die dag hun auto laten staan en het openbaar vervoer pakken. De gemeente verkoopt speldjes ad 50 baht met de tekst ‘Bangkok Car Free Day 2013’. De opbrengst gaat naar de Chaipattana stichting. Wie een speldje draagt, heeft recht op gratis openbaar vervoer van 6-24 uur op de 22ste.
Fietsers verzamelen ’s ochtends op Sanam Luang voor een tocht naar CentralWorld. Er worden 20.000 fietsers verwacht. Ze gaan op Sanam Luang een formatie vormen die de Thaise vlag symboliseert. Vandaag wordt ook al een fietstocht gehouden; die voert over een historische route.
Commentaar
– Thailand heeft een ‘point of no return’ bereikt, schrijft gastcolumnist Songkran Grachangnetara in Bangkok Post van 14 september. Hij doelt op Thai Airways International, milieuverontreiniging en ongebreidelde bouwprojecten, oplichting van toeristen, charlatan monniken en het rechtssysteem dat de rijken en invloedrijken vrijuit laat gaan.
Het zijn onderwerpen die al talloze malen in de krant aan de orde zijn geweest, dus laat ik mij beperken door de lof die hij zwaait. Als eerste de National Anti-Corruption Commission (‘worth its weight in gold’) die misdadigers daar deponeert waar ze horen: achter tralies. Dankzij de NACC kreeg voormalig staatssecretaris Pracha Maleenont een gevangenisstraf van 12 jaar. Jammer genoeg ontvluchtte hij het land, iets waarin Thaise politici heel goed in zijn.
Daarom krijgt Apirak Kosayodhin (betrokken bij dezelfde zaak: corruptie bij de aankoop van brandweermaterieel) van Songkran een pluimpje. Die nam niet de benen en wachtte het oordeel van de Hoge Raad af. Hij werd vrijgesproken.
Ook oppositieleider Abhisit krijgt van Apirak lof toegezwaid, alhoewel hij geen fan van hem is. Hij rent niet naar het buitenland maar vecht tegen de dubieuze moordbeschuldiging van het Department of Special Investigation wegens de dood van demonstranten in 2010. ‘Over Abhisit kun je veel zeggen, maar hij is geen moordenaar.’
Over moordenaars gesproken, schrijft Songkran, de veroordeelde moordenaar Somchai Khunpleum (‘de peetvader van Chon Buri’), die vorig jaar vluchtte terwijl hij vrij op borgtocht was en weer is aangehouden, leidt een comfortabel leven in het Chonburi ziekenhuis, waar hij wordt vertroeteld door een schare verpleegsters en ‘gemarteld door de onwaardige behandeling van de beste medische zorg die je kunt kopen’.
Hoeveel meer van dit soort dingen, kunnen we verdragen, verzucht Songkran. Is het inderdaad te laat voor Thailand om te veranderen? Laten we hopen dat instituten zoals de NACC ons kunnen redden van het plichtsverzuim door veel van onze leiders, die het niet verdienen om ‘public servant’ te worden genoemd.
Politiek nieuws
– Het Constitutionele Hof krijgt het druk. Oppositiepartij Democraten stapt naar het Hof om een stokje te steken voor het voorstel 2 biljoen baht te lenen voor infrastructurele werken. Dat gaat gebeuren, nadat het parlement het voorstel in drie lezingen heeft behandeld en goedgekeurd. Donderdag en vrijdag buigt het parlement zich er in tweede en derde lezing over. 144 parlementsleden hebben laten weten het woord te willen voeren.
De Democraten hebben een waslijst aan bezwaren. De lening verhoogt de staatsschuld tot meer dan 50 procent van het bruto binnenlands product. De investeringen, voornamelijk in hogesnelheidslijnen, zijn pas na 500 jaar kostendekkend en wanneer de rente wordt meegerekend na 600 jaar. De hogesnelheidslijnen zijn ook niet kosteneffectief omdat de lijnen Thailand niet met andere landen verbinden.
Korn Chatikavanij, voormalig minister van Financiën in de vorige (Democratische) regering, schat dat ze jaarlijks een verlies van 20 tot 35 miljard baht maken. Volgens Korn is het voorstel in strijd met artikel 8 van de grondwet dat over fiscale en monetaire discipline gaat. Hij noemt geld lenen buiten de begroting om ‘ongrondwettelijk’.
De Democraten schakelen het Hof ook al in om het voorstel tot wijziging van de verkiezing van de Senaat te blokkeren (zie Nieuws uit Thailand van gisteren).
Economisch nieuws
– Acht van de tien mensen in vier Aziatische landen die online shoppen, zijn ontevreden met hun aankoop. Dit blijkt uit een peiling van Rakuten Inc uit Japan onder 2.000 online shoppers in Thailand, Indonesië, Maleisië en Taiwan. Rakuten is het grootste e-bedrijf van Japan en eigenaar van de Thaise marktplaats Rakuten Tarad.com.
Volgens directeur Pawoot Pongvitayapanu toont de peiling aan dat de kwaliteit van de gekochte producten te wensen overlaat en dat websites te weinig details over producten geven. Daar moet snel iets aan gedaan worden, vindt hij. Het zou al helpen wanneer klanten het gekochte product binnen twee weken kunnen retourneren, wanneer ze ontevreden zijn.
De belangrijkste criteria die bepalend zijn voor een aankoop, zijn de kwaliteit van het product, gedetailleerde foto’s, duidelijke prijzen en een goed retourbeleid.
– De woningmarkt van Pattaya zal niet overvoerd worden met condominiums, omdat projecten met een groot aantal onverkochte condo’s niet van de grond komen. Vier projecten met in totaal 1.700 flatjes zitten momenteel in de wacht omdat minder dan de door de bank doorgaans vereiste 50 procent van de condo’s is verkocht.
In de tweede helft van vorig jaar en de eerste helft van dit jaar zijn 13.152 condo’s opgeleverd: 8,1 procent minder op jaarbasis. De zogeheten take-up rate bedraagt 48 procent. Per maand werden 526 eenheden betrokken tegen 658 een jaar eerder.
Volgens projectontwikkelaar Raimon Land Plc neemt de belangstelling van kopers uit Bangkok toe als gevolg van in Bangkok gevestigde projectontwikkelaars die projecten in Pattaya promoten. Thais zijn goed voor 54 procent van de aankopen, 31 nationaliteiten hebben condo’s gekocht met als grootste groep Russen (13 pct). Opkomende markten zijn Japanse en Chinese kopers.
De gemiddelde verkoopprijs steeg met 21,2 procent naar 71.357 baht per vierkante meter, hoofdzakelijk als gevolg van hogere grondprijzen en ontwikkelingskosten.
– Ch. Karnchang Plc (CK), de bouwer van de controversiële Xayaburi dam in Laos, aast op projecten in het kader van de 2 biljoen baht voor infrastructurele werken. Naar verwachting geeft het parlement deze maand het groene licht, waarna later dit jaar aanbestedingen kunnen plaatsvinden. Het grootste deel van het geld gaat naar de aanleg van hogesnelheidslijnen.
CK heeft al financiën, machinerie en personeel in gereedheid gebracht voor de aanbesteding. Het bedrijf heeft voldoende werkkapitaal en hoeft niet te rekapitaliseren, zegt vice-president Prasert Marittanaporn. Bangkok Metro Plc heeft onlangs een contract met Karnchang afgesloten voor de aanleg van het tracé Yai-Rat Burana en Bang Sue-Bang Yai van de Purple Line. Vier banken financieren de lijn.
– ANA Holdings Inc, de moedermaatschappij van All Nippon Airways, Japans grootste luchtvaartmaatschappij, overweegt een trainingscentrum voor piloten in Thailand te bouwen. Het bedrijf is al bezig Pan Am Holdings Inc, een bedrijf dat piloten traint, te verwerven. Volgens Boeing Co hebben Aziatische luchtvaartmaatschappijen de komende 20 jaar 192.300 piloten nodig om de aankoop van nieuwe toestellen bij te houden.
www.dickvanderlugt.nl – Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Reistips24 november 2024Belangrijke regels voor het meenemen van gezondheidsproducten naar Thailand
- Steden24 november 2024Ban Krut, onontdekt in Thailand (video)
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
Zoals gewoonlijk zoeken de Thai de schuldigen van treinontsporingen en vliegtuigrampen niet in eigen gelederen, maar elders. Meestal krijgen buitenlanders de Zwartepiet, maar dat ligt in deze gevallen te ingewikkeld. Dus zijn deze ongevallen de schuld van geesten. En die zeggen nu eenmaal niets terug.
Dat zelfs een president-directeur van Thai Airways aan deze bijgelovige onzin meedoet, geeft te denken. Direct ontheffen van zijn functie en opsluiten bij de mensen die denken dat een beschadigd schilderij de oorzaak is van de dagelijkse ontsporingen.
Moderator: U bent aan het chatten.
beste Hans,
Jouw reactie getuigt van heel weinig invoelingsvermogen met de manier waarop Thai dit probleem oplossen. Natuurlijk wordt het probleem ook intern gezocht. Bij recente trein-ongelukken is al eens gemeld dat de oorzaak ligt in gebrekkig onderhoud van de treinstellen (daar is geen geld voor, zegt men) en te weinig gekwalificeerd personeel (de link met het slechte onderwijs in dit land is evident). Daarom zullen er ook zeker koppen rollen (overplaatsingen) bij de spoorwegen en bij Thai. Dat duurt even om de directe link met de gemaakte fouten wat te verdoezelen. (loosing face).
Daarnaast kan het geen (of nooit) kwaad om eens goed te kijken naar de aanwezigheid van goede en/of kwade geesten. En dat gebeurt in de hele Thai samenleving en in alle geledingen, tot op politiek topniveau. Dat bijgeloof noemen is een miskenning van het feit dat er meer is tussen hemel en aarde dan de rationele Westerse wetenschap.
Helemaal juist. Ik heb totaal geen invoelingsvermogen met de manier waarop Thai omgaan met ernstige ongevallen en rampen. Koppen rollen? Ik denk het niet, hooguit enkele zondebokken op lager niveau.
Ik moet eerlijk gezegd lachen om jouw advies om te kijken naar de aanwezigheid van goede en/of kwade geesten. Ervan uitgaande dat elk geloof bijgeloof is, bestaat de hemel niet en is dus ook geen sprake van méér. Bij vliegtuigen en treinen ga ik uit van objectief controleerbare technische wetenschap en niet van hocuspocus of hekserij.
Tja…..als alle geloof bijgeloof is, is geloof in de techniek dat ook. Er bestaat namelijk geen objectief controleerbare technische wetenschap.
Het gaat er mij niet om of er geloof of bijgeloof is, maar om de miskenning van de Thai om zich met zaken als geesten bezig te houden.
Dat er koppen op hoog niveau gaan rollen is zeker. Neem dat maar van mij aan. Dat betekent echter niet dat het probleem van de incompetentie en corruptie is opgelost. Wellicht is de hoop van de Thai op goede geesten in dat verband nog niet zo slecht en wellicht effectiever.
Voor een wetenschapper als jij vind ik het toch kwalijk, beste Chris, dat je ‘geloof in geesten’ en ‘geloof in techniek’ op gelijk niveau stelt. ‘Geloof in geesten’ betekent: ik ben er van overtuigd dat er geesten bestaan die invloed uitoefenen op ons leven. ‘Geloof in techniek’ betekent: ik ben er van overtuigd dat techniek ons kan helpen problemen in dit leven op rationele wijze op te lossen. Twee soorten ‘geloof’.
En dan je ‘miskenning van de Thai om zich met zaken als geesten bezig te houden’. Jij vindt dat blijkbaar prima maar het is onzin om alle ‘Thai’ over een kam te scheren. Ik ken alleen maar Thais die zich rotlachen om ‘geesteshuisjes’ te gebruiken om ongelukken te voorkomen, ongelukken die duidelijk een verifieerbare technische oorzaak hebben. Als ze uitgelachen zijn zeggen ze zoiets als: ‘Laten ze geesteshuisjes opzetten als het vervolgens maar niet als excuus wordt gebruikt om niets te doen. Laat ze na het opzetten van geesteshuisjes de handen uit de mouwen steken. Geesten kunnen geen bielzen repareren.’ Hier gaat respect samen met praktische zin. Nuchter volk die gewone Thais. Ze roepen alleen geesten aan als er iets gebeurt waarvoor ze geen rationele verklaring kunnen verzinnen.
Beste Tino. Blijkbaar wonen alle ‘ongelovige’ boeddhistische Thai in het noorden van het land en alle ‘bijgelovige’ Thai in de rest van Thailand. Het verbaast me dat iemand als jij die zo goed ingevoerd is in het wel en wee van Thailand, absoluut geen oog heeft voor het geloof van een groot deel (dat durf ik wel te zeggen) van de Thai in zaken die niet onmiddellijk meetbaar en wetenschappelijk (volgens de westerse normen dan tenminste) zijn en daardoor voor jou niet waar.
Er zijn professoren van gerenommeerde universiteiten in Europa en Amerika die deze materie wel degelijk interessant vinden. Ik ook. Voordat ik in Thailand kwam had ik nog nooit gehoord dat je je brein kunt trainen door vormen van meditatie. Ik weet nu echter dat dat wel kan; wetenschappelijk waarschijnlijk onzin volgens jou.
Moderator: Chris en Tino. Gelieve de chatsessie nu te stoppen.
Chris,
Met meditatie kan geen spoorlijn onderhouden worden! Toch? Maar het trainen van je hersens en die dan vervolgens ook nog gebruiken zou ook hier in Thailand veel problemen kunnen voorkomen.
Ik hoop echt dat er nu eens wat meer aandacht en gezond verstand zal worden gebruikt, want zoals het nu hier gaat met onderhoud is het echt huilen met de pet op.
Het lijkt me uw goed recht om alleen in de techniek te geloven.
Het is echter wel zo dat dit Thailand is en ieder land heeft zo zijn eigen geloof.
Voor u is het de techniek, voor het westen is het jesus, voor de moslims is het allah, voor de mensen in india is het shiva, voor de thai is het boedha en voor de amerikanen is het de dollar.
Voorlopig bent u echter in de minderheid met uw idee dat er niets meer is tussen hemel en aarde.
Wat niet per definitie wil zeggen dat u ongelijk hebt.
Het gaat hier om regulier/preventief onderhoud. Maar dat is iets, dat in Thailand niet een algemeen geaccepteerd uitgangspunt is: je gaat pas iets repareren als het niet meer werkt. En dan eerst nog liefst een aantal keren provisorisch. Pas als het echt niet anders meer kan dan moet overgegaan worden op drastische maatregelen zoals het 6 weken sluiten van een drukke spoorverbinding!!??!! Stel dat in Nederland de treinverbinding Leeuwarden Amsterdam er 6 weken uitligt: kamervragen.., ontslag bij Prorail etc.
Combineer het ontbreken van regulier/preventief onderhoud met het construeren op de goedkoopste manier (terwijl officieel de hoofdprijs wordt betaald, maar daarin zit hoe heet dat soort geld ook al weer? Juist ja). En je hebt een garantie voor een problematische en dus veel te dure en onbetrouwbare exploitatie.
Ik zie echt uit naar de realisatie (??) van het HSL plan: maar dan wel zonder mij als passagier!
Ik zou snel dit schilderij restaureren, Mogelijks worden dan ook de nodige werken ook uitgevoerd door de geesten. In he westen roepen we de kaboutertjes aan, maar iedereen weet dat dit om te lachen is.